albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2020, 14:07

Derkje Herms is de dochter van Berentjen Gerrits en Hermen Jans.
Berentje hertr met Willem Engbertsen Dijk.

Zwolle 08-07-1627 Joan Hermes sal. Hermen Berens n.s. tot Wijthman en Dericken Herms sal. Hermen Jansens n.d. aen de Hoeven Brugge

Ik zie geen verband met Jonker én de RK Egbert Hendriks, dan alleen het feit dat Hendrik Egberts Jonker met diens kleindochter trouwt.

Wat me opvalt is dat de oudoom Egbert Hendriks verwant is aan Herms en dan zou die verbinding bij Hermen Jans zijn nazaten kunnen liggen?

Wat me ook opvalt is dat er meer [vaak latere] RK is in Zwollerkerspel dan ik in de gaten had.

Kom ik daarom toch weer terug op het feit dat ene Egbert Hendriks uit Oosterholt voogd is in Wijhe - later ook RK. En dat daar een Aaltje Lubberts [2x] bij wordt vermeld. Ook opvallend - dat haar zus Anna ook met iemand uit Oosterholt trouwt.
Daar moet een familieverband zitten. Hoe kun je anders als wonende in Wijhe met iemand uit Oosterholt trouwen.Hoe ontmoet je elkaar?

Ook Aaltje Jans de wed van Peter Egberts doet dit. Zij x Gerrit Alberts jm van 't Kampereiland.
Ook RK .

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2020, 14:33

bericht 2

Dit is Gerrit Everts.

Zwolle RBSO 721 12-12-1624 Evert Gerritsen sa. Gerrit Dericksens n.s. ende
Aeltgen Dericks Derick Jansens d. beide wonende tot Wijthmen [= Soesel !]
– uit dit huwelijk 4 kinderen;
1]Willem Everts x Aaltje Jans
2]Derkje Everts x Jan Hendriks uit Langenholte
3]Grietje Everts x Albert Goossens – zoon Willem Alberts hertr. Dries Berents
4]Gerrit Everts x wed. Annegje Lubberts uit Wijhe – op het Span
Nb Zij zijn erfgenaam van Derk op Soesel

Wijhe dl 6 f156 - Actum Wijhe, 20 aug 1655 - Coram Richter P. van Sonsbeecke.
Keurnoten Willem Willemsen en Lubbert Lubbertsen.
In het Gericht is gecompareerd Fenneken Joosten, weduwe van wijlen zaliger Lubbert Cornelijsen. Zij heeft over haar 6 kinderen (Aeltjen Lubberts, Mechtelt, Marrijcken, Henrickjen, Aeltjen en Joost Lubbers), bij zaliger Lubbert Cornelijssen in het huwelijk verwekt, tot mombers gesteld Egbert Henricksen, wonende te Oosterholt, en Roeloff Josten te Wechterholte, beiden ooms van de voorschreven onmondigen. Zij nemen deze momberschap met handtasting onder ede aan.

idem f157 - Actum Wijhe, 20 aug 1656 - [dezelfde Richter en keurnoten].
Verder hebben de bovengeschreven mombers Egbert Henricksen te Oosterholdt en Roeloff Josten op Wechterholte met de weduwe van zaliger Lubbert Cornelissen en moeder van haar onmondige kinderen na schuld en onschuld, alsook de levende have, inboedel van het huis, alles wel tegen de anderen getaxeerd en overwogen. Zo hebben dezelfden met de anderen overeengekomen en geaccordeerd, dat voorschreven Fenneken Joosten aan iedere dochter voor haar vaderlijke goed zal uitkeren en betalen de somma van 30 Carl. gulden eens, alsook aan ieder een goed bed met zijn toebehoor, met een kist, en insgelijks aan de zoon Joost Lubbertsen ook 30 Carl. gulden met een goed veulen. De kinderen zullen (door toelating van de moeder) van de een op de ander erven en versterven. Mede zal de moeder de kinderen te school willen houden om wel [goed] lezen en schrijven te laten leren lezen.

Volgens het ORA huwt Fenneken Joosten met Derk op de Hoeve

Wijhe dl 6 f131 - Actum Wijhe, 2 sep 1664 - Richter J. van Sonsbeek, Schout tot Wijhe.
Keurnoten Lancelot van Sonsbeek en Arent Vrilinck. Gecompareerd en verschenen zijn Dirk Jansen op de Hoeve met zijn huisvrouw Fennetien Joosten, tutore marito. Beiden zijn gezond van lichaam en verstand. Zij maken een testament.
Dirk Jansen op de Hoeve institueert, bij gebrek van wettige lijfserven, van al zijn na te laten goederen, roerende en onroerende, ac¬tien en credieten, renten, obligaties, levende have en inboedel, tot zijn universele erfgename zijn huisvrouw Fennetien Joosten, mits zij aan zijn volle en halve broers en zusters uitkeert ieder 6 Caroli gulden en aan de armen van Wijhe tot twa... [vlek] [gulden] en het jongste kind Joost Lu... [vlek =Lubberts] de linnen en wollen kleren van de testator. Waartegen ... [vlek]Joosten krijgt uit hun gezamenlijk vee vooraf 2 van de beste koeien.
(Naast de Richter tekent en zegelt Arent Vrilinck, die daartoe is verzocht).

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2020, 14:34

ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 11:08
Wolter Berentsen had al zes voorkinderen, onder wie Marrichjen Wolters x 1) Dirrick Andriessen [Luiter] en 2) Peter Jansen van Milligen
Dank voor de toelichting. Ik had een en ander al gevonden, Marrichjen Wolters komt voor in mijn kwartierstaat, en haar ouders Wolter Berentsen en Trijntje Jans dus eveneens.

Onder die zes voorkinderen is ook een zoon Jan. Mogelijk is deze Jan Wolters degene die trouwde met 1) Jannichien Lubberts en 2) Heile Jansen. Uit het eerste huwelijk waarschijnlijk Wolters Jans x Hendrikjen Rijkels en Aeltien Jans x 1) Peter Egbers en 2) Gerrit Alberts

Aeltien Jans x 1) Peter Egbers zijn de grootouders van Albert Hendriks Jonker.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2020, 14:42

bericht 3

Wijhe f120 - 19 jan 1637 - Actum coram subst. to judice Gerh. Sijmers.
Keurnoten Henrick Claessen en Jan Hermsen op t Strijdtveene.
In het Gericht is verschenen Lubbertt Cornelissen op te Hove [= Hoeve]. Hij heeft over zijn 2 kinderen (Anneken en Jan), bij zijn zaliger huisvrouw Aeltken geprocreerd, tot mombers gesteld Jacob Derckssen en Alberdt Cornelissen. Zij hebben deze momberschap met handtasting aanvaard, met verbintenis en submissie daartoe staande.
Vervolgens heeft Lubbertt Cornelissen aan zijn voorschreven 2 kinderen voor hun moeders goed bewezen en toegelaten aan elk kind 50 keizers gulden eens, welke 50 keizers gulden van het ene kind op het andere kind zullen erven en versterven, en na het overlijden van het laatste kind zullen deze erven en versterven op de erfuiter. Boven het voorschrevene belooft de erfuiter zijn dochter Anneken een bed met zijn toebehoren, met 6 beddelakens, met een kist en een tinnen schotel daarin. En als zij huwbaar [hijlickebaar] of 20 jaren oud is, neemt de erfuiter aan deze dochter in kleren uit te zetten, zodat zij "met ehren" bij eerlijke luiden komen en verschijnen mag. Betreffende [belangende] de zoon Jan belooft de erfuiter, als hij ook 20 jaren oud is, deze een veulen te geven, "well gefoertt", item een kist met een tinnen schotel. De erfuiter belooft, zo lang hij leeft, de voorschreven kinderen in kost en kleren tot 20 jaren toe te onderhouden. Als de voornoemde kinderen 16 jaren oud zijn, zal de erfuiter de 50 keizers gulden elk eens betalen.
Betreffende de stiefkinderen, met name Thoniss, Herman, Derck en Henrick Janssen, van de erfuiter, bewijst de erfuiter ook voor hun moeders goed aan elk ook 50 keizers gulden eens. De betaling van de 50 kei¬zers gul¬den aan de voorschreven 4 kinderen belooft de erfui¬ter te doen op heden over 2 jaren. Waarmee de mombers, als namelijk Jacob Derckssen en Luichen Gerdtssen, van de bovenverhaalde 4 kinderen met de voorschreven 50 kgln. voor elk kind tevreden zijn, en die het voorschreven accoord en bewijs ook aangenomen en geapprobeerd hebben.

Wijhe invnr. 5
f10/f11 dd 22-09-1647
Wolter Bartels op ’t Span x niet nader genoemd
onmondige kinderen
Janneken
Marijken
voogden: Goosen Willems en Jacob Bertels ooms

Wolter Bartels hertr. met Annetje Lubberts op de Hoeve
uit dit huwelijk:
Bartelt
Lubbert
Jennichjen
Cornelis

Annetje Lubberts wed. van zal. Wolter op het Span
hertr. x 2-9-1664 met Gerrit Everts

f135 - Actum Wijhe, 7 nov 1664 - Coram Richter J. van Sonsbeek, Schout.
Keurnoten Willem Willemsen en Arent Vrilink.
Gecompareerd is in het Gericht van Wijhe Annetien Lubbertsen, tutore Gerrit Evertsen. Zij verzoekt tot mombers over haar 4 onmondige kinderen [Bertelt, Lubbert, Jennichjen en Cornelis Wolberts], bij zaliger Wolter op het Span verwekt, Dirk Jansen en Jacob Bertels Cortenbos. Zij nemen de momberschap aan.

1664-09-03 - Gerrit Everts, i.g. te Oosterholt, ende Anneghien Lubberts, wed. int' carspel van Wihe - proclam. gaan tot Wihe en Isselmuijden - attestatie gegeven om ter Heino te trouwen - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f204.

uit dit huwelijk nog een zoon Gerrit

lid Windesheim 1659
Jacop Bartels op den Korten-bosch, en sijn huis-vrou [-].

Ook een mix van NG en RK

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2020, 14:53

Egbert_ schreef:
19 okt 2020, 14:34
ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 11:08
Wolter Berentsen had al zes voorkinderen, onder wie Marrichjen Wolters x 1) Dirrick Andriessen [Luiter] en 2) Peter Jansen van Milligen
Dank voor de toelichting. Ik had een en ander al gevonden, Marrichjen Wolters komt voor in mijn kwartierstaat, en haar ouders Wolter Berentsen en Trijntje Jans dus eveneens.

Onder die zes voorkinderen is ook een zoon Jan. Mogelijk is deze Jan Wolters degene die trouwde met 1) Jannichien Lubberts en 2) Heile Jansen. Uit het eerste huwelijk waarschijnlijk Wolters Jans x Hendrikjen Rijkels en Aeltien Jans x 1) Peter Egbers en 2) Gerrit Alberts

Aeltien Jans x 1) Peter Egbers zijn de grootouders van Albert Hendriks Jonker.
Die gegevens waren al door jou geplaatst, Egbert - ik heb ze alleen maar opnieuw geplaatst.

Ik dacht dat hij deze was. Andere vrouw
Dus iemand anders?

f78 - 22 feb 1660 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Albert van Sonsbeecke, burgemeester, en Borchardt van Lingen, Dr.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over het onmondige kind van Jan Woltersen in Mastenbroeck, bij Jutte Claessen in echte geprocreerd, Jan Claessen, oom van het kind van moeders zijde, en Egbert Henricx in Mastenbroeck, als nabuur. Zij hebben de momberschap aangenomen en beloofd het beste en voordeel van het kind in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna Jan Woltersen aan zijn voorschreven kind of dochtertje genaamd [met namen] Annegien Jansen ten overstaan van diens mombers erfuiting heeft gedaan, en voor hun zaliger moeders goed heeft bewezen ten eerste het goed en de landerijen op Rouveene gelegen, zoals de zaliger moeder ten huwelijk heeft aangebracht, item het weideland in Gelderlandt gelegen, groot omtrent 1 1/2 morgen, en nog een kapitaal van 1300 Caroli gulden, en bovendien een bed met zijn toebehoren of 35 Caroli gulden in [de] plaats. Alles te ontrichten en uit te keren, wanneer dit dochtertje 18 jaren oud geworden zal zijn. Hij belooft deze ondertussen en zo lang in kost en kleren na staatsgelegenheid te onderhouden en te verplegen, [deze] ook schrijven en lezen te laten leren, en bij het trouwen eerlijk "nae haer conditie uijt te setten". Waarmee hij verklaart zijn voorschreven dochtertje [een] oprechte erfuiting en bewijs wegens haar zaliger moeders goed te hebben gedaan, en [hij] verbindt voor dit alles zijn persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2020, 15:14

ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 14:33
Egbert Henricksen, wonende te Oosterholt
Zoals ik het in mijn bestand heb ingevoerd:

Lubbert Cornelis (op de Hoeve) trouwde 1) Aeltken en 2) Fenneken Joosten.

Dat komt overeen met de aktes hiervoor weergegeven.

Verder heb ik dat hij een zoon is van Cornelis Lubberts en Lijessin Janss. Van dat echtpaar heb ik negen kinderen gevonden. Waaronder een Aegte Cornelissen die in 1637 (IJsselmuiden nr. 10 (1632 - 1634), F111) getrouwd was met Derrick Alberts [Buick]. In 1643 is hij overleden. (91 RAK 91 FOLIO: 26v DATUM: 28-06-1643 , wijlen Derrick Buicksz)

Voor mei 1655 zou Aechte Cornelis hertrouwd zijn met Egbert Hendriks. En hij op die wijze dus, als aangetrouwde half-oom voogd kan zijn over de nagelaten kinderen van zijn zwager Lubbert Cornelissen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2020, 16:12

ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 14:53
f78 - 22 feb 1660 - [-] het onmondige kind van Jan Woltersen in Mastenbroeck, bij Jutte Claessen [-] zijn voorschreven kind of dochtertje genaamd [met namen] Annegien Jansen [-] landerijen op Rouveene gelegen, zoals de zaliger moeder ten huwelijk heeft aangebracht, item het weideland in Gelderlandt gelegen, groot omtrent 1 1/2 morgen [-]
Deze Jan Woltersen x Jutte Claessen heeft een dochter Annegien Jansen. Gezocht zijn de ouders van Wolter Jans (x Hendrikjen Rijkels) en Aeltien Jans (x Peter Egbers)

Jan Wolters x (<1691) Heile Jansen heeft in 1660 een erf gekocht van de nakomelingen van zijn oom van moederskant (moeder Trijntje Jans, haar broer Gerrit Janssen x Marrechien Jacobs) en van de overige kinderen van zijn moeder.

Dit erf wordt omschreven als: erve en goed met huis en hof en "plantagie" daartoe behorende, gelegen in Mastenbroeck op de Olde Wetteringe. En dat zal ook het erf zijn dat Jan Woltersen en Heile Jansen als onderpand stellen in 1691.

Niet duidelijk dus, of er één of twee Jan Wolters waren in Mastenbroek rond 1660, of dat het om één en dezelfde persoon gaat.

Maar de Jan Wolters x Hiele Jansen lijkt me bewezen een nakomeling van Wolter Berents en Trijntje Jans én wonend aan de Oude Wetering.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2020, 16:32

Jan Wolters die in 1660 het erve koopt wordt daar niet vermeld als gehuwd met.
Later wel.
En welke oom bedoel je - Berent Wolters ? die caveert voor zijn broers en zussen. Dat kan toch niet?

*

Dit zou het huwelijk dan moeten zijn van de RK Egbert Hendriks?

24-04-1655 Egbert Hendrix i.g. uijt Mastebroeck
Aeltjen Jans i.d. van de Hoevenbrugge

Van die Cornelis heb ik niets, ook niet van Derk Albert Buicks.

Deze vond ik nog.

1656-01-19 - Egbert Hendricx, j.m., wonende te Oostenholte, ondertrouwt met Marichjen Claes Masons, [-] dochter van Claes Masons/ Masous, wonende te Oostenholte - getrouwd te Zwolle 10 feb 1656 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f21.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2020, 17:33

ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 16:32
Jan Wolters die in 1660 het erve koopt wordt daar niet vermeld als gehuwd met.
Later wel.
En welke oom bedoel je - Berent Wolters ? die caveert voor zijn broers en zussen. Dat kan toch niet?
6 onmondige kinderen; Merregin [!] Berent, Derck, Aeltin, Jan en Gerregin.

Jan Wolters heeft dus een broer Berent Wolters. (En een halfbroer Berent Wolters. Die had ook vijf volle broers/zussen, kinderen van Niessien Hendricksen. Twaalf kinderen van Wolter Berends, er kunnen er ook een stel overleden zijn in 1660, dus Berent Wolters kan ook caveren voor half-broers en half-zussen. Om het even welke van de twee Berent Wolters)

En verder hebben in 1622 (RA Zollerkerspel f398 - 8 aug 1622) Wolter Berents, zijn huisvrouw Trijne Jans en Gerrijt Janssen en zijn huisvrouw Merrigien Jacobs een erf gekocht in Mastenbroek aan de Oude Wetering. Het lijkt me dat dit het erf is, dat de erfgenamen van beide echtparen verkopen aan Jan Wolters in 1660.

En omdat Trijne Jans en Gerrijt Janssen zus en broer zijn, is Gerrit Janssen de oom van Jan Wolters. Gerrijt Janssen is de bedoelde oom.

NB: Dat Jan Wolters x Heile Jansen daarvoor met Jannichien Lubberts trouwde, heb ik wel zo genoteerd. Maar zonder bron. Ik weet dus niet of dat wel klopt, ik kan het niet meer terugvinden.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2020, 21:09

ria van bessen schreef:
19 okt 2020, 14:33
Nb Zij zijn erfgenaam van Derk op Soesel
;)
Kwartiertaat Albert de Leeuw:
964. Berend Claesen Mollenbelt, geb. omstr. 1611, † vóór 3 jan. 1667, tr. 1e (ondertr. Zwolle 22 febr.) 1635 Derckien Dercks, † vóór 1638, dr. van Derck Jansen op Soesele en Swaentien Geertsen; tr. 2e Zwolle 6 febr. 1638
965. Grietien Janssen, tr. 2e (ondertr. Zwolle 5 jan.) 1667 Peter Willems Bos, geb. omstr. 1627, zn. van Willem en wedr. van Grietijn Jansen.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 19 okt 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie