Claes van Marckel en Tops Goet
- ria van bessen
Re: Claes van Marckel en Tops Goet
dl 604
f153 - 1 aug [Augusti] 1629 - Richter "Substituijt" Joes. Steenkerck.
Keurnoten Hermen Geerlichs en Peter Lamberssen van Utrecht [Vtrecht].
Verschenen is de WelEd. Jr. Philebert Ulger [Vlger] toe Nijensteijn, caverende de rato voor zijn huisvrouw Juffer [Jr.] Ida van Rechteren. Hij verklaarde voor hem zelf en mede voor zijn voorschreven E. huisvrouw en hun erfgenamen erfelijk en "ommermeer" om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, te hebben verkocht aan Philips Wijcherss en zijn huisvrouw Gerberich Janss en hun erfgenamen een jaarlijkse losrente van 25 goudgulden, de gulden tot 28 stuiver, belegd tegen 5 procent, waarvan het kapitaal is 500 [goudgulden] gelijke guldens, ten prijze als voorschreven, jaarlijks gaande uit de comparant zijn [halve] erve te Genne in het kerspel van Zwol, van welk erve Jr. Rotger van Haersolte, Ontvanger, en Jan Tulvijss [?] de andere helft toebehoort, zoals Jan Claessen en Seijne [-] in gebruik hebben, alles zonder enige korting, zowel thans als in de toekomst, zijnde dit de enigste rente, naast zekere 10 goudgulden jaarlijks, die aan Jr. Rengerss betaald worden door alleen de comparant, en van deze nabeschreven uitgang van elk de helft, ten eerste aan de Vicarie te Hasselt van boter de betaling wordt 3 goudgulden en 14 stuiver, aan Juffer [Jr.] Berta van Isselmuijden 4 goudgulden en 14 stuiver, [en de] Joes. Capelle 5 goudgulden. En zal de eerste rente van de voorschreven 25 goudgulden verschijnen uit het voorschreven halve erve op S. Jacob in Ao. 1630. En zal de voorschreven rente mogen worden gelost met de voorschreven kapitale somma, wanneer zulks van de een of de andere een half jaar [tevoren] zal zijn opgezegd. En de comparante ging de voorschreven losrente aan de koper, zijn huisvrouw en hun erfgenamen "alsoe uijt" volgens Landrecht. Belovende mede "deselue" te willen wachten en waren voor alle evictie en opspraak. Zonder arg of list.
Actum ut supra.
- De comparant zal mede zegelen.
f153 - 1 aug [Augusti] 1629 - Richter "Substituijt" Joes. Steenkerck.
Keurnoten Hermen Geerlichs en Peter Lamberssen van Utrecht [Vtrecht].
Verschenen is de WelEd. Jr. Philebert Ulger [Vlger] toe Nijensteijn, caverende de rato voor zijn huisvrouw Juffer [Jr.] Ida van Rechteren. Hij verklaarde voor hem zelf en mede voor zijn voorschreven E. huisvrouw en hun erfgenamen erfelijk en "ommermeer" om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, te hebben verkocht aan Philips Wijcherss en zijn huisvrouw Gerberich Janss en hun erfgenamen een jaarlijkse losrente van 25 goudgulden, de gulden tot 28 stuiver, belegd tegen 5 procent, waarvan het kapitaal is 500 [goudgulden] gelijke guldens, ten prijze als voorschreven, jaarlijks gaande uit de comparant zijn [halve] erve te Genne in het kerspel van Zwol, van welk erve Jr. Rotger van Haersolte, Ontvanger, en Jan Tulvijss [?] de andere helft toebehoort, zoals Jan Claessen en Seijne [-] in gebruik hebben, alles zonder enige korting, zowel thans als in de toekomst, zijnde dit de enigste rente, naast zekere 10 goudgulden jaarlijks, die aan Jr. Rengerss betaald worden door alleen de comparant, en van deze nabeschreven uitgang van elk de helft, ten eerste aan de Vicarie te Hasselt van boter de betaling wordt 3 goudgulden en 14 stuiver, aan Juffer [Jr.] Berta van Isselmuijden 4 goudgulden en 14 stuiver, [en de] Joes. Capelle 5 goudgulden. En zal de eerste rente van de voorschreven 25 goudgulden verschijnen uit het voorschreven halve erve op S. Jacob in Ao. 1630. En zal de voorschreven rente mogen worden gelost met de voorschreven kapitale somma, wanneer zulks van de een of de andere een half jaar [tevoren] zal zijn opgezegd. En de comparante ging de voorschreven losrente aan de koper, zijn huisvrouw en hun erfgenamen "alsoe uijt" volgens Landrecht. Belovende mede "deselue" te willen wachten en waren voor alle evictie en opspraak. Zonder arg of list.
Actum ut supra.
- De comparant zal mede zegelen.
- ria van bessen
We kunnen weleens weer proberen om meer gegevens te vinden?Janny Lalkens schreef: ↑18 apr 2021, 13:06De familie Bongers is ook verwonderd over het feit dat Berend Hugo in 1811 voor zichzelf en voor dochter Gerridina ( die dan ongeveer 16 jaar oud is) kiest voor de achternaam Ter Wee, ook al omdat hij onder die naam later niet meer in aktes opduikt. Dan is het weer gewoon Berend Hugo.
Weet iemand hoe de familieverhouding tussen Berend Hugo zijn vader Berend Huige/Jansen (die met de kinderen een tijdlang na 1747 in Streukel woonde) en zijn neef Jan Ter Burgh/Brugh zit? Neef, maar hoe? Deze neef Jan is na juli 1761 overleden.
Lijkt me dan wel beter dat je een nieuw topic opent?
-
Ooit liepen Gerrie B. en ik vast in het onderzoek Bongers/Berend Hugo o.a. op de naam Jan Ter Burg. En dan ook vooral op zijn verwantschap met "Dé Berend Hugo" zijn vader Berend Hugo/Jansen.
Onderzoek vond toen alleen maar plaats in het archief, wat voor ons niet naast de deur is. Inmiddels is er op Internet veel materiaal beschikbaar gekomen. Misschien kom ik de naam Ter Burg zelf nog wel eens tegen.
Namen die er veel op lijken zie ik vaak genoeg: Van der Burgh, Van den Borg, (Gesina enz. ) Ter Borgh, Ter Borch, Burg, Van der Borcht enz. .
Maar echt verder komen met Jan Ter Burg was er tot nu toe niet bij. Dus mocht ik het zelf niet kunnen oplossen in de toekomst, dan zal ik het als onderwerp op het Forum zetten, Ria! Bedankt voor de suggestie!
Voor nu ben ik ook erg blij met het invullen van de namen uit het testament van Gerrit Hendriks van 1658, want ik vroeg me al jarenlang af, hoe die familieverhoudingen in dat testament in elkaar zouden steken.
Zo komen we elke keer een stapje verder! Inmiddels zijn er ook via alle informatie op dit Forum al heel wat gezinnen goed te reconstrueren.
Onderzoek vond toen alleen maar plaats in het archief, wat voor ons niet naast de deur is. Inmiddels is er op Internet veel materiaal beschikbaar gekomen. Misschien kom ik de naam Ter Burg zelf nog wel eens tegen.
Namen die er veel op lijken zie ik vaak genoeg: Van der Burgh, Van den Borg, (Gesina enz. ) Ter Borgh, Ter Borch, Burg, Van der Borcht enz. .
Maar echt verder komen met Jan Ter Burg was er tot nu toe niet bij. Dus mocht ik het zelf niet kunnen oplossen in de toekomst, dan zal ik het als onderwerp op het Forum zetten, Ria! Bedankt voor de suggestie!
Voor nu ben ik ook erg blij met het invullen van de namen uit het testament van Gerrit Hendriks van 1658, want ik vroeg me al jarenlang af, hoe die familieverhoudingen in dat testament in elkaar zouden steken.
Zo komen we elke keer een stapje verder! Inmiddels zijn er ook via alle informatie op dit Forum al heel wat gezinnen goed te reconstrueren.
- ria van bessen
Ter informatie
Jan ter Burg die als wedr trouwt met Elisabeth Lonius. Hij is heel goed te volgen. Laat 1 dochter na, genaamd Petertje. Hij handelt in boeken en komt oorspronkelijk van Deventer. Mocht hij de voogd zijn dan moet je daar dus zoeken.
Willemtien Assies komt oorspronkelijk van Dalfsen. Dochter van Assien Hansen en Jennigjen Jansen.
Ze huwt als jd van Langenholt. Maar zoals vaak klopt dit ook niet.
Mogelijk is dat ook het geval bij Berent Jans alias Huige.
Huwt als jm van Berkum . Komt hij dus ook niet uit Berkum.
De voogd Jan ter Burg leeft nog in 1761.
Veel succes met zoeken! Ik hoor het wel tzt.
Jan ter Burg die als wedr trouwt met Elisabeth Lonius. Hij is heel goed te volgen. Laat 1 dochter na, genaamd Petertje. Hij handelt in boeken en komt oorspronkelijk van Deventer. Mocht hij de voogd zijn dan moet je daar dus zoeken.
Willemtien Assies komt oorspronkelijk van Dalfsen. Dochter van Assien Hansen en Jennigjen Jansen.
Ze huwt als jd van Langenholt. Maar zoals vaak klopt dit ook niet.
Mogelijk is dat ook het geval bij Berent Jans alias Huige.
Huwt als jm van Berkum . Komt hij dus ook niet uit Berkum.
De voogd Jan ter Burg leeft nog in 1761.
Veel succes met zoeken! Ik hoor het wel tzt.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 20 apr 2021, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- ria van bessen
bericht 2
correctie
Jan x Elisabeth Lonius leeft nog in 1765
correctie
Jan x Elisabeth Lonius leeft nog in 1765
-
Ria, hartelijk dank!
Omdat Jan Ter Burg niet met een patroniem maar met een achternaam werd genoemd, dacht ik al dat hij mogelijk van oorsprong geen "standaard" inwoner was van Zwollerkerspel. Hoewel dat niet altijd op gaat: achternaam of patroniem. En omdat er geen plaatsnaam uit de omgeving werd genoemd als zijn woonplaats in de momberstelling leek het me een persoon die op dat moment mogelijk in de stad Zwolle of directe omgeving zou kunnen wonen. Toen was kennelijk het noteren van zijn woonplaats toen niet nodig. Mogelijk was hij genoeg bekend op dat moment.
Misschien komt hij voor als nieuw lidmaat NG, binnengekomen van Deventer of zo.
Omdat Jan Ter Burg niet met een patroniem maar met een achternaam werd genoemd, dacht ik al dat hij mogelijk van oorsprong geen "standaard" inwoner was van Zwollerkerspel. Hoewel dat niet altijd op gaat: achternaam of patroniem. En omdat er geen plaatsnaam uit de omgeving werd genoemd als zijn woonplaats in de momberstelling leek het me een persoon die op dat moment mogelijk in de stad Zwolle of directe omgeving zou kunnen wonen. Toen was kennelijk het noteren van zijn woonplaats toen niet nodig. Mogelijk was hij genoeg bekend op dat moment.
Misschien komt hij voor als nieuw lidmaat NG, binnengekomen van Deventer of zo.
- ria van bessen
Om het zoeken wat makkelijk te maken .. hierbij wat ik al heb
Jan Burg, ter
1724-04-10
Tekst:wonende in de Nieustraat, doet belijdenis
1725-04-29
Tekst:
gaat met attestatie naar Amsterdam
Jan
Achternaam:
Burg, ter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1728-06-14
Tekst:
komt met attestatie uit Amsterdam
Jan Burg, ter
1728-06-24
Tekst:
gereformeerd, boekverkoper, verkrijgt het kleine burgerschap
Zwolle testamenten f565 dd.25-08-1732
Erschenen Jan Ter Burg en Johanna Kelkes eheluiden, beiden gaande en staande en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarde testateur tot zijn enige en universele erfgenaam te hebben geïnstitueerd zijn ehevrouw Johanna Kelkes in al zijn goederen, gelijk testatrice tot haar enige en universele erfgenaam haar eheman institueert.
Actum coram Schepenen Kamr. Queisen en W. Greven.
Zwolle begraaf 744B/211 #25-10-1741
Jan Ter Borg zijn vrouw Johanna Kelkes, te half drie in de Kruiskerk ƒ2-16-0
Jan Burgh, ter
1748-08-31
Tekst:
is getuige bij de ondertrouw van Arent Kevink
Zwolle 02-06-1721 Willem Kevink j.m. inde Zassenstrate met Mattien Lonius j.d. inde Nieustrate Z:G: zijn vader H:G: de huijsvrou van Jan Selhorst De geboden moeten gaan te Haarlem en te Hattem - de Bruijt moet consent van de vader vertoonen
att: gegeven om te trouwen te Hattem den 29 Maij
Jan Borg, ter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1749-10-14
Tekst:
zijn huis in de Dieserstraat is belendend aan dat van Jan Gerrits Helmig
Zwolle NG trouw 10-07-1742
Jan Ter Burg wed. in de Prauwestraat met
Elisabeth Lonius j.d. an de Nieuwe Markt
S.G. Jan Stuart
H.G. de vrouw van Jan Felix
de proclamatien moeten ook tot Amsterdam gaan.
Is att. van Amsterdam terugge vertoont.
NG Zwolle
17-03-1743 Pieternella Jan ter Burg Elisabeth Lonius
23-08-1744 Johanna Jan ter Burg Elizabet Lonius
In AAZ01-00426 2e wijk Sassenstraat zit in Prauebstraat op No. 127 (f724):
Eigenaar: Gosen van Borne – huurder Jan Ter Burg – [van:] Deventer – [wonende in Zwolle:] 14 jaar – [geen kinderen] - boekverkoper
Johanna is jong overleden. Pieternella x Hofman
Zwolle testamenten
f402 dd.15-10-1765
Erschenen Jan Ter Burg en Elisabeth Lonius echtelieden, beiden gaande en staande en over hun tijdelijke goederen willende disponeren, zo stellen zij elkaar in de tucht en het vruchtgebruik van hun gehele nalatenschap. Vervolgens stelden zij tot hun enige erfgenaam hun kleindochter Christina Elisabeth Hofman, dochter van wijlen testateurs dochter Peternella Ter Burg bij Georg Fredrik Isaak Hofman nagehouden, om na beider dood alles te genieten. Indien hun kleindochter hiermee niet vredig is, wordt zij geïnstitueerd in de legitieme portie. Testateuren legateren aan de armen elk een zilveren ducaton na ieders dood.
Actum coram Schepenen Camn. Greven en Muntz.
Misschien zou je ook in Amsterdam kunnen zoeken naar het huwelijk met Janna Kelkes? Voor 1728 want in Zwolle is het huwelijk niet te vinden.
Mogelijk is Janna verwant aan Berent Jans Huige en is Jan ter Burg een aangetrouwde neef.
Jan Burg, ter
1724-04-10
Tekst:wonende in de Nieustraat, doet belijdenis
1725-04-29
Tekst:
gaat met attestatie naar Amsterdam
Jan
Achternaam:
Burg, ter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1728-06-14
Tekst:
komt met attestatie uit Amsterdam
Jan Burg, ter
1728-06-24
Tekst:
gereformeerd, boekverkoper, verkrijgt het kleine burgerschap
Zwolle testamenten f565 dd.25-08-1732
Erschenen Jan Ter Burg en Johanna Kelkes eheluiden, beiden gaande en staande en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarde testateur tot zijn enige en universele erfgenaam te hebben geïnstitueerd zijn ehevrouw Johanna Kelkes in al zijn goederen, gelijk testatrice tot haar enige en universele erfgenaam haar eheman institueert.
Actum coram Schepenen Kamr. Queisen en W. Greven.
Zwolle begraaf 744B/211 #25-10-1741
Jan Ter Borg zijn vrouw Johanna Kelkes, te half drie in de Kruiskerk ƒ2-16-0
Jan Burgh, ter
1748-08-31
Tekst:
is getuige bij de ondertrouw van Arent Kevink
Zwolle 02-06-1721 Willem Kevink j.m. inde Zassenstrate met Mattien Lonius j.d. inde Nieustrate Z:G: zijn vader H:G: de huijsvrou van Jan Selhorst De geboden moeten gaan te Haarlem en te Hattem - de Bruijt moet consent van de vader vertoonen
att: gegeven om te trouwen te Hattem den 29 Maij
Jan Borg, ter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1749-10-14
Tekst:
zijn huis in de Dieserstraat is belendend aan dat van Jan Gerrits Helmig
Zwolle NG trouw 10-07-1742
Jan Ter Burg wed. in de Prauwestraat met
Elisabeth Lonius j.d. an de Nieuwe Markt
S.G. Jan Stuart
H.G. de vrouw van Jan Felix
de proclamatien moeten ook tot Amsterdam gaan.
Is att. van Amsterdam terugge vertoont.
NG Zwolle
17-03-1743 Pieternella Jan ter Burg Elisabeth Lonius
23-08-1744 Johanna Jan ter Burg Elizabet Lonius
In AAZ01-00426 2e wijk Sassenstraat zit in Prauebstraat op No. 127 (f724):
Eigenaar: Gosen van Borne – huurder Jan Ter Burg – [van:] Deventer – [wonende in Zwolle:] 14 jaar – [geen kinderen] - boekverkoper
Johanna is jong overleden. Pieternella x Hofman
Zwolle testamenten
f402 dd.15-10-1765
Erschenen Jan Ter Burg en Elisabeth Lonius echtelieden, beiden gaande en staande en over hun tijdelijke goederen willende disponeren, zo stellen zij elkaar in de tucht en het vruchtgebruik van hun gehele nalatenschap. Vervolgens stelden zij tot hun enige erfgenaam hun kleindochter Christina Elisabeth Hofman, dochter van wijlen testateurs dochter Peternella Ter Burg bij Georg Fredrik Isaak Hofman nagehouden, om na beider dood alles te genieten. Indien hun kleindochter hiermee niet vredig is, wordt zij geïnstitueerd in de legitieme portie. Testateuren legateren aan de armen elk een zilveren ducaton na ieders dood.
Actum coram Schepenen Camn. Greven en Muntz.
Misschien zou je ook in Amsterdam kunnen zoeken naar het huwelijk met Janna Kelkes? Voor 1728 want in Zwolle is het huwelijk niet te vinden.
Mogelijk is Janna verwant aan Berent Jans Huige en is Jan ter Burg een aangetrouwde neef.
-
Ria, bedankt voor alle gegevens! Jan Ter Burg, die van vaders zijde een neef is van Berend Hugo Jansen, doet in 1724 belijdenis te Zwolle, gaat dan 4 jaar lang naar Amsterdam. Begraven te Zwolle als 71 -jarige 27-12-1765.
Bezit een huis in de Diezerstraat, maar ook een hof in de Duistere Steeg! Dat laatste klinkt een beetje plattelanderig. Gevonden in Jean Streng zijn Zwols biografisch woordenboek. Die heeft als eerste vrouw van Jan Ter Burg tot ongeveer 1750 Anna Margarite Stalvoort, dus ik wilde ook via haar gaan kijken of Jan Ter Burg neef vaderszijde kan zijn, aangehuwde neef. Die Berend Hugo Jansen momberstelling is van 1743.
Elisabeth Lonius is dus de 3e vrouw van Jan Ter Burg. Mogelijk kinderen uit 1e huwelijk met Johanna Kelkes?
Berend Hugo Jansen heeft een tijdlang in Streukel gewoond, maar dat zal toch via zijn 2e vrouw Hendrickien Jacobs zijn geweest? Die woonde daar bij huwelijk. In de onderwerpen die op dit moment hier op het Forum aan de orde zijn is denk ik naast de bewoning van Genne ( zonder Genne overwaters) en Holten ook Streukel wel interessant.
Bezit een huis in de Diezerstraat, maar ook een hof in de Duistere Steeg! Dat laatste klinkt een beetje plattelanderig. Gevonden in Jean Streng zijn Zwols biografisch woordenboek. Die heeft als eerste vrouw van Jan Ter Burg tot ongeveer 1750 Anna Margarite Stalvoort, dus ik wilde ook via haar gaan kijken of Jan Ter Burg neef vaderszijde kan zijn, aangehuwde neef. Die Berend Hugo Jansen momberstelling is van 1743.
Elisabeth Lonius is dus de 3e vrouw van Jan Ter Burg. Mogelijk kinderen uit 1e huwelijk met Johanna Kelkes?
Berend Hugo Jansen heeft een tijdlang in Streukel gewoond, maar dat zal toch via zijn 2e vrouw Hendrickien Jacobs zijn geweest? Die woonde daar bij huwelijk. In de onderwerpen die op dit moment hier op het Forum aan de orde zijn is denk ik naast de bewoning van Genne ( zonder Genne overwaters) en Holten ook Streukel wel interessant.
-
In het Zwols biografisch woordenboek staat het 1e huwelijk van Jan Ter Burg in 1736 vermeld. Dat was in juni, met de weduwe Anna Margrita Stalvoort, maar dat klopt niet, want Johanna Kelkes overleed pas in 1741. Bovendien trouwde Jan van der Burg in 1736, niet Jan Ter Burg.
Dan blijven over als echtgenotes van Jan Ter Burg: Johanna Kelkes, wat klopt met de vernoeming van een dochter Johanna in 2e huwelijk met Elisabeth Lonius. Dus Johanna Kelkes en Elizabeth Lonius als echtgenotes.
Als we nu niet verder komen is een apart onderwerp hierover t.z.t. beter.
Dan blijven over als echtgenotes van Jan Ter Burg: Johanna Kelkes, wat klopt met de vernoeming van een dochter Johanna in 2e huwelijk met Elisabeth Lonius. Dus Johanna Kelkes en Elizabeth Lonius als echtgenotes.
Als we nu niet verder komen is een apart onderwerp hierover t.z.t. beter.
- ria van bessen
Ik denk dat je je bij het zoeken alleen hoeft te focussen op de naam Jan ter Burg of Borg evt met een h aan het eind.
Maar het is de hele tijd ter Burg.
In de inwoners-telling 1742 geeft Jan aan dat er geen kinderen zijn. Ik heb ook geen erfuiting gevonden.
Bij het huwelijk met Elisabeth wordt als zijn getuige genoemd ene Jan Stuart
VOT 1748 – wijk Diezerstraat Zwolle
18 a - Jan ter Burg
b - Lisabet Lonius
c -
d - Peternella
e - 1 leerknegt
f - Pierre d' Laressequerrie gepens. Sergeant
idem
op nr 555 a - Jan Stuart
b - Janna Hugen
c -
d -
e -
f -
het patroniem van Janna ?
Hugen ? Verwant?
Maar het is de hele tijd ter Burg.
In de inwoners-telling 1742 geeft Jan aan dat er geen kinderen zijn. Ik heb ook geen erfuiting gevonden.
Bij het huwelijk met Elisabeth wordt als zijn getuige genoemd ene Jan Stuart
VOT 1748 – wijk Diezerstraat Zwolle
18 a - Jan ter Burg
b - Lisabet Lonius
c -
d - Peternella
e - 1 leerknegt
f - Pierre d' Laressequerrie gepens. Sergeant
idem
op nr 555 a - Jan Stuart
b - Janna Hugen
c -