Op pagina 2 van deze forum draad staat het familieoverzicht Brants dat ik steeds bijwerk met aanvullingen. De doop van Grete 1647-12-23 en Henderick 22-08-1646 staan daar in.
Mogelijk is dit de doop van Grietje (of Geertjen), maar daar ben ik niet zeker van en die staat dus nog niet in het familieoverzicht.
1620-07-09
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Geertgen
Achternaam:
Geerts
Aangenomen:
Ja
Datum:
1620-07-09
Tekst:
dochter van Geert Willemsen te Haarst en zijn vrouw Stijne, wordt gedoopt
Over de vuursteden 1675:
ria van bessen schreef: ↑24 aug 2020, 11:34
.....
VST 1675
[Dit is niet VST 1675, maar HFG 1675]
f 500 Roelof Engberts 2 p - - 3 dienstb
Henrik Everts op de Stouw – verder niets
Assien Egberts 2 p. 1 dienstbode
VST 1682
Roelef Engberts Hr. van den Ordel -1-
't Huijs den Ordel - 6
Henrik Everts op de Stouwe ut supra -1-
Assien Engberts ut supra -1-
Peter Everts [Horst] Stad Zwolle -1-
Berent Wigbelts Drost van Sallands Erfg. -1-
....
We hebben volgens mij nog wat spraakverwarring over de vuursteden 1675. Er is een hoofdgeld 1675 (Die haalt u aan als VST1675). Er is een vuursteden 1682 (die haalt u aan). Maar er zijn daarnaast nog twee lijsten vuursteden 1675. [Zie link, op pagina 218 staat een versie én op pagina 230 staat een versie.]
In de lijst van pagina 230 staat 2x een Assien/Asker Egberts. De ene is vertrokken, de andere is die van 't Blik. https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
ria van bessen schreef: ↑24 aug 2020, 11:41
bericht 2
Jan Jansen is dus hertrouwd met de wed. van Albert Assies.
En die woonde op het Blik - net als zijn voorzaat. En gezien dezelfde plaatsvermelding in de diverse registers is dit ook het erve waar Assien Egberts woonde.
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande dat Jan Jansen hertrouwd met de wed. van Albert Assies, op het Blik woonde, net als zijn voorzaat Assien Egberts. Ik acht de kans ook best groot dat deze Assien Egberts de vader is van zowel Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies.
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar voor de vrouw van Assien Egberts zie ik nu twee opties:
- (optie 1) De Assien Egberts op het blik is de vader van Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies, én is getrouwd met Geertjen Gerrits Brand. Willem pacht later het Brandslag. De Asker Egberts uit vuursteden 1675 (pag.230) die vertrokken is heeft niks met dit verhaal te maken, of hij is dezelfde. Uit het ene huis vertrokken, in het andere huis (bij het Blik) gaan wonen.
- (optie 2) De Assien Egberts op het blik is de vader van Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies, maar is getrouwd met een ander (Bijvoorbeeld een stijntje, gezien de vernoemingen). Dat Willem Asjes later het brandslag huurt is dan toeval.
Assien Egberts x Geertjen Gerrits Brants is de Asker Egberts uit de Vuursteden 1675 (pag. 230) die vertrokken is in 1675 en heeft verder geen kinderen. Vlak ervoor is zijn zwager Albert Gerrits Brand in 1673 overledenen waarvan ook zijn oven/huis is gesloopt door de vijand (vuursteden 1675 pag. 230). Daarnaast wordt het Brandslag afgestoten in 1675 (stift Essen). Assien Egberts X Geertjen Gerrit Brands leven dan nog wel, maar kunnen ergens anders in Zwolle/Zwollerkerspel wonen?
Misschien dat de Haerst contributiebetaling 1686, of een andere bron met een vermelding van Assien Egberts X Geertjen Geerts Brants uitsluitsel kan geven. We zitten er voor mijn gevoel heel dicht tegenaan, maar het is nog net niet sluitend, vanwege die vermelding van 2x een asker/assien Egberts.
PS: Ik heb gisteren ook nog veel teruggelezen over Annetje Warners, Swaantje Lucas, Hendrik Warners (Berkum), voogd neef Hendrik Willems (dus vader Willem Warners), die mogelijk gedoopt is van Warner Alberts, die mogelijk veerman was. Vorig jaar in de zoektocht hebben jullie al veel geschreven over de veermannen van Haerst. (o.a. geboorte van 2 of 3 x een Joost jurien). Jullie waren toen al echt goed bezig! Ik begin wat jullie toen schreven nu pas allemaal wat beter te begrijpen. Ook Hendrikje Warners uit Berkum, (tweede vrouw Assien Willems wed Grietje Geerts Brants) past misschien in dat verhaal. Maar laten we eerst bovenstaande VST1675 en de twee Assien Egberts proberen op te lossen. De Warners tak kan later nog wel.