Testament/boedelscheiding gezocht
Re: Testament/boedelscheiding gezocht
Zwolle 0700-3890 Erfuitingen
f310 dd.11-03-1685
Momberen over de nagelaten kinderen van Gerrit Stinstra: Harmen Jansen van Amerongen en Harmannus Veddeman.
Jannechien Willems wed. van Gerrit Stinstra heeft erfuiting gedaan aan haar 4 kinderen en voor vaders goed bewezen tezamen een somma van 100 gl., zullende bij afsterven op de andere kinderen vererven. Belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze mondig zijn en zelf de kost kunnen verdienen.
Coram Schepen Harmen Holt senior.
f310 dd.11-03-1685
Momberen over de nagelaten kinderen van Gerrit Stinstra: Harmen Jansen van Amerongen en Harmannus Veddeman.
Jannechien Willems wed. van Gerrit Stinstra heeft erfuiting gedaan aan haar 4 kinderen en voor vaders goed bewezen tezamen een somma van 100 gl., zullende bij afsterven op de andere kinderen vererven. Belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze mondig zijn en zelf de kost kunnen verdienen.
Coram Schepen Harmen Holt senior.
Bedankt voor de transcriptie. En voor de vele andere, waar ik regelmatig dankbaar gebruik van maak!
In de GI vond ik nog:
Maar dan had Hermannus Vedderman (begraven 9 feb 1709 in de Michielikerk, volgens GI) ook voogd kunnen zijn over de nagelaten kinderen van Fennighjen Lucas (en Evert Jans Poppelendam) in 1695.
Blijft toch moeilijk, familie van Fennighjen Lucas te vinden.
In de GI vond ik nog:
Als Jannechien Lucas een zus is van Fennighjen Lucas, de tweede vrouw van Evert Jans Poppelendam, dan zijn Hermannus Vedderman en Evert Jans Poppelendam zwagers.74397 Lucas
Datering: 1673-08-06
Bron: Retroacta
Voornaam: Jannechien
Achternaam: Lucas
Aangenomen: Nee
Datum: 1673-08-06
Tekst: en haar man Hermannus Vedderman laten hun dochter Geertien dopen
Maar dan had Hermannus Vedderman (begraven 9 feb 1709 in de Michielikerk, volgens GI) ook voogd kunnen zijn over de nagelaten kinderen van Fennighjen Lucas (en Evert Jans Poppelendam) in 1695.
Blijft toch moeilijk, familie van Fennighjen Lucas te vinden.
- ria van bessen
Het lijkt me toe dat Lucas iets met van Goor te maken heeft? Lucas wordt alleen nog genoemd als getuige bij Albert Hendriks Steenstra.
Lucas zijn vader komt ook van Goor, tenminste daar lijkt het op.
Hoe zit het met Martha van Goor? Ze is in 1720 al weduwe, hertrouwt niet en is lang niet zo rijk als de rest van de familie Steenstra/Stinstra
Haar broer is NIcolaes van Goor.
en verder kom ik [nog] niet.
Lucas zijn vader komt ook van Goor, tenminste daar lijkt het op.
Hoe zit het met Martha van Goor? Ze is in 1720 al weduwe, hertrouwt niet en is lang niet zo rijk als de rest van de familie Steenstra/Stinstra
Haar broer is NIcolaes van Goor.
en verder kom ik [nog] niet.
- ria van bessen
bericht 2
Mogelijk is dit '"onze" Lucas ?
VOT 1748 Oosterholt
[ 92] 3 - Berent Coenraat, met vrouw en kindt.
[ 93] 4 - Lubbert Gerrits vrouw knegt en meijt.
[ 94] 4 - Gerrit Hendrick met een moeder een kneght en een meijt.
[ 95] 6 - weduwe van Hans Schallenberg drie kinderen kneght en
jonge.
[ 96] 4 - Hendrick Jansen Diender en vrouw en twee kinderen.
[ 97] 5 - Jannes Schallenbergh, twee susters en twee kneghten.
[ 98] 2 - Jacob Alberts en vrouw.
[ 99] 3 - Berent Werners en vrouw en een kindt.
[100] 5 - Berent Leeuwenbergh en vrouw twee kinderen en een kneght.
[101] 5 - Anthoni van den Heuvel en vrouw met twee kinderen en
een kneght.
[102] 3 - Andries Benninck met vrouw en moeder, dogh staande op
haar vertreck nae t' Zwolse Carspel.
[103] 4 - Gerrit Kock en vrouw en twee kinderen.
[104] 3 - Lucas op het Goedt van de Heer Stercke met vrouw en
doghter.
[105] 3 - Hendrick Knellis met vrouw en meijt.
[106] 4 - De Heer Verhaegen, vrouw en twee meijden.
[107] 3 - Teunis Woertman, vrouw en kindt.
[108] 6 - Gerrit Eghtberts, met vrouw en vier kinderen.
[109] 2 - Albert Doose en vrouw.
[110] 2 - Hendrick Gerrits en vrouw.
[111] 4 - Hermanus Jansen met vrouw, soon en meijt.
[112] 3 - Rutger Liefers met sijn moeder en suster.
50e penning
1743 Den 24 Juli
De heer oud burgemeester Quirinus Eckelboom geeft aan voor Quirinus Stercke de koop van navolgende percelen op den 8 Juli van de erfgenamen van de Hr L Bols aangekocht;
Het huis en hof in de Oosterholt, Steenhuizen genaamd voor f 2500,-
Het erve de Wijthage voor f 1215,-
Twee en 1/2 morgen de Meermate f 660,-
Mei 8 1751
De heer Casper ten Bekke geeft aan dat hij bij de gerechtelijke verkoping van gister door de curatoren en voogden over de twee onmondige kinderen van wijlen de heer Quirinus Sterke heeft aangekocht het goedt Steenhuisen genaamd en in de Oosterholt liggende. Zulks voor een somma f 2761 guldens boven het stuivergeld.
Mei 8 1751
De heer Verhagen geeft aan dat hij bij dezelve verkoping van dezelve curatoren van de kinderen van wijlen de heer Sterke heeft aangekocht eerst het erve Wijthagen cum annexis voor duizend en vijf guldens.
Voorts twee en een halve morgen land De Meermaten voor zeshonderd en twintig guldens mede alle boven het stuivergeld.
f15 - Actum op den huize Oosterhold onder IJsselmuijden, 17 dec 1749 -
Paulus Croeuger van Slangenburgh, wegens hoger overigheid, Verwal¬ter Schout van IJsselmuijden.
Keurnoten Theunis Woertman en Lucas van Poppelendam
In dit Gericht zijn verschenen de WelEd. Heer Jan Verhaagen en Me¬vrouw Anna Catharina de Looseker, echtelieden, haar WelEd. in dezen voor zover nodig geassisteerd met de E. Barend Warnardsz al haar momber. Hij Heer comparant ten volle fris en gezond, gaande en staande, maar zij Mevrouw comparante enigermate ziek te bed liggen¬de, echter beide comparanten hun zinnen, memorie, verstand en spraak ten volle machtig en gebruikende zo het Ed. Gericht klaar¬lijk gebleek. Zij maken een testament
Mogelijk is dit '"onze" Lucas ?
VOT 1748 Oosterholt
[ 92] 3 - Berent Coenraat, met vrouw en kindt.
[ 93] 4 - Lubbert Gerrits vrouw knegt en meijt.
[ 94] 4 - Gerrit Hendrick met een moeder een kneght en een meijt.
[ 95] 6 - weduwe van Hans Schallenberg drie kinderen kneght en
jonge.
[ 96] 4 - Hendrick Jansen Diender en vrouw en twee kinderen.
[ 97] 5 - Jannes Schallenbergh, twee susters en twee kneghten.
[ 98] 2 - Jacob Alberts en vrouw.
[ 99] 3 - Berent Werners en vrouw en een kindt.
[100] 5 - Berent Leeuwenbergh en vrouw twee kinderen en een kneght.
[101] 5 - Anthoni van den Heuvel en vrouw met twee kinderen en
een kneght.
[102] 3 - Andries Benninck met vrouw en moeder, dogh staande op
haar vertreck nae t' Zwolse Carspel.
[103] 4 - Gerrit Kock en vrouw en twee kinderen.
[104] 3 - Lucas op het Goedt van de Heer Stercke met vrouw en
doghter.
[105] 3 - Hendrick Knellis met vrouw en meijt.
[106] 4 - De Heer Verhaegen, vrouw en twee meijden.
[107] 3 - Teunis Woertman, vrouw en kindt.
[108] 6 - Gerrit Eghtberts, met vrouw en vier kinderen.
[109] 2 - Albert Doose en vrouw.
[110] 2 - Hendrick Gerrits en vrouw.
[111] 4 - Hermanus Jansen met vrouw, soon en meijt.
[112] 3 - Rutger Liefers met sijn moeder en suster.
50e penning
1743 Den 24 Juli
De heer oud burgemeester Quirinus Eckelboom geeft aan voor Quirinus Stercke de koop van navolgende percelen op den 8 Juli van de erfgenamen van de Hr L Bols aangekocht;
Het huis en hof in de Oosterholt, Steenhuizen genaamd voor f 2500,-
Het erve de Wijthage voor f 1215,-
Twee en 1/2 morgen de Meermate f 660,-
Mei 8 1751
De heer Casper ten Bekke geeft aan dat hij bij de gerechtelijke verkoping van gister door de curatoren en voogden over de twee onmondige kinderen van wijlen de heer Quirinus Sterke heeft aangekocht het goedt Steenhuisen genaamd en in de Oosterholt liggende. Zulks voor een somma f 2761 guldens boven het stuivergeld.
Mei 8 1751
De heer Verhagen geeft aan dat hij bij dezelve verkoping van dezelve curatoren van de kinderen van wijlen de heer Sterke heeft aangekocht eerst het erve Wijthagen cum annexis voor duizend en vijf guldens.
Voorts twee en een halve morgen land De Meermaten voor zeshonderd en twintig guldens mede alle boven het stuivergeld.
f15 - Actum op den huize Oosterhold onder IJsselmuijden, 17 dec 1749 -
Paulus Croeuger van Slangenburgh, wegens hoger overigheid, Verwal¬ter Schout van IJsselmuijden.
Keurnoten Theunis Woertman en Lucas van Poppelendam
In dit Gericht zijn verschenen de WelEd. Heer Jan Verhaagen en Me¬vrouw Anna Catharina de Looseker, echtelieden, haar WelEd. in dezen voor zover nodig geassisteerd met de E. Barend Warnardsz al haar momber. Hij Heer comparant ten volle fris en gezond, gaande en staande, maar zij Mevrouw comparante enigermate ziek te bed liggen¬de, echter beide comparanten hun zinnen, memorie, verstand en spraak ten volle machtig en gebruikende zo het Ed. Gericht klaar¬lijk gebleek. Zij maken een testament
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 23 jan 2021, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Er staan rechterijke archieven van Goor op familysearch, inclusief index. Evert Jansen van Peppelendam staat daar 1x in, in 1683, naar aanleiding van een nieuw verkozen burgerschap van Goor. Ik kan dit niet echt goed plaatsen, maar deze familie is sowieso niet makkelijk te vangen 
Index: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=554611
Tekst: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=551332
Ik schat overigens in dat deze Evert Jans niet echt uit Goor komt. Voorlopig hou ik het bij de hypothese dat hij ook diegene is die in Utrecht in 1659 met Hendrijn Jans van Winterswijck trouwt en dat hij als schutter/hovenier in Goor bij de heer van heeckeren terecht is gekomen. Ze zouden dan al een zoon Jan hebben gekregen die later te Utrecht trouwt: 1687-10-25 Utrecht: Jan Evertsz van Pappeldam j.m. van Goor trouwt Johanna Laborde

Index: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=554611
Tekst: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=551332
Ik schat overigens in dat deze Evert Jans niet echt uit Goor komt. Voorlopig hou ik het bij de hypothese dat hij ook diegene is die in Utrecht in 1659 met Hendrijn Jans van Winterswijck trouwt en dat hij als schutter/hovenier in Goor bij de heer van heeckeren terecht is gekomen. Ze zouden dan al een zoon Jan hebben gekregen die later te Utrecht trouwt: 1687-10-25 Utrecht: Jan Evertsz van Pappeldam j.m. van Goor trouwt Johanna Laborde
- ria van bessen
Op f 171 begint het boek nieuwe burgers.
Evert heeft voor zichzelf het burgerschap gekocht, het is me niet duidelijk uit de akte of dit het kleine of grote burgerschap is, maar ik neig naar het kleine.
* Hij is dus inderdaad niet geboren in Goor.
Er wordt niet vermeld dat hij is getrouwd. Femmigje Lucas zal dan ook niet van Goor zijn, anders had hij door het huwelijk met haar het burgerschap verwonnen. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen dat het zo werkte.
Evert heeft voor zichzelf het burgerschap gekocht, het is me niet duidelijk uit de akte of dit het kleine of grote burgerschap is, maar ik neig naar het kleine.
* Hij is dus inderdaad niet geboren in Goor.
Er wordt niet vermeld dat hij is getrouwd. Femmigje Lucas zal dan ook niet van Goor zijn, anders had hij door het huwelijk met haar het burgerschap verwonnen. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen dat het zo werkte.
-
Bedankt allemaal voor het helpen zoeken. Het lukt even niet om echt verder te komen, dus ik laat het weer even rusten.
Ik hoop in de toekomst nog eens te achterhalen wie de ouders zijn van Willem Assies en waar de naam "van der Bent" vandaan komt.
Mocht iemand eens iets tegenkomen of weer eens een goed idee hebben dan hoor ik het natuurlijk graag
Ik hoop in de toekomst nog eens te achterhalen wie de ouders zijn van Willem Assies en waar de naam "van der Bent" vandaan komt.
Mocht iemand eens iets tegenkomen of weer eens een goed idee hebben dan hoor ik het natuurlijk graag

-
Is er in onderwerpen rond de familie Van der Bent al onderzoek gedaan naar het gezin van Willem Hendriksen X Jannetje of Jenneken Jansen, wonend te Berkum?
Dit naar aanleiding van de volgende doop:
Asken, gedoopt 8 september 1622 als zoon van Willem Hendriksen tot Berkman en Jenniken Jansen.
Het gaat hier dus weer om een Asjen Willems. Kunnen we iets met hem? Als hij wel volwassen is geworden: heeft hij een dochter Jenneken genoemd? Of Janneke?
Wanneer is hij overleden?
Dit naar aanleiding van de volgende doop:
Asken, gedoopt 8 september 1622 als zoon van Willem Hendriksen tot Berkman en Jenniken Jansen.
Het gaat hier dus weer om een Asjen Willems. Kunnen we iets met hem? Als hij wel volwassen is geworden: heeft hij een dochter Jenneken genoemd? Of Janneke?
Wanneer is hij overleden?
-
Ha scherp gezien. Dat is inderdaad nog een andere Asjen Willems. Dit zal niet degene zijn die met Grietje Gerrits Brands trouwt. Dat is een zoon van Willem Hermsen.
Ik weet verder niets van deze in 1622 gedoopte Asjen Willems of zijn ouders. Mogelijk dat hij een zoon Willem Asjes krijgt die in 1684 in Haerst overlijdt, of mogelijk trouwt met Annetje Warners. Mocht iemand iets meer weten van deze Asjen Willems of zijn ouders, dan hoor ik het graag!
Ik weet verder niets van deze in 1622 gedoopte Asjen Willems of zijn ouders. Mogelijk dat hij een zoon Willem Asjes krijgt die in 1684 in Haerst overlijdt, of mogelijk trouwt met Annetje Warners. Mocht iemand iets meer weten van deze Asjen Willems of zijn ouders, dan hoor ik het graag!
-
Het volgende bericht zet ik met opzet niet onder de algemene berichten. Door trouwe meelezers zal het hier opgemerkt worden:
Op dit Forum verscheen soms Harry/Harm Zanting met een bijdrage of vraag. Zojuist ( 3 febr. 2021) kreeg ik zijn overlijdensbericht. Harry werd 87 jaar.
In de Verponding van 1630 staat geen Willem Hendriksen onder Berkum. Onder Haerst staat alleen Willem Schutte. Die moet ik nog weer even bekijken.
De reden dat de naam Willem Hendriksen daar onder Berkum mist: mogelijk was Willem Hendriksen in Berkum geen huurder, of hij werkte daar bij een boer of was overleden of verhuisd vanuit Berkum.
Onder Berkum Verponding 1630 stonden wel 3 mensen met de voornaam Hendrik: Hendrick Roelofs, Hendrick Hendrix en Hendrick Alberts. Of eentje daarvan de vader van Willem Hendriks was, weet ik nog niet.
Onder Haerst in 1630 geen Hendrick als voornaam van een huurder.
Op dit Forum verscheen soms Harry/Harm Zanting met een bijdrage of vraag. Zojuist ( 3 febr. 2021) kreeg ik zijn overlijdensbericht. Harry werd 87 jaar.
In de Verponding van 1630 staat geen Willem Hendriksen onder Berkum. Onder Haerst staat alleen Willem Schutte. Die moet ik nog weer even bekijken.
De reden dat de naam Willem Hendriksen daar onder Berkum mist: mogelijk was Willem Hendriksen in Berkum geen huurder, of hij werkte daar bij een boer of was overleden of verhuisd vanuit Berkum.
Onder Berkum Verponding 1630 stonden wel 3 mensen met de voornaam Hendrik: Hendrick Roelofs, Hendrick Hendrix en Hendrick Alberts. Of eentje daarvan de vader van Willem Hendriks was, weet ik nog niet.
Onder Haerst in 1630 geen Hendrick als voornaam van een huurder.