Hendrik (*1645) heeft een dochter Janna met twee kinderen. Als zij een zoon heeft, dan heeft die geen neven of nichten. Ervan uitgaande dat Janna enigste kind was.ria van bessen schreef: ↑23 apr 2021, 16:45Jan Huigen moet oom zeggen tegen Hendrik Huigen ?
Waar baseer je dat dan op?
Ze hebben beide het patroniem Huigen.
Haar zoon kan wel achterneven hebben, kleinkinderen van broer (of zus) van haar opa.
Hendrik (*1645) had nog een broer Jan (*1642). Als dat de vader is van Berent Hugo, dan moet Berent Hugo oom zeggen tegen Hendrik (*1645).
Ik verwacht dat Jan (*1642) dezelfde is als Jan Hugen in de Poepershoek volgens zoutgeld 1694, of anders zijn zoon. Als het de vader is van Berent Hugo, is Hendrik (*1645) zijn oom. Maar als het zijn vader is, dan is Hendrik (*1645) zijn oudoom.
Als de vader van Berend Hugo een zoon van Berendje is, en dat hij het patroniem van zijn moeder heeft overgenomen, dan is Hendrik (1645) een oom van de vader van Berend Hugo.
Overigens lijkt me niet Jan Hugen in zoutgeld 1694 een zoon is van Berendje Huigen. Zij trouwde in 1667 en deed erfuiting in 1684. Niet aannemeljk dat ze een mondige, want getrouwde, zoon had.
Meest aannemelijk is, dat Jan (*1642) de opa is van Berent Hugo (?*1701?). En omdat Berent Hugo ook het patroniem Jans draagt, zal zijn vader Jan (Hugen) heten, en oom zeggen tegen Hendrik (*1645). Zo was mijn opmerking bedoeld.
Maar hoe dan ook, een zoon van Jan van der Broch en Janna Huigen kan geen neef zijn van Berent Hugo. Hooguit achterneef.