Familie Van Marle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Familie Van Marle

Bericht door Egbert_ » 14 jun 2021, 17:32

ria van bessen schreef:
14 jun 2021, 14:03
.. de vraag?
waarom kan Anna Hendriks van Marle dan geen van Marle zijn ?
In z'n algemeenheid klopt het voor de 17e eeuw, dat er geen vaste regels waren bij achternamen.
Toch zie je bepaalde constanten terugkeren.
- het gebruik van patroniemen
- het gebruik van afkomst=woonplaats (vooral in Raalte en wijde omgeving)
- overnemen van achternaam van moeders kant, maar dan met name bij iemand die vernoemd is naar iemand van moederskant, bijvoorbeeld opa van moederskant

Maar omdat er geen vaste regels waren, is het vaak goed om individueel te kijken.
- Reijnier van Marle komt in Kampen in de rechterlijke archieven voor als van Marle. Marle is geen woonwijk van Kampen, dus is het een achternaam.
- Als Anna Hendriks van Marle wordt genoemd, woont ze ook in Marle. Dus weet je dan niet of het een familienaam is, of dat haar woonplaats wordt bedoeld. En haar zoon Egbert zal naar vaders vader vernoemd zijn, en is het aannemelijker dat de latere achternaam van Marle van vaderskant komt, of van de voormalige woonplaats als zijn nakomelingen elders wonen.

En in haar geval speelt er nog iets. In de doopboeken en ORA wordt ze pas na het overlijden van Rutger Egberts, haar eerste man, van Marle genoemd. In dit geval zou het ook kunnen betekenen: Anna Hendriks weduwe (Rutger Egberts) van Marle.

Het zijn dus de persoonlijke situaties van beide, waarom Reinder, in ieder geval op latere leeftijd elders in de rechterlijke archieven, van Marle als achternaam heeft. En ik bij Anna Henriks een dergelijke duidelijke aanwijzing mis.

Antwoord op de vraag: het zijn de persoonlijke omstandigheden, de som van gegevens van beide waarom, in dit geval, de ene van Marle als familienaam heeft, en bij de ander er vele andere mogelijkheden/verklaringen zijn.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 jun 2021, 17:40

ria van bessen schreef:
14 jun 2021, 12:00
Mij gaat het vooral om de verbinding Mechteld Schuirman als erfgenaam van Willem Berents [van Marle].
Dus valt Machtelt [Gerrits] van Doorninck weduwe Schuirman af als Mechteld Schuirman erfgenaam van Willem Berents [van Marle]

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 14 jun 2021, 22:18

Rutger Egberts de man van Anna Hendriks van Marle lijkt mij de broer te zijn van Gerrit Egberts waarmee Anna Willems was getrouwd?
Ene Rutger Egberts wordt ook als pachter genoemd in de aktes betr. Willem Berents.
Is van hem bekend dat hij een van Marle is? Is er bewijs?

Het 3e huwelijk van H.G. Doornink

f544 - Actum Wijhe, 26 apr 1695 - Lamb. Isel, Verw. Scholtes van Wijhe.
Keurnoten Jan Frerix Vos en Egbert Rotgers.
Verschenen is Henrikien Clasen, hierbij geassisteerd door de cornet Ferdinant Hinderkink als haar momber. Zij is zwak van lichaam, maar is haar verstand volledig machtig. Zij maakt een testament.
Zij legateert vooruit aan haar zuster Fennigien Clasen de wollen kleren, die tot haar lijfdracht behoren, en aan haar genoemde zuster uit het Weertien aan Hulsberger[vlek] Clooster gelegen, een somma van 500 Caroli gulden, gelijk zij mede legateert aan haar broer Jan Clasen Voscuile uit haar kampje land bij Hattum aan de Waade gelegen een somma van 700 Caroli gulden, alsmede de helft van 500 Caroli gulden, zoals Hend. Gerrits Doornink testatrices eheliefste we-gens verstrekte penningen aan diens zoon Arent in de gemeenschappelijke boedel schuldig is, waarmee deze van verdere erfenis van de testatrice zullen zijn verstoken.
Zij institueert vervolgens tot haar universele erfgenamen haar broers Gerrit Clasen en Jan Clasen Hagedoorn, alsmede de nagelaten kinderen van wijlen haar broer Arent Clasen bij representatie in de stamme, om al haar na te laten goederen, gerede en ongerede, actien en credieten, na het overlijden van haar testatrice quota quotis zullen erven, wenden en keren na hun welgevallen. Maar indien de voorschreven erfgenamen of één van hen de gegeven legaten aanvecht, dan zullen of zal deze haar erfenis volledig zijn uitgesloten.
Verder geeft de testatrice aan de Armen alhier 25 Caroli gulden, om na haar overlijden uit haar gereedste penningen uit te keren.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 jun 2021, 09:35

ria van bessen schreef:
14 jun 2021, 22:18
Het 3e huwelijk van H.G. Doornink

f544 - Actum Wijhe, 26 apr 1695 [-] Keurnoten Jan Frerix Vos en Egbert Rotgers. [-] Henrikien Clasen [-] Hend. Gerrits Doornink testatrices eheliefste
Bedankt voor de akte, die was mij niet bekend! Ook het 3e huwelijk was mij niet bekend. (En Piet Heres is dat, volgens zijn site, ook niet bekend.)
ria van bessen schreef:
14 jun 2021, 22:18
Ene Rutger Egberts wordt ook als pachter genoemd in de aktes betr. Willem Berents.
Is van hem bekend dat hij een van Marle is? Is er bewijs?
Zijn voorouders zijn mij niet bekend.
Zijn nakomelingen , dwz van zijn enige zoon Egbert, dragen de naam van Marle in de BS, na1811.
In de dtb van Vorchten worden zijn nakomelingen van Marle genoemd. Maar dat kan ook zijn omdat ze in Marle wonen.

Het lijkt me dat de zoon van Rutger Egberts de keurnoot Egbert Rotgers is, en de andere keurnoot een broer van de tweede man van Anneken Hendrix. De keurnoten zijn dus haar zoon en zwager.

Mij is nog niet duidelijk wat de relatie is tussen Anneken Hendrix en Hend. Gerrits Doornink, die voogd is over de onmondigen uit haar eerste huwelijk. Zijn de keurnoten zo gekozen, dat ze er getuige van zijn dat Hend. Gerrits Doornink zo goed als geen erfenis krijgt van zijn vrouw ?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 15 jun 2021, 10:16

Rutger zijn dochter Aaltje trouwt met een stamvader van Janny Lalkens.

Aalbert Beerentsz wedr. Seijntjen Jans tot Werven
Aaltjen Ruthgers dochter van zall. Rutgher Egbertsz, tot Marle
1e proclamatie op 5 febr. 1699 te Vorchten
Confirmatie op 26 febr. 1699 te Windesheim

Haar broer trouwt weer met de dochter van Albert Berents.
Egbert Rutgers van Marle jm wonende te Marle
Aaltjen Aalbers jd tot Werven
1e procl. 11 juni 1699 te Vorchten
Confirmatie op 9 juli 1699 te Vorchten

Die gegevens zijn mij bekend - verwant [o.a. forum zoektocht] aan Hermen Gerrits Bosch

In het Vuurstederegister van 1675 Wijhe
zit onder Marlo [Marle]
- Rutger Egberts met 2 vuursteden en 1 oven.

H.G. Doornink zijn 1e vrouw was een Anna Gerrits, mogelijk zit daar een verwantschap met of Rutger Egberts of Anna Hendriks

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 jun 2021, 12:27

Die gegevens zijn mij ook bekend.

Mijn voorgeschiedenis loopt via de oudste dochter Merrigjen (ged 1700) x (1729) Jan van Werven en hun zoon Jan van Bessen. Die zo heet bij de doop, maar later Jan van Werven heet.
Hij zal vernoemd zijn naar zijn overgrootvader Jan Jansen Dijck (x 1643) Gesijn Jacobsen, die een dochter Aaltjen van Besten hadden.

En Jan Janse Dijck, die ook van Besten genoemd wordt, zijn vaders vader heette Herman Janssen tot Rietberch (x Swane van Besten). Een andere zoon van dit echtpaar, Hendrick, is wel de achternaam Rietbergh blijven gebruiken. Behalve hun zoon Jan, die Jan van Besten op Ammervelde genoemd wordt.

De vader van Swane van Besten heette Johan van Besten van Laerwolt. Daar zullen de beide Jannen van Besten wel naar vernoemd zijn, naar hun overgrootvader.

En Jan Janse Dijck zal van Besten worden genoemd om aan te geven naar welke opa Jan hij vernoemd is.

Maar dat terzijde, we waren aan het zoeken naar de nakomeling van Berent Egberts van Marle, waaronder een waarschijnlijke zoon Willem Berends van Marle en diens nakomelingen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 jun 2021, 15:19

Voor de geïnteresseerden:
transcripties van dtb Noord-Veluwe en andere (samenvattingen van) aktes zijn hier te vinden:
https://www.streekarchiefepe.nl/oude-personenlijsten/

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 15 jun 2021, 15:20

Ah, wat leuk. Mijn man stamt af van de kleindochter van Hendrik Rietberg, Jennigjen van Besten dochter van Hendrik op de Selhorst en haar zoon Jan gebruikt de naam van Besten al in 1748.

Ik vrees dat ik Merregien Schuirman niet zal traceren in Wijhe. Werven is weer het Gelders archief.

Is onderstaande al bekend?

Wijhe invnr 4 f206v - Gedaan tot Campen, 18 aug 1646 - Peter van Sonssbeek, Schults
tot Wijhe.
Keurnoten de E. Johannes Hoff, secretarius, en Gerridt Meussen.
[op een open bezegelde brief]
Binnen Campen, alwaar de Schults de aarde was vergund, zijn ver¬schenen de E. Peter Henricks Moock, burgemeester, en Alerdt Derrickssen, respectievelijke mombers van Jan Janssen, zoon van zali¬ger Jan Rotgerss, verder Rijck Janssen en Aeltien Wijndelss, eheluiden, Lambertt Jorriaensen en zijn huisvrouw Anne Rijckss. De voorschreven mombers verklaren dat zij met consent van Schepenen en Raad van de stad Campen wegens hun pupil Jan Janssen, insgelijks Rijck Janssen en zijn huisvrouw Aeltien Wijndelss voor hun zelf, verder Lambert Jorriaensen en zijn huisvrouw Anne Rijcks, die hun ook mitsdezen verbinden en vastmaken wegens het kind van zaliger Jacob Rotgerss, dat zij samen en een ieder in hun kwaliteit verkocht hadden, en verkopen krachtens dezes aan Berendt Egbersen en Machtelt Beeltsnieders, eheluiden, en hun erfgenamen, een kamp bouwland genoemd het Oever [Ouer], tiende-plichtig, gelegen in het Schultambt Wijhe en de buurtschap Marloe, reikende westwaarts de dijk, noordwaarts Sloots akker [Sloots Acker], oostwaarts de IJsselstroom en zuidwaarts aan een zeker stuk land genoemd de Helle, en dat met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheden, zoals die van ouds tot nu daartoe hebben behoord. De koopsom is door de koper aan de comparanten voldaan, en derhalve doen zij cessie en op¬dracht, cederen, transporteren en dragen over mitsdezen, het voor¬noemde land het Over [Ouer], een ieder in zijn kwaliteit, tot bezit en eigendom van Berendt Egbers en zijn huisvrouw Mechtelt Beltsnie¬ders, en hun erfgenamen. Zij beloven aan de kopers het land het Over [Ouer] te zullen wachten en waren en voor de evictie daarvan te caveren.
(De Schults heeft deze brief ondertekend en zijn onderhangend zegel daaraan bevestigd, en tot meerder vestenis daarvan heeft de genoem¬de E. burgemeester Peter Hendricksen Moock wegens zichzelf, zijn voorschreven maatschap [masschap] en al de andere verkopers deze naast de Schults onderschreven en zijn zegel hieronder gehangen).

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 jun 2021, 17:17

ria van bessen schreef:
15 jun 2021, 15:20
Ah, wat leuk. Mijn man stamt af van de kleindochter van Hendrik Rietberg, Jennigjen van Besten dochter van Hendrik op de Selhorst en haar zoon Jan gebruikt de naam van Besten al in 1748.
Nog wat dichterbij:
Via een ander lijn in mijn voorgeschiedenis, dit keer van mijn moeders kant, is Jan van Besten op Ammerveld, broer van Marrijcken Henricks Rietbergh een voorouder van me.
Zijn zoon is wel de naam Rietberg gaan gebruiken. Maar hij woonde ook op de Rietberg. Zijn zoon is (, of in ieder geval zijn kleinkinderen zijn) de achternaam Rietberg blijven gebruiken, in Mastebroek.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 jun 2021, 17:32

ria van bessen schreef:
15 jun 2021, 15:20
Wijhe invnr 4 f206v - Gedaan tot Campen, 18 aug 1646 [-] mombers van Jan Janssen, zoon van zaliger Jan Rotgerss [-] Rijck Janssen en Aeltien Wijndelss, eheluiden, Lambertt Jorriaensen en zijn huisvrouw Anne Rijckss. [-] wegens het kind van zaliger Jacob Rotgerss [-] verkopen[-] aan Berendt Egbersen en Machtelt Beeltsnieders, eheluiden [-]
Deze akte was mij nog niet bekend, bedankt!

Betreffende de verkopers, in de apostillen van Kampen:
331. Eodem die [17 Octobris 1643], fol.79.
Opte requeste van Peter Hericks Moock ende Rijck Andries brouwer als momberen van
zaelige Jan ende Jacob Rutgersens minderjarige kinderen, versoeckende, alsoe de mede
eijgenaers van het huijs den Oliphant ende het huijsken daer tegens over staende hijr achter de
Nieuwe muijre gelegen als oock van seecker stuck landes tegens Wije over, soe hetselve van
haer zaelige bestevader Reutger Alerts ende bestemoeder bij successie sijn aengehouden,
gedencken te vercoopen, dat haer supplianten in qualite voirschreven moege geconsenteert
worden, harer plechkinderen aendeelen ande voirschreven goederen, ten meesten prijse te
moegen vercoopen.
Was geapost: Schepenen ende Raedt authoriseren de voirschreven momberen, om der
kinderen aendeel aende voirschreven goederen neffens de mede eijgenaers ten meesten prijse
vande voirschreven kinderen te moegen alieneren ende vercoopen ende de penningen daer
van procederende ten meesten profijt van deselve kinderen wederom te emploieren ende aen
te leggen.
Jan en Jacob Rutgers, zonen van Rutger Alerts, zijn dus beide overleden in 1643.
Hier hoort bij:
RAK 91 FOLIO: 4 DATUM: 03-09-1639
onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed n.v.t.
comparanten Rix, Anna Wed. van Jacob Rutgers Moeder
Andreesen, Rijck Voogd
Rutgers, Alert Voogd
samenvatting
Comparante verklaart voor haar minderjarige dochter Fijgien Jacobs als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ2000 c.g., honderd rijksdaalders voor vaders kleren en een bed met toebehoren en belooft haar lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goed moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.
NB. in de kantlijn: op 24-09-1658 meldt dr. Johan Steenbergen, echtgenoot van Fijgien, het erfdeel te hebben ontvangen, waarvoor hij bedankt met belofte van vrijwaring.
En in de apostillen:
611. Idem[25 Januarij 1664], fol.210.
Opte requeste van Lambert Jurriaensen Ridder , als schoonvader van Dr. Johan Steenbergens
huijsvrou
, en momber van desselffs susters onmondich kint, bij zaeliger Henrick Huigo in
echte verweckt, versoeckende alsoo de boedel soo wel van de weduwe van wijlen de
Burgemeester Steenbergen, als mede van Henrick Huigo sal worden ontscheijden, en hij
remonstrant in de eerste twee verscheijden qualiteijten was draegende, om welckers wille hij
versocht, dat Jan Carsten van t’ Engbert, in sijn plaets mochte worden gesurrogeert.
Was geapost: Burgemeesteren, Schepenen ende Raedt authoriseren Jan Carsten van
t’ Engbert om in plaets van den suppliant in qualiteijt van momber van zaeliger Henrick
Huigo sijn naergelaten kinderen, de scheijdinge tusschen de erffgenaemen van wijlen de
weduwe van de heer Burgemeester Gerhardt Janssen Steenbergen te helpen maecken.
Maar dan zitten we al weer in de zoektocht Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer

Plaats reactie