Jacob van Delden en Anna Elisabeth Mullers/Mulders

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Jacob van Delden en Anna Elisabeth Mullers/Mulders

Bericht door ria van bessen » 10 mei 2021, 16:32

Zo zeg, dat is me een mooi boeket en nog wel één met eeuwigheidswaarde :)
Dankjewel.

Nou vervloeken niet, dat past niet zo bij me, maar ik heb me wel regelmatig afgevraagd waarom, als er dan toch getuigen werden genoemd, daar dan geen namen bij werden vermeld.
Maar nee, zijn broer, de moeder, de stiefvader etc. ..
Wat moet je daar nou honderden jaren later mee :roll:

Heb je enig idee wie die Jan Smit kan zijn wiens kinderen dus mede-eigenaar zijn van dat huisje?

Odette

Bericht door Odette » 10 mei 2021, 17:56

Ik bedoelde doopgetuigen. Maar wat betreft huwelijken/ondertrouw, ja deden ze het allemaal maar zoals in Amsterdam.

Jan Smit nee maar ik heb net even in de GI gekeken (vluchtig) nou daar zijn meer hondjes die Fikkie heten ;)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 mei 2021, 19:01

Ik heb een Fikkie in de Bitterstraat.

transport f148 dd.25-05-1718
Erschenen Berent van den Berg en deszelfs huisvrouw Cecilia Willems en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Jan Jansz van Groningen en zijn huisvrouw Jannechien de Vries, hun huis en wehre staande in de Bitterstraat naast het huis van de wed: Voskuijl ter ene en dat van Jan Harms aan de andere zijde, wezende vrij en onbezwaard.
Actum coram Schepen Kam. Queisen.

f233 dd.08-06-1698
Erschenen Willem Arents Voskuil en deszelfs huisvrouw Derkjen van Wijler tutore marito, en bekenden voor verstrekte penningen schuldig te wezen aan Joanna van Enschede wed. van wijlen Hopman Lubbert Ulger een somme van 200 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor als onderpand haar huis staande in de Bitterstraat, naast het hof van de erfgen. Haersolte aan de ene en het huis van Joost Rensman aan de andere zijde.
Actum coram Schepen van Laer.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 mei 2021, 21:45

bericht 2

f375-f376 dd.20-04-1699
Erschenen Gerrijt Spanjaar en zijn huisvrouw Hendrikjen Wijchers, en Caspar Spanjaar en Aaltjen Baltus eheluiden, tutoribus maritis, en dan nog Frans Visscher als getrouwd aan Willemina Spanjers, tezamen de rato caverende voor Albert Spanjaar en zijn huisvrouw Lijsbet Pieters, alsmede voor gemelde Willemine Spanjers, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te verkopen en cederen aan Gerrijt Jansen van Oldenseel en Cristine Schaap eheluiden, hun huis in de Bitterstraat uithangende de Twee Pistolen, Jacob van Aarnem ter ene en Jan Philips ter andere zijde.
Actum coram Schepen Wilhelm Vriesen.

f376-f377 dd.20-04-1699
Erschenen Gerrijt Jansen van Oldenseel en Cristine Schaap tutore marito, en bekenden schuldig te zijn aan de E. Henrik van Meer en erfgenamen een somma van 200 car.gl., waarvan eene (houdende eigenlijk van 200 car.gl. doch daarvan de ene 100 gl. werd betaald en tot last is van Philips de Tambour) al op 02-08-1665 is genegotieerd en de ander als nagenoten, belovende de ene na den inhoud van de vorige brief, en de ander tegen 5 1/2% te verrenten, stellende tot een onderpand hun huis met de smitte staande in de Bitterstraat uithangende de Twee Pistolen bij henzelf bewoond, Jacob van Aarnems ter ene en Jan Philips ter anderen zijde.
Actum coram Schepen Wilhelm Vriesen.

f114 dd.21-08-1714
Erschenen Zwaantje Bonke met haar broer Jan Philips Bonke als momber geassisteerd, en dan nog gemelde Jan Philips Bonke en deszelfs huisvrouw Maria Henriks, tutore marito, en hebben om een welbetaalde somme penningen aan Peter Hoefman en huisvrouw en erfgen., gecedeerd en getransporteerd een huisje in de Bitterstraat, de 3 Pistolen ter ene en Jannes van Eerde, Chirurgijn, ter andere zijde.
Actum coram Schepen van Rhijn.

f191 dd.07-04-1715
Erschenen Peter Hoefman en deszelfs huisvrouw Margareta Hermsz tutore marito en bekenden schuldig te zijn aan Gerrit van der Sluis een somme van 200 car.gl. tegen 4 1/2% rente, stellende daarvoor als onderpand twee huizen beide in de Bitterstraat staande, het ene bij comparanten zelf bewoond wordende tussen Jan Hofhuis ter ene en het huis de Swarte Rave genaamd ter andere zijde, en het andere tussen Paulus Vlier ter ene en Jan van Eerde ter andere zijde.
Schepen Louwerman.
[kantlijn:]
1719 den 3 April erschenen Gerrit Ter Horst en deszelfs huisvrouw Catharina van der Sluis tutore marito en bekenden door Peter Hoefman van het kapitaal van 200 car.gl. cum interesse te wezen voldaan.

Peter heeft dus TWEE huizen in de Bitterstraat in 1715, maar hij koopt er maar één.

En woont Peter Hoefman dus eerst in een huis NAAST de Zwarte Rave
Later blijken ze IN de Zwarte Rave te wonen.

f39 dd.21-05-1750
Erschenen Peter Hoefman en zijn vrouw Margareta Herms en bekenden wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Peter Wennink en Claes Huijer als momberen over de kinderen van wijlen Hendrik Huijer een somma van 300 car.gl. tegen 3% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis en wehre staande en gelegen op 't hoek van de Bitterstraat genaamd de Swarte Rave.
Actum coram Schepen Voet.
[kantlijn:]
Gecedeerd de 20 Meij 1760 aan de weduwe v.d. Ketten en daar geroyeerd 7 Junij 1763

Hier dus geen spoor van ene Jan Smit.
Jan Smit is toevallig niet een schoonzoon?

Odette

Bericht door Odette » 11 mei 2021, 14:36

Jan Smit - enooorm zijpad ingeslagen, zonder resultaat. Als volgt:

11 oktober 1709 : Gerrijt Smit is belendend in de Bitterstraat naast het huis de 2 pistolen, bezit van Jan Philip en Zwaantje Philip Bonke, andere belending Anthony Vlier.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Deze Gerrit is denk ik de jongste zoon van Berent Smit en Janneken Arents, waarvan 4 kinderen gevonden:
Berent Berentsen Smit Gehuwd 16 september 1683Zwolle, met Elsjen Arents van Denekamp
V Geesje Smit †/1720 Gehuwd 17 april 1692 Zwolle, met Jasper van Haerst
M Gerrit Smit 1656 overleden voor 1662
M Gerrit Smit 1662 Gehuwd 9 juni 1685 Zwolle, met Gerbrich Jansen

Elsje Denekamp trouwt 3 x (met Smit, met Klaas Vesterink en met Jan Sijler) en heeft huizen in de Bitterstraat, denkelijk van haar 1e man, waarbij ze ook 2 kinderen had: Berent en Gerrit Smit. Berent trouwt in 1704 met Maria Tops, Gerrit jr. verder niet gevonden.

10 juni 1716 : Elsjen Denekamp weduwe van Jan Seiler, stelt als onderpand haar huis in de Bitterstraat
1 februari 1721 : Elsjen Denekamp, weduwe van Jan Seiler, stelt als onderpand een gedeelte van haar huizen in de Bitterstraat tegenover het Manhuis
6 januari 1724 : Verkoopt een huis in de Bitterstraat
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Geesje Smit verkoopt ook huis in de Bitterstraat
7 augustus 1715 : Jasper van Haerst en Geesje Smits, verkopen aan Jan van Groningen en Jennechien de Vries huis en were bestaande in drie wonings, zijnde gelegen in Bitterstraat, aldernaast het oude manhuis aan d'eene en het agterhuis .. hoff van Beuns .. d'erfgen. Wijers aan d'andere zijde zig uit strekkende tot ant bliekveldje van verkopers etc.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Helaas, geen Jan te vinden bij hen allen.
Ik vind het mooi zo. Ik wou het erbij laten, tenzij iemand onze werkhypothese inzake Jacobus van Delden wil inruilen voor een betere, dan ben ik uiteraard 1 en al oor.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 11 mei 2021, 15:29

Maar je stopt helemaal met zoeken dus?

Odette

Bericht door Odette » 12 mei 2021, 06:58

Goedemorgen! Dat nooit :D
Maar ik wil nu wel even naar een ander onderwerp.

Voor wie het interesseert, hier is een lijst met de tot nu toe verzamelde Van Deldens, per tak
https://gw.geneanet.org/jnani108_w?lang ... +delden&p=

en op alfabetische volgorde
https://gw.geneanet.org/jnani108_w?lang ... delden&t=N

Plaats reactie