Claes van Marckel en Tops Goet

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Claes van Marckel en Tops Goet

Bericht door Egbert_ » 15 apr 2021, 19:06

9 december 1620 :
Coram Richter Cornelis van Dongen.Keurnoten Rotger van Haersolte en Wijnolt Janssen.Compareerde Jan Henricksen Simptsamp [?]en Henrick Arentsen, zijn dochter haar man, voor hemzelf en de rato caverende voor zijn huisvrouw [niet genoemd], miet present zijnde. Zij verklaarden aldaar in dit Gericht voor hun en hun erfgenamen in een steden vaste erfkoop erfelijk en "vmmermeer" te hebben verkocht, getransporteerd en overgedragen, gelijk de comparanten alsnog doen zulks in en vermits dezen, voor een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald [aan] Cornelis Geerts, zijn huisvrouw Gese [-] en hun beider erfgenamen een zeker stuk goed in Holtegelegen, zijnde vrij eigenlijk goed, te weten het gerechte derde deel van Claes van Marckens goed [gueth], met [het] huis en de hof, recht en gerechtigheid, zoals deze in de buurtschap Genne then Holtegelegen is, en hij verkoper gebruikt en bewoond heeft, met de raad en onraad daar toe behorende. "Ende gelaeffde datselue te wachten en waren nae Lantrecht". Zonder argelist.-Van Haersolte zal uit begeerte van de verkopers mede zegelen.
Bronnen: RA Zwollerkerspel nr. 603 fol. 2

17 oktober 1641 : Eigendom - Zwollerkerspel
Richter Henrick ter Cuijlen.Keurnoten Johan Wijcherlinck, burgemeester, en Johan Holt, secretaris.In het Gericht zijn verschenen Cornelis Geertsen Top, wonende tot Genne. Hij verklaarde voor hem en zijn kinderen en kindskinderen [= kleinkinderen] en erfgenamen, voor wie hij de rato caveert, en mede met bewilliging en ten overstaan van zijn zoon Stoffer Cornelissen en zijn dochter haar man Jan Ernst in een stedenvaste erfkoop erfelijk en eeuwig te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk hij verkocht, cedeerde en transporteerde mitsdezen, voor een somma van penningen hem comparant ten genoegen voldaan en betaald, aan de WelEd. Rutger van Haersolte toe Westervelt, Dijkgraaf van Sallant en zijn erfgenamen [een] zeker erve en goed gelegen in Genne en Holten, met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheid, daar toe behorende, zoals de comparant deze van zaliger Jan Henricx gekocht heeft [gehadt], uitgezonderd alleen de akker op den Veltcamp, die de verkoper behoudt. Waar tegen de comparant aan de koper en zijn erfgenamenmede verkocht en getransporteerd heeft, gelijk hij doet mitsdezen, zekere 6 perceeltjes [van] landerijen, mede tot Genne gelegen, en dat mede met de raad en onraad daar toe behorende, en hij comparant van de koper voor dezen heeft gekocht [gehadt]. zijndehet voorschreven goed met de 6 percelen van landerijen vrij eigenlijke goederen, onbezwaard met enige uitgaande renten en thinsen. Belovende "all t' selve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder arg of list.-Lucas Vriesen, burgemeester, zal voor de comparant zegelen en tekenen.
Bronnen: RA Zwollerkerspel nr. 606 fol. 150

(akte gevonden op Geneanet )
.
Claes van Marcken is waarschijnlijk Claes van Marckel:

Claes van Marckel, schepen van Hasselt (1577, 1581)
zoon van
Lubbert van Merckel(oe), won. te Hasselt, kerkemeester van de H. Geest
(1528), gasthuismeester (1537), kerkmeester en provisor van het gasthuis (1548)
ald.. overl. na 13.2.1568.

Claes heeft een dochter:
Gerryt Lubbertsen van Ridderinckhof, vestigt zich als landbouwer nabij Hasselt
(1610), overl. 1626, tr.
Greithe Claesens van Marckel.

(gegevens overgenomen uit Gens Nostra 25 (1970))

Claes van Marckel komt ook voor in stift Essen:
2.100.
Schoutambt Hasselt / buurschap Hoenbroek
Erve und guede, gehieten ende genandt Isselham, gelegen in den gerichte unnd kerspell van Hasselt. In 1619: "Het Langeslach t' Hasselt".
  • (ii:95) Claes van Marckell na de dood van zijn vader Lubbert van Marckel. Datering: 1580 dec 13
  • (ii:111) Johann van Marckell na de dood van zijn vader Claes van Marckell. Datering: 1582 mei 19
  • (vi:6v) Gerryt Lubbertsen van Ridderinckhof als hulder voor zijn vrouw, gelijk eertijds daarmee Johan Claessen van Marckel beleend was. Datering: 1619 jul 4
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 15 apr 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Re: Claes van Marckel en Tops Goet

Bericht door Egbert_ » 15 apr 2021, 19:26

Volgens kadaster 1832:
perceel B637 minuutplan MIN04062B04, te Holten en Genne, gemeente Zwollerkerspel,
huis en erf, huisnaam Hendriks, eigenaar wed. Hendrik Jan Ridderinkhof geb Fennigj
volgens de volkstelling van 1830 bewoond door:
Genne en Holten nr. 29
- Lubbert Mastebroek 63 jaar geb Mastebroek landbouwer
- Jentje Jochems Kloosterziel 47 jaar geb Hasselt boerenbedrijf
- Jochem Mastebroek 18 jaar geb Velde gemeente Hasselt boerenbedrijf
- Willem Mastebroek 8 jaar geb Kloosterziel, Kobes Koers 19 jaar geb Hasselt werkbode
- Johanna Derks Boers 23 jaar Haarst werkbode

Het erf is ook bekend als Stegemans Erve

Maar mijn belangstelling gaat uit naar de overleden eigenaar.

Stamreeks van Hendrik Jan Ridderikhof
Generatie 1 (proband)
1 Hendrik Jan Ridderikhof, geboren omstreeks 1775 in Hasselt. Hendrik is overleden op 12-08-1826 in Hasselt, ongeveer 51 jaar oud. Hendrik trouwde, ongeveer 38 jaar oud, op 19-02-1813 in Hasselt met Femmigje de Ruiter, 50 jaar oud. Femmigje is een dochter van Willem de Ruyter en Wibbelina Cluwen. Zij is gedoopt op 09-01-1763 in Hasselt.

Generatie 2 (ouders)
2 Hendrik Ridderikhof. Hij is gedoopt op 19-05-1748 in Hasselt. Hendrik is overleden, 71 jaar oud. Hij is begraven op 01-11-1819 in Hasselt. Hendrik trouwde, 25 jaar oud, op 22-11-1773 in Hasselt met Berendina Neervoort, ongeveer 25 jaar oud. Berendina is geboren omstreeks 04-09-1748 in Holten, dochter van Gerrit Neervoort en Aeltjen Berends. Berendina is overleden op 03-12-1820 in Hasselt, ongeveer 72 jaar oud.

Generatie 3 (grootouders)
4 Hendrik Ridderinkhof. Hij is gedoopt op 26-07-1719 in Hasselt. Hendrik is overleden, 80 jaar oud. Hij is begraven op 24-06-1800 in Hasselt. Hendrik trouwde, 20 jaar oud, op 18-04-1740 in Hasselt met Hendrika Hartsuijker, 22 jaar oud, nadat zij op 16-03-1740 in Hasselt in ondertrouw zijn gegaan. Hendrika is geboren op 13-04-1718 in Hasselt, dochter van Warnaer Alberts Hartsuijker en Anna Nieuwenhuis. Zij is gedoopt op 13-04-1718 in Hasselt. Hendrika is overleden, 81 jaar oud. Zij is begraven op 12-10-1799 in Hasselt.

Generatie 4 (overgrootouders)
8 Hendrik Jans Ridderinkhoff. Hij is gedoopt op 29-08-1677 in Hasselt. Hendrik trouwde met Hilligien Hendriks van Dingstee. Hilligien is een dochter van Hendrik Karsten van Dingstee en Geertien Luchessen. Zij is gedoopt in 08-1682 in Hasselt. Hilligien is overleden na 1738, minstens 56 jaar oud.
Uit de eerste relatie van:

Generatie 5 (betovergrootouders)
16 Jan Willems van Ridderinkhof, geboren omstreeks 1640. Jan:
(1) trouwde, ongeveer 36 jaar oud, op 29-11-1676 in Hasselt met Annigje Hendriks.
(2) trouwde, ongeveer 61 jaar oud, op 20-03-1701 in Hasselt met Elisabeth Berends.

Generatie 6 (oudouders)
32 Willem Gerrits Ridderinkhof, geboren omstreeks 1612. Willem trouwde met Tijssie Tiebbes.
Generatie 7 (oudgrootouders)

64 Gerrijt Lubbertsen van Ridderinckhoff. Gerrijt is overleden omstreeks 1626. Gerrijt trouwde met Griete Claes van Marckel. Griete is een dochter van Claes van Marckel.

Generatie 8 (oudovergrootouders)
128 Lubbert van Ridderinckhoff. Lubbert trouwde met Jenneken Frijlink.

Gegenereerd met Aldfaer-versie 9.1 op 15-04-2021 19:16:49
.
Een nazaat van Claes van Marckel, dezelfde als van Claes van Marckens goed, neem ik aan.
Terwijl het erf dus van 1620 tot 1641 van Cornelis Geerts Top is geweest, en vanaf 1641 bij Rutger van Haersolte en erfgenamen. Is daar nog wat over te vinden?

eppe

Bericht door eppe » 16 apr 2021, 08:54

misschien beetje off topic, maar heb je dat met die mevrouw Hartsuiker in generatie 3 wel goed?

ik heb dit (niet dat ik de wijsheid in pacht heb);

30 Tiemen ROELOFS/REURIK, gedoopt op 29 03 1712 te Zwartsluis, overleden op 20 08 1762 te Hasselt op 50-jarige leeftijd, vermeld in het 2e kwartier bij de volkstelling 1748 met de kinderen Anna, Margien, Johanna en Warnaar.
Ondertrouwd op 10 03 1741 te Amsterdam, gehuwd voor de kerk op 29-jarige leeftijd op 03 04 1741 te Hasselt met de 22-jarige
31 Hendrikje HARTSUIKER, gedoopt op 13 04 1718 te Hasselt, overleden op 26 10 1787 te Hasselt op 69-jarige leeftijd.
Uit dit huwelijk o.a.:
1. Anna REURINK, gedoopt op 10 12 1741 te Hasselt, overleden op 05 10 1798 te Amsterdam op 56-jarige leeftijd.
Ondertrouwd op 12 04 1776 te Amsterdam met Jan ten HARMSEN.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2021, 11:27

eppe schreef:
16 apr 2021, 08:54
misschien beetje off topic, maar heb je dat met die mevrouw Hartsuiker in generatie 3 wel goed?
.
Bedankt voor het meelezen!
Dit is wat ik gevonden heb:
trouwboek_Hasselt.png
trouwboek_Hasselt.png (134.57 KiB) 3775 keer bekeken
Volkstelling 1748 Hasselt
0038
Henderik Ridderinkhof en h[uis]vrou Henderika Hertsuijkers
Hasselt, 3e quartier
Kinderen onder de 10 jaaren:
Hilligien Ridderink[hof],
Gertien Ridderinkhof,
Harmina Ridderinkhof,
Hendrik Ridderinkhof

Maar nu ik mijn bestand nog eens nazie, ik heb Hendrika Hartsuiker dubbel in mijn bestand. Twee dochters met de naam Hendrika, met dezelfde doopdatum, de ene met Hendrik Ridderinkhof, de ander met Timen Reurink. Blijkbaar een los eindje, dat ik nog niet had opgelost.

Timen Reurink laat in 1747 een Werner dopen, in 1742 een Anna, en in 1745 een Johanna
Hendrik Ridderinkhof laat in 1758 een Jan Werner dopen in 1751 een Johanna

Ik kan het nog niet uitsluiten, maar op grond van vernoeming lijkt de vrouw van Timen Reurink de meest waarschijnlijke dochter van Werner Hartsuiker.

De vrouw van Hendrik Ridderinkhof wordt in het doopboek één keer, 21-04-1743, Hendrika Aleida Hartzuijker genoemd. Voor het overige Hendrika Hartsuiker (in diverse spellingsvarianten). Geen patroniem vermeld!

Mocht je nog een suggestie hebben voor de ouders van de vrouw van Hendrik Ridderinkhof, dan hou ik me aanbevolen !

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2021, 11:50

De dames zouden ook zussen kunnen zijn?

De ene Hendrika -de andere Hendrikje

Hartsuiker Hendrika X Hendrik Ridderinkhof
1740 205/ blz 38
Hartsuiker Hendrikje X Tiemen Ruerings
1741 205 / blz 40

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2021, 14:26

bericht 2

Volgens Henri Wolf

Volkstelling 1830 Zwollerkerspel [transcriptie door Henri Wolf] - Deze versie van de volkstelling Zwollerkerspel 1830 is niet volledig overgenomen. Hoofdzaak was voor mij de nummering der huizen met daaraan gekoppeld de bewoners. Het is namenlijk gebleken, dat de nummering der huizen van deze volkstelling identiek is aan die van het Buurschapsregister 1741/1806 (RA 655 en RA 656).

Aangezien het kadaster 1832 alleen de eigenaar weergeeft kan men geen koppeling maken met de OAT behorend bij de kadastrale minuutkaarten van dat jaar.
In combinatie met het Boek der Huizen 1839 kan dat wel, omdat daarin zowel de eigenaar als de bewoner worden vermeld. Alleen als er in de periode 1830 – 1839 een mutatie in bewoning plaatsvindt is uitsluitend een koppeling mogelijk aan de hand van de eigenaar. In Berkum heeft er rond 1830 een hernummering plaatsgehad, waarvan het oude nummer in het buurschapsregister moet worden gebruikt.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2021, 15:31

Wat Henri Wolf niet vermeld, maar zelf waarschijnlijk wel wist, dat dit ook geldt voor het huizenboek 1741/1806 zelf.

In hetzelfde boek mag je niet uitgaan van een koppeling van nummers uit 1741 aan die van 1806. Meerdere keren heb ik ontdekt dat het nummer bij A onmogelijk hetzelfde huis kan zijn als hetzelfde nummer bij B.

En van de huisnummers van kadaster heb ik nog steeds niets begrepen. Die heb ik nog nergens aan kunnen koppelen. Worden overigens vaak ook niet vermeld. Maar ook de volkstelling van 1830 is niet altijd te volgen. Er zijn huizen bij met als nummer: ongenummerd. Maar ze hebben wel bewoners. En diezelfde huizen hebben wel een huisnummer bij kadaster 1832!

Van de huisnummers van huizenboek 1741/1806 zijn de nummers van 1806 meestal (ik heb nog geen uitzonderingen gezien) dezelfde als die in de volkstelling 1806. Tenminste in Zwollerkerspel.

Van het Boek der Huizen 1839 heb ik geen gegevens. Geen transcriptie gezien, en weet ook de scans niet te vinden. Als die er wel zijn: een link is welkom.

Van een kenner van de omgeving heb ik de bevestiging gekregen, dat het erf dat Stegeman genoemd werd, met foto van de tegenwoordige bebouwing, op precies die locatie staat die in kadaster 1832 weergegeven is als perceel B637, minuutplan MIN04062B04. En volgens de gegevens op hisgis.nl was dit perceel in eigendom van wed. Hendrik Jan Ridderinkhof geb Fennigj

In kadaster wordt wel de woonplaats van de eigenaar vermeld, de woonplaats van de wed. Ridderinkhof is Hasselt. Het erf wordt dus verpacht, want ze woont er zelf niet.
Als van het erf ernaast, eveneens in Holten, vermeld wordt dat de eigenaar in Holten woont dan mag je er vrijwel zeker van uitgaan dat deze op zijn eigen erf woont, en zijn gezin hoogstwaarschijnlijk buren zijn van de pachter in de volkstelling van 1830. En als je op die manier te werk gaat, kun je met vrij grote zekerheid uitvinden wie waar woonde in een bepaalde streek, rond 1830. De nummering is nooit kriskras, willekeurig. Het is alleen de kunst om de logica van de volgorde in die ene specifieke telling te ontdekken.

Daarom durf ik met grote zekerheid te stellen dat Lubbert Mastebroek de pachter is van het erf van de weduwe Ridderinkhof.

Dus, hoe kwam het erf Stegeman bij Hendrik Jan Ridderikhof x Femmigje de Ruiter terecht?
Hendrik Jan was een zoon van Hendrik Ridderikhof x Berendina Neervoort.
Hasselt
Henderik Ridderikhoff J:M: geboren en wonende alhier
met
Berendina Neervoort J:D: geboren en wonende onder Holten
alhier getrouwt den 22 november 1773

Haar vader is: Gerrit Neervoort j.m. in de Nood-haven bij Hasselt

Als Hendrik Jan Ridderikhof via zijn moeder aan Stegeman is gekomen, dan is het puur toeval, dat een verre voorvader hier bezit had. Hoewel ik ook dan nog graag meer zou willen weten over Claes van Marckel en zijn bezittingen in Holten.

Als het erf via de moeder van Hendrik Jan Ridderikhof bij hem is terechtgekomen, dan zou daar toch iets van te vinden moeten zijn? Hendrik Jan kwam uit een gezin waarvan minsten 7 kinderen volwassen zijn geworden.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2021, 16:07

Ik moet terugkomen op mijn melding hiervoor, dat de nummering in de volkstelling (RC) 1806 hetzelfde is als die van de nummering in de huizen 1806.

Wat voor Holten wel geldt, dat de nummering huizen 1806 overeenkomt met nummering in de volkstelling 1830
volkstelling 1806 Genne en Holten nr. 27,
Herm Hendriks ter Wee, boerderij, 10 spetember 1787,
Egbert Hendriks ter Wee, schoolmeester, 8 maart 1790
Daar hoort bij:
B - Huis No. : 29
- Eigenaren der Huizen : Hendrik Herms
nu
de kinderen
Rensje
Marrigje
Jan
Aaltje
Hermina
Herm
Egbert
Derkje
ter Wee
- Huerluiden en bewoners: Hendrik Herms
[bijgeschreven de achternaam:] ter Wee
En in de volkstelling 1830, huisnummer 29:
Genne en Holten nr. 29,
Lubbert Mastebroek 63 jaar geb Mastebroek landbouwer,
Jentje Jochems Kloosterziel 47 jaar geb Hasselt boerenbedrijf,
Jochem Mastebroek 18 jaar geb Velde gemeente Hasselt boerenbedrijf,
Willem Mastebroek 8 jaar geb Kloosterziel,
Kobes Koers 19 jaar geb Hasselt werkbode,
Johanna Derks Boers 23 jaar Haarst werkbode
De kinderen Hendrik Herms ter Wee zullen het erf dus ergens (vrij kort) na 1806 verkocht hebben aan Hendrik Jan Ridderikhof x Femmigje de Ruiter.

NB: de huizen die in de volkstelling van 1830 ongenummerd zijn, komen in het huizenregister 1806 niet voor. Dit lijken mij dan nieuw gebouwde plaatsen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2021, 17:10

volgens het huizenboek 1839 -Holten

7 – B 637
a – Egbert Schrooten
b – Jacob Wolff (doorgehaald wed. Hendrik Jan Ridderinkhof)

1 = nr. van het huis en kadastraal nummer
a = bewoner
b = eigenaar
c = divers

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2021, 18:00

Ik heb de scans inmiddels ook gevonden:
Huizen

En Holten 1839:
NL-ZlHCO_0800_625_0059

Plaats reactie