Echtpaar Janna Kattenbeld en Willem Speldekamp niet te plaatsen
-
Echtpaar Janna Kattenbeld en Willem Speldekamp niet te plaatsen
Ik vond bij wiewaswie onderstaand overlijden.
Ik kan deze Janna Kattenbeld en haar ouders Hermannus Jans en Fennigje Herms nergens thuisbrengen in mijn Kattenbeld-bestand.
Kan iemand dat meer verduidelijken?
Overledene: Janna Kattenbeld
Beroep: zonder beroep
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 49 Jaar
Vader: Hermannus Jans
Beroep: geen beroep vermeld
Moeder: Fennigje Herms
Partner: Gerrit van Essen
Partner: Willem Speldekamp
Gebeurtenis: Overlijden
Datum: 26-09-1823
Gebeurtenisplaats: Oene (Epe)
Documenttype: BS Overlijden
Erfgoedinstelling: Gelders Archief
Plaats instelling: Arnhem
Collectiegebied: Gelderland
Archief: 0207
Registratienummer: 4937
Aktenummer: 61
Registratiedatum: 27-09-1823
Akteplaats: Epe
Collectie: Vaassen
Ik kan deze Janna Kattenbeld en haar ouders Hermannus Jans en Fennigje Herms nergens thuisbrengen in mijn Kattenbeld-bestand.
Kan iemand dat meer verduidelijken?
Overledene: Janna Kattenbeld
Beroep: zonder beroep
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 49 Jaar
Vader: Hermannus Jans
Moeder: Fennigje Herms
Partner: Gerrit van Essen
Partner: Willem Speldekamp
Gebeurtenis: Overlijden
Datum: 26-09-1823
Gebeurtenisplaats: Oene (Epe)
Documenttype: BS Overlijden
Erfgoedinstelling: Gelders Archief
Plaats instelling: Arnhem
Collectiegebied: Gelderland
Archief: 0207
Registratienummer: 4937
Aktenummer: 61
Registratiedatum: 27-09-1823
Akteplaats: Epe
Collectie: Vaassen
-
Re: Echtpaar Janna Kattenbeld en Willem Speldekamp niet te plaatsen
Na wat zoeken op Hermannus Jans/Jennigje Harms het volgende gevonden:
Dopen te Vorchten -
30-9-1770 Hendrik Jan;
02-10-1774 Janna (getuige= Roelof Jans);
19-03-1780 Gerrit (getuige=Cornelia Herms).
Dopen te Vorchten -
30-9-1770 Hendrik Jan;
02-10-1774 Janna (getuige= Roelof Jans);
19-03-1780 Gerrit (getuige=Cornelia Herms).
- ria van bessen
Op www staat het huwelijk van haar met Willem Cornelis Speldekamp en wel op 4 december 1818 te Epe
Hij is dan wedr. en zij is weduwe van Gerrit van Essen.
Aangezien er geen huwelijk met Gerrit te vinden is op www zal dit te vinden zijn [voor 1811] op www.archieven of via de site van Gelders archief.
Hij is dan wedr. en zij is weduwe van Gerrit van Essen.
Aangezien er geen huwelijk met Gerrit te vinden is op www zal dit te vinden zijn [voor 1811] op www.archieven of via de site van Gelders archief.
-
Dankuwel meneer Bruins en Ria.
Ik denk steeds dat er een link zou moeten zijn met Overijssel. De naam Kattenbeld komt daar toch vandaan ?
Ik denk steeds dat er een link zou moeten zijn met Overijssel. De naam Kattenbeld komt daar toch vandaan ?
- ria van bessen
Nou ja, onderhand hebben ze zich wel verspreid, bijv. ook naar Hattem.
Ik weet niet of ik deze kan plaatsen in de RK Kattenbelt. Dit gezin is NG.
Er is nog een broer van Janna
- deze
f198 - 4 jan 1805 - Coram Verw. Scholtus Gerhs. Dwars.
Keurnoten H. Bruins en P. Faber.
Ingeschreven zijn Hendrik Kattenbelt J.M., geboren onder Vorgten, thans wonende onder Wijhe, zoon van Mannes Kattenbelt en Jennigjen van Weijenberg en Eva Dijk J.D., geboren te Vorgten, thans wonende onder Wijhe, dochter van Timen Dijk en Hendrikje Gerrits.
Volgens attest van W.L. van Warmelo, predikant te Wijhe, zijn deze per¬sonen na alhier 3 achtereenvolgende zondagen in de kerk te zijn geproclameerd, op 20 jan 1805 in de kerk getrouwd.
Jennigjen haar ouders zijn deze
Vorchten 1740
Hermen Hendriks Amptsman J.M. van Wengelo onder Wijhe, met
Fennigjen Teunis J.D. van Veessen.
Proclamati den 20 Meert.
Confirmati den 18 April.
Vorchten
Den 8 Sept. 1743 is gedoopt de dogter van Harmen Hendriks en Fenne Teunis en is genaemt Jennigjen.
Hermen Hendriks huwt 3x
en uit het 3e huwelijk is Hendrikje geboren de vrouw van Jan Derks van Besten.
Haar moeder heette Hendrina [Arents] Distelhof. En daar staat de vermelding Weijenberg bij.
Vorchten Den 16 Aug.1767 is gedoopt de dogter van Herman Hendriks op den Weijenberg en Henrica Dijsselhoff en is genaamt Hendrikjen
Maar waar haar vader vandan komt weet ik zo 1,2,3 niet. Ik zal die gegevens waarschijnlijk wel ergens hebben weggeschreven.
Als je er echt belang bij hebt dan wil ik wel even zoeken.
Maar omdat je voornamelijk RK zoekt, zou dit weleens een andere Kattenbelt kunnen zijn?
Ik weet niet of ik deze kan plaatsen in de RK Kattenbelt. Dit gezin is NG.
Er is nog een broer van Janna
- deze
f198 - 4 jan 1805 - Coram Verw. Scholtus Gerhs. Dwars.
Keurnoten H. Bruins en P. Faber.
Ingeschreven zijn Hendrik Kattenbelt J.M., geboren onder Vorgten, thans wonende onder Wijhe, zoon van Mannes Kattenbelt en Jennigjen van Weijenberg en Eva Dijk J.D., geboren te Vorgten, thans wonende onder Wijhe, dochter van Timen Dijk en Hendrikje Gerrits.
Volgens attest van W.L. van Warmelo, predikant te Wijhe, zijn deze per¬sonen na alhier 3 achtereenvolgende zondagen in de kerk te zijn geproclameerd, op 20 jan 1805 in de kerk getrouwd.
Jennigjen haar ouders zijn deze
Vorchten 1740
Hermen Hendriks Amptsman J.M. van Wengelo onder Wijhe, met
Fennigjen Teunis J.D. van Veessen.
Proclamati den 20 Meert.
Confirmati den 18 April.
Vorchten
Den 8 Sept. 1743 is gedoopt de dogter van Harmen Hendriks en Fenne Teunis en is genaemt Jennigjen.
Hermen Hendriks huwt 3x
en uit het 3e huwelijk is Hendrikje geboren de vrouw van Jan Derks van Besten.
Haar moeder heette Hendrina [Arents] Distelhof. En daar staat de vermelding Weijenberg bij.
Vorchten Den 16 Aug.1767 is gedoopt de dogter van Herman Hendriks op den Weijenberg en Henrica Dijsselhoff en is genaamt Hendrikjen
Maar waar haar vader vandan komt weet ik zo 1,2,3 niet. Ik zal die gegevens waarschijnlijk wel ergens hebben weggeschreven.
Als je er echt belang bij hebt dan wil ik wel even zoeken.
Maar omdat je voornamelijk RK zoekt, zou dit weleens een andere Kattenbelt kunnen zijn?
- ria van bessen
bericht 2
O ja, die Hermen Hendriks Amptsman zijn ouders zijn wel RK.
Maar Hermen is wél NG gedoopt in Wijhe. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er geen aantekening is gemaakt bij zijn NG huwelijk.
Dus als je een Jan met een zoon Hermannus is je bestanden hebt en die zou hiervoor in aanmerking komen, dan hou ik me aanbevolen
O ja, die Hermen Hendriks Amptsman zijn ouders zijn wel RK.
Maar Hermen is wél NG gedoopt in Wijhe. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er geen aantekening is gemaakt bij zijn NG huwelijk.
Dus als je een Jan met een zoon Hermannus is je bestanden hebt en die zou hiervoor in aanmerking komen, dan hou ik me aanbevolen

-
Door jullie hulp ben ik al wel wat verder gekomen.
De Janna uit mijn vraagstelling is er één van in totaal 6 kinderen uit het huwelijk van Herman(n)us (Mannes, Hermannes) Jans Kattenbelt (Kattenbeld) en Jennigjen (Jannigjen, Fennigje) Harmen (Harms, Herms) Hendriks (van) Weijenberg.
Volgens mij trouwt dit echt (NG) te Vorchten op 29-12-1765 als Harm Jans en Jannigjen Teunissen.
Kinderen gedoopt in Vorchten:
1. Jan, gedoopt op 12-06-1768 (met vader vermeldt als Hermannus Alberts) en overleden te Oene op 25-04-1812 (trouwt met Teune Dijkslagt);
2. Hendrik jan, gedoopt op 30-09-1770 (trouwt met Eva Timen Dijk);
3. Fennigjen, gedoopt op 20-09-1772;
4. Janna, gedoopt op 02-10-1774 (trouw 1) met Egbert (Gerrit) Lamberts van Essen; trouwt 2) met Willem Cornelis Speldekamp);
5. Henrica, gedoopt op 22-12-1776;
6. Gerrit, gedoopt op 19-03-1780.
Vader Hermannus lijkt (o.b.v. de trouwakte) uit Vorchten te komen net zoals zijn vrouw Jennigjen Herms (van) Weijenberg.
Ria, ik heb helaas nog geen Jan Kattenbelt met een zoon Hermannus in mijn bestand die geboren is vóór 1748.
Gerrit Jan Warner Kattenbelt (gehuwd met Maria Lubbers van de Meijberg) en zijn oudste dochter overlijden ook in Gelderse, nl. in Hattem.
De Janna uit mijn vraagstelling is er één van in totaal 6 kinderen uit het huwelijk van Herman(n)us (Mannes, Hermannes) Jans Kattenbelt (Kattenbeld) en Jennigjen (Jannigjen, Fennigje) Harmen (Harms, Herms) Hendriks (van) Weijenberg.
Volgens mij trouwt dit echt (NG) te Vorchten op 29-12-1765 als Harm Jans en Jannigjen Teunissen.
Kinderen gedoopt in Vorchten:
1. Jan, gedoopt op 12-06-1768 (met vader vermeldt als Hermannus Alberts) en overleden te Oene op 25-04-1812 (trouwt met Teune Dijkslagt);
2. Hendrik jan, gedoopt op 30-09-1770 (trouwt met Eva Timen Dijk);
3. Fennigjen, gedoopt op 20-09-1772;
4. Janna, gedoopt op 02-10-1774 (trouw 1) met Egbert (Gerrit) Lamberts van Essen; trouwt 2) met Willem Cornelis Speldekamp);
5. Henrica, gedoopt op 22-12-1776;
6. Gerrit, gedoopt op 19-03-1780.
Vader Hermannus lijkt (o.b.v. de trouwakte) uit Vorchten te komen net zoals zijn vrouw Jennigjen Herms (van) Weijenberg.
Ria, ik heb helaas nog geen Jan Kattenbelt met een zoon Hermannus in mijn bestand die geboren is vóór 1748.
Gerrit Jan Warner Kattenbelt (gehuwd met Maria Lubbers van de Meijberg) en zijn oudste dochter overlijden ook in Gelderse, nl. in Hattem.
- ria van bessen
Ik heb nooit naar Kattenbelt gezocht - simpelweg omdat ik niet wist dat Hermannus zijn nageslacht zich zo ging noemen. Daar is voor 1811 geen aanwijzing voor [bij mijn weten].
Het huwelijk is volgens mij deze
Wijhe NG
Op dato [21 Febr.] 1768 - na drie proclamatien getrouwt Harmannus Jansen J.M. & Jennichjen Harms J.D. beijde in Marle onder Wijhe.
Marle ligt aan de andere kant van Wijhe dus over de IJssel in Gelderland - en wel tussen Hattem en Vorchten.
Het huwelijk is volgens mij deze
Wijhe NG
Op dato [21 Febr.] 1768 - na drie proclamatien getrouwt Harmannus Jansen J.M. & Jennichjen Harms J.D. beijde in Marle onder Wijhe.
Marle ligt aan de andere kant van Wijhe dus over de IJssel in Gelderland - en wel tussen Hattem en Vorchten.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 22 sep 2020, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- ria van bessen
bericht 2
doopgetuige bij de kinderen van Hermannus Jans is ene Roelofje Jans.
Mogelijk zijn zus?
Vorchten NG
den 12 Junij 1768 is gedoopt de soon van Hermannus Alberts[?] en Jannigjen Herms en is genaamt Jan Alberts.
Den 30 Septemb. 1770 is gedoopt de soon van Hermannus Jans en Jannigjen Harms en is genaamt Hendrik Jan.
Den 20 September 1772 is gebooren en ten zelven dage gedoopt de dogter van Hermannes Jans en Jennigjen Herms, en is genaamt Fennigjen, de getuige is geweest Henrica Arents. = haar stiefmoeder
Den 27 September 1774 is geboren en den 2 October gedoopt de dogter van Hermanus Jans en Jennigjen Herms, en is genaemt Janna; getuige was Roelofjen Jans.
1776 December 17 is geboren en den 22ten. dito gedoopt de dogter van Hermannus Janszen en Jannigjen Herms, en is genaamt Henrica; [-] getuige was Roelofjen Jans.
1780 Maart 17 is geboren en den 19ten. dito gedoopt de zoon van Hermannus Jans en Jennigjen Herms, en genaamt Gerrit; doop-getuige Cornelia Herms.
**
doopgetuige bij de kinderen van Hermannus Jans is ene Roelofje Jans.
Mogelijk zijn zus?
Vorchten NG
den 12 Junij 1768 is gedoopt de soon van Hermannus Alberts[?] en Jannigjen Herms en is genaamt Jan Alberts.
Den 30 Septemb. 1770 is gedoopt de soon van Hermannus Jans en Jannigjen Harms en is genaamt Hendrik Jan.
Den 20 September 1772 is gebooren en ten zelven dage gedoopt de dogter van Hermannes Jans en Jennigjen Herms, en is genaamt Fennigjen, de getuige is geweest Henrica Arents. = haar stiefmoeder
Den 27 September 1774 is geboren en den 2 October gedoopt de dogter van Hermanus Jans en Jennigjen Herms, en is genaemt Janna; getuige was Roelofjen Jans.
1776 December 17 is geboren en den 22ten. dito gedoopt de dogter van Hermannus Janszen en Jannigjen Herms, en is genaamt Henrica; [-] getuige was Roelofjen Jans.
1780 Maart 17 is geboren en den 19ten. dito gedoopt de zoon van Hermannus Jans en Jennigjen Herms, en genaamt Gerrit; doop-getuige Cornelia Herms.
**
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 23 sep 2020, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb mogelijk toch een link, Ria.
Het echtpaar Henricus Joannis Kattenbelt x (10-05-1778 Heino) Maria Wilms Scherpenzeel laten in Heino 4 kinderen dopen.
Bij het 4e kind Wilhelmia is een Hermannus Kattenbelt doopgetuige, naar alle waarschijnlijkheid de broer van Henricus.
deze Henricus heeft ook een zus Joanna, die doopgetuige is bij zijn oudste dochter Joanna.
Zowel Henricus, Joanna en Hermannus moeten zijn geboren ca. 1735-1750.
De Hermannus Jans uit Vorchten is ook geboren rond die tijd, in ieder geval vóór 1748..
Het echtpaar Henricus Joannis Kattenbelt x (10-05-1778 Heino) Maria Wilms Scherpenzeel laten in Heino 4 kinderen dopen.
Bij het 4e kind Wilhelmia is een Hermannus Kattenbelt doopgetuige, naar alle waarschijnlijkheid de broer van Henricus.
deze Henricus heeft ook een zus Joanna, die doopgetuige is bij zijn oudste dochter Joanna.
Zowel Henricus, Joanna en Hermannus moeten zijn geboren ca. 1735-1750.
De Hermannus Jans uit Vorchten is ook geboren rond die tijd, in ieder geval vóór 1748..