De erfgenamen van Willem Jans Knol
- ria van bessen
Re: De erfgenamen van Willem Jans Knol
Misschien al bekend?
Egbert Knol uit Vollenhove laat maar 1 kind na.
Wel een zoon.
Vollenhove Stad
invnr. 16
op foto 150/151
folio 293/294
niet gedateerd
volgende akte is van 29 sept 1685
Tekst
Jurrijen Cnoll wordt van Schepenen en Raadt geaccordeert en toegestaan om zijn broeder Eghbert Knolls soontien bij hem in zijn huijs tegen kost en klederen te onderhouden, voorts een goet ambagt te laten leeren alsmede lesen en schrijven zoals een getrouw oom en momber schuldig is tot het kind zijn kost kan verdienen en zal het kind alle vaderlijk en moederlijk goederen daar mede te doen of te laten na zijn eigen wille 't welck van schepenen ende raedt wordt geaccordeert en geapprobeert
Wel een zoon.
Vollenhove Stad
invnr. 16
op foto 150/151
folio 293/294
niet gedateerd
Tekst
Jurrijen Cnoll wordt van Schepenen en Raadt geaccordeert en toegestaan om zijn broeder Eghbert Knolls soontien bij hem in zijn huijs tegen kost en klederen te onderhouden, voorts een goet ambagt te laten leeren alsmede lesen en schrijven zoals een getrouw oom en momber schuldig is tot het kind zijn kost kan verdienen en zal het kind alle vaderlijk en moederlijk goederen daar mede te doen of te laten na zijn eigen wille 't welck van schepenen ende raedt wordt geaccordeert en geapprobeert
Ik vind dit Forum onderwerp steeds mooier worden, niet dat het direct met mijn kwartierstaat te maken heeft.
Er worden allerlei verbanden zichtbaar.
Jan Geerts [Cnol] wordt al in 1693 in het R. A. van Kamperveen genoemd.
29 oktober 1697 laat Jan Geerts een zoon Geert dopen. [Gerrit]
blz. 23 – 24 dd. 02-06-1693
Scholtis van Kamperveen Joannes Vollenhove.
keurnoten Hertgert Petersen en Klaes Aerts
Verschenen Jan Egberts en zijn huisvrouw Lijsien Herms, zij met haar man geassisteerd en bekennen te hebben verkocht, de koopsom ontvangen te hebben en dragen over aan Jan Geerts en Dirkien Herms zijn huisvrouw en haar beider erfgenamen een zeker huis, berg en schuur staande op Kamperveen aan de Hogenwegh op een Erf van de Armen der Stad Kampen toebehorende, waar aan zuidwaarts de Vrouw wed. Tengnagel toe Marxvelt cum suis en ten noorden J. Joan Theodoor ten Boekop naast gelegen zijn. Vrij , uitgezonderd jaarlijks een goud gld. voor de Kerk van Kamperveen. Ik Scholtis voorfr. nevens de Heer Bernhart Vollenhove Burgemeester der Stad Kampen ondertekent en gezegeld.
Blz. 514 – 515 d.d. 15-10-1708
Richter W. Valencijn
Keurnoten Wessel Harmensz en Gerrit Evertsz
Verschenen in dit Gericht binnen Campen op vergunder aarde Neeltje Petersz wed. van Harmen Jansz en heeft hier over haar onmondig zoontje met naam Jan Harmensz in echte bij voorfr. Harmen Jansz verwekt, tot momberen verzocht en voorgesteld de personen van Jan Geertsz en Evert Jogghumsem, wonende in Mastenbroeck, die de momberschap hebben aangenomen, belovende met handtasting in Edes plaats, conform Lantrecht te zullen bedienen en van ‘t Gericht zijn toegelaten. Vervolgens heeft voorfr. moeder aan haar voornt. zoontje wegens vaders nalatenschap bewezen twee en halve morgen land, van ouds genoemd “het Lammighies slag” in Mastebroeck, waar naast gelegen zijn ten westen de Geestelijkheid der stad Campen, ten oosten “het Raenisslag” ten noorden Evert Jogghums voorfr. en ten zuiden “Vilster Kooij”, en aan contant geld de somma van tweehonderd carl: gl:, te zullen uitkeren wanneer haar zoontje de de leeftijd van vijfentwintig jaar oud is gekomen, en voor de linnen en wollen van haar voorfr. man zall. en verbind mede uit te keren een paard van twee jaar oud waaraan geen gebreken zijn, als hij 20 jaar oud zal zijn geworden, verder bewijst zij aan haar zoontje een hemdrok met zilveren knopen, een mes met een zilveren heft, een boek met zilv: krapen en belooft mede om haar zoontje te zullen laten leren lezen en schrijven en in goede kleding en redinge na staatsgelegenheid te onderhouden, voor welke bewijzing de momberen en het Gericht als overmomber tevreden zijn en bedanken de moeder voor haar goede bewijzing. Zonder argelist
Dan zijn we weer rond, Neeltje Peters is de dochter van Peter Jacobs Velthuijs en Femme Jans.
Harm
Jan Geerts [Cnol] wordt al in 1693 in het R. A. van Kamperveen genoemd.
29 oktober 1697 laat Jan Geerts een zoon Geert dopen. [Gerrit]
blz. 23 – 24 dd. 02-06-1693
Scholtis van Kamperveen Joannes Vollenhove.
keurnoten Hertgert Petersen en Klaes Aerts
Verschenen Jan Egberts en zijn huisvrouw Lijsien Herms, zij met haar man geassisteerd en bekennen te hebben verkocht, de koopsom ontvangen te hebben en dragen over aan Jan Geerts en Dirkien Herms zijn huisvrouw en haar beider erfgenamen een zeker huis, berg en schuur staande op Kamperveen aan de Hogenwegh op een Erf van de Armen der Stad Kampen toebehorende, waar aan zuidwaarts de Vrouw wed. Tengnagel toe Marxvelt cum suis en ten noorden J. Joan Theodoor ten Boekop naast gelegen zijn. Vrij , uitgezonderd jaarlijks een goud gld. voor de Kerk van Kamperveen. Ik Scholtis voorfr. nevens de Heer Bernhart Vollenhove Burgemeester der Stad Kampen ondertekent en gezegeld.
Blz. 514 – 515 d.d. 15-10-1708
Richter W. Valencijn
Keurnoten Wessel Harmensz en Gerrit Evertsz
Verschenen in dit Gericht binnen Campen op vergunder aarde Neeltje Petersz wed. van Harmen Jansz en heeft hier over haar onmondig zoontje met naam Jan Harmensz in echte bij voorfr. Harmen Jansz verwekt, tot momberen verzocht en voorgesteld de personen van Jan Geertsz en Evert Jogghumsem, wonende in Mastenbroeck, die de momberschap hebben aangenomen, belovende met handtasting in Edes plaats, conform Lantrecht te zullen bedienen en van ‘t Gericht zijn toegelaten. Vervolgens heeft voorfr. moeder aan haar voornt. zoontje wegens vaders nalatenschap bewezen twee en halve morgen land, van ouds genoemd “het Lammighies slag” in Mastebroeck, waar naast gelegen zijn ten westen de Geestelijkheid der stad Campen, ten oosten “het Raenisslag” ten noorden Evert Jogghums voorfr. en ten zuiden “Vilster Kooij”, en aan contant geld de somma van tweehonderd carl: gl:, te zullen uitkeren wanneer haar zoontje de de leeftijd van vijfentwintig jaar oud is gekomen, en voor de linnen en wollen van haar voorfr. man zall. en verbind mede uit te keren een paard van twee jaar oud waaraan geen gebreken zijn, als hij 20 jaar oud zal zijn geworden, verder bewijst zij aan haar zoontje een hemdrok met zilveren knopen, een mes met een zilveren heft, een boek met zilv: krapen en belooft mede om haar zoontje te zullen laten leren lezen en schrijven en in goede kleding en redinge na staatsgelegenheid te onderhouden, voor welke bewijzing de momberen en het Gericht als overmomber tevreden zijn en bedanken de moeder voor haar goede bewijzing. Zonder argelist
Dan zijn we weer rond, Neeltje Peters is de dochter van Peter Jacobs Velthuijs en Femme Jans.
Harm
Bedankt! Deze akte was mij niet bekend. Ik ga op zoek naar de scans.ria van bessen schreef: ↑17 mei 2021, 10:46Misschien al bekend?
Wel een zoon.
Vollenhove Stad
invnr. 16
op foto 150/151
folio 293/294
niet gedateerd
Tekst
Wel heb ik in mijn bestand, dat Egbert Knol uit Vollenhove mogelijk gedoopt is:
Vollenhove 1647, Meert
5 dito is gedoopt Egbert soon van Jan Jurriens
& Aeltien Rijckelts
Vollenhove, 29-09-1642:
Jan Jurriens sone van Jurrien Egberts ende
Aeltin Rijkelts, dochter van Rijkelt
Claessen
Vollenhove, maart 1609: Jurrien Egberts x Claesjen Jans
Aannemelijk dat Jan Jurriens Aeltien Rijckelts een zoon Jurrien hebben.
Dit zal de trouwinschrijving van Jurrijen Cnoll zijn. Vollenhove 1667: Jurrien Jans Knoll soone van Jan Boumeister
Bedoel je ook, dat momber Jan Geertsz mogelijk een zoon is van Geert Jans Cnol (x Annighjen Jans), broer van Femme Jans ?harm56 schreef: ↑17 mei 2021, 11:52Ik vind dit Forum onderwerp steeds mooier worden, niet dat het direct met mijn kwartierstaat te maken heeft.
Blz. 514 – 515 d.d. 15-10-1708 [-] Neeltje Petersz wed. van Harmen Jansz en heeft hier over haar onmondig zoontje met naam Jan Harmensz in echte bij voorfr. Harmen Jansz verwekt, tot momberen verzocht en voorgesteld de personen van Jan Geertsz en Evert Jogghumsem, wonende in Mastenbroeck
Ondertrouw Kampereiland
23-02-1690
Jan Gerritsen j. g. van Mastenbroeck
Dirckje Harmensen j. d. van ’t Eijlant
Het 2e huwelijk van Neeltje Peters heb ik niet gevonden. Het is aannemelijk dat ze na de erfuiting opnieuw in het huwelijk treed.
Er zit een hiaat in het R. A. van Kamperveen. In vrijwillige zaken tussen 1713 en mei 1726 zitten enkele erfuitingen. In deel 3353, komt Jan Geerts Cnol niet meer voor, Neeltje Peters wordt ook nergens meer genoemd.
Ik heb geen Evert Jochems in mijn bestand. na 1660 heb ik tot nu toe ook geen sporen van Jochem Everts. In theorie kan Evert Jochems een zoon zijn van Jochem Everts.
Harm
23-02-1690
Jan Gerritsen j. g. van Mastenbroeck
Dirckje Harmensen j. d. van ’t Eijlant
Het 2e huwelijk van Neeltje Peters heb ik niet gevonden. Het is aannemelijk dat ze na de erfuiting opnieuw in het huwelijk treed.
Er zit een hiaat in het R. A. van Kamperveen. In vrijwillige zaken tussen 1713 en mei 1726 zitten enkele erfuitingen. In deel 3353, komt Jan Geerts Cnol niet meer voor, Neeltje Peters wordt ook nergens meer genoemd.
Ik heb geen Evert Jochems in mijn bestand. na 1660 heb ik tot nu toe ook geen sporen van Jochem Everts. In theorie kan Evert Jochems een zoon zijn van Jochem Everts.
Harm
- ria van bessen
Bedankt! Deze akte was mij niet bekend. Ik ga op zoek naar de scans.
Vollenhove, maart 1609: Jurrien Egberts x Claesjen Jans
Aannemelijk dat Jan Jurriens Aeltien Rijckelts een zoon Jurrien hebben.
Dit zal de trouwinschrijving van Jurrijen Cnoll zijn.
Jurrien Jans Knoll.jpg
Vollenhove 1667: Jurrien Jans Knoll soone van Jan Boumeister
[/quote]
Dan moet je hier zijn
Gerechtelijk vooronderzoek en politietaak
3. Rechtspraak
Toon details van deze beschrijving
3.1. Voluntaire zaken
3.1.1. Registers
3.1.2. Transporten, hypotheken en testamenten
15 - 20 Registers van akten van transport en hypotheek en testamenten, 1625-1810.
Dus hier - en in nr 16 te vinden
en als je dan toch daar zoekt
Stad Vollenhove invnr 16
folio 559/560 dd 09-11-1701
Verschenen Derck Pols en Thijs Herms uit naam van de testatrice Copien Thijs en hebben getoont het navolgend besloten testament en met het pitzier van de Stadt en testatrices momboir B.r ter Maeth toegemaakt 't welke dan nadat de zegels ongeschonden bevonden zijn in judicio geopend is ten verzoeke van Jan Pol en Aeltien Wolters zijn huisvrouw en moeder van het kints kint van de overleden Jurrien Jans Knol luidende als volgt:
testament van Jurrien Jans Knol en Copien Thijs -
[verkorte weergave]
Een testament op langstlevend en na beider dode de helft naar wederzijdse erfgenamen.
Vooruit een legitiem portie aan Ernst Harms de zoon uit het huwelijk van Alijt Wolters en de zoon van Jurrien Jans.
folio 561dd 30 maart 1700
Otto ter Meer als getuige
Reijner ter Maeth als gecorenen versoghte momboir
de [verkorte] Superscriptie was
Wij Johan Lemker en Isaac Meijs Burgemeesteren en Schepepen inder tijd der Stadt Vollenhove certificeren dat voor ons gecompareert zijn Jurrien Jans Knol en Copien Thijs echteluijden de welke over geven hun besloten testament en begeren dat na hun overlijden deze in alle delen worde agtervolgt, verzoeken daarvan approbatie
op foto 285 en 286
- ria van bessen
Ik wil niet belerend overkomen [doe ik misschien toch al welharm56 schreef: ↑17 mei 2021, 11:52
Blz. 514 – 515 d.d. 15-10-1708 [-] Neeltje Petersz wed. van Harmen Jansz en heeft hier over haar onmondig zoontje met naam Jan Harmensz in echte bij voorfr. Harmen Jansz verwekt, tot momberen verzocht en voorgesteld de personen van Jan Geertsz en Evert Jogghumsem, wonende in Mastenbroeck

maar voorfr = voorsr. en de afkorting van voorschreven.
in Amsterdam tweede huwelijk van Jurriaan Jansz Knol, van Vollenhove. wed. van Eernst Jansz x Mayke Stam van/uit Zutphen. Ondertrouw 22-3-1686
In mijn vorige reactie gaf ik aan dat er geen Jochem Everts in mijn bestand zit.
IJsselmuiden deel 24 [samenvattingen]
Fol. 54v 12 februarij 1683
verschenen Hillichjen Alberts
- Momberen Jan Lubbers en Cornelis Alberts zijn overleden
- bewijsinge van 21 april 1671
- haar huis is afgebrand en wederom opgebouwd.
- nieuwe momberen Jochem Everts en Gerrit Lubbertsen
Fol. 104 24 april 1699
V: Albert Evertsen (overleden)
M: niet genoemd
K: niet genoemd
M: Jan van Arkelens en Jochem Everts (Als naeste in bloede)
23 martij 1677
V: Arent Claesen (overleden)
M: Hillichjen Alberts
K: Aeltjen en Peter
M: Peter Jansen van Milligen en Albert Evertsen
Bewesen: - twee morgen land gelegen in ’t Hasselerblok
- noch zes morgen land in ’t Herkelo slach
- noch een morgen in Jutjes riete
- haar dochter wanneer zij mondig is of komt te trouwen, een bedde met toebehoren
- haar zoon de klederen van zijn vader, nevens een silveren lepel en copjen
- de vader is borge geworden voor eenen Antonis de Vos voor een somma van 300 gulden, wordt de
moeder hier over aangesproken, in dat geval zullen zij de helfte van vaders bewesen goederen moet
missen.
Ik denk dat deze drie akten bij elkaar horen
Albert Everts de voogd is een zoon Evert Jacobs en Marrechien Herms,
Mecheltjen Everts is de moeder van Evert Jacobs,
Mecheltjen Everts een zuster van Evert Everts de Oude
Evert Everts de Oude en Anneken Arents hebben een zoon Evert Everts
Evert Everts x Jacobjen Willems hebben een zoon Jochem Everts
Jacobje Willems is o.a. hertrouwd met Willem Jans Cnol de oude
Jochem Everts heeft geen directe bloedband met Femme Jans X Peter Jacobs Velthuijs, dat heeft Jan Geerts Cnol wel.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer over Jochem Everts is te vinden.
Harm
IJsselmuiden deel 24 [samenvattingen]
Fol. 54v 12 februarij 1683
verschenen Hillichjen Alberts
- Momberen Jan Lubbers en Cornelis Alberts zijn overleden
- bewijsinge van 21 april 1671
- haar huis is afgebrand en wederom opgebouwd.
- nieuwe momberen Jochem Everts en Gerrit Lubbertsen
Fol. 104 24 april 1699
V: Albert Evertsen (overleden)
M: niet genoemd
K: niet genoemd
M: Jan van Arkelens en Jochem Everts (Als naeste in bloede)
23 martij 1677
V: Arent Claesen (overleden)
M: Hillichjen Alberts
K: Aeltjen en Peter
M: Peter Jansen van Milligen en Albert Evertsen
Bewesen: - twee morgen land gelegen in ’t Hasselerblok
- noch zes morgen land in ’t Herkelo slach
- noch een morgen in Jutjes riete
- haar dochter wanneer zij mondig is of komt te trouwen, een bedde met toebehoren
- haar zoon de klederen van zijn vader, nevens een silveren lepel en copjen
- de vader is borge geworden voor eenen Antonis de Vos voor een somma van 300 gulden, wordt de
moeder hier over aangesproken, in dat geval zullen zij de helfte van vaders bewesen goederen moet
missen.
Ik denk dat deze drie akten bij elkaar horen
Albert Everts de voogd is een zoon Evert Jacobs en Marrechien Herms,
Mecheltjen Everts is de moeder van Evert Jacobs,
Mecheltjen Everts een zuster van Evert Everts de Oude
Evert Everts de Oude en Anneken Arents hebben een zoon Evert Everts
Evert Everts x Jacobjen Willems hebben een zoon Jochem Everts
Jacobje Willems is o.a. hertrouwd met Willem Jans Cnol de oude
Jochem Everts heeft geen directe bloedband met Femme Jans X Peter Jacobs Velthuijs, dat heeft Jan Geerts Cnol wel.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer over Jochem Everts is te vinden.
Harm
- ria van bessen
Stad Vollenhove invnr 16
[ foto 114]
folio 220 dd 7 juni 1681
Jurrijn Knoll en Eerst Jans zijn schuldig aan de diaconie van Vollenhove 100 cgl tegen 5% p.j. en stellen als speciaal onderpand hun huis in de Kerkstraat gelegen en hun verdere goederen
Stad Vollenhove invnr 16
EN direct daarna
foto 114
folio 220/221 dd 6 aug 1681
Egbert Knoll wedr van Marrighijn Reijnders wil hertrouwen met Geesien Egberts - hij heeft 2 onmondige kinderen m.n. Jan en Harmen Egberts waarover als voogden worden gesteld Jurrijn Knoll en Jan Reijnders. Erfuiting hondert ...sestigh cgls, en een zilveren gordel van hun overleden moeder en belooft op te voeden in kost en kleding tot ze volwassen zijn
kantlijn -
den 23 nov 1675 Compareerde Andries Mol als wesemeijster van het weeshuijs binnen Vollenhove en bekende ontvangen te hebben van Hendrikien Hendriks de summa van vijftigh car gls als wed. van wijlen Egbert Knol van de halffscheijt van nevenstaande uijtwijsinge voor het ene kint in 't weeshuis met nogh de halve silveren gordel alsoo de resterende dertig gls van het kind selffs als erfgen. van sijn vader Egbert Knol mogte/moste betaelt worden
Actum..luria den 23 voorsr
In fidem
kantlijn -
27 nov 1695 Compareerde Jurrien Knol en bekende de resterende vijfftigh car gl van bovenstaande uijtwijsinge vanwege het andere kint van sijn broer Egbert Knol als daar.. bij schepenen en Raadt geauthoriseert ontfangen te hebben, welcke betalinge ook nogh van schepenen wordt geapprobeert ter presentie van mij
Joan Coops secret: