AHA! Dat is geweldig. Jan Freriks zal ik nader bekijken en niks te bewijzen verbaast me ook niet, arme donders laten nu eenmaal weinig sporen na. Dankjewel Ria, emailen kan naar driedikkedamesATgmail.com.ria van bessen schreef: ↑02 mei 2021, 19:38Ik heb toch goed nieuws.
Ik heb de erfuiting gevonden van Henricus Mulder![]()
De akte zit in de minuten van vrijwillige rechtspraak. Hij doet erfuiting in presentie van zijn zwager Jacob van Delden én Hendricus heeft een getrouwde zoon Jan. Andere aanwezige is Jan Freriks. Er is niets te bewijzen.
Ik zal je de foto van de akte sturen.
PS. Ik heb je emailadres niet meer.
Jacob van Delden en Anna Elisabeth Mullers/Mulders
Re: Jacob van Delden en Anna Elisabeth Mullers/Mulders
Goedemorgen Egbert, ja inderdaad, ik had hem ook staan als 'onbewezen zoon', a) vanwege Blijmarkt b) vanwege laatste getuige c) vanwege vernoeming Catrina.Egbert_ schreef: ↑02 mei 2021, 22:13Is dit de trouwinschrijving van de zoon van Henricus Mulder?
Zwolle, A° 1720 Den 20 Janua. (otr)
11-02-1720 Jan Hendriks Mulder aen de Blijmarkt j.m. met
Femmetje Roelofs over t Weeshuis j.d.
S.G. Jan Roelofs
H.G. de vrouw van Henr. Mulder
Kinderen van Jan en Femmetje:
1 Maria Mulder. Zij is gedoopt op 12-09-1720 in Zwolle.
2 Marij Mulder. Zij is gedoopt op 26-09-1721 in Zwolle.
3 Roelof Mulder. Hij is gedoopt op 19-10-1722 in Zwolle.
4 Catrina Mulder. Zij is gedoopt op 25-12-1724 in Zwolle.
5 Marye Mulder. Zij is gedoopt op 23-10-1729 in Zwolle.
6 Roelof Mulder. Hij is gedoopt op 22-12-1730 in Zwolle.
- ria van bessen
Jan de zoon van Hendricus Mulder houdt zegge en schrijven één zoon over van alle kindjes die geboren zijn.
Uit het 1e huwelijk dan.
Uit z'n 2e huwelijk nog 2 zonen.
07-05-1731 Jan Mulder wedenaer onder de Overste Moelder en Janna Barlo wed. in de Crommejak
H.G. de frouw van Jan Jansen
moeten beijde Arffuijtinge doen. Is gedaan.
De Bruijt rooms sinde heeft verklaringe gedan.
Deze hebben op den 6 Maij op ordre van Haar Weled: Hoog Agtb: haar 2 en 3de proclamatien gehad
Waarschijnlijk heb je die gegevens zelf al gevonden. Zo niet, dan hoor ik het wel.
Volgens het inwonersregister 1742 - wijk Sassenstraat 1
4145 eigenaar voors:
huurder Janna Berloos vrouw van Jan Mulder – zij van't veld en hij van Zwol – 4 kinderen – brander en soldaat onder Bentink comp. Echten
volgens register nieuwe inwoners 1740-1761 [zie VpNd]
15 juli 1746 - blad 7
169 ?[vlek] Peter Hertog - .... er staan letterlijk puntjes - vr. van Jan Mulder - 4 k[inderen] -van hier - de man is soldaat onder Bentink comp. - borg Lt. Tideman [tot 1 nov 1746]
Jan Mulder en zijn vrouw zijn niet vermeld in VOT 1748
Zoon Roelof uit het 1e huwelijk:
Roelof Mulder jm op den dijk schippersknecht met Seintjen Meijer jd in de Camperstraat dienstmeid - SG Jan van der Vegt voor de Camperpoorte HG Gerrigjen Rouenhof? wed Engbert Meijer NG Zwolle 22-04/15-05-1775
21-08-1775 20-08-1775 Marrigjen Roelof Mulder Sintien Meyers Gesiene Meijers, vrouw van Lourens Hofman
Zwolle IA025-352 Stadsarmenkamer Kinderboek 1728-1833
Nieuwe nummering: 0741-352
[f84]
1780 Meij 31. Op order van de Heeren Gekommiteerden uit de Magistraat tot den Armenkamer van den 29 dezer is consent confraters ter verpleging aangenomen Marriggien dochter van Roelof Mulder en Sintien Meijers, zijnde alhier ter stede gedoopt na luid der doopcedule op den 1 Augustus 1775.
------
Tegenstaande heeft op d.19 Meert 1789 ontvangen een Nieuw Testament strekkende tot haar uitzet.
1791, 24 Dec. Tegenstaande een nieuwe sluitmand strekkende tot haar uitzet.
1797, 17 Nov. heeft tegenstaande Margien Mulder haar uitzet gekregen.
** **
Ik vraag me af wie deze is?
Henricus Muller
1740-04-19
Tekst:
een kind van hem is van de armen begraven
Uit het 1e huwelijk dan.
Uit z'n 2e huwelijk nog 2 zonen.
07-05-1731 Jan Mulder wedenaer onder de Overste Moelder en Janna Barlo wed. in de Crommejak
H.G. de frouw van Jan Jansen
moeten beijde Arffuijtinge doen. Is gedaan.
De Bruijt rooms sinde heeft verklaringe gedan.
Deze hebben op den 6 Maij op ordre van Haar Weled: Hoog Agtb: haar 2 en 3de proclamatien gehad
Waarschijnlijk heb je die gegevens zelf al gevonden. Zo niet, dan hoor ik het wel.
Volgens het inwonersregister 1742 - wijk Sassenstraat 1
4145 eigenaar voors:
huurder Janna Berloos vrouw van Jan Mulder – zij van't veld en hij van Zwol – 4 kinderen – brander en soldaat onder Bentink comp. Echten
volgens register nieuwe inwoners 1740-1761 [zie VpNd]
15 juli 1746 - blad 7
169 ?[vlek] Peter Hertog - .... er staan letterlijk puntjes - vr. van Jan Mulder - 4 k[inderen] -van hier - de man is soldaat onder Bentink comp. - borg Lt. Tideman [tot 1 nov 1746]
Jan Mulder en zijn vrouw zijn niet vermeld in VOT 1748
Zoon Roelof uit het 1e huwelijk:
Roelof Mulder jm op den dijk schippersknecht met Seintjen Meijer jd in de Camperstraat dienstmeid - SG Jan van der Vegt voor de Camperpoorte HG Gerrigjen Rouenhof? wed Engbert Meijer NG Zwolle 22-04/15-05-1775
21-08-1775 20-08-1775 Marrigjen Roelof Mulder Sintien Meyers Gesiene Meijers, vrouw van Lourens Hofman
Zwolle IA025-352 Stadsarmenkamer Kinderboek 1728-1833
Nieuwe nummering: 0741-352
[f84]
1780 Meij 31. Op order van de Heeren Gekommiteerden uit de Magistraat tot den Armenkamer van den 29 dezer is consent confraters ter verpleging aangenomen Marriggien dochter van Roelof Mulder en Sintien Meijers, zijnde alhier ter stede gedoopt na luid der doopcedule op den 1 Augustus 1775.
------
Tegenstaande heeft op d.19 Meert 1789 ontvangen een Nieuw Testament strekkende tot haar uitzet.
1791, 24 Dec. Tegenstaande een nieuwe sluitmand strekkende tot haar uitzet.
1797, 17 Nov. heeft tegenstaande Margien Mulder haar uitzet gekregen.
** **
Henricus Muller
1740-04-19
Tekst:
Ik heb je foto gekregen Ria, dankjewel. Super.
Bovenstaand is denk ik niet correct, want Jan en Fennigje krijgen in 1739 nog een dochter:
Marye Mulder, dochter van Jan Mulder en zijn vrouw Fennigjie Roelofs, wordt gedoopt (Generale Index). KLOPT NIET, zie bericht hieronder.
Voor het huwelijk van de zoon Roelof had ik:
19.11.1758 Roelof Mulder j.m. met Hendrina Croese j.d. Sijn G: Jan Mulder H:G: Lena Velsen, beide op de Nieuwstad
Kind:
Jan Mulder zoon van Roelof Mulder en zijn vrouw Hendrina Kroese, wordt gedoopt in de Grote kerk.
Verder geen spoor meer van ze.
Bovenstaand is denk ik niet correct, want Jan en Fennigje krijgen in 1739 nog een dochter:
Marye Mulder, dochter van Jan Mulder en zijn vrouw Fennigjie Roelofs, wordt gedoopt (Generale Index). KLOPT NIET, zie bericht hieronder.
Voor het huwelijk van de zoon Roelof had ik:
19.11.1758 Roelof Mulder j.m. met Hendrina Croese j.d. Sijn G: Jan Mulder H:G: Lena Velsen, beide op de Nieuwstad
Kind:
Jan Mulder zoon van Roelof Mulder en zijn vrouw Hendrina Kroese, wordt gedoopt in de Grote kerk.
Verder geen spoor meer van ze.
Laatst gewijzigd door Odette op 03 mei 2021, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Goeie. Ik heb tot nu toe geen kinderen uit de 2e en 3e huwelijken gevonden en Jan kan je in 1740 toch echt geen kind meer noemen. 'Van de armen begraven' zo kennen we ze wel.ria van bessen schreef: ↑03 mei 2021, 10:40
** **
Henricus Muller
1740-04-19
Tekst:
Kan doorgestreept, is transcriptiefout in de GI denk ik, doop komt niet voor in VPND. Ik ga kijken naar Janna Barlo en de erfuitingen.
Erfuiting gevonden, helaas worden we er niks wijzer van https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188 geen namen van vrouw of kinderen: 4 mei 1731 : Hebben Jan Mulder soldaat mitsgaders Janna Barlo wed. van Jan Baptist Maillart ter presentie van Jan Jansen, en Andries Roelant, verklaart niets te hebben om aan hare kinderen van wijlen hare vorige echtgenoten nagehouden te kunnen bewijsen, belovende dan nog dezelve na haar vermogen te onderhouden en te onderwijsen.
Laatst gewijzigd door Odette op 03 mei 2021, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Je had wel gelijk hoor. Kijk:
27.6.1768 Jan Mulder weduwenaar van Janna Baeloo? buiten Dieserpoort met Anna Grevenstuk wedu. van Pieter Zwanenburg buiten de Sassenpoort S:G: Jan Grevenstuk H:G: Maria Grevenstuk de erfuiting van de bruideg. moet blijken als ook de dood van sijn vrou en van de bruid moet een doodt briefje van haar soon inkomen. Hetbovenstaande is gebleken.
22 juni 1768 : Erfuiting - Zwolle
Erschenen Roelof Mulder meerderjarig en heeft verklaert dat sijn vader op 4 Meij 1731 hebbende verklaert niets te hebben om voor moeders goed aan hem te bewijsen maar aangenomen hem tot sijne meerderjarigheid te onderhouden en behoorlijk te doen onderwijsen hij van deselve behoorlijk opgevoedt sijnde en een ambagt geleerd hebbende .. op sijn vader Jan Mulder gene actie of pretentie wegens moeders goet meer heeft nogte .. ... gelijk mede Jacob Mulders soon van voorn. Jan Mulder en Janna Barloo ook meerder .. verklaart van gen. sijne vader wegens ge. sijns moeders goet voldaen te sijn en gene pretentie sig deswegen meer te .. d. 25 junij erschenen Hendrik Mulder mede meerderjarige soon van Jan Mulder en wijlen Janna Barloo en heeft hetselve verklaert als sijn broeder Jacob Mulder.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188
27.6.1768 Jan Mulder weduwenaar van Janna Baeloo? buiten Dieserpoort met Anna Grevenstuk wedu. van Pieter Zwanenburg buiten de Sassenpoort S:G: Jan Grevenstuk H:G: Maria Grevenstuk de erfuiting van de bruideg. moet blijken als ook de dood van sijn vrou en van de bruid moet een doodt briefje van haar soon inkomen. Hetbovenstaande is gebleken.
22 juni 1768 : Erfuiting - Zwolle
Erschenen Roelof Mulder meerderjarig en heeft verklaert dat sijn vader op 4 Meij 1731 hebbende verklaert niets te hebben om voor moeders goed aan hem te bewijsen maar aangenomen hem tot sijne meerderjarigheid te onderhouden en behoorlijk te doen onderwijsen hij van deselve behoorlijk opgevoedt sijnde en een ambagt geleerd hebbende .. op sijn vader Jan Mulder gene actie of pretentie wegens moeders goet meer heeft nogte .. ... gelijk mede Jacob Mulders soon van voorn. Jan Mulder en Janna Barloo ook meerder .. verklaart van gen. sijne vader wegens ge. sijns moeders goet voldaen te sijn en gene pretentie sig deswegen meer te .. d. 25 junij erschenen Hendrik Mulder mede meerderjarige soon van Jan Mulder en wijlen Janna Barloo en heeft hetselve verklaert als sijn broeder Jacob Mulder.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188
WAT IS DIT
27-10-1765 Rutgerus Fransen wed. buiten de Camperpoort met Johanna Berloos wed. van Johannes Mulder, mede buiten de Camperpoort S:G: Jan Hinse H:G: Hermina Geerts Van de bruidegom moet blijk inkomen van zijn vrouws doot Het bovenstaande is gebleken.
27-10-1765 Rutgerus Fransen wed. buiten de Camperpoort met Johanna Berloos wed. van Johannes Mulder, mede buiten de Camperpoort S:G: Jan Hinse H:G: Hermina Geerts Van de bruidegom moet blijk inkomen van zijn vrouws doot Het bovenstaande is gebleken.
- ria van bessen
Dat kan niet de vrouw zijn van Jan Hendriks Mulder.
Zij is dan overleden.
Zij is dan overleden.
- ria van bessen
bericht 2
Onderstaande 2 dopen van de vrouw van Jan Hendriks Mulder.
RK Spiegelsteeg
16 Junij 1728 - Catharina Josepha Maliar, de vader Jan Baptist Maliar, de moeder Joanna Josepha Berlo. De peter Nicolaus Sondt. De peet Maria Catharina Calas - van de militie.
10 Meij 1730 - is gedoopt Maria Elisabeth Maliart, de vader Jan Baptist Maliart, de moeder Anna Josepha Bargelo vrou Maliart. De peet Anna Maria van der Bergh. Van de militie.
Onderstaande 2 dopen van de vrouw van Jan Hendriks Mulder.
RK Spiegelsteeg
16 Junij 1728 - Catharina Josepha Maliar, de vader Jan Baptist Maliar, de moeder Joanna Josepha Berlo. De peter Nicolaus Sondt. De peet Maria Catharina Calas - van de militie.
10 Meij 1730 - is gedoopt Maria Elisabeth Maliart, de vader Jan Baptist Maliart, de moeder Anna Josepha Bargelo vrou Maliart. De peet Anna Maria van der Bergh. Van de militie.