De erfgenamen van Willem Jans Knol
Re: De erfgenamen van Willem Jans Knol
Egbert en Ria bedankt voor het geven van deze informatie.
Ik ben begonnen met het lezen van de oudste boeken, daarna terug naar tot nu toe ca.1740. Hoe korter op de huidige tijd herken ik steeds minder voorouders die in het R. A. van Zwollerkerspel worden genoemd. Na 1800 heb ik geen voorouders meer uit Zwollerkerpel. Dus echt een Kampenaar, Kamperveen en Oosterwolde.
Ik heb een heel korte akte gelezen (misschien die uit 1664), waaruit ik Hilligje Alberts op pikte. Toen trok ik de conclusie dat Claas NN eerder was overleden dan Albert NN. Uit de informatie die we nu hebben zal de halfbroer Lubbert Claesen na aug. 1664 zijn geboren, leeft nog 1682, maar is voor mei 1696 overleden.
Ik heb al wel mijn best gedaan om een Jan Cnols in eerdere delen van het R. A. IJsselmuiden te vinden, maar dat is niet gelukt. Hij kan best met voornaam en patroniem ergens zijn vermeld, maar dan zal je hem met de index die Kees Schilder steeds geeft niet vinden.
Harm
Ik ben begonnen met het lezen van de oudste boeken, daarna terug naar tot nu toe ca.1740. Hoe korter op de huidige tijd herken ik steeds minder voorouders die in het R. A. van Zwollerkerspel worden genoemd. Na 1800 heb ik geen voorouders meer uit Zwollerkerpel. Dus echt een Kampenaar, Kamperveen en Oosterwolde.
Ik heb een heel korte akte gelezen (misschien die uit 1664), waaruit ik Hilligje Alberts op pikte. Toen trok ik de conclusie dat Claas NN eerder was overleden dan Albert NN. Uit de informatie die we nu hebben zal de halfbroer Lubbert Claesen na aug. 1664 zijn geboren, leeft nog 1682, maar is voor mei 1696 overleden.
Ik heb al wel mijn best gedaan om een Jan Cnols in eerdere delen van het R. A. IJsselmuiden te vinden, maar dat is niet gelukt. Hij kan best met voornaam en patroniem ergens zijn vermeld, maar dan zal je hem met de index die Kees Schilder steeds geeft niet vinden.
Harm
Dat is duidelijk, te vroeg gestopt met lezen. Ik had alleen bij 1 november gelezen. De betreffende akte is van 4 november 1684.ria van bessen schreef: ↑15 mei 2021, 09:41Via jouw link kwam ik wel in het juiste boek en direct op nr 503 [links bovenaan vermeld] dus even doorklikken naar nr 505 en dit bevestigen met enter - image nr 505 = folio 415
Een hele interessante akte!
Helemaal duidelijk is het mij niet, maar Jacobjen Willems wordt geassisteert door Berent Berens, omdat haar man ziekelijk is. Berent Berens zal de buurman zijn, die volgens 1675 - 500ste penning naast Willem Jans woont.
Het betreft een (vogel)kooi, waarvan zij de ene helft bezit en Lou Cornelis de andere helft.
Wie Lou Cornelis is, is mij nog niet duidelijk.
Er was wel een Louwe Cornelis x Henrickien Jansen, maar die was op 02-11-1674 al overleden volgens Stift Essen (Pinksteren 37).
Uit de ligging van de percelen maak ik op, dat ze westelijk in het Lammigies Huis liggen. Ik moet nog nazoeken of die kooi later nog voorkomt.
Louwe Cornelis x Henrickien Jansen hebben een zoon Cornelis Louwsen. Opmerkelijk dat deze Cornelis Louwsen zijn kinderen een neef vaders zijde Berent Berens hebben, die voogd wordt in 1695. En die in 1699 de vogelkooi bij de Venerijte aan de Zeedijck van de onmondige verkoopt. Maar dat lijkt me niet de vogelkooi waarvan Jacobjen Willems de helft bezit in 1684.
Verder lijkt het erop, dat over deze vogelkooi al op 21 oktober 1651 afspraken zijn gemaakt.
Dus, zeker een interessante akte, maar ik kan alles nog niet plaatsen.
- ria van bessen
Klopt.
f196 - 21 okt 1651 - Richter "substituijt" Jacob van Muijden.
Keurnoten Willem Henricx en Gerrijt Jansen.
In het Gericht zijn verschenen Willem Jansen en Jacobien Willems, eheluiden, woonachtig in Mastenbroeck in het kerspel van Isselmuijden, zijnde Jacobien Willems geassisteerd met haar man en momber Willem Jansen. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen erfelijk te hebben verkocht, gelijk zij verkopen mitsdezen voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Marregien Petersen, weduwe van zaliger Mr. Arent Roeck, en haar erfgenamen een rente van 10 Caroli gulden ad 20 stuivers en een paar vogels [een paer vogelen] jaarlijks, vrij geld, zonder korting, uit en over de helft van een kooi [een coije] en de helft van 3 morgen land genoemd de Rouse, waarin de kooi is gelegen, waarvan de andere helft Louw Cornelissen toebehoort, tesamen gelegen in Mastenbroeck bij de Rijckstege in dit kerspel van Swolle, oostwaarts de Heren van Campen, zuidwaarts Jan Henricksen, westwaarts de weduwe van Floris Claessen, en noordwaarts burgemeester Reijner Haelboom [Hoolboom]tot Campen; zijnde vrij eigenlijk goed en is deze rente de eerste daar uit gaande. Te betalen jaarlijks en alle jaren op Martinij, waarvan op Martinij 1652 de eerste rente zal verschijnen en moet [deze] betaald worden. Belovende "dieselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter en sterker vestenis te doen. Voorbehoudens echter hun comparanten om de voorschreven rente af te lossen en kwijt te kopen met een kapitaal van 200 Caroli gulden ten prijze voorschreven, naast alle verlopen en onbetaalde interest van dien, wanneer de opzegging daarvan 1/4 jaar voor de verschijndag zal zijn gedaan. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.
f196 - 21 okt 1651 - Richter "substituijt" Jacob van Muijden.
Keurnoten Willem Henricx en Gerrijt Jansen.
In het Gericht zijn verschenen Willem Jansen en Jacobien Willems, eheluiden, woonachtig in Mastenbroeck in het kerspel van Isselmuijden, zijnde Jacobien Willems geassisteerd met haar man en momber Willem Jansen. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen erfelijk te hebben verkocht, gelijk zij verkopen mitsdezen voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Marregien Petersen, weduwe van zaliger Mr. Arent Roeck, en haar erfgenamen een rente van 10 Caroli gulden ad 20 stuivers en een paar vogels [een paer vogelen] jaarlijks, vrij geld, zonder korting, uit en over de helft van een kooi [een coije] en de helft van 3 morgen land genoemd de Rouse, waarin de kooi is gelegen, waarvan de andere helft Louw Cornelissen toebehoort, tesamen gelegen in Mastenbroeck bij de Rijckstege in dit kerspel van Swolle, oostwaarts de Heren van Campen, zuidwaarts Jan Henricksen, westwaarts de weduwe van Floris Claessen, en noordwaarts burgemeester Reijner Haelboom [Hoolboom]tot Campen; zijnde vrij eigenlijk goed en is deze rente de eerste daar uit gaande. Te betalen jaarlijks en alle jaren op Martinij, waarvan op Martinij 1652 de eerste rente zal verschijnen en moet [deze] betaald worden. Belovende "dieselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter en sterker vestenis te doen. Voorbehoudens echter hun comparanten om de voorschreven rente af te lossen en kwijt te kopen met een kapitaal van 200 Caroli gulden ten prijze voorschreven, naast alle verlopen en onbetaalde interest van dien, wanneer de opzegging daarvan 1/4 jaar voor de verschijndag zal zijn gedaan. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.
- ria van bessen
bericht 2
f462 - Eodem [10 mei 1656].
In het gericht zijn verschenen Willem Jansen en Jacobien Willemsen, eheluiden, woonachtig in Mastenbroeck, zijnde Jacobien Willemsen geassisteerd met haar man en momber Willem Jansen. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen erfelijk te hebben verkocht, gelijk zij verkopen mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Aeltien Dercksen, weduwe van zaliger Hermen Hermensen Smidt, en haar erfgenamen een jaarlijkse rente van 15 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk, vrij geld, zonder korting, uit en over hun comparantens helft van 3 morgen land en een kooi daar in gelegen, gemeenschappelijk met Louw Cornelissen, liggende in Mastenbroeck aan de Rijckstege in dit kerspel van Swolle, oostwaarts het Gasthuis van Campen, zuidwaarts Jan Henricksen, westwaarts Louw Jansen, en noordwaarts burgemeester Hoolboom, alsmede uit en over ene morgen land, zoals zij comparanten gemestet hebben, en liggende achter de kerk in Mastenbroeck, genoemd het Russen Landt, oostwaarts de stad van Swolle, zuidwaarts Louw Cornelissen, westwaarts Henrick Berentsen, en noordwaarts de stad van Deventer. Zijnde vrij eigenlijk goed en is deze rente de eerste die daar uit gaat, naast 10 Caroli gulden jaarlijks uit de helft van de 3 morgen land en de kooi, en 26 stuivers jaarlijks uit de voorschreven ene morgen land gaande. Deze rente te betalen jaarlijks en alle jaren op 17 mei [op ten - 17. Dach van Meij], waarvan 17 mei 1657 de eerste rente zal verschijnen en moet [deze] betaald worden. Belovende "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter en sterker vestenis te doen. Voorbehoudens echter hem comparanten en hun erfgenamen om de voorschreven rente [te mogen] aflossen en kwijtkopen met een kapitaal van 300 Caroli gulden ten prijze voorschreven, naast alle verlopen en onbetaalde interest, wanneer de opzegging daar van 1/4 jaar voor de verschijndag zal zijn gedaan. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden, gerichtschrijver, zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.
f462 - Eodem [10 mei 1656].
In het gericht zijn verschenen Willem Jansen en Jacobien Willemsen, eheluiden, woonachtig in Mastenbroeck, zijnde Jacobien Willemsen geassisteerd met haar man en momber Willem Jansen. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen erfelijk te hebben verkocht, gelijk zij verkopen mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Aeltien Dercksen, weduwe van zaliger Hermen Hermensen Smidt, en haar erfgenamen een jaarlijkse rente van 15 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk, vrij geld, zonder korting, uit en over hun comparantens helft van 3 morgen land en een kooi daar in gelegen, gemeenschappelijk met Louw Cornelissen, liggende in Mastenbroeck aan de Rijckstege in dit kerspel van Swolle, oostwaarts het Gasthuis van Campen, zuidwaarts Jan Henricksen, westwaarts Louw Jansen, en noordwaarts burgemeester Hoolboom, alsmede uit en over ene morgen land, zoals zij comparanten gemestet hebben, en liggende achter de kerk in Mastenbroeck, genoemd het Russen Landt, oostwaarts de stad van Swolle, zuidwaarts Louw Cornelissen, westwaarts Henrick Berentsen, en noordwaarts de stad van Deventer. Zijnde vrij eigenlijk goed en is deze rente de eerste die daar uit gaat, naast 10 Caroli gulden jaarlijks uit de helft van de 3 morgen land en de kooi, en 26 stuivers jaarlijks uit de voorschreven ene morgen land gaande. Deze rente te betalen jaarlijks en alle jaren op 17 mei [op ten - 17. Dach van Meij], waarvan 17 mei 1657 de eerste rente zal verschijnen en moet [deze] betaald worden. Belovende "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter en sterker vestenis te doen. Voorbehoudens echter hem comparanten en hun erfgenamen om de voorschreven rente [te mogen] aflossen en kwijtkopen met een kapitaal van 300 Caroli gulden ten prijze voorschreven, naast alle verlopen en onbetaalde interest, wanneer de opzegging daar van 1/4 jaar voor de verschijndag zal zijn gedaan. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden, gerichtschrijver, zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.
Bedankt voor de verwijzing. Dit hoort er van bij. Alleen niet duidelijk of dat de Willem de Oude of Willem de Jong hoort. Ik noteer het, en wie weet krijg het puzzelstukje vanzelf een keer de juiste plaats.Herman van der Bent schreef: ↑15 mei 2021, 12:10Deze hoort er misschien ook bij?
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=451963
ZK CZ, 1682-03-04, fol 315:
Vrouw Potkamps hebbende op gisteren in mastebrock doen arresteren ende tegens nu citeren Willem Jansen Knolle heeft tegen deselve na gedaene aeneijschinge en daar op gevolghlijk non compantie contumacie bedongen.
Ik ben al heel tevreden met wat er allemaal naar boven is gekomen. Meer dan ik verwacht had!harm56 schreef: ↑15 mei 2021, 12:42Ik heb al wel mijn best gedaan om een Jan Cnols in eerdere delen van het R. A. IJsselmuiden te vinden, maar dat is niet gelukt. Hij kan best met voornaam en patroniem ergens zijn vermeld, maar dan zal je hem met de index die Kees Schilder steeds geeft niet vinden.
De aanleiding was, dat ik de gegevens van Hermen Herms Wellenberg (x Jannetien Evers van der Horst) en zijn familie op orde probeerde te brengen. En toen ineens zag, dat Jannetien Evers van der Horst weleens de weduwe uit Streukel kon zijn, die weduwnaar Willem Jans Knol uit Mastenbroek trouwde in 1693.
Maar ik ben ook nog altijd op zoek naar de voorgeschiedenis van Jan Egberts, wiens nakomelingen zich Knol zijn gaan noemen. Een familienaam die eeuwenlang in de familie overlevering is doorgegeven. Maar vaak niet in aktes.
- huizen register 1741: Nieuwe Weeteringe 13, bewoner Jan Egberts - komt hier vandaan - woont er 20 jr - heeft 6 kinderen - koehouden - rel. G
die twintig jaar komt overeen met zijn ondertrouw-inschrijving:
Zwolle, Den 23 augustus 1721
Jan Egberts jonkman met
Hendrina Jansen weduwe van Jan Dirkse
moet de gebooden mede gaan in Mastebroek
Als hij zegt dat hij hier vandaan komt, zal dat Mastenbroek zijn.
Dus ik had natuurlijk gehoopt in deze zoektocht nog een Egbert tegen te komen, die zijn vader zou kunnen zijn. Maar was misschien wel te mooi zijn om waar te zijn. Maar wie weet. Ooit.
- ria van bessen
nb DE POST IS AANGEPAST
Zwolle lidmaatboek
Jan Egberts gaat met attestatie naar Mastenbroek op 29 juli 1721
En ook vlgs de GI
Jan
Egberts
1729-08-23
Tekst:
wonende aan de Oude Wetering, is lidmaat
Omdat je niets kunt vinden is het mogelijk dat hij niet van Mastenbroek komt, maar zijn vrouw dus wel. Die 6 kinderen zijn ook niet allemaal van hem. De erfuiting van zijn vrouw is namelijk van 23 aug 1721.
De vraag is voor mij wel - waar woonde Jan eigenlijk? Oude / Nieuwe of Hasselerdijk?
Jan
Achternaam:
Egberts
Aangenomen:
Nee
Datum:
1734-03
Tekst:
wonende aan de Nieuwe Wetering/Hasselerdijk, doet belijdenis
En dan het inwonersregister ... allemaal een beetje vreemd, vind ik.
1e; zijn de gegevens van Jan Egberts doorgehaald
2e; staat onder A de naam Geesjen Derks weduwe van en eigenaar - en is huurder Gerrit Clasen die van nr 37 komt
en onder B [1806] dan Hermen Jans Knol die met ook? een Geesjen Derks trouwde, en die in 1806 nog leefde
f331 [II]:
[doorgestreept de gegevens van de huurder:]
A - Huis No. : 13
- Eigenaren der Huizen : Heer van Oldenhof
- Huerluiden en bewoners: Jan Egberds
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : 20
- hoe veel kinderen : 6
- koswinninge : koehouden
- Religie : G
- Eigenaren der Huizen : [a] 1745 Aug. [(?) - er stond ws. eerst 1745]
Geertje Derks weduwe van
- Huerluiden en bewoners: [a] Gerrit Claassen
uit N. 37
- waar van : [a] hier van daan
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 1
- koswinninge : [a] veehouden
- Religie : [a] G
B - Huis No. : 13
- Eigenaren der Huizen : Herm Jans 3/4 [en de]
Geestelijkheid van Campen 1/4
in 10 1/2 morgen
- Huerluiden en bewoners: [a] Herm Jan
[bijgeschreven de achternaam:] Knol
weduwe
Jan Knol [staat bij: Geestelijkheid]
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 7
- koswinninge : Boerderije
- Religie :
Jan Egberts blijkt dus te zijn vertrokken - en is Gerrit Clasen op die plek gaan wonen.
Gerrit stond eerst hier genoteerd
f355:
A - Huis No. : 37
- Eigenaren der Huizen : Klaas Kloosterman
- Huerluiden en bewoners: Selven
1742 Aug. vertrokken
- waar van : hier van daen
- hoe lange gewoont : 17
- hoe veel kinderen : ,,
- koswinninge : Veehouden
- Eigenaren der Huizen : [-]
- Huerluiden en bewoners: Gerrit Claasen
vertrokk. in N. 13
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 1
In de VOT 1748 woont JAN EGBERTS aan de NW
Zwolle lidmaatboek
En ook vlgs de GI
Jan
Egberts
1729-08-23
Tekst:
Omdat je niets kunt vinden is het mogelijk dat hij niet van Mastenbroek komt, maar zijn vrouw dus wel. Die 6 kinderen zijn ook niet allemaal van hem. De erfuiting van zijn vrouw is namelijk van 23 aug 1721.
De vraag is voor mij wel - waar woonde Jan eigenlijk? Oude / Nieuwe of Hasselerdijk?
Jan
Achternaam:
Egberts
Aangenomen:
Nee
Datum:
1734-03
Tekst:
wonende aan de Nieuwe Wetering/Hasselerdijk, doet belijdenis
En dan het inwonersregister ... allemaal een beetje vreemd, vind ik.
1e; zijn de gegevens van Jan Egberts doorgehaald
2e; staat onder A de naam Geesjen Derks weduwe van en eigenaar - en is huurder Gerrit Clasen die van nr 37 komt
en onder B [1806] dan Hermen Jans Knol die met ook? een Geesjen Derks trouwde, en die in 1806 nog leefde
f331 [II]:
- Eigenaren der Huizen : Heer van Oldenhof
- Huerluiden en bewoners: Jan Egberds
- hoe lange gewoont : 20
- hoe veel kinderen : 6
- koswinninge : koehouden
- Eigenaren der Huizen : [a] 1745 Aug. [(?) - er stond ws. eerst 1745]
Geertje Derks weduwe van
- Huerluiden en bewoners: [a] Gerrit Claassen
uit N. 37
- waar van : [a] hier van daan
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 1
- koswinninge : [a] veehouden
- Religie : [a] G
B - Huis No. : 13
- Eigenaren der Huizen : Herm Jans 3/4 [en de]
Geestelijkheid van Campen 1/4
in 10 1/2 morgen
- Huerluiden en bewoners: [a] Herm Jan
[bijgeschreven de achternaam:] Knol
weduwe
Jan Knol [staat bij: Geestelijkheid]
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 7
- koswinninge : Boerderije
- Religie :
Jan Egberts blijkt dus te zijn vertrokken - en is Gerrit Clasen op die plek gaan wonen.
Gerrit stond eerst hier genoteerd
f355:
- Eigenaren der Huizen : Klaas Kloosterman
- Huerluiden en bewoners: Selven
1742 Aug. vertrokken
- waar van : hier van daen
- hoe lange gewoont : 17
- hoe veel kinderen : ,,
- Eigenaren der Huizen : [-]
- Huerluiden en bewoners: Gerrit Claasen
vertrokk. in N. 13
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 1
In de VOT 1748 woont JAN EGBERTS aan de NW
We hebben al eens gezocht naar Jan Egbers en Hendrina Jans aan de Nieuwe Wetering.ria van bessen schreef: ↑15 mei 2021, 19:17Zwolle lidmaatboek
En ook vlgs de GI
Jan
Egberts
1729-08-23
Tekst:
26-04-1704 Henrick Arentz van Graal j.m. in den Roden Hondt ende
Henrina Janssen j.d. van Jan Willems in Heijno
1718 den 27 August
Jan Derks j.m. te Berkum en
Hendrina Janz wed. in Mastebroek
de proclamatien gaan mede in Mastebroek, alwaar ook zijn ingeschreven
Attestatie gegeven desen 17 Sept. 1718
Den 23 augustus 1721.
Jan Egberts jonkman met
Hendrina Jansen weduwe van Jan Dirkse
moet de gebooden mede gaan in Mastebroek
Jan Egberts aan de Oude Wetering is deze:
1680
Jan Egbertsz Wed.
Marritie Jochems. j.d. beijde van Hasselt
den 7 januwari
f319 - 17 dec 1741 - Gedaan binnen Zwol, 12 september 1733.
Jan Egberts maakt een testament. Hij is gezond van lichaam en zijn verstand volkomen machtig.
Hij testator nomineert en institueert in de eerste plaats tot zijn erfgenaam of erfgenamen zijn zoon Egbert Jans en diens huisvrouw Annigje Alberts, [-]
- Eerstelijk de plaats, die door de testator thans zelf wordt bewoond en gebruikt en gelegen is op de Oude Weteringe in Mastebroek, bestaande uit een huis, schuur, hooibergen, hof en akkers, met de bepoting en beplanting daarvan, alsmede 9 morgen weideland en 7 morgen hooiland alle daar achter en ter wederzijden daaraan gelegen.
- Ten tweeden nog 4 morgen van 8 morgen hooiland genaamd het Snijders Land, strekkende tot aan de Nieuwe Weteringe.
- Ten derden nog de andere halfscheid van 1 1/2 morgen hooiland genaamd de Krommerst en gelegen aan de Boerenweg [boerenweg] tot Genne.
lidmatenboek Mastenbroek:
Op de Oude Weteringe.
[Naemen der ledematen welke ick gevonden heb in de Huijsvisitatie op den 23 Aug. 1729].
Jan Egberts
obijt den 29 Novemb. et sepultus den 6 Decemb. 1741.
Er zijn er vele die Jan Egberts heten. Voorlopig ga ik er van uit dat de derde man van Hendrina Jans uit Mastenbroek komt, zoals hij zelf meldt. Maar dat kan ook Genemuiden (Zeedijk), of van de Oude Wetering, of Bisschops Wetering in IJsselmuiden zijn. Niet heel Matenbroek viel onder het schoutambt Zwolle.
Maar zoals gezegd, we hebben hier eerder naar gezocht, en ik ben er zeker van dat ik die uitkomsten goed genoteerd heb.
Dat inwonersregister lijkt vreemd maar is het niet.ria van bessen schreef: ↑15 mei 2021, 19:17En dan het inwonersregister ... allemaal een beetje vreemd, vind ik.
Je moet er alleen niet van uitgaan dat de nrs. bij A, 1741 overeenkomen met de nrs. bij B, 1806
Ik heb al eens een bewonersgeschiedenis NIEUWE WETERING opgesteld. (Die overigens nodig aan herziening toe is.)
En daarbij kom ik uit dat de overeenkomende nrs. 1741 vs 1806 voor de Nieuwe Wetering zijn: (van Zuid naar Noord volgens kadaster 1832)
w 7 => 28
w 8 => 27
w 6 => 29
o 9 => 31
w 5 => 32
w ?? => 30
w 4 => 33
w 3 => 34
w 2 => 35
o 10 =>36
w ?? => 37
o 11 => 39
w 1 => ??
w 12 => 38
o 13 => 40
o 14 => 41
w 15 => 48
o 16 => 41
w 19 => 47
o 17 => 43
o 18 => 44
o 21 => 45
o 20 => 46
o= ten oosten van de Wetering, w = ten westen van de Wetering.
De teller in 1741 is begonnen in nr. 1 Herberg 't Vosje, vervolgens naar het zuiden de erven aan de westkant van de Wetering geteld, vervolgens terug naar 't Vosje de erven een de oostkant van de Wetering. En voorbij 't Vosje ongeveer de zuid naar noord ligging aangehouden.
In 1806 is voor het zuideinde vooral de zuid-noord ligging aangehouden, voor het noordeinde eerst de oostelijke kant van de Wetering, en op de terugweg de westelijke kant.
Kortom, op basis van het huizenregister 1741/1806 is het héél moelijk te bepalen wie waar woonde.
In vuursteden 1751 wordt een enkel huis afgeschreven, dat zou de verklaring kunnen zijn waarom nr. 13 twee keer voorkomt. Maar ik zou de scan moeten zien, om daar met wat meer zekerheid iets over te zeggen.
In de koppeling vuursteden 1751 met vuursteden 1682 heb ik tot nu toe geen fout kunnen ontdekken. Dat is dus een betrouwbare bron voor vergelijking van bewoners/eigenaren.
- ria van bessen
Het staat zo genoteerd op de fiches
A - de bewoner in 1741
B - de bewoner in 1806
en dat gaat per folionummer - per huisnummer
Dus ja.. wat moet ik er van denken? De gegevens van Jan Egberts zijn doorgestreept en als huurder die Gerrit ingevuld.
Ik kan er ook niks aan doen.
A - de bewoner in 1741
B - de bewoner in 1806
en dat gaat per folionummer - per huisnummer
Dus ja.. wat moet ik er van denken? De gegevens van Jan Egberts zijn doorgestreept en als huurder die Gerrit ingevuld.
Ik kan er ook niks aan doen.