Deze Jan Egberts hoort niet bij deze zoektocht. Maar wie hij is, is mij niet bekend. Het erf het Vosjen is mij wel bekend.
- 1682 Jan Klaesen int Vosje (gebruiker) stad Hasselt (eigenaar) [vuursteden: 1]
- 27 sep 1704 Harmen Beniers en Geertien Lubbers verkopen Vossien aan Lubbert Egberts en Trientien Jans, uitgezonder het 'zijdelkamertien' daaraan wat Jan Claesen is toebehorende.
- 1741 inwonersregister (huis no 11):
- Eigenaren der Huizen : De Stadt Hasselt
- Huerluiden en bewoners: Jan Lubberts
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : 11
- hoe veel kinderen : 5 ~ 1744 Aug.: 4
- koswinninge : koehouden
- Religie : G
Volgens mij is de grond van de stad Hassselt, en de opstallen van Jan Klaesen int Vosje/Harmen Beniers/Lubbert Egberts
Ik heb geen gegevens over Lubbert Egberts en Trientien Jans. Maar als je alle gegevens naast elkaar legt, zou je denken dat Lubbert Egberts na 1709 overleden is, zijn vrouw Trientien Jans hertrouwd is met Jan Egberts. En in 1728 weer weduwe was.
Het lidmatenboek van Mastenbroek begint in 1729, met een opsomming van de leden op dat moment.

- NL-ZlHCO_0709_826_0003.jpg (187.81 KiB) 2105 keer bekeken
Hier komt wel een Trijntje Jans voor, in de kerkwijk Nieuwe Wetering/Hasselerdijk. Is zij de weduwe Jan Egberts ? En waarom staat Hendrina Jans hierbij? Met een aanvulling:
uxor Jan Egberts in een ander handschrift. Waarschijnlijk van latere tijd.
En waarom die accolade? Van latere tijd?
Peter Gerrits lijkt ervan af gekrabbeld:
Zwolle, 1719
den 6 Meij
Peter Gerrits j.m. te Mastebroek met
Petertien Arents j.d. aan de Veghte
de proclamatien gaan mede in Mastebroek alwaar ook zijn ingeschreven
attestatie gegeven nae Mastenbroek den 21 Maij 1719
Volgens het huizenregister 1741 woont hij 20 jaar in huisnr. 15
Harmen Jans is ook bekend. Hij woon op nr. 11 volgens huizenregister 1741, al 32 jaar.
Mastebroek, 1742
- Den 9 Novemb. alhier ten Houwelijk opgetekent
voor de iiide maal
Harmen Jans, weduwenaar, met
Geesje Jans J.D. beijde op de Nieuwe Weteringe in Mastebroek.
Den 2 Decemb. alhier in den EheStaat bevestigt.
Mastebroek, 1751
- Den 26 Novemb. alhier ten Houwelijk opgetekent
voor de iiide maal
Willem Hendriks J.M. met
Geesjen Jans, wedwe., beijde op de Nieuwe Weteringe in Masteb.
Den 19 Decemb. alhier in den Echten Staat bevestigt.
Ook begrijp ik niet helemaal waarom Egbert Jans en Anna Alberts binnen die accolade staan. De vader van Egbert Jans heet wel Jan Egberts, maar die leefde nog in 1741:
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00621:
- f319 - 17 dec 1741 - Gedaan binnen Zwol, 12 september 1733.
Jan Egberts maakt een testament. Hij is gezond van lichaam en zijn verstand volkomen machtig.
Hij testator nomineert en institueert in de eerste plaats tot zijn erfgenaam of erfgenamen zijn zoon Egbert Jans en diens huisvrouw Annigje Alberts [-]
- Eerstelijk de plaats, die door de testator thans zelf wordt bewoond en gebruikt en gelegen is op de Oude Weteringe in Mastebroek
Lijsjen Jans lijkt mij de vrouw van Peter Arents. Peter doet belijdenis in 1734, en is dus in 1729 nog geen belijdend lid
- 0197.1 Ambtman van het Stift Essen
2.666. Schoutambt Zwolle / Mastenbroek. Pinksteren 26
ongeveer sestyn margen landes, gelegen in Mastebroeck op de Nye Weteringe. In 1639, uytmakende de halfscheyt van het erve Bouwmeester
(xiii:195)
Peter Arens, mede voor zijn vrouw Elisabet Jans, na opdracht door Antoni de Man als volmacht
Datering: 1736 jul 12
Mastenbroek 1743
- Den 5 Julij ten Houwelijk opgetekent
voor de iiide maal
Peter Arends, wedwnr., met
Lisabeth Hendriks J.D., beijde in Mastebroek.
Alhier [-] den Echten Staat bevestigt den 28 Julij.
Kortom, nogal wat losse eindjes.