albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 22 nov 2020, 23:30

ria van bessen schreef:
22 nov 2020, 22:30
Ik heb eerder de neiging om te stellen dat de wed Evert Jacobs dus niet Mechteltje Herms is, dat hier een andere Evert Jacobs wordt bedoeld.
Als je de gegevens op een rijtje zet, lijkt me er geen twijfel:

- 14-05-1644 Evert Jacobsen Jacob Egbertsen N.S. tot Haerst, ende Marijken Hermens Alert Cornelijsen N.W. in Mastebroeck
- 28-08-1608 Jacob Egbers Egbert Jacobs s. tot Harst ende Mechteltgen Everts woenende met s. Evert Herms up Millingen int Mastebroeck

RA Zwollerkerspel f140 - 13 jan 1636 alzodanig erve en goed, gelegen ten Holte, zoals Jacob Egbers en zijn zaliger Huisvrouw Mechtelt Evers onlangs hebben "gebuitet", of aangekocht, van de Ed. Jonkheer Berent van Ittersum toe Gerner ... de drie zoons, als Evert, Egbert en Cijse

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2020, 09:44

Ik vind het gegeven dat Cornelis Alberts en zijn vrouw een dochter Wijsje / Lijsjen heeft ook wel van toegevoegde waarde.

Ik heb Evert Jacobs de man van M. Herms ook geselecteerd als z.v. Jacob Egberts. Dat klopt ook verder prima, gezien zijn rol als voogd bij Merrigjen Jacobs zijn zus.

14-04-1635 Jac: Egbers wedenaer, en
Grietien Willems, Willem Jansen n.d. wonende tot Haerst

13-04-1637
Jan Willems, Willem Jacobs [de Graaf ] s. tot Barckum en Grietien Willems, Jacob Egbers n.w. tot Haerst

Ik dacht dat Jacob hier al eens eerder was behandeld.
Zo niet, dan is een nieuw topic wel een optie wat mij betreft.

Wat Aaltje Lubberts betreft, zou ik het nog wel meer "dicht willen spijkeren".
Ik waak voor wishfull thinking..

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2020, 12:36

bericht 2

Eerst even dit. Of ik het goed heb.

BROERS
Andries Lubberts x Mette Willems
zoon Willem Andries x Felicken Alberts
- zoon Albert Willems [noemt zich Luijter] - o.a dochter Hilligjen

Cornelis Lubberts x Lijsjen Jans
zoon Albert Cornelis x Merrigjen Herms
- zoon Cornelis Alberts - o.a. dochter Merrigjen

Daarmee is Cornelis als voogd dus wel verwant aan Hilligjen

Als we zo doorgaan dan komen we uiteindelijk bij één echtpaar uit ?
Het is NB allemaal familie van elkaar.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 nov 2020, 12:42

Jacob Cornelissen x Swaantjie Arents is een kleinzoon van Marijken Hermens x 1) Albert Cornelissen 2) Evert Jacobsen

Cornelis Albert aan de Nieuwe Wetering x Arentien Gerrits zou heel goed een neef van Aaltijn Lubberts x Egbert Hendriks Jonker kunnen zijn.

Over Arentien Gerrits heb ik nog het volgende gevonden in stift Essen:
2.96. Schoutambt Genemuiden / Mastenbroek. Pinksteren 16
  • (viii:98v) Geert Andriessen op Selmuiden, mede voor zijn vrouw Albertien Arentssen, na de dood van Wolter Hermssen
    Datering: 1668 jun 6
  • (ix:61) Geert Andriessen op Zelmuiden, ten behoeve van de minderjarige kinderen van zijn overleden dochter Tryntien Geertssen, na de dood van hun grootmoeder Albertien Arentssen
    Datering: 1683 jan 27
  • (x:197v) Jacob Nannincks na de dood van zijn grootvader Geert Andriessen
    Datering: 1701 jun 18
  • (x:198) Gerryt Hermsen, mede voor zijn vrouw Arentien Gerrytsen, wonende in Mastebroeck op de Nieuwe Weteringe in Engbert Cocks huis, na opdracht door Wessel Teunissen Paap, diens vrouw Marrichien Henricksen en Jacob Nannincks
    Datering: 1701 jun 18
  • (xi:170) Arentien Gerrits, weduwe van Gerrit Hermsen, met de ledige hand onder hulderschap van haar zoon Cornelis Gerrits
    Datering: 1719 aug 19
  • (xiii:29) Cornelis Gerrits, mede voor zijn broer Klaas Gerrits en zijn zwager Andries Cornelissen, na de dood van Aerentien Gerrits, weduwe van Gerrit Harmsen
    Datering: 1728 aug 21
Arentien Gerrits lijkt me een dochter van Geert Andriessen en Albertien Arentssen.
Jacob Nannincks is waarschijnlijk een zoon van Tryntien Geertssen. En zou de vader Nanne Derks kunnen heten? De voogd Nannes Derks, aangehuwde oom van moeders zijde over de onmondigen van Arentien Gerrits? (RA Zwollerkerspel, f167 - 9 juli 1681)

Vraag is dan of de moeder van Cornelis Albert, aan de Nieuwe Wetering, Marijken Hermens heet.
- Hij heeft een dochter Marrichjen.
- De onmondige Jacob van de Nieuwe Wetering trouwt als j.m. tot Isselmuiden met Swaentien Arent en wordt (misschien ??) van de Mate genoemd. (Niet uit te sluiten, dat met van de Mate van de Weert bedoeld wordt. In de akte van 1744 wordt geen echtgenoot genoemd. Swaentje Aarends was toen al overleden.)

Ik ben met name vanwege zoon Jacob Cornelis nog niet helemaal overtuigd. Aanvullende gegevens zouden zeker mooi zijn. Als Jacob Cornelis van IJsselmuiden komt, is er dan, bijvoorbeeld, een Cornelis Alberts is IJsselmuiden te vinden?

Jacob Egbers voor den Dornum is zeker meerdere keren voorbijgekomen op dit forum. Onder andere: Gezin van Jacob Egberts

Maar alles bij elkaar verzamelen en aanvullen wat er nog niet bekend is in een apart topic, is misschien wel een goed idee.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 nov 2020, 15:16

ria van bessen schreef:
23 nov 2020, 12:36
Daarmee is Cornelis als voogd dus wel verwant aan Hilligjen
Dit kan ik even niet volgen. Welke Cornelis is wanneer voogd? Ik het geen voogdij-aktes gezien van Hillegien Alberts Luyter
ria van bessen schreef:
23 nov 2020, 12:36
Als we zo doorgaan dan komen we uiteindelijk bij één echtpaar uit ?
Het is NB allemaal familie van elkaar.
Albert Goichiens op groot ter Wede x Diever Velicken komen in aanmerking.

Andries Lubberts en Cornelis Lubberts (x Lijessin Janss) zijn broers, zonen van Lubbert Gerridts. Kinderen van Lubbert Gerridts (volgens o.a. RA Zwollerkerspel f411 - 5 mrt 1623):
  • - 15-03-1607 Geert Berents s. Berent Lamberts n.s. tot Harst ende Griete Lubbers s. Lubbert Gerridts s. int Mastebroeck beide woenende tot Harst met Johan Dercks
  • - Lambert Lubbertsen x Anna Gerrijts, zij hertrouwt Erenst Jacobsen
  • - jul 1614 (otr) Rijck Lubbertsen in Mastebroeck, ende Geertjen Gerits, sa. Gerit Albertsen n.w. tot Omme
  • - Anna Lubberts x Goris Arentz
  • - Jutte Lubberts
Hendrik Egberts Jonker en Merrigien Harms zijn 9e graads verwanten. Tenminste, als zijn moeder Aaltijn Lubbers een dochter is van Lubbert Cornelis en Fenneken Joosten

Is er nog wat te vinden over deze Lubbert Cornelis en Fenneken Joosten?
De oudste Aaltje zou mogelijk met Lubbert Nientap getrouwd zijn?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2020, 15:27

Er zijn duidelijk 2 Jacob Cornelissen op de OW wonende.
Dit volgens de registers.

Letterlijk overgenomen.

1741-1806
f371:
A - Huis No. : 53
- Eigenaren der Huizen : Heer van der Velst
- Huerluiden en bewoners: Jacob Cornelissen
- waar van : hier van dan
- hoe lange gewoont : 30
- hoe veel kinderen : 1
- koswinninge : Vehouden
- Religie : G

f372:
A - Huis No. : 54
- Eigenaren der Huizen : Jacob de Weerd
- Huerluiden en bewoners: Selven
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : 23
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : Vehouden
- Religie : G

VST 1751
No. 6 - Egbert Hendriks Selfs Eigenaar 1
Andries Bennink Berend Cieraat
T' Veleken Erve

No. 7 - ... Hr. vn. Nijenhuis 1
Jacob Cornelis De Lt. van der Velst
N.B. Niet de Weert

MAAR

No. 26 Jacob op de Kae ... 1
in de Weert
Egbert Hendriks Erfgen. van Winshem
en de Provincie

Dus die NB is niet van mijn hand, dat staat dus aangetekend in dit register.

Jacob Cornelis de Weert is met Willemtien Jans getrouwd volgens het ORA en volgens de VOT 1748

Jacob Cornelis x Swaantje Arents is dan die andere. En dit echtpaar heeft 1 kind, beiden zijn overleden voor de telling VOT volgens het lidmaatboek van Mastenbroek. Ook niet te vinden in de VOT 1748

Bij de aantekening van de Mate op 25 april 1744 staat geen vrouw vermeld en omdat Zwaantje dan is overleden - obijt 1743 des nagts tusschen den 23 en 24 Decemb. - is de conclusie - volgens mij dan - dat die Jacob dus diegene is die met S. Arents is getrouwd.

*

In IJsselmuiden zit ook een Evert Jacobs
1639-12-14 - Evert Jacopsen, wedn. van Grafhorst, Hendricke Herms, j.d. van Grafhorst - tot IJsselmuiden getrout - Trouw Gereformeerde Kerk Kampen, RBSO 327.

Volgens ORA Ijsselmuiden
Evert Jacobs x met Hendrikje Herms en Jan Jacobs x met Greetien Peters- betreft een Lening van 150 gls van A van Oldeneel en als onderpandwordt gesteld 2 gedeeltes in het Rooland
pag 56 folio 266 dd 20-09-1652

*
Jawel heb je wel gezien. Je kon de voogd Jochem Everts niet plaatsen.

Ijsselmuiden f54v - 12 feb 1683 - Coram Johan De Baecke.
Keurnoten Herman De Baecke en Claes Craenhalss.
Verschenen is in het Gericht Hillichjen Alberts, voor dezen weduwe van zaliger Peter Henricksen. Zij heeft in plaats van de afgestorven mombers [doorgestreept: Cornelis] Jan Lubbers en Cornelis Alberts, welke waren gesteld op 21 apr 1671, en het bewijs van de vaderlijke goederen daar bij te zien, uitgezonderd dat reflexx gedragen mocht worden van het huis, dat afgebrand is en opnieuw is getimmerd, voorgesteld Jochem Everts en Gerrit Lubbertsen. Zij nemen de momberschap aan.

Kantlijn: 27 aug 1688 - Coram Richter Johan De Baecke.
Keurnoten Herman De Baecke en Bernardus Hagels.
Verschenen is Hendrick Petersen. Hij heeft met consent van de Scholtis Johan De Baecke, en Jochem Evers en Gerrit Lubbers als mombers, afstand gedaan van de timmerasie [= getimmerte], zowel het huis als de bergen.

*

Om op je vraag te antwoorden betr Lubbert Nientap. Ik hebdaarover wel wat, maar niet echt gekeken of er iets richting de 2e Aaltje gaat.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 nov 2020, 17:22

ria van bessen schreef:
23 nov 2020, 15:27
Jawel heb je wel gezien. Je kon de voogd Jochem Everts niet plaatsen.
Nu ik teruglees, inderdaad. Ik heb echter nu problemen met al de voogden.
- 21 apr 1671: Jan Lubbers en Cornelis Alberts (beide overleden voor 12 feb 1683)
- 12 feb 1683: Jochem Everts en Gerrit Lubbertsen
- 23 martij 1677: Peter Jansen van Milligen en Albert Evertsen (onmondigen van Arent Claesen)

Alleen Gerrit Lubbertsen kan ik plaatsen. De zus van Peter Hendrix, Aeltien Henricksen x Lubbert Jochemssen hadden een zoon Gerrit, maar geen zoon Jan (volgens RA Zwollerkerspel f277 - 5 nov 1670, de erfgenamen van Lou Hendrix)

Peter Jansen van Milligen was in 1683 de man van Marrichjen Wolters, weduwe van Dirrick Andriessen, broer van Willem Andriessen, grootvader van Hillegien Alberts Luyter. Dat is wel heel ver gezocht.

Voogd Cornelis Alberts, overleden voor 1683, dat past natuurlijk wel bij de man van Arentien Gerrits, die mogelijk/waarschijnlijk een zoon is van Marrichjen Herms:
IJsselmuiden deel 9 Fol. 87
Marrichjen Herms bewijst haar drie kinderen, verworven bij wijlen Albert Cornelissen, 200 karelsguldens elk, zij geeft haar zoon Cornelis een veulen en haar dochters elk een bed met toebehoren. Voogden Lubbert Cornelis en Andries Hermsen, als ooms der kinderen.
Actum 10 oktober 1644, schout Jacob Juncker en keurnoten Gerrit Meusen en Dirk Duicksen, majoor [transcriptie Kees Schilder]
Één van de twee dochters zou Hillegien kunnen zijn. Naar wie ze dan vernoemd is, is mij niet duidelijk: de oma's heten Lijessin en Willemtin.

Mogelijk moeten we Hillegien Alberts Luyter toch loslaten als moeder van Merrigien Harms, vrouw van Hendrik Egberts Jonker. Op zoek naar de tweede dochter van Marrichjen Herms? Die mogelijk met een Jochem Evert is getrouwd?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 nov 2020, 18:07

ria van bessen schreef:
23 nov 2020, 15:27
Jacob Cornelis x Swaantje Arents is dan die andere. En dit echtpaar heeft 1 kind
Dat is nieuw voor mij. Hoe heet het kind? Geboren voor 1727 ? Want niet in het doopboek van Mastenbroek.

harm56

Bericht door harm56 » 23 nov 2020, 18:47

Ondertrouw/huwelijk Hasselt 1674
Nanninck Dercks weduwnaar van Coopje Jans
wonende aan de Swartesluis en
Trijntje Geerts j. d. wonende aan de Hasselerdijk

Harm

harm56

Bericht door harm56 » 23 nov 2020, 18:59

Cornelis Gerrits, mede voor zijn broer Klaas Gerrits
Een leuke bijkomstigheid, uit een vorige link van stift Essen, is het aannemelijk dat Klaas Gerrit de vader is van Geertje Clasen (x Peter Reinders de Leeuw). Ik had dus voorheen een verkeerde vader.

Harm

Plaats reactie