Waar komen Klaas Elslo en Wijntje Klasen vandaan?
-
Waar komen Klaas Elslo en Wijntje Klasen vandaan?
Op 24-1-1823 wordt te Ambt Vollenhove Wijntje geboren, dochter van de ongehuwde moeder Jantje Elslo, oud 23 jaar en dochter van Klaas Elslo en Wijntje Klasen, woonachtig te Ambt Vollenhove op dat moment.
Waar komen Kaas en Wijntje met hun dochter Jantje vandaan? Kan in (Ambt-)Vollenhove verder niets vinden.
Wijntje Elslo wordt later ook vermeld als "Wijntje Eslo".
Groeten Guus
Waar komen Kaas en Wijntje met hun dochter Jantje vandaan? Kan in (Ambt-)Vollenhove verder niets vinden.
Wijntje Elslo wordt later ook vermeld als "Wijntje Eslo".
Groeten Guus
- ria van bessen
Re: Waar komen Klaas Elslo en Wijntje Klasen vandaan?
Staat daar niets over in de huwelijksbijlagen als ze met Jan Meijlof trouwt?
Alleen maar een extract uit geboorte-register:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211
Dan zal de moeder nog leven ?
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211
Dan zal de moeder nog leven ?
- ria van bessen
In het register civique 1811 Zwolle en omgeving waar ook Vollenhove onder valt wordt die naam niet vermeld.
In het bevolkingsregister van Vollenhove 1830 is wel een Nijntje Elsinga, geboren te Vollenhove, 24 januari 1823. En daaronder Jantje Elsinga, 30 jaar, geboren te Nieuweslijk, Arbeidster. overleden den 11 augustus 1830.
Op wiewaswie vind ik dan dat op die datum is overleden:
wiewaswie
Als dit allemaal klopt heeft Jantje drie achternamen: Elslo, Elsinga en Jans.
Op wiewaswie vind ik dan dat op die datum is overleden:
Daar zou dan de volgende doop bij horen:Overledene: Jantjen Jans
Beroep: Arbeidster
Geboorteplaats: Nijensleek (Dr)
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 30
Vader: Klaas Jans
Moeder: Meintien Willems Veld
Gebeurtenis: Overlijden
Datum: 11-08-1830
Gebeurtenisplaats: de Leeuwte (Vollenhove, Ambt)
wiewaswie
.Kind: Jantien
Geboorteplaats: Nijenslijk
Geslacht: Vrouw
Vader: Claas Jans
Moeder: Meintien Willems Veld
Gebeurtenis: Doop
Datum: 10-11-1799
Religie: herv.
Boek: Doopregister Vledder 113
Als dit allemaal klopt heeft Jantje drie achternamen: Elslo, Elsinga en Jans.
Klaas Jans (Elsinga) gedoopt Dwingeloo 22-2-1761 trouwt Oldeberkoop Meintje Willems (Veld). zij gedoopt 21-12-1766 Vledder, geboren Nijensleek.
Hij is een zoon van Jan Roelofs x Jantje Roelofs. Zij is een dochter van Willem Klaas (Veld) x Antje Jans.
Klaas Elsinga en zijn gezin woont in 1811 in Elsloo en neemt de naam Elzinga aan.
(gewijzigd)
Hij is een zoon van Jan Roelofs x Jantje Roelofs. Zij is een dochter van Willem Klaas (Veld) x Antje Jans.
Klaas Elsinga en zijn gezin woont in 1811 in Elsloo en neemt de naam Elzinga aan.
(gewijzigd)
-
Ik denk dat we hier de juiste personen te pakken hebben. Heel hartelijk dank voor de informatie.
Dit forum blijkt toch vaak weer een wonder middel om informatie te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Guus Nijhuis
Dit forum blijkt toch vaak weer een wonder middel om informatie te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Guus Nijhuis
-
Ik zie opeens dat ik Klaas Jans Elsinga en Mijntje Willems Veld in mijn bestand van de Gezinsreconstructies (Ambt-)Vollenhove en Beulake al heb staan. Ik ben misleid door de geboorteakte van Wijntje in 1823, waar misschien met enige goede wil ook Mijntje staat, en als moeder Jantje Elslo, dochter van Klaas Elslo en Wijntje (Mijntje?) Klasen, echtelieden alhier (Ambt Vollenhove) wonende.
Wijntje Klasen moet dus een foute vermelding zijn.
Groeten Guus
Wijntje Klasen moet dus een foute vermelding zijn.
Groeten Guus
Dat had ik ook gezien, en de indruk gekregen dat u de beheerder bent van de site Gezinsreconstructies (Ambt-)Vollenhove en Beulake.
En als je alles bij elkaar zet, een triest begin van haar leven:
Ik vond nog Memories van Successie met met Klaas Jans Elsinga (overleden 26-09-1819):
Jantje Elsinga krijgt drie kinderen. Wijntje in 1823, Arrien in 1826, Pietertjen in 1828. Bij de laatste twee, die slechts een maand oud worden, wordt de vader vermeld: Pieter Arriens Lassche. Bij de geboorte van het laatste kind is de vader overleden. Pietertjen , die geboren wordt als Pietertjen Lassche, overlijdt een maand later als Pietertjen Elsinga. Twee jaar later overlijdt Jantje Elsinga zelf.
Wijntje Elslo wordt dus op zevenjarige leeftijd wees. Ze had nog wel een tante Antje in Eesveen (Steenwijkerwold) en een oom Willem in Noord-Holland. Maar als bij de huwelijkse bijlagen niet eens de overlijdensakte van haar moeder zit, vraag je je wel af hoeveel contact ze nog gehad zal hebben met haar familie.
En als je alles bij elkaar zet, een triest begin van haar leven:
Ik vond nog Memories van Successie met met Klaas Jans Elsinga (overleden 26-09-1819):
De oudste zoon zal overleden zijn, want bij de naamsaanneming in 1811 worden eveneens ingeschreven: Jan 17, Willem 15, Jantien 12, Antien 6Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap vader van Willem, arbeider IJsveen/Ov, Jantje, dienstmeid VollenhOve/Ov en minderjarige Antje Klasen Elsinga, te IJsveen/Ov (voogd en toeziend voogd zijn Willem Klasen Veld, aldaar en Roelof Jans Elsinga, te Elsloo).
Jantje Elsinga krijgt drie kinderen. Wijntje in 1823, Arrien in 1826, Pietertjen in 1828. Bij de laatste twee, die slechts een maand oud worden, wordt de vader vermeld: Pieter Arriens Lassche. Bij de geboorte van het laatste kind is de vader overleden. Pietertjen , die geboren wordt als Pietertjen Lassche, overlijdt een maand later als Pietertjen Elsinga. Twee jaar later overlijdt Jantje Elsinga zelf.
Wijntje Elslo wordt dus op zevenjarige leeftijd wees. Ze had nog wel een tante Antje in Eesveen (Steenwijkerwold) en een oom Willem in Noord-Holland. Maar als bij de huwelijkse bijlagen niet eens de overlijdensakte van haar moeder zit, vraag je je wel af hoeveel contact ze nog gehad zal hebben met haar familie.
-
Kan helaas nergens het huwelijk vinden van Pieter Arriens Lassche en Jantje Klaasen Elsinga. Je zou verwachten dat zij trouwden tussen 1823 en 1826 te Ambt Vollenhove, maar daar niet te vinden.
Groeten Guus
Groeten Guus