Willem Roelofsen van Egeren (Zwolle eind 16de / begin 17de eeuw)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
apisoccupata

Willem Roelofsen van Egeren (Zwolle eind 16de / begin 17de eeuw)

Bericht door apisoccupata » 25 mei 2021, 12:55

Goedendag,

Ik ben op zoek naar gegevens die kunnen leiding naar de herkomst van Willem Roelofsz (van Egeren), brouwer, wonende bij de Sassenpoort (thans Koestraat 42-44).

Ik vond wel dit huwelijk:
Tr. Zwolle 25-10-1618 Johan Roleffsen, Roleff Jansens sohn wonende met Willem Roleffsen vor die Sassenpoorte, end Grietgen Egberts, sa: Hindrick Splinters n.weduwe
NB: dat zou betekenen dat de vader van Willem (en Johan) Roeleffsen (van Egeren) ene Roleff Jansens (van Egeren) is geweest.

Is Johan Roleffsen wellicht een broer van Willem Roelofsen (van Egeren)?

M vr gr,
Philip.

Willem Roelofsz. (Willem Rolefsen) van Egeren, brouwer, woonde bij de Sassenpoort. Hopman te Zwolle, ca. 1630.

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... miview=ldt
0700 Stadsbestuur Zwolle, archieven van de opeenvolgende stadsbesturen
9110-KD000090, d.d. ca 1641:
Plattegrond van het terrein met brouwerij en toren achter hopman Willem Roeloffss(en) 'after de hopman Willem Roeleffssen' in de Koestraat vanaf de Blijmarkt tot aan de Sassenpoort. Opmeting in verband met verschuldigde grondbelasting. Vermeld worden: brouwerij, de geele Roose, plaats, twee kamers, rondeel, gedempte gracht, hof, keuken. Thans Koestraat 42-44.

13 mei 1623
Lidmatenboek Zwolle
Willem Roelefsoon, brouwer, bij hem is Hendrick Egbertsen dienstknecht

17 jan 1635
Vermelding - Zwollerkerspel
Richter Cornelis van Dongen. Keurnoten Robertus van der Beeck, burgemeester, en Willem Roeloffs van Egeren, Brouwer. Verschenen is de E. Joes. Holt, secretaris. Hij vertoonde een zekere volmacht van de WelEd. Jonkheer Henrick Bentinck, [-] toe Werckeren, Drost van het Land van Sallandt, gepasseerd voor de "Eerss." Raad van de stad van Zwol, onder "desselffs" secreet zegel in dato 27 oktober 1634 [gepasseerd]. Welke volmacht na gedane lecture in waarde is erkend. De comparant verklaarde noe. principalis ut supra, in een steden vaste erfkoop erfelijk en "ommermeer". om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, te hebben verkocht aan de E. Coenraet Versevelt, zijn huisvrouw Heijltien Berentz en hun erfgenamen zekere twee akkers bouwland, waarvan de ene akker bij de Groen Wech en de andere in den Hogen Esch, in het Scholtambt van Swol in de buurtschap Berckman zijn gelegen, zijnde deze akkers de voorste akkers naar de huizen [de huijsen(n)] aan, alwaar Werner Janss naast geland is. Zijnde de voorschreven twee akkers land "commer vrij" van alle uitgaande jaarlijkse renten [doorgestreept: en thinsen], ook vrij van de tienden grof en smal, mede vrij van eigen onraad, niets uitgezonderd. En de comparant, uit naam van zijn principalen, als voorschreven, ging en cedeerde de voorschreven twee akkers land, met het recht en de gerechtigheid, aan de voorschreven, "sampt derselver" erfgenamen "alsoe uijt" volgens Landrecht. Belovende deze percelen land, als voorschreven te willen wachten en waren voor alle evictie en opspraak, als hier over ontstaan zal mogen. Zonder arg of list. Actum ut supra. - De comparant uit naam als boven [vermeld] zal mede zegelen en tekenen.
Bronnen: RA Zwollerkerspel nr. 612 f9005 f1781

Vader van:
1. Gijsbert van Egeren, werd op 2 dec 1624 ingeschreven als student te Leiden (voerende als wapen: in zilver een vleermuis met uitgestrekte vleugels van dabel; dekkleden en wrong: sabel en zilver: helmteken: een kop van een dog met een hals van zilver), woonde bij zijn huwelijk bij de Sassenpoort, woonde ca. 1641 in de Walstraat (vanaf de Sassenpoort tot aan de Diezerpoort), ouderling te Zwolle (1631), tr. Zwolle 25 febr 1627 Grietien Hermans, weduwe van Willem Volckers.
2. Trijntje, tr. Zwolle 1 mrt 1629 Jan Goris Verhoef, zn.v. Goris Elbertsz. Verhoef.
3. Roelof, luitenant, † voor 1646, tr. Zwolle 6 okt 1639 Hendrikje Schuijrmans, dr.v. Berend Gerritsz. Schuijrmans.

(Met dank aan mw. Franssen)

Egbert_

Re: Willem Roelofsen van Egeren (Zwolle eind 16de / begin 17de eeuw)

Bericht door Egbert_ » 25 mei 2021, 17:35

apisoccupata schreef:
25 mei 2021, 12:55
Ik vond wel dit huwelijk:
Tr. Zwolle 25-10-1618 Johan Roleffsen, Roleff Jansens sohn wonende met Willem Roleffsen vor die Sassenpoorte, end Grietgen Egberts, sa: Hindrick Splinters n.weduwe
NB: dat zou betekenen dat de vader van Willem (en Johan) Roeleffsen (van Egeren) ene Roleff Jansens (van Egeren) is geweest.

Is Johan Roleffsen wellicht een broer van Willem Roelofsen (van Egeren)?
trb Zwolle:
  • 07-05-1592 Willem Roelofsen, s. Roelof Statdieners s. ende
    Gijbertien Arents van Jerusalems d.
De s. staat voor saliger = wijlen

De vader van Willem Roelofsen van Egeren is dus voor 1592 overleden. Dat staat niet bij Johan Roleffsen, dat zijn vader overleden is. Trouwboeken zijn niet altijd foutloos, maar dan heb je andere bronnen nodig om de fout te bewijzen.

Wonende met komt meestal voor bij inwonend personeel. Dat is dan het eerste waar ik aan zou denken. Maar dat sluit familie nog niet uit.

De gegevens van mw. Fransen zijn deze? : Willem Roelofs van Egeren

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 25 mei 2021, 21:53

Zwolle RA001-006 Recognitien 1619-1648
[nieuwe nummering is me niet bekend]
f694 dd.08-06-1646 Is erschenen Hopman Willem Roelofs van Egeren en heeft afstand gedaan van de erfenis en nalatenschap van zijn zal. zoon Roeloff van Egeren, latende de weduwe genaamd Hendrickgien Schuirman daarmee geworden tot haar goeden raad. Coram d'Heren Camener Derck Nijkercke en Hendrick Crouse.

Zwolle RA001-148 Erfuitingen 1608-1644 Diezerstraat
[nieuwe nummering is me niet bekend]
f692 dd.12-07-1636
Hebben Schepen en Raedt gesteld tot momberen over Willem Mullers kinderen Arent Jansen Snider en Henrick Henrixzen Onderpander, die dezelve momberschap aangenomen hebben en beloofd hebben der kinderen beste te doen. Des hebben Willem Roelofsen Brouwer en Herman Muller beloofd de voors. momberen in alle voorvallende zaken te assisteren en bij te staan.
Borgermr. Derck Nijkercke.

bron idem
f693 dd.05-10-1636 Hebben Schepen en Raedt gesteld tot momberen over het nagelaten kind van zal. Gerhardt van Dongen bij zal. Joffr. Aldegunda van Rechteren geprocreerd, Matthias van Eenschaten JVD en Gijsbertus van Egeren, die de momberschap hebben aangenomen en beloofd hebben des kinds beste te doen. Borgermeisteren Hendrick Ter Cuilen Camener en Jan Tobias loco Euwolts

bron idem Maar wijk Sassenstraat
f823-f824 dd.21-08-1638
Momberen over zalige Willem Jansen Brouwers kinderen: Jacobus Tichlerus predicant en Gijsbertus van Egeren.
Lucretia Plettenberchs weduwe van zal. Willem Jansen, heeft aan haar twee kinderen Trijntgien en Johan Willems, erfuiting gedaan en dezelve voor vaders goed bewezen, ten eerste de helft van een huis en hof gelegen buiten de Sassenpoorte vrij van uitgaande renten, nog de helft van de behuizingen bij zalige Willem Jansen en haar van het Convent van Sanct Geertruiden aangekocht met recht en gerechtigheden daartoe behorende bezwaard met 400 ggl. tegen 5%, item nog voor de helft van de inboedels uitstaande schulden en alle andere gerede goederen elk kind eens 400 car.gl. vrij geld, zonder dat de kinderen daarop enig bezwaar van schulden of anders zullen hebben te dragen, en nog elk kind een bedde met toebehoor; en alzo nog zekere rekening tussen erfuiterse en Johan Hessels van wegen het Wijnhuis is openstaande, heeft zij gewild, zo hiervan nog enig voordeel mocht komen, dat de kinderen daarvan de helft zullen genieten; verder heeft erfuiterse gewild dat bij overlijden dat kinds deel voor de helft op haar en voor helft op de andere kinderen komt te vererven, en de zoon zal ook genieten de vaders kleren, en bij overlijden van de zoon zullen deze kleren devolveren op de dochter. Erfuiterse heeft verder beloofd de kinderen in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden tot de mondige jaren en dan uit te keren, stellende als onderpand al haar goederen.
Schepenen Henrick Ruise en Peter Schuirman.

brond idem - wijk Sassenstraat f839 dd.03-01-1640
Heeft Geertien Evers de personen van Roelof van Egeren en Hermen Middelinck gesteld tot momberen over haar onmondige kind, bij haar zal. eheman Swier Jansen van Osenbrugge geprocreerd, en hebben de voors. comparanten de momberschap aangenomen en beloofd des kindes beste te doen.
Br. P. R. Crans en Thomas vander Lawick.

bron idem - wijk idem f859 dd.20-05-1645
Hebben Schepen en Raedt in plaats van Roelof van Egeren en Hermen Middelinck tot momberen over zal. Swier Jansen van Osenbrugge nagelaten kind Agnieta Swiers, geautoriseerd en gesteld Gerrijt van Noorthoren Smitt en Berent Warners opt Eijlant, die dezelve momberschap aangenomen hebben en beloofd hebben de voors. kind beste te doen.
Brs. P.R. Crans en Albert Arents.
Vide supra den 3 Januarij 1640.

Zwolle RA001-00149 Erfuitingen 1644-1658 - wijk Diezerstraat
f235 dd.22-02-1649.
Hebben Schepen en Raad op het voorstel van Cornelis Gorijs Verhoef, tot momberen geautoriseerd over de vier onmondige kinderen van z. Jan Gorijs Verhoef en Catharina van Egeren, de E. en Hoochgeleerde Henricum Wolfsen JVD en Borgermeister dezer stad neffens Cornelis Gorijs Verhoef de oom en aangeboren momber van de kinderen, doch zodat vermits tergiversatie van Bmr. Wolfsen onder het vrijwillig believend van Cornelis Gorijs Verhoef d'administratie der goederen, bestaande in ontvangst en uigave tegen behoorlijke rekening en reliqua, tot laste van hem Verhoef alleen zal komen, en Bmr. Wolfsen vermits staats en zijne andere occupatien, gesubleveerd zijn en blijven. Schepen Thomas vander Lawick en Joh: van Haersolthe.

Voor 1636 nog niets gevonden

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 25 mei 2021, 22:36

bericht 2

Volgens mij is onderstaande Willem Roelofs van Egeren.

Zwolle transport f96 dd.16-09-1625
Bekend Wellemer Aloffs voor hem en zijn huisvrouw, verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Willem Roeloffs en Mechteltijn Haeke zijn huisvrouw en hun erfgenamen, 3 glgl. jaarlijks uit zijn caterstede gelegen te Assendarp, Steven Cartsen ter ene en de Amptman Beeck ter andere zijde, wezende de eerste rente naast 6 glgl. jaarlijks en losbaar met 50 glgl.
Schepen Arent Buijs, Rotger van Haersolte.
[kantlijn:]
Den 18 Aprilis 1640 bekende Willem Roelofs dat hem door Jan Hendrix koper van deze cotterstede afgelost en betaald is.
Schepen Albt. Arents.

Later is er nl ook sprake van een Jan Hake van Egeren.

18-05-1658
Jan Haecke van Egerden, Gisbertus van Egerden N.S. en
Deeltjen Biermans, Henrik Biermans n.d.

Heb je ook bewijs dat Gijsbert van Egeren uit Zwolle dezelfde is als die in Amsterdam gaat studeren?

apisoccupata

Bericht door apisoccupata » 25 mei 2021, 22:46

Beste Egbert,

Er is vooralsnog geen bewijs dat het huwelijk in 1592 Van Egeren betreft.

Gr,
Ph.

apisoccupata

Bericht door apisoccupata » 25 mei 2021, 23:03

Beste Ria,

Dank voor je zeer welkome reacties,

Een paar vragen en opmerkingen, mede omdat ik onbekend ben in het Zwolse:

Waren de mombers die door het gerecht werden aangewezen doorgaans familie?

De Willem Roelofse x Mechtelt Haecke zijn in 1602 gehuwd. De naam Haecke zou inderdaad een indicatie kunnen zijn, maar vooralsnog ook hier geen bewijs dat het Van Egeren betreft.

De inschrijving in 1624 aan de Leidse Universiteit betreft een Gijsbert van Egeren, afkomstig van Zwolle. Het is een bewijs uit het ongerijmde, maar volgens mij is er in Zwolle slechts sprake van ėėn familie Van Egeren, en ėėn Gijsbert die daarvoor in aanmerking komt. Dat betekent dat de Zwolse familie de vleermuis in het wapen voerde, gelijk de Van Egerens van het hof tot Kedichem (maar dan ben ik al weer vele stappen verder, of wellicht te ver :D ).

Ik ken inmiddels de schat aan scans bij de Mormonen. Jij citeert daaruit. Is er dan toch een ingang op die geweldige verzameling scans, anders dan die (“beroerde” en dan druk ik mij voorzichtig uit) generale index van het Zwolse archief?

Gr,
Ph.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 26 mei 2021, 10:54

Goedemorgen.

Ja, over het algemeen werd er familie als voogden aangesteld, om zoals het hoort de bezittingen te beheren en daarmee te voorkomen dat de kinderen aan de diaconie vervielen. Zeker bij soms een 3e hertrouw, liepen de kinderen uit het 1e huwelijk risico dat de erfenis niet goed beheerd was, het geld was verdwenen. Het valt me in Zwolle op dat als er niets te verdelen is, er vaak geen familie maar gerichtsbestuurders aangesteld werden, werd er toch aan de wet voldaan. Zal verder onderzoek moeten aantonen of voorgaande het geval is.

Deze aktes zijn getranscribeerd door Peter Klunder en die zijn in mijn bezit en mogen met zijn toestemming om naar gelang uit te delen, om te helpen bij zoektochten. Die staan dus niet getranscribeerd op internet.

Recognitien deel 4
f476-f477 dd.09-08-1589
Bekende Johan van Heill, voor hem en zijn erfgen., dat hij zijn dochter Judith in kost besteed heeft aan Meister Roeloff Willems Stadtdiener voor de somme van 21 daeler jaarlijks, en dat hij tot betaling van dien en mede voor hetgeen zijn dochter noodzakelijk zal mogen verleggen, aan gedachte M. Roeloff en zijn erfgen. overgewezen heeft zodane 12 daler jaarlijks, als Roebert van Braeckell schuldig is te verhandgelden, uit zeker erve gelegen toe Haerle van comparant gekocht, en dat zolang geschieden zal als zijn dochter bij Meister Roelof in kost zal zijn.
Borgermeister Herman Knoppert.
[kantlijn f476:]
Opten 12 Julij anno 1596 Bekende Willem Roeloffz in naam en vanwege zijn moeder, dat Roebert van Braeckell de inhoud van deze akte voldaan heeft, bedankende dezelve voor goede betaling, ter somme van 69 daeler 13 st.
Borgermeister Gerrit van Spoolde.

Misschien kun je contact opnemen met Odette Franssen. Er is op het forum al eens gezocht naar van Egeren, middels de van Deldens.

En ja, de GI is rechtuit een verschrikking !

apisoccupata

Bericht door apisoccupata » 26 mei 2021, 12:52

Dank voor je reactie Ria. Ik begrijp het.

Ik heb nog wel een pragmatische/praktische vraag ten aanzien van de in jou bezit zijnde transcripties van de heer Klunder:

welke inventarisnummers betreffen dat? Als ik dat nl weet, en jij hebt die nagekeken op Willem Roelofsen en Van Egeren, dan hoef ik daar geen dagen scan voor scan aan te spenderen. Ik ben nu bijv. bezig met de transportregisters InvNrs 28 en 29 (Mormonen). Maar als ik weet dat bepaalde nrs al geheel (!) zijn doorgenomen door dhr Klunder, dan hoef ik daar geen onnodige tijd aan te spenderen.

Vast dank en gr,
Ph

PS: zolang het Zwolse archief geen aanstalten maakt om hun rijke archieven te gaan indiceren, blijft Zwolle genealogisch een achtergebleven gebied. Wellicht voor Arie Slob, waar hij het in de eerste termijn heeft laten liggen, een mooie taak, als hij weer terugkomt uit Den Haag.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 26 mei 2021, 13:56

apisoccupata schreef:
26 mei 2021, 12:52

PS: zolang het Zwolse archief geen aanstalten maakt om hun rijke archieven te gaan indiceren, blijft Zwolle genealogisch een achtergebleven gebied. Wellicht voor Arie Slob, waar hij het in de eerste termijn heeft laten liggen, een mooie taak, als hij weer terugkomt uit Den Haag.
Helemaal mee eens!

trb Zwolle: 07-05-1592 Willem Roelofsen, s. Roelof Statdieners s. ende
Gijbertien Arents van Jerusalems d.

HIER HOORT BIJ

Recognitien RA001-004
f476-f477 dd.09-08-1589
Bekende Johan van Heill, voor hem en zijn erfgen., dat hij zijn dochter Judith in kost besteed heeft aan Meister Roeloff Willems Stadtdiener voor de somme van 21 daeler jaarlijks, en dat hij tot betaling van dien en mede voor hetgeen zijn dochter noodzakelijk zal mogen verleggen, aan gedachte M. Roeloff en zijn erfgen. overgewezen heeft zodane 12 daler jaarlijks, als Roebert van Braeckell schuldig is te verhandgelden, uit zeker erve gelegen toe Haerle van comparant gekocht, en dat zolang geschieden zal als zijn dochter bij Meister Roelof in kost zal zijn.
Borgermeister Herman Knoppert.
[kantlijn f476:]
Opten 12 Julij anno 1596 Bekende Willem Roeloffz in naam en vanwege zijn moeder, dat Roebert van Braeckell de inhoud van deze akte voldaan heeft, bedankende dezelve voor goede betaling, ter somme van 69 daeler 13 st.
Borgermeister Gerrit van Spoolde.

In die periode wordt in Zwolle - bij hertrouw- bijna nooit vermeld dat de man weduwnaar is.
Mogelijk is bovenstaande Willem hertrouwd. Er is geen erfuiting van Willem Roelofs te vinden. Geen kinderen nagelaten.

Je zult de naam van Egeren niet tegenkomen in de oudste boeken; de transporten, recognitien en testamenten.
Dus vòòr 19-8-1630.

Gezien de naam Gijsbertus van Egeren zou zijn 1e vrouw kunnen zijn vernoemd. Het zijn aannames, maar gezien de zoon Jan Haeke van Egeren geef ik dit echtpaar de meeste kans.
Echte bewijzen - zal moeilijk worden. Alhoewel er nog genoeg ander materiaal in Zwolle, waar ik niets van heb.

Zwolle NG 26-10-1602 Willem Roelefsen ende Mechtelt Haeken s. Lambert Jansen n.w
Haar vader bezit een olimolen de Holle en nog wat onroerend goed.

**
Ik zag nog wel een andere van Egteren
- deze

Transporten 1624-1630
f305 dd.04-03-1629
Compareerde de E. Reijner van Apeltoeren tot Heerde voor zichzelf en mede als volmachtiger en de rato caverende voor de E. Wilhelm van Steenbergen tot Duijstervoerde en Jffr. Dorothea van Apeltoren zijn huisvrouw en de E. Loeff van Egeren tot Duijven en zijn zuster Jffr. Sijbilla van Egeren en de E. Egbert van Pottegom en Jffr. Johanna van Apeldoren zijn huisvrouw, en voorts de E. Gerhardt van Galen borgermr. tot Hattem als volmachtiger en de rato caverende voor zijn moeder Jffr. Gerharda van Lennep wed. van wijlen Jr. Gerardt van Galen en laatstelijk Johan Gerrijts Pauwe en Jffr. Gerharda van Apeltoren geassisteerd met Jan Gerrits voors. haar man en momber, en bekenden verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan de E. Jffr. Catharina de Wrede weduwe van wijlen Bernhardt Buijssenet en hun erfgen., de alinge herediteit, als huis, hof, land, zand, niets uitgezonderd van zall: Jffr. Johanna van Apeltoren, enigzins nagelaten, alles in conformiteit van zeker accoord of erfscheiding tussen partijen dd.03-03-1629 opgericht.
Schepen Arent Buijs en Hermen Wolberts.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2021, 15:10

ria van bessen schreef:
26 mei 2021, 13:56
Je zult de naam van Egeren niet tegenkomen in de oudste boeken; de transporten, recognitien en testamenten.
Dus vòòr 19-8-1630.
Volgens de vermaledijde generale index:

- 01 04 1476 Gijsbert van Egeren brouwer (bron: Regest)

Plaats reactie