Ik kan die vraag niet beantwoorden. Klopt wat je schrijft, in 1683 treden aan: Peter Jansen ende Jacob Derks [Bos] als momberen over Jan Hendriksria van bessen schreef: ↑03 okt 2020, 19:40Dankjewel Egbert, dat is duidelijk.
Ik heb nog wel een andere vraag betr. wie is dit Engeltje.
De namen komen overeen met de kinderen van Hendrik Egberts uit zijn 2 huwelijken.
De zus Anna leeft dan ook nog.
Maar ik mis hier de volle broer Jan, die toch in 1683 nog leeft en onmondig is.
Dus ?
albert hendriks jonker
Re: albert hendriks jonker
- ria van bessen
Jammer.
Ik vroeg me nl af waarom Hendrik Egberts die NG is met een katholiek meisje trouwt. Zijn zoon doet dat later ook.
Dat is opmerkelijk.
Kwam de gedachte in me op; zou Aaltje Lubberts de zus kunnen zijn van Jannigjen Lubberts? Dus ook RK.
Mogelijk was het Egbert Hendriks zijn 2e huwelijk.
Er vanuit gaande dat Egbert Hendriks Jonker x Aaltje Lubberts zijn vader is
Hebben Engeltje en Hendrik een andere moeder
De kinderen van Hendrik Egberts - Geertien uit het 1e huwelijk = Lubbigjen Roelofs haar moeders naam
Dan Egbert uit het 2e huwelijk - = opa van VZ zijn naam
en volgens mij zijn dit de kinderen uit het 3e huwelijk
NG Mastenbroek
25 01 1727 - Peter, zoon van Hendrik Egbers & Aaltje Peters
07 01 1731 - Albert, zoon van Hendrik Egberts & Aaltje Peters, zijnde Roomsch.
26 12 1732 - Jan, zoon van Hendrik Egberts en Aaltje Peters
18 04 1734 - Engeltje, dogter van Hendrik Egberts en Aaltje Peters, zijnde Roomsch.
07 10 1736 - Aaltjen, dogter van Hendrik Egberts en Aaltje Peters, zijn¬de Roomsch
28 09 1738 - Jan, zoon van Hendrik Egberts en Aaltje Peters, zijnde Roomsch.
Peter lijkt me een logische vernoeming, maar dan een Albert [?]
en de naam Aaltje = Aaltje Jans de moeder van Aaltje Peters
en Engeltje zou dan vernoemd zijn naar de zus van Hendrik [kennelijk is zij dan al overleden]
Jan - geen idee - niet naar haar broer want hij is later voogd - misschien van Jannigjen afgeleid?
Albert is niet vernoemd naar de zoon van Engeltien, want hij blijft leven - x Hilligjen Roelofs
Ik begrijp goed dat Ria het soms niet meer kan volgen met alle Hendrik Egberts en Egbert Hendriks. Ik had soms het zelfde gevoel bij het doorlezen van R. A. Zwollerkerspel. Wanneer ik dingen herkende of belangrijk vond maakte ik aantekeningen in mijn Aldfaerbestand.
Zo heb ik bij Tomas Herms dat hij overleden is voor sep. 1700 (dan kan ik de akte terug vinden), de oude oom van moederszijde Egbert Hendriks, Nu heb ik bij Engeltje Jacobs de aantekening "Louw Alberts x Engeltje Egberts is aangehuwde neve van de kinderen" waar ik deze informatie heb opgepikt weet ik niet meer.
Bij de zuster van Egbert Hendriks, Annichien Hendriks heb ik staan dat zij getrouwd was met Jacob Alberts, waar ik dit gevonden heb is niet meer bekend
Is Engeltje Jacobs dan waarschijnlijk een dochter van Jacob Alberts en Annichien Hendriks.
Harm
Zo heb ik bij Tomas Herms dat hij overleden is voor sep. 1700 (dan kan ik de akte terug vinden), de oude oom van moederszijde Egbert Hendriks, Nu heb ik bij Engeltje Jacobs de aantekening "Louw Alberts x Engeltje Egberts is aangehuwde neve van de kinderen" waar ik deze informatie heb opgepikt weet ik niet meer.
Bij de zuster van Egbert Hendriks, Annichien Hendriks heb ik staan dat zij getrouwd was met Jacob Alberts, waar ik dit gevonden heb is niet meer bekend
Is Engeltje Jacobs dan waarschijnlijk een dochter van Jacob Alberts en Annichien Hendriks.
Harm
In de tijd dat ik naar de boerderij ben geweest is er veel tekst gemaakt. In de vorige bijdrage stelde ik dat ik alle Egbert Hendriks ook niet begrijp.
Egbert Hendriks van de Oudewetering is overleden voor feb. 1705
Egbert Hendricks, geb. Oudewetering, † vóór febr. 1705, zn. van Hendrik Andries en Veleke Peters.
Zijn kinderen:
1. Derckjen Egberts, † na okt. 1734, tr. 1e Frerik Herms, geb. Mastenbroek, ged. Swolle 24 maart 1642, † vóór aug. 1692, zn. van Hermen Frericks en Dievertje Claesen; tr. 2e Swolle 23 aug. 1692 Egbert Arents, geb. Swolle, † na april 1705.
2. Peter Egberts, geb. Zeedijk, † vóór april 1704, tr. Aeltjen Jans, † na juli 1735, dr. van Jan Wolters en Jannigjen Lubberts; zij hertr. Hermen Claesen.
3. Hendrik Egberts, geb. Oude Wetering, † vóór okt. 1734.
4. Fennichien Egberts, tr. Gerrit Alberts.
5. Berentje Egberts, tr. Jan.
Zie Zwollerkerspel 4033, 1687.05.07 (dit is de redenen voor ouders Hendrik Andries en Veleke Peters)
Bij Hendrik Egberts (3) heb ik de aantekening testament op 1721.12.08
30-09-1667 IJsselmuiden
Jan Wolters voor hem zelf, en als momber van zijn vrouw Hillichien Jans
R. A. Zwollerkerspel 4033 23.05.1691
Jan Wolters en Hille Jansen
erve en goed enz. op de Olde Wetering groot twaalf en halve morgen op 23 juni 1660 gecedeert. (blz. 111/112, 1660.06.23)
Aaltje Lubberts en Jannigien Lubberts zitten qua leeftijd ver uit elkaar.
Harm
Egbert Hendriks van de Oudewetering is overleden voor feb. 1705
Egbert Hendricks, geb. Oudewetering, † vóór febr. 1705, zn. van Hendrik Andries en Veleke Peters.
Zijn kinderen:
1. Derckjen Egberts, † na okt. 1734, tr. 1e Frerik Herms, geb. Mastenbroek, ged. Swolle 24 maart 1642, † vóór aug. 1692, zn. van Hermen Frericks en Dievertje Claesen; tr. 2e Swolle 23 aug. 1692 Egbert Arents, geb. Swolle, † na april 1705.
2. Peter Egberts, geb. Zeedijk, † vóór april 1704, tr. Aeltjen Jans, † na juli 1735, dr. van Jan Wolters en Jannigjen Lubberts; zij hertr. Hermen Claesen.
3. Hendrik Egberts, geb. Oude Wetering, † vóór okt. 1734.
4. Fennichien Egberts, tr. Gerrit Alberts.
5. Berentje Egberts, tr. Jan.
Zie Zwollerkerspel 4033, 1687.05.07 (dit is de redenen voor ouders Hendrik Andries en Veleke Peters)
Bij Hendrik Egberts (3) heb ik de aantekening testament op 1721.12.08
Ik ken de moeder dus nietdoor ria van bessen » 03 okt 2020, 20:06
Wel hertrouwt haar moeder met ene Gerrit Alberts in 1704
1 maio 1704 - Gerrit Alberts et Aeltie Jans.
Testes H. Moerkerken et Geesie(n) Egberts.
Jan Wolters is behoorlijk oud geworden. Het huwelijk van Jan Woltersmet Jannigje Lubberts heb ik staan voor aug. 1637 Jan Wolters is een broer van Marrechien Wolters (x Dirk Andries Luijter en Peter Jansen van Millingen)Waar heb je het bewijs dat Aaltje de dochter is van Jan Wolters x Jannigjen Lubberts? Want die zullen ook wel RK zijn?
En is wellicht Aaltje Lubberts - mogelijk de zus van Jannigjen - dus ook RK ?
30-09-1667 IJsselmuiden
Jan Wolters voor hem zelf, en als momber van zijn vrouw Hillichien Jans
R. A. Zwollerkerspel 4033 23.05.1691
Jan Wolters en Hille Jansen
erve en goed enz. op de Olde Wetering groot twaalf en halve morgen op 23 juni 1660 gecedeert. (blz. 111/112, 1660.06.23)
Aaltje Lubberts en Jannigien Lubberts zitten qua leeftijd ver uit elkaar.
Harm
- ria van bessen
Nou die Jan Wolters lijkt me niet de juiste.
Wolter Jans de voogd bij Aaltje Jans [zij huwt met Gerrit Alberts - ook volgens het ORA] woont in Mastenbroek op de OW.
Morgen meer.
Wolter Jans de voogd bij Aaltje Jans [zij huwt met Gerrit Alberts - ook volgens het ORA] woont in Mastenbroek op de OW.
Morgen meer.
- ria van bessen
Op de valreep..
Genemuiden fol 75vo-76 invnr 3318 dd 11-12-1720
Hend. Egberts Jonker vergezeld met Harmen Roelofs tevens oom en Aart Lambers als mombaren over zijn dochter Geertien Hendricks uit het huwelijk met Lubbegien Roelofs. Hij wil hertrouwen. Erfuiting aan de dochter haar moeders erfdeel van [plus] een stuk land.
Kantlijn – Geertien Hendricks en Harmen Gerrits ehel. verklaren van bovenstaande te zijn voldaan dd 15 juni 1730
f265 - 23 apr 1741 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Geerlig Herms en Hermen Hermens, beiden van Westenholte.
In het Gericht zijn verschenen Hermen Gerrits, gezond van lichaam, en zijn huisvrouw Geertjen Hendriks [doorgestreept is: Egberts], welke ziek ten haren huize op de Nieuwe Weteringe in Mastebroek te bed ligt, maar beiden bij blijkend goed verstand, zijnde zij geassisteerd met de gerichtsdienaar Andries Verhagen als momber. Zij maken een testament op de volgende manier:
Ten eerste nomineert en institueert hij testator tot zijn enigste en universele erfgenaam zijn zoon Gerrit Herms in zijn gehele nalatenschap, zo ten aanzien van mobiele als immobiele goederen, actien en credieten, niets uitgezonderd, om deze eeuwig en erfelijk te profiteren en te genieten. Dit mits hij uitkeert aan zijn lieve en waarde huisvrouw voornoemd 800 Caroli gulden eens, welke 800 Caroli gulden hij bij dezen aan dezelfde legateert.
Ten anderen nomineert en institueert zij testatrice tot haar enigste universele erfgenaam haar lieve en waarde man Hermen Gerrits voornoemd uit een conjugale affectie, dit in haar gehele nalatenschap, zo ten aanzien van mobiele als immobiele goederen, actien en credieten, niets uitgezonderd, om deze eeuwig en erfelijk te profiteren en te genieten. Dit buiten [nog] twee morgen weideland bij de Vene Rijte [Venerijte], zoals haar van haar [desselfs] vader aangekomen waren, en nog 400 gulden in geld, al hetwelk zij aan haar vader Hendrik Egberts van de Oude Weteringe in plaats van de legitieme portie, dezelfde na rechte competerende, bespreekt, en "in alle gevalle" deze [deselve] in de legitieme portie tot erfgenaam nominerende en instituerende bij dezen.
Tenslotte legateert ieder van de testateuren straks na "desselfs" dood uit te keren aan de Armen van Mastebroek 25 Caroli gulden eens.
- Dr. Abraham Gerhard Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator en de testatrice en deze haar momber voor dezen mede tekenen en zegelen.
Hend. Egberts Jonker vergezeld met Harmen Roelofs tevens oom en Aart Lambers als mombaren over zijn dochter Geertien Hendricks uit het huwelijk met Lubbegien Roelofs. Hij wil hertrouwen. Erfuiting aan de dochter haar moeders erfdeel van [plus] een stuk land.
Kantlijn – Geertien Hendricks en Harmen Gerrits ehel. verklaren van bovenstaande te zijn voldaan dd 15 juni 1730
f265 - 23 apr 1741 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Geerlig Herms en Hermen Hermens, beiden van Westenholte.
In het Gericht zijn verschenen Hermen Gerrits, gezond van lichaam, en zijn huisvrouw Geertjen Hendriks [doorgestreept is: Egberts], welke ziek ten haren huize op de Nieuwe Weteringe in Mastebroek te bed ligt, maar beiden bij blijkend goed verstand, zijnde zij geassisteerd met de gerichtsdienaar Andries Verhagen als momber. Zij maken een testament op de volgende manier:
Ten eerste nomineert en institueert hij testator tot zijn enigste en universele erfgenaam zijn zoon Gerrit Herms in zijn gehele nalatenschap, zo ten aanzien van mobiele als immobiele goederen, actien en credieten, niets uitgezonderd, om deze eeuwig en erfelijk te profiteren en te genieten. Dit mits hij uitkeert aan zijn lieve en waarde huisvrouw voornoemd 800 Caroli gulden eens, welke 800 Caroli gulden hij bij dezen aan dezelfde legateert.
Ten anderen nomineert en institueert zij testatrice tot haar enigste universele erfgenaam haar lieve en waarde man Hermen Gerrits voornoemd uit een conjugale affectie, dit in haar gehele nalatenschap, zo ten aanzien van mobiele als immobiele goederen, actien en credieten, niets uitgezonderd, om deze eeuwig en erfelijk te profiteren en te genieten. Dit buiten [nog] twee morgen weideland bij de Vene Rijte [Venerijte], zoals haar van haar [desselfs] vader aangekomen waren, en nog 400 gulden in geld, al hetwelk zij aan haar vader Hendrik Egberts van de Oude Weteringe in plaats van de legitieme portie, dezelfde na rechte competerende, bespreekt, en "in alle gevalle" deze [deselve] in de legitieme portie tot erfgenaam nominerende en instituerende bij dezen.
Tenslotte legateert ieder van de testateuren straks na "desselfs" dood uit te keren aan de Armen van Mastebroek 25 Caroli gulden eens.
- Dr. Abraham Gerhard Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator en de testatrice en deze haar momber voor dezen mede tekenen en zegelen.
- ria van bessen
bericht 3
Hermen Gerrits is die van de Boxen en is al eerder uitgezocht.
VOT 1748
blz. 20/21:
[Mastebroek] Nieuwe Weteringe Zuid Einde
6 a - Harmen Gerrits. [wedr. Aaltjen Egberts] [= nr 8 in VST 1751]
b - Geertjen Henriks. [2e vrouw]
c - Gerrit.
d - Lubbert.
e - 1 knegt, 1 meijd.
f - Egbert.
f206 - 7 juni 1760 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Jannis Forbus en berend Harms.
Verschenen is Harmen Gerrits, wonende op de Nieuwe Weteringe in Mastenbroek, zijnde gaande en staande en bij blijkend goed verstand. Zij maken een testament.
Hij testator eerst en vooraf revoceert, casseert en vernietigt al zijn testamentaire disposities, die hij voor dato dezes heeft doen uitgaan, niet willende dat deze van enige kracht zal of zullen zijn.
Hij testator verklaarde tot zijn erfgenaam van al zijn na te laten, zowel gerede als ongerede, goederen te stellen, te nomineren en te institueren zijn zoon Gerrit Hermsz, bij Aaltjen Egberts in echte verwekt, maar [edog] alleen in de legitieme portie, die deze na rechte competeert en niet verder. En in het overige van zijn na te laten goederen verklaart hij tot zijn erfgenaam te stellen, te nomineren en te institueren zijn zoon Lubbert Herms, bij Geertjen Hendriks in echte verwekt.
Aan de Diaconie Armen van Mastenbroek legateert de testator eens 10 Caroli gulden.
Tot voogden over zijn zoon Lubbert Herms stelt de testator Egbert Hendriks, Egbert Clasen en Hermen [Engbert] Gerrits.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator voor deze tekenen en zegelen.
Hermen Gerrits is die van de Boxen en is al eerder uitgezocht.
VOT 1748
blz. 20/21:
[Mastebroek] Nieuwe Weteringe Zuid Einde
6 a - Harmen Gerrits. [wedr. Aaltjen Egberts] [= nr 8 in VST 1751]
b - Geertjen Henriks. [2e vrouw]
c - Gerrit.
d - Lubbert.
e - 1 knegt, 1 meijd.
f - Egbert.
f206 - 7 juni 1760 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Jannis Forbus en berend Harms.
Verschenen is Harmen Gerrits, wonende op de Nieuwe Weteringe in Mastenbroek, zijnde gaande en staande en bij blijkend goed verstand. Zij maken een testament.
Hij testator eerst en vooraf revoceert, casseert en vernietigt al zijn testamentaire disposities, die hij voor dato dezes heeft doen uitgaan, niet willende dat deze van enige kracht zal of zullen zijn.
Hij testator verklaarde tot zijn erfgenaam van al zijn na te laten, zowel gerede als ongerede, goederen te stellen, te nomineren en te institueren zijn zoon Gerrit Hermsz, bij Aaltjen Egberts in echte verwekt, maar [edog] alleen in de legitieme portie, die deze na rechte competeert en niet verder. En in het overige van zijn na te laten goederen verklaart hij tot zijn erfgenaam te stellen, te nomineren en te institueren zijn zoon Lubbert Herms, bij Geertjen Hendriks in echte verwekt.
Aan de Diaconie Armen van Mastenbroek legateert de testator eens 10 Caroli gulden.
Tot voogden over zijn zoon Lubbert Herms stelt de testator Egbert Hendriks, Egbert Clasen en Hermen [Engbert] Gerrits.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator voor deze tekenen en zegelen.
- ria van bessen
bericht 4
Zwollerkerspel invrn 620 f389 - 9 okt 1734 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Jannes Kuiper en Karel Jukama.
In het Gericht zijn verschenen Hendrik Egberts, alsmede zijn zuster Derkjen Egberts, zij met de voorschreven Henrik Egberts als momber geassisteerd, alsmede Hendrik Egberts en zijn vrouw Aaltjen Peters, Jan Peters en zijn vrouw Grietjen Jans, Hendrik Freriks en zijn vrouw Willemina Jansen, tutoribus maritis, verder Frerik Egberts en Aaltjen Freriks, de laatste met voorschreven Frerik Egberts als momber geassisteerd, beiden kinderen van Derkjen Egberts voornoemd, allen erfgenamen van wijlen Egbert Hendriks op de Oude Weteringe in Mastebroek. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hendrik Boon de opstal van het huis met twee bergen en een schuur, zoals wijlen Egbert Hendriks voorschreven heeft bewoond, alsmede [mitsgaders] twee derde parten in 12 morgen land in Mastebroek op de Oude Weteringe onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van alle comparanten voor dezen tekenen en zegelen.
Zwollerkerspel invrn 620 f389 - 9 okt 1734 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Jannes Kuiper en Karel Jukama.
In het Gericht zijn verschenen Hendrik Egberts, alsmede zijn zuster Derkjen Egberts, zij met de voorschreven Henrik Egberts als momber geassisteerd, alsmede Hendrik Egberts en zijn vrouw Aaltjen Peters, Jan Peters en zijn vrouw Grietjen Jans, Hendrik Freriks en zijn vrouw Willemina Jansen, tutoribus maritis, verder Frerik Egberts en Aaltjen Freriks, de laatste met voorschreven Frerik Egberts als momber geassisteerd, beiden kinderen van Derkjen Egberts voornoemd, allen erfgenamen van wijlen Egbert Hendriks op de Oude Weteringe in Mastebroek. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hendrik Boon de opstal van het huis met twee bergen en een schuur, zoals wijlen Egbert Hendriks voorschreven heeft bewoond, alsmede [mitsgaders] twee derde parten in 12 morgen land in Mastebroek op de Oude Weteringe onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van alle comparanten voor dezen tekenen en zegelen.
van de Boxen? Dat is Oude Wetering, Hermen Gerrits is van de Nieuwe Wetering.ria van bessen schreef: ↑04 okt 2020, 12:02Hermen Gerrits is die van de Boxen en is al eerder uitgezocht.
Trouwde eerst met Aaltje Egberts. Uit dat huwelijk een tweeling, waarvan Gerrit, de ene erfgenaam, is blijven leven. De andere erfgenaam Lubbert Herms, wiens nakomelingen zich laten Riesebos noemen.
Deze lieden worden genoemd in de zoektocht Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden. Met onder andere de vraag of Hermen Gerrits x Aaltje Egberts de ouders zouden kunnen zijn van Gerrit Harms van de Mate. Echter, zoon Gerrit van Hermen Gerrits x Aaltje Egberts trouwde 11-05-1763 Jennigjen Harms.
Maar dat terzijde, tweede vrouw van Hermen Gerrits, Geertje Hendriks hoort thuis in deze zoektocht:
Hend. Egberts Jonker vergezeld met Harmen Roelofs tevens oom en Aart Lambers als mombaren over zijn dochter Geertien Hendricks uit het huwelijk met Lubbegien Roelofs.
2 x Hendrik Egberts: De man van Aaltje Peters, en haar oom, broer van haar (overleden) vader.ria van bessen schreef: ↑04 okt 2020, 12:26Zwollerkerspel invrn 620 f389 - 9 okt 1734 [-] Hendrik Egberts, alsmede zijn zuster Derkjen Egberts, zij met de voorschreven Henrik Egberts als momber geassisteerd, alsmede Hendrik Egberts en zijn vrouw Aaltjen Peters, Jan Peters en zijn vrouw Grietjen Jans, Hendrik Freriks en zijn vrouw Willemina Jansen, tutoribus maritis, verder Frerik Egberts en Aaltjen Freriks, de laatste met voorschreven Frerik Egberts als momber geassisteerd, beiden kinderen van Derkjen Egberts voornoemd, allen erfgenamen van wijlen Egbert Hendriks op de Oude Weteringe in Mastebroek.
Derkjen Egberts x 1692 Egbert Arens
Welke twee haar kinderen zijn is mij niet helemaal duidelijk. Frerik Egberts ? En ?
De trouwinschrijving van de ouders van Aaltjen Peters en Jan Peters gevonden:
Zwolle, r.k. trouwen Bogenkerk
- 27-12-1700 Peter Egberts et Aeltie Jans
testes R.D. P.N. Derout et J. Moerkerken
Geen doopinschrijvingen gevonden van Aaltje en Jan. Maar als ze aan de Kamperzeedijk woonden (?) zou je in Kampen moeten zoeken (?)