De erfgenamen van Willem Jans Knol

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: De erfgenamen van Willem Jans Knol

Bericht door ria van bessen » 18 mei 2021, 12:49

bericht 2

Voor zover ik het nu kan overzien.
Is de stamvader Knol deze

Vollenhove, maart 1609: Jurrien Egberts x Claesjen Jans

= foto 119
invnr 15
stad Vollenhove
f 227/228 13-07-1642
Claessien Jans weduwe van Jorrien Egbers [Jurrien] geass. met Hendrik Jorriens als momber, item die voors. Hendrik Jorriens voor hemzelf en en +[ zie kantlijn] Jan Jorriens sohnen van wijlen Jorrien Egbers ..] nemen 100 cgl aan geld op tegen 6 % p.j. van de Eersamen .. provisoren en ..standers der Armen alhier en stellen daarvoor als onderpand hun aandelen in een huis en hof gelegen aan de Bisschopstraat in deze stad gelegen ten oosten Jan Geers Bouman en ten westen Jan Peters Smit en hun andere hebbende en toekomende goederen. En wordt hiervoor ook als borg gesteld Derck Egbers borger te Haarlem.

2 zonen Jan en Hendrik Jurriens

1]Jan Jurriens heeft een Egbert, Harmen en een Klaasje én een Jurrien [=deze doop ? Jan Jurrien s.v. Jurrien Egbers [m.z. Jurriens?] en Aeltien Rijkelts d.v.Rijkel Claessen 29 sept 1642

2]Hendrik Jurriens een dochter Adriana

zonen van nr 1
Jurrien Jans
Egbert Jans
zijn bewezen broers - heten Knol / Bouwmeester

Jurrien zijn zoon Hermen laat een zoon Ernst na - oftewel Ernst Hermens Knol

Egbert Jans laat 2 kinderen na genaamd Jan en Harmen - één wordt opgenomen in het weeshuis en komt later bij Jan Jurriens in huis.
Over de andere wordt niets vermeld.

Nu de vraag is het overgebleven kind Jan Egberts ?

Dit is de stad Vollenhove.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 18 mei 2021, 14:21

Egbert_ schreef:
13 mei 2021, 13:13
Op basis van die akte zou je een gezin van Jan Cnol kunnen samenstellen:

- Willem Jansen Cnoll de oude x (<1681) Jacobje Willems
- Gerrit Jansen Cnol
- Willem Jansen Knol de jonge x 1) (1670) Willemtien Henrix x 2) (1693) Jannetien Evers van der Horst
- Femmigien Jans x 1) (<1666) Hermen Jacobsen x 2) (1666) Beerent Dircks x) (1670) Peter Jacobs Veldhuis
- Henrick Cnol x (<1682) nn Jacobsen

21-02-1670, folio 159: Comparant (= Jan Knoll) heeft een volmacht verstrekt aan R. Hoolboom om zijn zaken waar te nemen en te doen wat noodzakelijk is, met macht van substitutie, Comparant (= dr. Hoolboom) verklaart zich borg te stellen voor Jan Hendrixen Knoll in zijn zaak tegen Albert Meijer en ziet af van alle beneficien. (NB: Rudolf Hoolboom kwamen we eerder tegen.)

Geen idee, of deze Jan Hendrixen Knoll de vader is van bovenstaande kinderen.
Herman van der Bent schreef:
15 mei 2021, 22:27
ZK CZ 1672-01-21, Fol 107.: Edem heeft Henrik Henrix Gerigt dienaar gerelateert, dat hij op huiden uit name van Jan Henrix Knol [?] opsage gedaan heeft an Henrik Egberts voor de somma van hondert en fyftijg guldens

Mogelijkerwijs heeft Hendrik Jurriens Knol nog een zoon Jan Hendrix Knol? Dan past dit hele stukje misschien ook aan elkaar.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 14:34

Herman van der Bent schreef:
18 mei 2021, 14:21
Mogelijkerwijs heeft Hendrik Jurriens Knol nog een zoon Jan Hendrix Knol? Dan past dit hele stukje misschien ook aan elkaar.
Ik heb heel sterk de indruk van nakomelingen van ene Jan Knol in Mastenbroek een heel andere tak is dan die van Hendrick Jurriaensen in Vollenhove.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 15:26

ria van bessen schreef:
18 mei 2021, 12:49
Voor zover ik het nu kan overzien.
Dank voor het overzicht, dit is ook het beeld dat ik heb.

Als het om gegevens uit de kop van Overijssel ga, doe ik graag inspiratie op op: windgenealogie.org
En dan bedoel ik ook inspiratie. Want er worden lang niet altijd de juiste koppelingen gemaakt.
bijvoorbeeld: Marchjen REIJNDERS komt twee keer voor.

Maar we weten nu, met
folio 220/221 dd 6 aug 1681
Egbert Knoll wedr van Marrighijn Reijnders wil hertrouwen met Geesien Egberts - hij heeft 2 onmondige kinderen m.n. Jan en Harmen Egberts []-]
als bewijs, dat er geen twee keer Marrighijn Reijnders was, maar één. Getrouwd met Egbert Jans Knol alias Bouwmeester (zoals mijn oudoom hem noemde)

Meneer Wind heeft vooral de dtb boeken als bron. Hij schrijft dat hij de derde trouwinschrijving van Egbert Jansz Bouwmeister ca 1684 met Hendrickjen Hendrix niet heeft gevonden. Des te opmerkelijker dat hij de volgende trouwinschrijving niet heeft gevonden:
Vollenhove, 1684
den 4 meij
Egbert Knol weduw van Geesjen Egberts te Vollenhove
Henrickjen Henrickx J.D. uit de Beulake

Dit ter illustratie, dat je zijn gegevens als inspiratiebron moet nemen, en niet alle koppelingen klakkeloos moet overnemen. Zijn (beknopte) transcripties / commentaar van dtb inschrijvingen zijn wel heel bruikbaar.

Hij heeft het gezin van Jurrien Egberts gevonden, maar het vervolg van de dopelingen slechts ten dele.
Jan Jurriens noemt hij Jan Knollegie. Vanwege de doopinschrijving van 19-05-1650:
den 19 dito is gedoopt Harmen soon van Jan Jurriens
Knollegie & Aeltien Rijckents

Van Harmen heeft hij geen vervolg gevonden. Ik ook niet. Maar hij zou de grootvader kunnen zijn van:
1748: Volkstelling Schoutambt Wanneperveen, Sandbeld no. 1684
Huisgezin: Hermen Jacobs Knol en huisvrouw Kunnigjen Hans.
Kinderen boven 10 jaar: Jacob, entjen. Kinderen beneden 10 jaar: Idegjen, Jantjen.
Knechten en meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---.
Volgens elders op internet zou Hermen Jacobs een zoon zijn Koop Harmens en Jantje Jans. Maar die heb ik niet kunnen vinden.
Overigens is dit een zijspoor in deze zoektocht. En heeft geen enkele prioriteit voor mij om dit uit te zoeken.

Verder heeft meneer Wind ook Claesjen Jans Bouwmeijster gevonden. Maar aan andere ouders gekoppeld. Hoewel de naam van de moeder niet vermeld wordt bij de doopinschrijving. Maar, zoals eerder opgemerkt, de site windgenealogie.org moet je als inspiratiebron zien. Hoewel meneer Wind wel opmerkt dat Claesjen Jans Bouwmeijster mogelijk ook Claasje Jans Knol heet. Maar Claasje Jans Knol x Lambert Jans Deutecom lijkt me vanwege die schuldbekentenis van 1702 wel bij Jan Jurriens.

Bij Jan Jurriens komt ook voor het eerst de naam Bouwmeester voor. Bij de trouwinschrijving van zijn zoon: Vollenhove 1667: Jurrien Jans Knoll soone van Jan Boumeister

De indruk die ik nu heb, is dat alleen Jan Jurriens bouwmeester van beroep is geweest. Hij trouwde Aeltjen Rijckelts, dochter van Rijckelt Claessen. Voor zover ik kan nagaan, is dat gezin correct weergegeven op windgenealogie.org.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 15:55

ria van bessen schreef:
18 mei 2021, 12:49
Egbert Jans laat 2 kinderen na genaamd Jan en Harmen - één wordt opgenomen in het weeshuis en komt later bij Jan Jurriens in huis.
Over de andere wordt niets vermeld.

Nu de vraag is het overgebleven kind Jan Egberts ?

Dit is de stad Vollenhove.
Dat is inderdaad de grote vraag die overblijft.

De oom en voogd Jurrien Knol (Ria noemt hem hierboven Jan Jurriens) trouwde 1667 met Erenst Jans. En later:
eppe schreef:
17 mei 2021, 14:00
in Amsterdam tweede huwelijk van Jurriaan Jansz Knol, van Vollenhove. wed. van Eernst Jansz x Mayke Stam van/uit Zutphen. Ondertrouw 22-3-1686
En in Zwolle gevonden:
22-12-1709 Jurrien Knol wedenaar van Marijtje Franssen - ruijter onder de Ritmr de Vries en
Margrieta Attingers [of Eningers?] wed. van Hend. Steenhouwers inde Voorstraat
haar get. de vrouw van Cornelis Gerrits

Maar ik twijfel wel sterk. Want als dit de Jurrien Knol uit Vollenhove is, dan is hij wel ruiter op leeftijd. (geboren rond 1644)

Ik vermeld dit omdat Ria eerder meldde:
ria van bessen schreef:
15 mei 2021, 19:17
Zwolle lidmaatboek
Jan Egberts gaat met attestatie naar Mastenbroek op 29 juli 1721
Dat is kort voor de ondertrouwinschrijving van:
Den 23 augustus 1721.

Jan Egberts jonkman met
Hendrina Jansen weduwe van Jan Dirkse
moet de gebooden mede gaan in Mastebroek

Maar, deze Jan Egberts is in 1721 geen belijdend lid, volgens lidmatenboek Mastenbroek:
Nieuwe Weteringe en Hasseler-Dijk.
1734 Voor Paaschen nae gedaene geloofsbelijdenis aangenomen
Jan Egberts
obijt te Genemuijden den 17 Novemb. 1761.

Als je de overlijdensdatum vergelijkt met het volgende testament:
- 20 feb 1761: Jan Egberts revoceert, casseert en vernietigt al zijn vorigen testamentaite disposities. En hij institueert als zijn erfgenamen zijn dochter Marrijtjen [!] Jansen getrouwd aan Willem Peters te Genemuiden en zijn zoon Jan Jansen gehuwd aan Grietje Herms van Langenholte. En hij legateert aan Jan Jansen het kind van zijn zoon Jan bij Grietje Harms in egt verwekt 300 caroli gls. Aan Jan Willems zoon van zijn dochter Marrijtje Jansen bij Willem Peters verwekt 1 1/2 morgen hooiland gelegen op de Genemuider Mathe, en aan Peter Willems en Aaltjen Willems en Hendrikje Willems te samen mede kinderen van zijn dochter Marrijtjen bij Willem Peters in echt verwekt 1 1/2 morgen hooiland mede op de Genemuider Mathe gelegen zoals hem testator van Peter Visscher is aangekomen. Van de 2 maal voorschreven 1 1/2 morgen zal de moeder testators dochter Marrijtjen gedurende haar leven de vruchten trekken. De armen van Mastebroek krijgen 125 gls.
(Zwollerkerspel f230, dd 20-02-1761)

Dan moet je toch concluderen dat de Jan Egberts die 1734 belijdenis doet, (toen) de man was van Hendrina Jans.

Dus of Jurrien Knol in Zwolle wel dezelfde is, als Jurrien Knol uit Vollenhove, betwijfel ik. En of de Jan Egbert die in 1720 met attestatie naar Mastenbroek komt, de neef is van Jurrien Knol uit Vollenhove, betwijfel ik ook. Desondanks wel het vermelden waard.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 16:02

Op de site windgenealogie kwam ik Elsje Jans Knol tegen.

Het gaat me er niet om, of ze in deze zoektocht thuis hoort, maar om de beschrijving:
Zij woonde voor 1681 in de Beulake. Zij werd in november 1681 (bij de opening van het weeshuis) als opgenomen in het weeshuis van Vollenhove. Voor 1688 is zij daar weer vertrokken. Of zij toen een uitzet heeft meegekregen is niet bekend, maar wel waarschijnlijk.
Er was de een weeshuis in Vollenhove sinds november 1681. En daar is documentatie van bewaard gebleven ?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 18 mei 2021, 19:20

Ja, klopt op de windgenealogie wordt veel 'aangenomen'. Ik hoorde het van meer mensen.

Ik vraag me ook af waarop gebaseerd is dat Egbert Jans Knol de zoon zou zijn van Jan Bouwmeester - die nb als beroep apotheker heeft. Mr Otto Meilink is ook met een Bootsman getrouwd. Lijkt me een hele andere tak.
Zou toch vrij makkelijk meer over te vinden moeten zijn in het ORA.

Ik weet niets van een archief weeshuis Vollenhove.

Jan Egberts Knol de zoon van Egbert is ook behoorlijk oud als hij met Hendrina trouwt- hij is toch van 1675?
Ik zal kijken of er nóg een erfuiting is, wanneer Egbert Knol met Hendrikien Hendriks trouwt.
Mogelijk zijn er nog kinderen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 19:56

Dit zal de bedoelde archief van het Weeshuis van de Nederlandse Hervormde gemeente te Vollenhove zijn.

Helaas geen scans.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 18 mei 2021, 20:00

ria van bessen schreef:
18 mei 2021, 19:20
Ik zal kijken of er nóg een erfuiting is, wanneer Egbert Knol met Hendrikien Hendriks trouwt.
Mogelijk zijn er nog kinderen.
Alleen uit het derde trouwen een doopinschrijving van een tweeling: Geesjen en Hillichjen op 18-01-1685 te Vollenhove

Van het tweede trouwen geen doopinschrijvingen bekend.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 18 mei 2021, 21:17

In de stad Vollenhove - in invnr. 16 -nog geen erfuiting gevonden rond die datum.
Wel is er een apart voogdijregister [1686-1698 [waarschijnlijk nu omgenummerd naar invnr 22] maar dit staat ook niet op internet.

Wel staat op internet het invnr 21; dat begint met aktes omstreeks 1750, maar daarna aktes van veel eerdere data [1638] en dat begint op folio 117. Volgens mij een soort van 50e penning. En een hoop losse briefjes.

Jurrien neemt Egbert zijn zoon in huis sept 1685. Ik heb teruggezocht vanaf die datum tot 28 febr 1684 - niets gevonden.
Al eerder gezocht vanaf sept 1685 vandaar dat testament in 1700, toen niets gezien. Maarik wil nog wel een keer zoeken als je dat nodig vind.

Het is wel apart en zelfs irri dat Jan Egberts x Hendrina Jans een dochter Marrigjen heeft. Zoals de moeder van Jan in 1675 ook heet.

Plaats reactie