Geboorteplaats en -datum Christian Smit en Christine Berg en van Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Guus Nijhuis

Geboorteplaats en -datum Christian Smit en Christine Berg en van Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos

Bericht door Guus Nijhuis » 25 mei 2021, 15:22

Ik heb:
Jan Christians Smit, geb. omstr. 1752, arbeider, † Vollenhove 29 mei 1828, zn. van Christian Smit en Christine Berg, en Johanna Elizabeth Fritzen, geb. omstr. 1774, baker, † Vollenhove 31 okt. 1828, dr. Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos.

In Delden staat een huwelijk in 1793 tussen Jan Kraaf Smitte en Anna Elizabeth Fritsen, maar bij overlijden van bovenstaande ouders staan andere ouders dan bij het in Delden vermelde huwelijk. Dus waarschijnlijk niet de juiste ouders.

De vraag is weet iemand wie Christian Smit en Christine Berg, en Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos zijn?

Egbert_

Re: Geboorteplaats en -datum Christian Smit en Christine Berg en van Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2021, 13:10

Heb je in het Registres civiques gekeken? Waarin Jan Christians Smit zelf meldt wanneer en waar hij geboren is?

Vollenhove viel onder het arrondissement Zwolle, volgens dit document. Bij de link hierboven zijn helaas geen scans. En een transcriptie heb ik niet.

Volgens archieven.nl moet er een publicatie Registre Civique 1811 Vollenhove in Steenwijk aanwezig zijn. Ben je daarmee bekend?

Op je site zag ik Jan Kraaf Christians Smit

Weet je wel zeker dat het om één en hetzelfde gezin gaat? In het register Inschrijving naamsaanneming Vollenhove komt twee keer een Jan Smit voor. Die allebei Jan Smit heten en de achternaam Smit hebben aangenomen. Vaak staan de namen van de kinderen ook in de akte. Maar die aktes zijn ook niet digitaal beschikbaar, helaas.

Guus Nijhuis

Re: Geboorteplaats en -datum Christian Smit en Christine Berg en van Frederik Fritzen en Anna Margreta van den Bos

Bericht door Guus Nijhuis » 26 mei 2021, 14:32

Ik ben ook niet meer overtuigd dat het om hetzelfde gezin gaat. Ik vermoed dat het echtpaar Smit-Fritsen in Delden een andere is dan in Vollenhove, want beiden hebben bij overlijden andere ouders dan vermeld bij het huwelijk in Delden.
Het Registre Civique ken ik niet. Hopelijk kan ik dat nog een inzien.

carolina

Bericht door carolina » 26 mei 2021, 18:29

De memories van successie van Jan Smit en Elizabeth Fritzen zijn terug te vinden via onderstaande link:

volg inventaris, '9 kantoor vollenhove', '1269-1332 memories van successie',
Voor Jan 1e halfjaar 1828 blz 105
Voor Elizabeth 2e halfjaar 1828 blz 185

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... iview=inv2

Daarin worden hun 4 kinderen vermeld:
1. (Johan) Christiaan (Graaf) Smit
2. Stijntje (= Christina)
3. Frederik
4. Grietje (= Anna Margaretha)

(Johan) Christiaan is geboren in Delden en gedoopt op 5 februari 1794: Jan Smit en Elisabeth Fritsen, zoon Johan Christiaan Febr 3 doop Febr 5

Het lijkt mij dat het huwelijk in Delden wel bij dit echtpaar past. De buren van Jan en Elizabeth deden aangifte van hun overlijden. Waarschijnlijk wisten zij de namen van de ouders niet en hebben ze de voornamen van de kinderen erin verwerkt.
De namen die opgegeven zijn bij het huwelijk zijn opgegeven door het bruidspaar, dus die zouden moeten kloppen.

Guus Nijhuis

Bericht door Guus Nijhuis » 26 mei 2021, 22:01

Carolina wat een prachtige vondst! Ik denk dat jou conclusie de juiste is, dat de buren ook niet precies wisten wie hun ouders waren. Ik durf er nu wel vanuit te te gaan, dat de Deldense ouders de juiste zijn.
Heel hartelijk dank!
Met vriendelijke groeten,
Guus Nijhuis

Plaats reactie