Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent

Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 12 aug 2020, 10:48

Leuk om alle zoektochten op het forum te lezen. De ervaren genealogen weten altijd veel informatie boven tafel te halen. Als nieuweling kan ik daar helaas niet altijd zoveel aan toevoegen. Zonder transcripties is het betere zoekwerk niet echt goed te doen. En die transcripties maken neemt heel veel tijd. Een compliment voor diegenen die dat wel voor elkaar krijgen.

Ik heb nog wel een vraag waar jullie misschien mee kunnen helpen. Ik zoek een testament/boedelscheiding van Cornelis van der Ben(d)t rond 1764-1774. We hebben al eerder op dit forum naar hem gezocht en veel over hem gevonden. Hieronder de meest relevante informatie.
* 07-05-1696 geboren als Cornelis Willems zoon van Willem Asjes en Annetje Warners. Woont bij het Haersterveer.
* 1730 vertrekt als militair van Zwolle naar Groningen. In 1731 van Groningen naar Zutphen. In 1735 van Zutphen naar Wijk bij Duurstede. Daar verlies ik het spoor. Hij dient in Cavalerieonderdeel 672B. De plaatsen kloppen als garnizoensplaats.
* 29-04-1747 trouwt in Deventer met Hendrina van Ghoor en noemt zich vanaf dan Cornelis van der Bent. Zij heeft 29-06-1740 een huis geërfd uit haar familie (akte RA Deventer). Ze staan in 1748 vermeld in de volkstelling Deventer.
* 1750 Het echtpaar vertrekt naar Dokkum (hij als wachtmeester onder van Regteren) in 1751 samen naar Bolsward (zij als Cornelia van Ghoor), in 1753 samen naar Groningen. En mogelijk rond 1757/1759 naar Bergen op Zoom. Hij dient nog steeds in Cavalerieonderdeel 672B. De plaatsen kloppen als garnizoensplaats.
* 15-11-1763 Cornelis Willem van der Bent verkoopt de woning in Deventer (akte RA Deventer). Zijn vrouw is dan waarschijnlijk overleden, die wordt niet vermeld. Ze zijn denk ik kinderloos.
* 1764 Cornelis Willem van der Bent vertrekt van Deventer naar Zwolle en staat in het hoofdgeld 1767 vermeld als inwonende oud-wachtmeester bij Willem van der Bende, zijn neef. In het lidmatenboek Zwolle staat dat hij in 1768 weer teruggaat naar Deventer, maar daar is het waarschijnlijk niet van gekomen. De vrouw van Willem van de Bende is ziek, dus hij moet daar waarschijnlijk weg en gaat zeer waarschijnlijk naar zijn geboortehuis bij het Haersterveer. Daar woont dan zijn nicht Anna van der Bende met Hendrik Geerlings.
* 08-03-1774 Daar wordt de "Sarjant uit de Veermanshuis" begraven. In een eerdere zoektocht hebben we geconcludeerd dat dat zeer waarschijnlijk de oud-wachtmeester Cornelis van der Bendt is.

Van deze Cornelis heb ik echter nog geen testament/erfenis/boedelscheiding gevonden en ik ben daar wel naar opzoek, want ik zou graag weten aan wie hij zijn spullen nalaat en wie er dan nog leeft. Ik verwacht dat hij kinderloos is gestorven, hij trouwt ook pas met 51 jaar, maar door de verkoop van het huis in Deventer en zijn tijd als wachtmeester zal hij toch wel vermogen gehad hebben dat ergens blijft. Ik heb al eens in het Stadsarchief Deventer gezocht naar een testament, maar toen niets gevonden. Mogelijk is er van zijn periode in Zwolle 1764-1774 wel een testament opgemaakt, of een erfenis/boedelscheiding na zijn overlijden. Heeft één van jullie een idee?

ria van bessen

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 13 aug 2020, 11:45

Er is geen testament in Zwolle van hem.

Heb je de volledige transciptie van de akte - zowel koop als verkoop?
Als er nog een onbetaalde hypotheek was ,dan zal er mogelijk na afbetaling niet veel geld zijn overgebleven. De reden van verkoop kan ook nog onvrijwillig zijn geweest. Door grote zorgkosten bijv. die men zelf moest betalen, zijn vrouw was toch overleden? Hij zal een goede gage hebben gehad dus echte armoe was er niet. Maar bezit, rijkdom ? Niets over te vinden.

Ben je er al achter waar die naam Cornelis eigenlijk vandaan komt?

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 13 aug 2020, 13:18

Bij deze de transcriptie van de vererving en verkoop van de woning in Deventer. Ik kan het redelijk lezen, maar oefening baat kunst.

https://drive.google.com/file/d/1ovHDx5 ... sp=sharing
Vrijwillige zaken Deventer: Gerh Dapper, Joh Dapper, Schepen.
Erschenen Jan Willem van Ghoor, Janne van Ghoor, en Hendrik ten Hermsen getrouwt aan Engelen van Ghoor de dato caverende voor hunne absente broeder en suster, en bekenden van hunne suster Hendrina van Ghoor, gecedeerd en getransporteerd te hebben hun ouderlijk huis, staande en gelegen alhier op het hoek van de papenstrate aan haer bij de deling der ouderlijke goederen toegedeeld, dan van ten erfelijken profijte van voorst Hendrina van Ghoor, vertijend en afstand doende als alhier regt en gewoonte is. S.A.L. Actum coram .. den 29 julij 1740.

https://drive.google.com/file/d/1vAtOVw ... sp=sharing
H. Hagedoorn, J. Weerds. Schepenen.
Vrijwillige zaken Deventer: Erschenen de Oudwachtmeester Cornelis van den Bend, en bekende voor een ten genoegen voldane en welbetaalde summa van penningen verkogt, gecedeerd en overgedragen te hebben, ..doende in en mids desen, aan Willem Hoefman en Margareta Roederink, echtelieden, en hunne erfgenamen, een Erve en Huis, aan de ende gelegen alhier aan den Norenbergschild, ger….eerd a. 3. F 81. Daar van ver..gende en afstand doend gelijk alhier recht en gewoonte is. S.A. L. Actum Coram …. Den 15 november 1763.

https://drive.google.com/file/d/1QHZ03c ... sp=sharing
Stratenboek Deventer, die beide aktes aan elkaar verbindt.
Modo Hendrina van Ghoor bij akte van 29 julij 1740, naderhand haar man Cornelis van der Bend bij .....
Nu Willem Hoefman bij ... 15 nov 1763.

Er word niet gesproken over een hypotheek, dus ik vermoed toch dat er wel vermogen is vrijgekomen. Ik verwacht dat er ook wel een testament is waarin Hendrina en Cornelis elkaar erfgenamen maken, maar die heb ik ook nog niet gevonden, al zal daar verder niet veel in staan. Bij het overlijden van Cornelis schat ik de kans groter in mogelijk andere namen te vinden. Met name de zus van Cornelis (Geertje Willems) die in 1730 met hem naar Groningen gaat kan ik nergens meer terugvinden, maar als hij zijn nalatenschap vererft kan ik daar mogelijk wat van vinden. Naast zijn broer Assien (Haerst) en zus Stijntje (Zwartsluis) waar ik al meer van weet.

Waar de naam Cornelis vandaan komt weet ik nog niet. Mijn zoektocht naar zijn ouders Willem Asjes en Annetje Warners zet ik onverminderd voort. Ik ga er vanuit dat dat nog jaren kan duren. Ik ben een poging begonnen om de bewoning van Haerst tussen 1650 en 1701 helemaal op een rijtje te zetten. Ik heb alle trouwaktes, belijdenisaktes en doopaktes uit Haerst uit transcripties gehaald, en die combineer ik met de drie versies van het VS1675, en het zoutgeld 1682, 1694 en 1701. ORA aktes probeer ik er handmatig bij te zoeken, maar dat gaat wel moeilijk. Zie hier een screenshot van de analyse. https://drive.google.com/file/d/1603kSG ... sp=sharing

Door gestructureerd alle aktes van Haerst op een rij te zetten hoop ik beter te leren begrijpen hoe Assien Egberts (mogelijk 2), Assien Hendriks, Assien Willems en de familie Brands (die net voor 1675 lijkt weg te gaan/ te worden verjaagd uit Haerst) zich tot elkaar verhouden en ergens hoop ik ooit een aanwijzing te vinden wie de ouders zijn. Mocht iemand het leuk om te helpen om de 32 woningen van Haerst (maar meer gezinnen) te reconstruren dan hoor ik dat graag, maar het wordt al wel snel omvangrijk om zoiets via het forum te doen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 aug 2020, 14:25

Dit zijn transportaktes.
In de 2e akte staat dat de verkoop is geregistreerd op L[lid] 3 f81 - dat zal wel de 50e penning zijn.
Waar je ook het verkoopbedrag kunt vinden.

Geldt ook voor de datum waarop zij het huis toebedeeld krijgt, ze moet daar aangifte van doen.
Ik weet alleen niet of de 50e penning bewaard is gebleven en of dat op internet ook te vinden is.

En zou je de erfuiting van haar ouders waaraan gerefereerd wordt erbij kunnen zoeken om meer details te weten te komen, zoals bezwaard met etc.

Als er al een testament is, dan is dat vermoedelijk opgemaakt kort na het huwelijk. Een testament op langstlevend waarin legaten kunnen worden genoemd. Of misschien vlak voor haar overlijden.

Ik heb 10 jaar gezocht naar onze voorvader, ... uiteindelijk wel gevonden, maar achteraf al die jaren in de verkeerde omgeving gezocht. Alleen weet je dat dan niet op dat moment. Grondig doorspitten kan geen kwaad, maar misschien zou je je daarbij ook kunnen richten op de naam Cornelis?

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 13 aug 2020, 22:50

Bedankt voor de tips! Erg behulpzaam :) De 50ste penning begint in Deventer helaas net 2 jaar later, in 1765. Misschien dat er nog een uittreksel bij de provincie is, maar die staat in ieder geval niet online. Wel zijn er in Deventer nog boeken met schulden van woningen. Op de aktedata kan ik daar niks in vinden, en de indexen van die boeken zijn alleen in het Stadsarchief Deventer in te zien. De erfuiting van rond 1740 kan ik in de vrijwillige zaken Deventer niet vinden, maar als het goed is, is ook daarvan een index in te zien in het Stadsarchief Deventer. Dat zal dus nog even moeten wachten, maar een bezoek aan Deventer kan zeker nog wel wat opleveren.

De naam Cornelis verder terug in de tijd bekijken kan wel een goede insteek zijn, al is hij pas het 5de kind. Misschien naar een opa vernoemd ofzo. Het lastige is dat ik bij die benadering wel afhankelijk ben van indexen of transcripties. De Generale Index heb ik al wel door gekeken en delen van VPND ook, maar tot zover nog geen oplossing.

U heeft ooit aan mij eens het advies gegeven om vooral te zoeken vanuit wat je wel weet. Vandaar dat ik deze Cornelis van der Bendt zo compleet mogelijk in beeld wil hebben, net als het leven van zijn ouders in Haerst. Ik hoop dat ik het binnen 10 jaar weet op te lossen :)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 14 aug 2020, 11:12

Je zou ook misschien kunnen uitvlooien of Cornelis al die tijd dat hij niet woonde in Deventer het huis heeft verhuurd ? - via de PQ van 1751 bijv., daar zou zeker een huurder worden vermeld. Of een vuurstederegister?
Was de koper soms ook de voormalige huurder? Dat zou al weer schelen met zoeken op naam.

Is er ook een inwonersregister 1741 zoals in Zwolle ?
Ook daar wil nog weleens wat te vinden zijn onder het kopje huurder /eigenaar ook evt. verhuizingen.
In Zwolle wordt het ene wijkregister beter bijgehouden dan de andere, zekerheid is er dus niet.

50e penning begint pas in 1765 ? Heb je dat wel goed?

Wilem Assies heeft geen zoon Willem, dus wat dat betreft vernoemt hij niet volgende de regels.
Ik zou daar wel rekening mee houden.

Zou Cornelis dus ook een jong overleden broer kunnen zijn, Cornelis Assies. Of een broer van haar, Cornelis Werners.

Waarom wel een zoon Gerrit? Klopt niet met het patroniem van beide -
- er is ook geen zoon Werner .

Cornelis vd Bent ging al eerder naar Groningen met attest.
Wat deed hij daar?
En wat zijn evt zus betreft die ook naar Groningen vertrekt, bestaat die wel?

Zwolle 19-4-1684 /11 mei 1684 Willem Asjes jm wonende te Haarst en Annigjen Warners jd w. an de barckenbrugge
uit dit huwelijk:
Geertje 17-01-1686 – Willem Assies en de moeder heet Anna Willems
Asje 30-10-1687 – z.v. Willem Asjes en Annetje Warners
Stijntie 4-2-1690 - d.v. Willem Assies en Annigjie Werners ]
hiaat
Gerrit 28-6-1694 – z.v. Willem Asjes en Annetje Warners
Cornelis 7-5-1696 – Willem Asjes en Annetje Warners

22-10-1711 begraven Bergklooster een zoon van W. Assijs w. te Haarst = GERRIT ?
22-10-1720 begraven Bergklooster Willem Assiens zijn vrouw [geen Haarst vermeld]
03-12-1724 Willem Assies wonende te Haarst begraven Bergklooster
11-11-1729 begraven Bergklooster een dochter van Willem Assies w. te Haarst = GEERTJE ?

Genoeg uit te zoeken dus.
Je hoeft maar één klein dingetje te vinden en alles valt op z'n plaats.

Dat ik er 10 jaar over deed, was vooral onervarenheid, niet bekend zijn met allerlei registers etc.
Er was ook geen Forum zoals nu, en niets digitaal.
Dat even als een bemoedigend klopje ;)

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 17 aug 2020, 19:01

Bedankt voor weer een aantal goede tips Ria. Van het stadarchief Deventer is een Zoekwijzer Archieven. Daar staat aardig in wat er van Deventer te vinden is en welke indexen daarvan zijn. Deze indexen zijn echter helaas alleen in te zien in het Archief Deventer. https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... venter.pdf.

In de zoekwijzer Deventer staat dat de 50e penning vanaf 1765 begint. Het kan zijn dat er wel een register is bij de Staten van Overijssel, hier https://proxy.archieven.nl/0/7CF0D21807 ... 860DF5E3F6, maar die kan ik online niet vinden.
In de zoekwijzer Deventer staat ook dat er een lijst van huisgezinnen 1748 is (maar dat zou ook zomaar de volkstelling kunnen zijn). Die vind ik ook niet online, maar kan nog wel informatie bevatten.
Wel heb ik het vuurstedenregister 1751 Deventer online gevonden, met als vermelding:
Bisschopsvaandel nummer 194: De weduwe van Goor, nu Cornelis van den Bende (1).
Ook heb ik het overlijden van zijn vrouw Hendrina van Goor nog gevonden. Begraven Lebuinuskerk Deventer: 27 november 1759: De vrouw van wagtmeester Cornelis van der Bende, 1/2 uur, met de middel kl. en baar. 1 gulden en 14 stuivers.
Het overlijden klopt past goed in de levensloop en geeft als inzicht dat hij niet bij de erg rijken van Deventer hoort, maar ook niet bij de erg armen. Verder nog geen echt nieuwe ontdekkingen, maar een bezoek aan Deventer kan zeker nog wel wat opleveren.

Cornelis van der Bent gaat in 1730 als militair van Zwolle naar Groningen en hij reist met zijn garnizoen in 1731 naar Zutphen. Hij komt in 1751 met zijn garnizoen weer terug in Groningen en zijn garnizoen vertrekt pas in 1757 naar Bergen op Zoom. Ik heb een week geleden een vraag bij het Gronings archief achtergelaten met de vraag of er aktes zouden zijn tussen 1751-1757 waarin ik hem kan vinden, mogelijkerwijs met zijn zus Geertje Willems. Ik denk wel dat zij het is die in dezelfde maand in 1730 van Zwolle naar Groningen gaat, maar verder dus nog niet kunnen traceren.

Dan heb ik ook nog het lijntje van zijn zus Stijntje in Zwartsluis. Daar is mogelijkerwijs ook nog wel wat te vinden. Deze vondst was al prachtig:
ria van bessen schreef:
09 aug 2019, 21:06
Hebbes !Hasselterkerspel invnr 3130Hasselt, 25 April 1737.Trijntien Willems, weduwe van Hendrik van Berkum, gaat hertrouwen met Gerrit Peters, en over haar twee onmundige kinderen, met namen Hendrikje en Annegien van Berkum, worden tot voogden aangesteld Assijn Willems en Berent Meijer. Ieder kind ontvangt een gouden ring, etc.Voorgaande transcriptie is van wijlen Albert de Leeuw. Twee dagen voor het overlijden van Jan Rientjes [op zijn verzoek] gekregen. Albert kon niet weigeren haha.. Ik moet er altijd aan denken als ik deze gegevens bekijk. Er zal vast wel meer in deze akte staan. Deze transcripties zijn behoorlijk beknot, het hoognodige staat er alleen in. Meer is soms ook niet nodig, zoals nu.
Wat ik me echter bedacht is dat Assien Willems op 17 mei 1737 (ruim drie weken later) wordt begraven op het Bergklooster. Zijn overlijden is dan waarschijnlijk onverwacht, anders zou hij geen voogd zijn geworden. Misschien is er nog een nieuwe voogd aangesteld? En van Stijntje Willems en haar tweede man Gerrit Peters kan ik niet zoveel terugvinden, geen dopen of overlijden. Bij het hertrouwen staat in het trouwboek Zwartsluis bij Stijntje : aan de N. Sluijs. Maar ik kan ze niet terugvinden in de volkstelling 1748 of vuursteden 1751. Iemand een idee?

Tenslotte die vernoemingen. Wat zijn eigenlijk grofweg de vernoemingsregels? Gezien de hiaten en vernoemingen zouden er nog andere broers/zussen kunnen zijn, maar die zijn nu in ieder geval nog niet in beeld. Leuke puzzel!

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2020, 11:43

In Hasselt is niets te vinden over de aanstelling van een nieuwe voogd.
Misschien in de boeken van schoutambt Zwartsluis, waar ze woont. Daar heb ik geen gegevens van.
Wel een link.

Zwartsluis schoutambt: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ode=0086.1

*

Je schrijft -
Ook heb ik het overlijden van zijn vrouw Hendrina van Goor nog gevonden. Begraven Lebuinuskerk Deventer: 27 november 1759: De vrouw van wagtmeester Cornelis van der Bende, 1/2 uur, met de middel kl. en baar. 1 gulden en 14 stuivers.

Dit lijkt een begraaf/overluid boek?.
1gls en 4 st. is wel erg goedkoop - en aangezien er een 1/2 uur is aangetekend en de afkorting kl. klok is?.
Vermoedelijk is het begraven toch ergens anders aangetekend. Ze was toch NG?

*

Geertje Willems vertrekt wel naar Groningen met attest, maar niet op dezelfde datum.
* Bovendien moet ze al belijdenis hebben gedaan, anders kun je niet met attest vertrekken.
Heb je die al gevonden?

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 20 aug 2020, 10:00

Zwartsluis begint later in de tijd, dus daar zal ook niks te vinden zijn helaas.

Van een overluidboek heb ik nog nooit gehoord, maar ik kan me er wat bij voorstellen. Via onderstaande link de pagina waarop het begraven van de vrouw van wagtmeester Cornelis van der Bende wordt genoemd bij 27 november 1759. https://drive.google.com/file/d/1Ah7cw9 ... sp=sharing Alle bedragen lijken dan wel laag te zijn, of het begraven in Deventer was gewoon niet zo duur. Een heel uur luiden met de grote klokken is 8 gulden en 8 stuivers. Het garnizoen van Cornelis ligt in 1759 in Bergen op Zoom en daar is ook een lidmaatinschrijving van Cornelia van Goor in april 1759 (Zo noemt Hendrina zich ook in Bolsward en bij haar trouwen staat dat ze niet kan schrijven, dus ik denk dat zij dit wel gewoon is.) De begraafboeken van Bergen op Zoom bestaan ook nog, maar daarin staat ze niet vermeld. Ik ga er daarom maar vanuit dat ze in Deventer overleden en begraven is. Waarom zou je anders een baar bij de begrafenis nodig hebben? Misschien is is ze in Bergen op Zoom ziek geworden, zijn ze terug gegaan naar Deventer en is ze daar overleden.

Geertje Willems schrijft zich niet uit als lidmaat op dezelfde datum, maar schrijft zich wel op hetzelfde moment met Cornelis in Groningen in. Dat Geertje vanuit de Bloemendalstraat belijdenis doet zou best kunnen. Ze kan daar bediende zijn. Dat geldt denk ik ook voor Stijntje Willems die vanuit de Nieuwstraat belijdenis doet en daarna trouwt naar Zwartsluis. Van Gerrit Willems kan ik geen belijdenis vinden, maar die kan jong overleden zijn. Van Assien Willems kan ik echter ook geen belijdenis vinden, terwijl die er wel zou moeten zijn. Bij mijn weten blijft hij zijn hele leven veerman in Haerst.

Lidmaatboek Zwolle 1712-09-29 Geertje Willems wonende in de Bloemendalstraat, doet belijdenis
Lidmaatboek Zwolle 1730-03-19 Geertje Willems gaat met attestatie naar Groningen
Lidmaatboek Groningen 1730-06 Geertje Willems van Zwolle

Lidmaatboek Zwolle 1721-04-07 Cornelis Willems wonende te Haarst doet belijdenis
Lidmaatboek Zwolle 1730-07-15 Cornelis Willems gaat met attestatie naar Groningen
Lidmaatboek Groningen 1730-06 Cornelis Willems van Zwolle

Lidmaatboek Zwolle 1719-12-18 Stijntje Willems wonende in de Nieuwstraat doet belijdenis

Het blijft zoeken naar aanknopingspunten. Ik ga rustig verder met de reconstructie van Haerst tussen 1600 en 1700 en zou ook graag de Vrijwillige Zaken Zwollerkerspel nog eens helemaal doorlezen om te kijken of er nog een aanwijzing te vinden is. De hiatentheorie, dat er misschien nog extra broers en zussen zijn is ook interessant. Ik heb het wat uitgezocht en in die periode zijn er inderdaad wel minder doopinschrijvingen dan normaal, maar of ik eventuele broers en zussen nog terug kan vinden in de belijdenissen moet ik nog uitzoeken. Die 10 jaar ga ik toch wel nodig hebben denk ik ;)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 aug 2020, 11:46

Ik heb de akte bekeken, en een aantal aantekeningen met elkaar vergeleken en daaruit blijkt dat er ook voor het luiden van meerdere klokken extra betaald moest worden, naast de tijdsduur. Vandaar die verschillende bedragen. Bij haar wordt met de middel klok geluid - de vrouw van de ds. heeft meerdere klokken en een heel uur en betaalt ook meer. Dus zal het verder wel in orde zijn.
Wijhe heeft een [apart] begraaf-overluid boek tijdens een bepaalde periode. Daarnaast een begraafboek - met dezelfde periode, zelfde personen.

Ik heb voordien in dit topic eens aangegeven dat Willem Assiens samen met Egbert van Berkum voogd werden over het kind van Evert Peppelendam als goede bekenden. Goede bekenden zijn altijd familie, hoeft niet rechtstreeks te zijn.

Evert was met Fennigjen Lucas getrouwd. Wel 2 dopen gevonden maar geen huwelijk.

Zwollerkerspel f171 - 6 nov 1695 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Bernard Keizer, Proc., en Peter Buis, Procur.
In het Gericht is verschenen Evert Jans van Poppelendam. Hij heeft over zijn vier onmondige kinderen (Lucas, Jan, Matthijs en Antonette), in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Fennighjen ... [leeg= Lucas], tot mombers verzocht Eghbert van Barcum en Willem Assijs, beide goede bekenden en naberluiden [= buren]. Zij zijn daarop door het Gericht verhoord en zij hebben deze momberschap aangenomen en beloofd als goede mombers te zullen waarnemen.
Waarna de comparant aan zijn genoemde kinderen ter presentie van de voornoemde mombers erfuiting heeft gedaan en aan hun voor hun zaliger moeders goed heeft bewezen aan ieder een somma van 25 Caroli gulden, makende tesamen 100 gulden, en bovendien aan de dochter "een bedde buire" zonder veren, met 2 kussens en 2 lakens. Hij belooft verder zijn voornoemde kinderen te onderhouden totdat ze 20 jaren oud zullen zijn geworden en hen ondertussen lezen en schrijven laten leren. Met welke 20 jaren de gezeide kinderen dit aan hun bewezene eerst zullen vermogen te vorderen. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan zijn genoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

Nou is er een Hermen Warners die met Swaantje Lucas trouwt.
Zwolle 11-05-1666 Hermen Werners wed: en Swaantjen Lucas j.d. beijde te Haarst

1681 juni Hermen Warners w. te Berkum zijn vrouw Swaentje Lucas doet belijdenis
- ze laten 4 kinderen NG dopen In Zwolle
Volgens de GI - een Joost Jurrien, Anna Josina, Werner en Aaltje

Als Swaantje hertrouwt dat is er van vaderskant ene neef Hendrik Willems voogd.

Zwollerkerspel invnr 613 f239 - 20 apr 1689 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Bernard van Rijssen, Doctor, en Herman Meuwsen, Doctor.
In het Gericht is verschenen Swaantjen Lucas, weduwe van zaliger Hermen Warners in de Vrolijckheit, in dezen geassisteerd met de gerichtschrijver Holt als momber. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Geesjen, Anne Josine en Warner) tot mombers verzocht Joost Velder, haar naberman [= buurman], en Hendrik Willems, neef van de kinderen van vaders zijde. Die daarop verhoord zijnde deze momberschap hebben aangenomen en beloofd als goede mombers waar te nemen.
Waarna zij comparante, tutore quo supra, aan haar voornoemde kinderen erfuiting heeft gedaan en aan dezen ter presentie [prusentie] van de bovengenoemde mombers voor hun vaders goed heeft bewezen 200 Caroli gulden aan geld, waarvan de zoon 100 gulden en iedere dochter 50 gulden zullen hebben, en bovendien elke dochter een bed met zijn toebehoren en de zoon een kleed of 20 gulden aan geld daarvoor in de plaats. Zij belooft bovendien de oudste dochter tot aankomende mei, de tweede tot mei over één jaar, en de zoon totdat hij 18 jaren oud zal zijn geworden, in kost en kleren te onderhouden, en de jongen ondertussen een ambacht et laten leren. Zullende bij versterf van één of meer van de kinderen diens erfenis versterven en vervallen voor de helft op de moeder en voor de helft op de overblijvende(n). Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar [er staat: zijn] persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

Zwolle 23-04-1689 Lubbert Egberts weduwenaer tot Langenholte en Swaentien Lucas wed. van Hermen Werners tot Berckmen zij moet erfuitinge doen.

Maar het gaat me hierom ..

ZWOLLE lidmaatboek
1640 april Hendrick Willemsz wonende te Haerst zijn vrouw Aeltgen Asiens doet belijdenis

Hypothese =
Swaantje en Femmig Lucas zijn zussen.
Hermen Werners verwant aan Annigjen Werners, de vrouw van Willem Assiens

Aangepast - de kers op de taart etc verwijderd - dat is van Grael en daar barst het van de Assies, maar geen van der Bent.

Plaats reactie