Roelofje Willems Nieuwleusen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe

Roelofje Willems Nieuwleusen

Bericht door eppe » 30 mei 2021, 09:27

Hallo,

In mijn Drentse gegevens het volgende: Sch.Ger. 91.1; Jan Wolters wonende tot Basuin (Zuidwolde) heeft op den 1 januari 1678 voor de schulte Willem Camerling een verstokte obligatie gepasseerd van een capitaal van 97 goltgulden ten profijte van Roeloffien Willems wed. van Berent Egberts op Nieuw Leussen en desselffe kinderen. 4 januari geprotocolleerd.

Hierna dezelfde soort akte; Albert Alberts bij 't Schot (= Schottershuizen) heeft op dezelfde datum met dezelfde getuigen ook van haar geleend.

Ik vermoed een familieverband. Weet iemand iets van Berend Egberts x Roelofje Willems en hun kinderen?

Bij voorbaat dank.

ria van bessen

Re: Roelofje Willems Nieuwleusen

Bericht door ria van bessen » 30 mei 2021, 13:07

Ik heb alleen deze- en dat is ook geen Nieuwleusen.

Dalfsen deel 5 f 8 dd 11-10-1708
Ceurnoten: dr. Balthasar Munts en Wilhelm Roijer
Gecompareerd proc. Christiaan Vlier in qualiteit als momber over de onmondige kinderen van wijlen Marcus van der Vechte met en nevens speciale authorisatie en approbatie van de Hoogwelgestrenge Hr. Joan Willem Baron van Rechteren Heer van Verborg etc. en Verwalter landtdrost van Zalland en dd 07-10-1708 in de Ed. Gerichter vertoond en gelesen, te hebben verkocht, gecedeert en getransporteert, cederende en transporterende kragt dese om een welbetaalde sa: van penn: twee roeden min drie voeten hooijland, leggende in de Rechter Campen onder de carspel van Dalfsen leggende het landt van Henrik Everts oostwaarts en dat van de weduwe van Berent Egberts tot Dalfsen westwaarts en de voornoemde pupillen toebehoord hebbende en sulx an en ten erffelijke profijt van Peter Claassen en Coop Builen ofte hare erfgenamen ende belovende hij comparant in zijn voorschreven qualiteit het selve land te wagten en te waren als na regte, in waarheids oirconde en sonder arg of list hebbe ik Scholtus voornt. desen eigenhandig getekend en met mijn zegel bekragtigt welke hij comparant mede hebbe getekent –
eronder staat: getekent de Hoogwelgestrenge Heer mij[n] heer J.W. Baron enz. gedeputeerde van de staten van Overijssel en Verw. Drost van Zalland Actum Dalfsen den 11 ocotober 1708

In het lidmaatboek van NL staat Roeloffien Willems genoteerd Bron boek nr 028 op folio 39 - nr 63 - op 27-12-1679 en op eigen belijdenis- bij haar naam staat genoteerd [num:6]
Hier staat niet bij dat ze weduwe is.

eppe

Bericht door eppe » 30 mei 2021, 16:56

Dank je wel,

Als het inderdaad dezelfde persoon is, dan is ze 30 jaar lang weduwe.

Die genoemde Coop Beulen en Peter Clasen (Kragt ws) komen in mijn kwartierstaat voor, en wonen wel in NL. Maar ws geen verband naar die Roelofje Willems. En ook onderling zie ik geen verband trouwens. Ik zal nog eens in Dalfsen kijken.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 30 mei 2021, 18:49

Maar ze moet al wel getrouwd zijn voor 1663.
Ik heb in NL geen huwelijksakte van daarna gevonden. Ook geen dopen kinderen gevonden in NL.
Dat kan betekenen dat haar kinderen voor 1659/1663 zijn geboren.
En zou ze niet de wed Berent Egberts uit Dalfsen kunnen zijn, lijkt mij.

Is ze na 1663 getrouwd en zit haar akte in het hiaat 1671-1680 dan zou ze dezelfde kunnen van die belijdenis.
Maar dan zou ze weer in het doopboek te traceren zijn. Want dat is er.

MarianD

Bericht door MarianD » 31 mei 2021, 09:13

Dag Eppe,

Ik heb het boek Heeren van de Ligtmis van Wim Visscher en daar staan op pag. 157/158 gegevens van de personen die jij zoekt.

Voor het gemak heb ik de informatie bijna letterlijk overgenomen:

Op het Oosterveen van de Leusener Compagnie (in Nieuwleusen) woonde op perceel 6 een meier genaamd Berend Egberts. De boerderij heette Boerderij 't Nijmeijer'. Het perceel was in 1639 toebedeeld aan Participant Rutger van Haersolte van de Cranenborg. Hij was hoogschout van Hasselt.

Rond 1640 zit Jan Stapel als meier op dit landgoed en Berend Egberts moet al voor 1663 op dit erf meier geweest zijn. Hij was getrouwd met Roelfien Willems. In 1717 wordt de helft van het erve verkocht aan Rutger Andreas van Patkull die het 2 jaar later weer verkoopt. Dan is Willem Berends meier, 'die zijn al voor 1675 overleden vader Berent Egberts als meier was opgevolgd. Hij was tevens rotmeester, d.w.z. wijkhoofd van het 'rot' (de buurt) Oosterveen.'

Vanaf 1720 was Gerrit Hans meier en hij kwam van het Ruitenveen (zoon van Hans Geers, pachter van een katerstede, die aan kapitein Meijnard Jellen toebehoorde). Bij de noten wordt verwezen naar het schoutambt Dalfsen 31-01-1719.

Volgens het doopboek van NL had Willem Berends 3 kinderen met Femmichjen Alberts: Aeltien (1668), Berent (1669) en Griete (1671).

Ik hoop dat je hier verder mee kunt komen.

Vriendelijke groet,
Marian

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 31 mei 2021, 11:29

Dankjewel voor de aanvulling!
Ik bezit dat boek niet en ik wil je vragen, is die datum 31 jan 1719 Dalfsen de enige bron waarnaar wordt verwezen. Of staat er misschien ook een inventarisnummer bij - of een folionummer.

eppe

Bericht door eppe » 31 mei 2021, 13:52

ook super bedankt!

(en dan te denken dat ik ooit dit boek heb ingezien, schaam mij)

eppe

Bericht door eppe » 31 mei 2021, 18:17

Ik vond in het niet getranscribeerde gedeelte van het trouwboek van Nl nog het huwelijk van zoon Willem Berends x Femmigje Alberts, beide van Oosterveen. 12 mei 1667 ondertrouw en 9 juni trouw.

dan is dit dus een andere Willem Berends (zat in mijn gegevens):
ondertrouw IJhorst; 05-06-1653 geproclameerd: 1= Roeleffs, Derck +2= Willems, Hillichjen. 1= ZV Roeleff Jans; jm; In de Averlanckhorst; 2= DV Willem Berents; jd; In 't Nieuwe Leuzen; gecop. te Dalfsen; getr den 3-7-1653.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 31 mei 2021, 18:30

Dan is Willem Berends meier, 'die zijn al voor 1675 overleden vader Berent Egberts als meier was opgevolgd. Hij was tevens rotmeester, d.w.z. wijkhoofd van het 'rot' (de buurt) Oosterveen.'

In het ORA van Dalfsen is niets te vinden van een Jan Stapel als meijer. Ook niet van Berent Egberts.
Ook niets over een verkoop aan Patcull.
Ik vermoed dat de gegevens in de diverse registers zijn verzameld. Maar verder geen aktes.

De datum in schoutampt Dalfsen is ook niet te vinden. Niet in het vrijwillige deel.

MarianD

Bericht door MarianD » 31 mei 2021, 18:50

Nee, helaas niet, Ria. Er staat alleen: Sch. D. 31-1-1719.

In dezelfde noot wordt ook genoemd: Gevers en Mensema, Havezaten in Salland. 1983, pp 442.

Verder wordt verwezen naar een eerdere noot, waarin vermeld wordt dat landmeter ten Wolde de eigenaren van perceel 5 en 6 verwisseld heeft.

Tot slot nog een verwijzing naar een fragment genealogie in het boek, familie Hans Geers(en). Daarin wordt gesteld dat in 1719 Zwollenaren dr Bernard van Rijssen en Joan Hanselaar het 'Nijmeijerserf in het Oosterveen' kochten van de baron van Patkull tot Posendorf. Deze nieuwe Zwolse eigenaren stelden Gerrit Hans als meier aan op dit Nijmeijerserf.

Plaats reactie