Egbert_ schreef: ↑26 feb 2021, 17:35
ria van bessen schreef: ↑26 feb 2021, 16:00
Dalfsen 1811
Jan Rietman en Everdina Vulker zijn de ouders van Jan Rietmans 39 jr geb
14 febr - ouders beide dood - Milligen - bouwman
Hij werkt bij van Dedem - nr 5 in Milligen
doopboek Dalfsen RK:
19 februari 1772
Jan Jansen en Dine Lambers op ‘t Riedman in Milgen
Hen(ri)ke, zuster van de vader
Jan
Zou hij gedoopt zijn toen hij vijf dagen oud was. (Maar waarschijnlijk is de transcriptie die Ria gebruikt beter, en de doopdatum 14 februari zijn. De Riete wordt hier soms getranscibeerd als de Viete)
Hij trouwde 2 mei 1818 met Antonia Wolthaar uit Raalte. Geboren in Milligen (Dalfsen). Zijn ouders: Jan Jansen en Dine Lambers. Haar ouders: Gerrit Teunissen Wolthaar en Janna Derks.
Bij zijn overlijden heten zijn ouders eveneens Jan Jansen en Dine Lambers.
Jan Jansen Rietman die met Everdina Lamberts trouwde is een zoon van Jan Goos(s)en Voomberg (Foomberg) en Joanna Jansen. Jan Goos(s)en Voomberg is geboren in Linderte (Raalte) Ov. en zijn vrouw Joanna (Janna) Jansen komt uit de Veldhoek onder Dalfsen.
Jan Goos(sen) Voomberg trouwt (kerkelijk) met Joanna Jansen op zondag 11 april 1734 te R.K. Statie Dalfsen. (Door hiaat geen NG huwelijk) Janna Jans(s)en is begraven op 30 -10-1771 te Dalfsen (Ov.)
en Jan Goossens Rietman is begraven op 14-08-1782 te Dalfsen (Ov.)
Jan Jansen Rietman is geboren in Millingen (Dalfsen) Ov. en werd gedoopt op vrijdag 18 maart 1735 te R.K. Statie Dalfsen.
De dopen van broer en zusters zijn als volgt 11 Augustus 1737 (Jennigjen), 7 augustus 1740 (Wilhm = Willem), 12 november 1741 (Geesjen) en 24 juni 1745 (Hendrikjen)
= Hen(ri)ke
Dat zijn ouders op het Rietman in Millingen (Dalfsen) Ov. zijn gaan wonen komt naar voren bij de doop van hun dochter Hendrikjen op 24 juni 1745 te R.K. Statie Dalfsen. Bij die doop staat de vermelding "opt Rietman in Milligen"
(N.B. Milgen, Millegen, Milligen is de buurtschap Millingen onder Dalfsen. Er loopt daar nog een weg door het buurtschap die de
Rietmansweg heet!
Uit het onderstaande huwelijk komt veel informatie naar boven.
Akte: 8
Huwelijk Jan Rietman en Antonia Wolthaar, 02 05 1818
Huwelijksplaats:Dalfsen
Aktedatum: 02 05 1818
Huwelijksdatum: 02 05 1818
Soort akte: huwelijksakte
Bruidegom: Jan Rietman
Leeftijd: 46
Beroep: landbouwer
Geboorteplaats: Milligen (Dalfsen)
Vader bruidegom: Jan Jansen
Moeder bruidegom: Dine Lambers
Bruid: Antonia Wolthaar
Leeftijd: 28
Beroep: dienstmaagd
Geboorteplaats: Raalte
Vader bruid: Gerrit Teunissen Wolthaar
Beroep: landbouwer
Moeder bruid: Janna Derks
Beroep: landbouwster
Toegangsnummer: 0123 Burgerlijke Stand in Overijssel
Inventarisnummer: 01717
Aktenummer: 8
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
Jan Jansen Rietman is gedoopt op 14 februari 1772 te R.K. Statie Dalfsen. (N.B. er staat een fout in de transcriptie, hier staat als doopdatum 19 februari 1772
maar in de huwelijksbijlage staat als doopdatum 14 februari 1772. Deze afwijking komt door de moeilijke leesbaarheid in het originele doopboek!!)
Antonia Wolthaar is gedoopt op 4 juli 1789 te R.K. Statie Heilige Kruisverheffing te Raalte. Zij is geboren in Linderte (Raalte) Ov. op de Groote Wolthaar.
In de huwelijksbijlagen worden de overlijdensdatums en de leeftijden van de ouders van Jan Rietman (dus Jan Rietman en Everdina Lamberts) genoemd. Deze huwelijksbijlagen gecontroleerd m.b.v. het originele register. (Bron: Dalfsen, register van aangegeven lijken CIV 1806-1811 (76, origineel nr. 77)
En nu begint het gedonder! Bij het overlijden an Everdina Lamberts (overleden (in de nacht) en aangegeven op 13 oktober 1806) geeft Jan Rietman zijn eigen vrouw aan en geeft aan dat zij 53 jaar oud is. Bij het overlijden van Jan Rietman (overleden en aangegeven op 12 augustus 1807) geeft H J Kappert hem aan en Jan's leeftijd is 78 jaar. Bij beide aangiftes staat dat zij 3 kinderen nalaten
van Jan Rietman weten we dat hij gedoopt werd op 18 maart 1735 hij zou dus op 12 augustus 1807 72 jaar oud moeten zijn. Er is een verschil van 6 jaar. Daar schrik ik niet zo van want leeftijden bij overlijden in overlijdensaktes enz. en aangiften kloppen vaker niet dan wel!!
Maar van zijn vrouw Everdina door hemzelf aangegeven wel. Als zij op 13 oktober 1806 53 jaar oud zou zijn dan zou zij geboren moeten zijn ca. 1753 (Jan en Everdina zouden dan 18 jaar in leeftijd verschillen. Dat kan!! Zie als voorbeeld bovenstaand huwelijk hier is ook 18 jaar verschil (in werkelijkheid 17 jaar en 4,5 maand) tussen Jan Rietman en Antonia Wolthaar)
We weten dat Jan Jansen (Rietman) en Everdina Lambert zijn getrouwd op 5 mei 1771 te Dalfsen (Ov.) Everdina zou dan 18 jaar moeten zijn geweest toe ze trouwde. Ook dat kan!
Maar wat volgens mij niet kan is dat toen haar broer (Fredericus) Fre(d)rik Lamberts Diepman /(later) Hekman overleed op 10 mei 1802 (Bron: boek Overledenen RK statie Vilsteren 1790-1832) zijn leeftijd 77 jaar moet zijn geweest afgaande op de schatting van Ria dat hij in 1725 geboren zou kunnen zijn) Het verschil in leeftijd tussen Fre(d)rik en Everdina (Dine) zou dan 28 jaar zijn.
Dat kan ik mij haast niet voorstellen.
In een eerder bericht schreef ik het onderstaande.
Klopt het als ik de opmerking maak dat toen Frerik Lamberts trouwde met Hendrina Teunissen dat zijn vrouw wel 20 jaar of meer ouder was dan hij?! Doop van Hendrina Teunissen te R.K. Statie de Vos was op 01-01-1716. Ondertrouw van Hendrina Teunissen (Overmars) met Lambert Jansen was op 28-02-1739 te Wijhe en ondertrouw/huwelijk met Fredrik Lamberts was op 15juni/3 juli 1763 te Dalfsen.
Ik denk toch dat er meer dan 20 jaar verschil in leeftijd zit tussen Frerik en Hendrina!!
Ik probeer de kinderen uit het gezin van Lambert Jansen de Ruiter en Maria Teunissen in volgorde van leeftijd te plaatsen (Wie is het oudste en dan ..) maar dit lukt mij niet. Ik vermoed wel dat Everdina (Dine) de jongste was.
Wat is waarheid en wie kan rekenen?!
Wie kan een inschatting maken wanneer Lambert Jansen de Ruiter met Maria Teunissen trouwde en wie kan een inschatting maken van de geboortejaren van hun kinderen? (zie kwartierstaat in mijn eerste bericht)
Wie durft?