Hier wordt gesteld dat Geertruit Cornelissen de huisvrouw van Rense Ramste niet de dochter is van Nellis Rensen en Jenneken Tonissen, omdat zijn dochter Geertruit met Teune Jansen trouwde.ria van bessen schreef: ↑07 aug 2018, 10:36bericht 2
Omdat ik verder niets bruikbaar kon vinden, heb ik me maar gericht op Janna Teunissen de 2e vrouw van Jan Wormger. In tegenstelling tot wat hier bovenaan in dit topic wordt vermeld en wat ook in de genealogie Schotman te vinden is, en wat ik misschien zelf ook wel heb gedacht ... is dat Geertrui Cornelissen gehuwd met Rense Ramste NIET de dochter van Nellis Rensen en Jenneken Tonissen is.
Diens dochter = Geertruit Nellissen op de Rensen, zij huwde met Teunis Jansen. Twee dopen van hun kinderen zitten in de NG doopboeken van Raalte nl Janna op 12-1-1710 en Marija op 2-10-1712
Volgens f935 dd 18 juni 1743, de akte is opgemaakt op het erve Rensen onder Raalte is Teunis Jansen hertrouwd met Swaantjen Geerligs. En Teunis heeft 5 kinderen bij zijn overleden vrouw Geertruit Nellissen. Namen niet genoemd.
Maar volgens het testament van Willem Teunis zijn ze dit [zie 25 feb 1772 bovenaan dit topic in de openingspost] 1] Willem Teunis, 2] Maria Teunis x Teunis Gerrits op Ramste - hun kinderen zijn [Geertruit jong overleden], Gerrit en Teune. 3] Cornelis Teunis x Janna Gerrits op Nijenhof - 4] Janna Teunis - en 5] Gerrit Teunis op Rense x Teune Jans - zoon Teunis De laatste, Teune Jans /Antonia Jans huwt Derk Hofmeijer. Geertruit Cornelissen de huisvrouw van Rense Ramste is verwant met Bleershorst. Zij wordt samen met Luicas Frankate genoemd als erfgenaam van Willem Bleershorst en Geertien Teunissen dd 4 juni 1743 als huisvrouw van Rense Ramste.Willem Bleershorst is Willem Dries en de oom van Hendrine Bleershorst en broer van haar moeder Grietjen Dries.
Daar valt nog wel wat over op te merken.
Nellis Rensen en Jenneken Tonissen laten twee keer een dochter Geertruit dopen: Truiken in 1689 en Geertruid in 1694.
Als Janna op 12-1-1710 gedoopt wordt, in de jongste Geertruid net 15 jaar geworden. Zij zal niet de moeder van dopeling Janna zijn. Truiken, gedoopt in 1689, is bijna 21 als Janna gedoopt wordt.
Als de moeder van dopeling Janna een dochter is van Nellis Rensen en Jenneken Tonissen, zal zij Truiken 1689 zijn. En kan de jongste Geertruid 1694 met Rense Ramste getrouwd zijn.