Prachtige aktes, vooral die van 03.10.1681 !!!
Op basis van die akte zou je een gezin van Jan Cnol kunnen samenstellen:
- Willem Jansen Cnoll de oude x (<1681) Jacobje Willems
- Gerrit Jansen Cnol
- Willem Jansen Knol de jonge x 1) (1670) Willemtien Henrix x 2) (1693) Jannetien Evers van der Horst
- Femmigien Jans x 1) (<1666) Hermen Jacobsen x 2) (1666) Beerent Dircks x) (1670) Peter Jacobs Veldhuis
- Henrick Cnol x (<1682) nn Jacobsen
21-02-1670, folio 159: Comparant (= Jan Knoll) heeft een volmacht verstrekt aan R. Hoolboom om zijn zaken waar te nemen en te doen wat noodzakelijk is, met macht van substitutie, Comparant (= dr. Hoolboom) verklaart zich borg te stellen voor Jan Hendrixen Knoll in zijn zaak tegen Albert Meijer en ziet af van alle beneficien. (NB:
Rudolf Hoolboom kwamen we eerder tegen.)
Geen idee, of deze Jan Hendrixen Knoll de vader is van bovenstaande kinderen.
nn Jacobsen is, denk ik, een zus van Henrick Jacobsen, die 4 februarij 1682 testament maakt, en haar zoon Hermen Henricksen Cnol vijfentwintig cargl vermaakt. En daar deze Henrick Jacobsen ook aan zijn neef Jan Hermsen vermaakt, denk ik dat ook de vader van Jan Hermsen een broer is.
kinderen van ene Jacob op 's Heerenbroek:
- Hermen Jacobsen x Femmigien Jans
- nn Jacobsen x Henrick Cnol
- Henrick Jacobsen x Fichjen Jans
De tweede echtgenoot van Femmigien Jans, Berend Dirks was pachter van het eerste erf van de Mandjeswaard, van (okt.) 1665 - (ca. 1669). Daarna zijn weduwe, en daarna van 12.06.1670 - (1673) haar tweede man Peter Jacobs Veldhuis (bron: Grooten, J. - Pachters van de stadserven op het Kampereiland)
Of:
Willem Jans Knol j.m. van Mastenbroek, die aldaar 25 Mei 1704 trouwde met Albertje Wessels Kok
hierbij hoort, is mij niet bekend. Hij zou een kleinzoon kunnen zijn van Willem Jansen de oude ?
En:
Gerrit Jans Knol, afkomstig uit Kamperveen, begr. 22.06.1763, tr Kamperveen (otr. 23.01.1734) Anna Elisabeth Bekkl, afkomstig uit Oosterwolde (bron: Grooten, J. - Pachters van de stadserven op het Kampereiland)
waarschijnlijk is hij gedoopt te Kamperveen: 16-10-1690 Gerrit (zoon van) Jan Gerrits
Dan zou Jan Gerrits een zoon moeten zijn van Gerrit Jansen Cnol