Nee, die valt niet af.Joop Jansen schreef: ↑16 okt 2020, 11:07Rense ?ria van bessen schreef: ↑15 okt 2020, 18:52Die Rense familie is hier al eens behandeld, dus daar kom je wel uit.
Bedoel je dan de onderstaande Rense Nellis ?
ria van bessen schreef: ↑15 okt 2020, 18:22bericht 2
Ik heb er wel één, of hij de juiste is zal verder onderzoek moeten uitwijzen.
f560 - Raalte, 15 aug 1734 - Egbert Westenberg, Scholtus van Raalte.
Keurnoten Lambert Everts en Henrick Laarman.
In het Gericht zijn verschenen Gesina Nellis, weduwe van Jan Herms, verder Henrick Nellis en zijn vrouw Teune Willems, Egbert Henricks en zijn vrouw Maria Nellis, Willem Nellis, Jan Henricks en zijn vrouw Swaantien Nellis, Teunis Herms en zijn vrouw Willemina Nellis, Henrick Egberts en zijn vrouw Janna Nellis, en dan nog Jannis Nellis, zijnde eerste comparante in dezen geassisteerd met Gerrijt Jansen Kistemaker als haar momber en de vrouwen met hun respectievelijke mannen [als momber]. Zij hebben verklaard voor een wel betaalde somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen, zulks doende bij dezen, aan Rense Nellis en zijn vrouw Jenneken Jansen de halve katerstede Buxbelt genaamd, met zijn getimmerte, hoge en lage landerijen, ap- en dependentien van dien, zoals deze kennelijk gelegen is in dit kerspel van Raalte [in de] boerschap Heeten, en door hun meijerswijze is gebruikt. Met de belofte om deze cessie te zullen wachten en waren voor alle evictie en opspraak volgens Landrecht.
- In kennis der waarheid heeft de Scholtus voornoemd dit naast Do. David Frantzius, als daartoe van de comparanten speciaal verzocht zijnde, getekend en gezegeld.Dus Egbert Hendriks, de zoon van Hille, hoeft misschien ook niet getrouwd te zijn met een Maria ?ria van bessen schreef: ↑15 okt 2020, 22:07Egbert Hendriks de zoon van Hille heeft geen zus Maria.
*
Egbert Hendriks x Maria Cornelis - zie mijn bericht hiervoor - dus wel.
Dan valt die dus ook af ?
Joop groet
Ik denk dat hij de juiste is. Hij is gehuwd met Maria Cornelis /Nellis, - zie hierboven ergens.
Hij heet én Meijerink én zijn vrouw heet Maria Cornelissen als ze het erve kopen in 1730
In het ORA van Raalte zit dus nog een Egbert Hendriks - die o.a voogd wordt bij zijn zus Maria. Deze is ook jonger. Ik heb dit verder uitgezocht en deze Egbert is gehuwd met Trijne Jans op het Beumer, wordt vermeld in Wijhe RK dpb. Huwelijk Wijhe in 1762 . Maria Hendriks is zijn doopgetuige. Ik kan dit verder wel uitleggen als je daar behoefte aan hebt. Nog een broer Arent en een zus Janna.
Is dus niet diegene die we zoeken.
Egbert Meijerink heeft 2 broers volgens de voogdijakte. Misschien kun je daar nog wat mee.