Jan Egbers en Henderina Jans op de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Jan Egbers en Henderina Jans op de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Bericht door Egbert_ » 24 aug 2021, 15:35

ria van bessen schreef:
23 aug 2021, 17:31
[-] Zwollerkerspel f288 - 22 feb 1766 [-] Evert Neuteboom [-] legateert aan zijn nicht Egbertjen Harms
Ik heb de doopinschrijving van Egbertje gevonden:
  • 104898 Roelofs
    Datering: 1701-05-08
    Bron: Retroacta
    Voornaam: Herman
    Achternaam: Roelofs
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1701-05-08
    Tekst: en zijn vrouw Aaltjen Everts laten hun dochter Egbertjen dopen
    Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
    Inventarisnummer: 702
    scan
Egbertjen Harms zal dan het niet genoemde kind zijn Hermen Roelofs en wijlen zijn huisvrouw Aaltje Everts

Voogd Jannes Hendriks Bokkenberg zou deze kunnen zijn:
  • Dalfsen, 19 juni 1681
    Jan Hendricks Boggenbergh j.m. van Rechteren en Marretje Meijnders wed. tot Hasselt
    attestatie gegeven op Hasselt den 3 juli
Hasselt
  • Jan Hendricks J.M. van
    Dalfsen en
    Marreghie Meijnderts wed:
    tot Hasselt sijn
    ingeschreven den 15 juni 1681
Hasselt
  • Jan Hendricksen Bockenbergh
    Wedr ende:
    Hendrickie Klaesen weduwe
    beijde tot Hasselt
    ingeschr: den 31 Jul 1690
Maar behalve dat hij net als Hermen Roelofs uit Rechteren komt, zie ik geen mogelijke familieband.
  • Zwolle, 27-02-1701 Hermen Roelofs van Regteren j.m. en
    Aeltijn Evers Neuteboom j.d.
    S:G Hendrik Rikkinck en Derk Jansen
    H:G. de moeder
Is het volgende echtpaar al eens onderzocht:
  • Dalfen, 19 juni 1687
    Jannis Hendricksen j.m. van Rechteren en Jannighijn Roelefs j.d. van Rechteren
    getrout alhier den 10 juli
Bij het dopen van dochter Henrikie op 15-12-1695 wonen ze in Rechteren.
Dat is natuurlijk speculatie, maar Jannighijn Roelefs zou de zus kunnen zijn van Hermen Roelofs. Maar nergens gevonden dat deze Jannis Hendricksen zich Bokkenberg/Boggenberg noemt.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 aug 2021, 19:38

Egbert, dat door jou laatst genoemde echtpaar Jannis Hendricksen X 1687 Jannighijn Roelefs heb ik nooit onderzocht.

Als huwelijksgetuige tijdens de ondertrouw van Hermen Roelofs van Regteren en Aaltje Evers Neuteboom op 12 febr. 1701 heb ik Henrik Rikkinge en die kan ik nog niet echt goed plaatsen.
In oktober heb ik hier nog naar gezocht, ook omdat ik vond dat er vanwege dat gedwongen huwelijk van Hermen en Aaltje wel aardig laat werd getrouwd: officieel op 27 februari 1701 en de doop van Egbertje was al op 8 mei 1701. Daar zit maar 2 1/2 maand tussen. Heeft men eerst gewacht tot duidelijker werd dat de zwangerschap zich voort zette?

Helemaal vreemd vond ik toen de vernoeming: Egbertje. De moeder van Aaltje heette Derkje Gerrits. Stel dat met name de familie Neuteboom niet zo vrolijk werd van dat gedwongen huwelijk, dan zou je het kind naar de oma van moederskant kunnen noemen, wat ook eigenlijk de normale regel was voor de vernoeming van een eerste dochter. Maar dat is hier duidelijk niet gebeurd.

Ook heb ik me verleden jaar verwonderd over dat zinnetje “Hij legateert aan zijn nicht Egbertjen Harms, weduwe van Jan Koijker 6 gulden, en aan de Armen van Mastenbroek omdat ze de laatste onderhouden [verplegen] 40 gulden.” Moet je dat lezen als dat Egbertje later door de diaconie werd onderhouden? Ik heb dat huwelijk met Jan Koijker ook nog niet gevonden.

Onbekend is wie de moeder van Hermen Roelofs is. Zijn vader kan Roelof op den Pierick te Rechteren zijn. Wordt al in VS of in Hoofdgeld 1675 daar genoemd. Mogelijk heette de moeder van Hermen dan toch Egbertje of is de baby toch naar iemand anders genoemd.

In 1680 trouwt er te Dalfsen ene Jan Gerritsen Brinckman op 't Reckevelt J.M. te Rechteren op den Boggenbergh. Zijn a.s. vrouw Alfijt Jansen woont ook op den Boggenbergh. Daarom acht ik het mogelijk dat Jan Hendriks Bockenberg als voogd voor Egbertje Herms in 1703 daar ook uit Rechteren vandaan komt. Bewijs is er niet.

Er doet een Jan Hendrix Bockenberg, wonend bij de Grote Kerkhof, met Pasen 1680 belijdenis in Zwolle.

Kan 't Reckevelt nog als verbastering Rikkinge worden? En dan Hendrik Rikkinge, huwelijksgetuige, ook al afkomstig uit Rechteren?

Soldaat Hendrick Roelofs (!) Rickinga trouwt in 1680, wonend in de Spoelstraat, met de weduwe Anna Willems aldaar. Hun dochter Fennetje wordt in 1682 gedoopt. Hermen Roelofs en zijn 2e vrouw Jannetje Gerrits laten ook een Fennetje dopen, hoewel, dat is ook wel een gebruikelijke naam, dus redelijk vaak voorkomend, maar ik noem het toch even. Soldaat: een ander milieu dan boerenfamilies. .

Hermen Roelofs heeft in 1e huwelijk met Aaltje Evers overigens wel een zwager Jannes Hendriks. Zou dat nog die Bockenberg kunnen zijn?

Mede huwelijksgetuige van Hermen bij zijn 1e huwelijk in 1701, met Aaltje Evers: Derk Jansen. Dat kan Aaltje haar zwager zijn, want haar zus Gerregien was met een Derk Jansen getrouwd.

Voorgaande is duidelijk: meer vraagtekens dan uitroeptekens.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 aug 2021, 22:03

Bedankt voor de toelichting Janny!

De familie Neuteboom speelt eigenlijk maar een zijdelingse rol in deze zoektocht.

Belangrijkste reden om deze zoektocht weer op te pakken zijn aktes die een nieuw licht op de zaak geven. Destijds is er veel gezocht en gedebatteerd over de plaats en geschiedenis van het erf dat Jan Jans in 1769 kocht. Was Jan Jans [Knol] wel de koper, en wie waren de vorige bewoners, waar lag het erf, dat soort vragen.

Één van de stellingen was dat Harmen Jans die Geesje Jans trouwde (en Geesje Jans vervolgens met Willem Hendriks trouwde) niet dezelfde kon zijn die de weduwe Jan Klasen in het Vosje trouwde. Want de vrouw van Jan Klasen in het Vosje heette Lubbechien Lubberts.

Maar nu heb ik dus ontdekt dat Jan Klasen in het Vosje een tweede keer trouwde.
- Ten eerste is er een testament van 18 okt 1704, van Jan Claessen op de Nieuwe Weteringe in Mastebroeck en zijn huisvrouw Trientien Herms. Hun wederzijdse vrinden worden de erfgenamen. Alleen Trientien noemt haar beide zusters Geessien en Geertien Herms als erfgenamen.
- Ten tweede is er een Trijntien Herms wed. te Mastebroek die Hermen Jansen j.m. van Dalfsen.
- Ten derde zijn er de erfgenamen van wijlen Trijntien Herms, het laatst getrouwd geweest met Herman Jansen op de Nieuwe Wetering in Mastebroek. En daarvan heb ik ontdekt dat meer dan de helft van hen nakomelingen zijn van Geertje Harms uit Rouveen, dochter van Hermen Alberts. De overige erfgenamen hebben als patroniem Clasen. Mogelijk zijn zij de nakomelingen van Claas Egbers van het Swartwaters Clooster met Geesien Herms van Rouveen. Die, wonende in Streukel, in ieder geval drie kinderen liet dopen in Hasselt. Waaronder een Harmen. Die in 1715 met Aaltje Jans trouwde, beide te Streukel.

Dat lijkt me bewijs, en anders een stevige aanwijzing dat de eerste man van Trijntien Herms toch echt Jan Klasen in het Vosje was.

Aanvullend is een trouwinschrijving van Jan Klaessen Vosch Wed in Mastebroeck en Trijntjen Harms J.D. tot Hasselt in 1697.
Jan Klasen was toen inmiddels 70 jaar. (Volgens de klapper op de huwelijken Hasselt: Wosch Jan x Trijntje Harms 1697 203 113)

En met betrekking tot deze zoektocht betekent dat:
  1. 13 juli 1699: Jan Claessen in t' Vossien en zijn vrouw kopen land met een huis erop, oostwaarts de Nieuwe Weteringe en noordwaarts de Kerckweteringe
  2. 4 aug 1742: Herman Jansen koopt van de erfgenamen van zijn overleden vrouw, Trijntien Herms, de helft van de plaats aan de Nieuwe Wetering op de hoek van de Karkwetering
  3. 1832: Egbert Cornelis Lindeboom is eigenaar van huis en erf perceelnr. S1, dat ligt aan de Nieuwe Wetering, in de hoek met de Kerkwetering.
Dat deze drie beschrijvingen alle drie hetzelfde erf beschrijven. En dus ook hetzelfde erf betreffen.
Vergelijk je dat met diverse registers dan zie je:

- vuursteden 1682: Andries Cornelissen gebruiker, burgemeester Ittersum eigenaar
In 1699 koop Jan Claessen het land en huis van de erfgenamen van burgemeester van Ittersum.
- huizenregister 1741 no. 12: Hermen Janzen, woont er 32 jaar
Hermen Jansen trouwde in 1709 met de weduwe van Jan Claessen
- volkstelling 1748, no 10: Harmen Jans, Geesje Jans en dochter Geesje
Harmen Jans trouwde in 1742 als weduwnaar met Geesje Jans.
- vuursteden 1751, no 12: Harmen Jans in een eigen huis, dat in 1682 in het bezit was van Br. Jttersum

Vervolgens overlijdt Harmen Jansen in 1751, en hertrouwt zijn weduwe in dat zelfde jaar met Willem Hendriks.

In 1753 maken Willem Hendriks en Geesje Jans een testament. Willem Hendriks benoemd zijn moeder Hendrina Jans, hertrouwd aan Jan Egberts, als erfgenaam. In een eerder testament noemde Geesje Jans haar nichtje Geesjen Herms, dochter van haar zus Jennigjen Jans en haar man Harmen Jans

In 1769 verkopen Willem Hendriks en Geesje Jans hun huis aan Jan Jans. Jan Jans betaald met een schuldbekentenis, met het aangekochte goed als onderpand. Er wordt o.a. vastgelegd dat Willem Hendriks en Geesje Jans de rest van hun leven zullen inwonen bij Jan Jans.
In 1788 verklaren de erfgenamen van Willem Hendriks en Geesje Jans dat schulden zijn afgelost. Willems Hendriks is in 1780 begraven, Geesje Jans waarschijnlijk eerder. De erfgenamen blijken kinderen van Hendrina Jans, uit drie huwelijken, te zijn, en de kinderen van Jan Janzen en Lutgertjen Lubbertz uit Nieuwleusen, de ouders van Geesje Jans.
Aanleiding zal ongetwijfeld het overlijden van Jan Jans in 1788 zijn geweest. De voogden maken de inboedel op, de weduwe Janna Jacobs neemt de schulden over. En hertrouwd nog in datzelfde jaar met Egbert Cornelisse, boere zoon te Mastebroek.

En daarmee lijkt me ook bewezen, dat Willem Hendriks een half-broer was van Jan Jans die zijn erf kocht. Jan Jans was de zoon van Hendrina Jans, hertrouwd aan Jan Egberts.

- huizenregister 1806, no. 38: Egb. Cornelis [Lindeboom]
- registre civique 1806, no 38: Egbert Cornelis Lindeboom (22 Julij 1759)

Egbert Cornelis, gedoopt 22-07-1759, zoon van Cornelis Egberts en Marrigje Martens, op 12 november 1834 overleden. Partner Janna Lingeman

In de volkstelling van 1830 woonde hij nog op nr. 38, met schoonzoon Jochem Kloosterziel en dochter Mergje Lindeboom.
In het bevolkingsregister van 1839 is de naam van Egbert Cornelis Lindeboom als eigenaar en bewoner van kasternummer S1 doorgestreept en is Jochem Kloosterziel bewoner en eigenaar.

Conclusies:
1) Het erf dat Jan Jans in 1769 koopt, is het erf dat Jan Klasen in het Vosje en zijn tweede vrouw Trijntien Herms kochten in 1699, en het erf dat in 1832 volgens kadaster in het bezit was van Egbert Cornelis Lindeboom, die zijn weduwe Janna Jacobs Lingeman trouwde.

2) In het huizenregister 1741 en 1806 is voor beide jaren/periodes een ander volgorde aangehouden. Het huis dat Jan Jans kocht in 1769 heeft is in 1741 no. 12 en in 1806 no. 38.
In de (transcriptie) van het Register van Mastenbroek wordt dit ook aangegeven. De telling van de huizen onder A (=1741) begint met de Nieuwe Weeteringe, de telling van de huizen onder B (=1806) begint bij de Oude Wetering. Zuideinde. Bij B begint de Nieuw Wetering, Zuideinde bij huis no. 27. Om een enkel voorbeeld te noemen. Dat betekent dus dat op ieder foliumnr./bladzijdenr. het beschreven huis bij A (1741) niet hetzelfde is als het bij B(1806) is, en waarschinlijk zelfs van verschillende Weteringen zijn.

3) Een nieuw ontdekte akte kan toch net weer een ander kijk op de gebeurtenissen geven. Dat alles net even iets anders in elkaar zit dan eerder aangenomen, zelfs bewezen was bevonden. Maar dat is nu eenmaal onderdeel van een genealogische zoektocht. Opeens kan het toch weer net anders zijn dat je dacht. Blijven speuren dus!

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 aug 2021, 23:59

Bedankt voor de uitleg!

Nieuwe aktes kunnen inderdaad een nieuw licht werpen op een zaak, maar ze kunnen ook bestaande gedachten bevestigen. Vandaag was ik bezig met een serie originele notariële aktes die ik onlangs kreeg van iemand die aan het opruimen is. Ze sluiten naadloos aan bij alle aktes van het familiearchief dat ik van mijn vader kreeg, als zijnde de meest geïnteresseerde hierin uit de familie.

Zo wist ik al 40 jaar lang dat er een vrouw uit de familie was hertrouwd met iemand die slecht zorgde voor het bezit van de kinderen uit haar eerste huwelijk. De voogden gingen procederen en deze stiefvader werd drie keer opgeroepen voor de rechtbank te verschijnen. Hij liet drie keer verstek gaan. Vandaag las ik in een akte die ik nu kreeg een nieuw feit in dit verhaal: hij werd door de rechtbank gesommeerd direct het maaien van gras te staken op de bunders grasland die eigendom van die 4 kinderen en van zijn vrouw waren. Eerst moest het eigendom van het gemaaide gras beter worden vastgesteld. Het gras was niet zijn eigendom, dat stond vast. Dit lezend keek ik er niet raar van op, het paste in het plaatje dat ik al had van die man.

Maar ik probeerde me ook voor te stellen hoe zoiets dan gaat in de praktijk. Was het een soort kort geding? Er zal toch haast bij zijn geweest. Je kunt dat gras ook niet weken laten doorgroeien. En wat al gemaaid was, wat deden ze daar in de tussentijd mee? Nieuwe aanvullende informatie, maar ook weer nieuwe vragen.

Wij hebben een zeer interessante hobby!

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2021, 14:55

Dat er iets vreemds aan de hand is klopt, maar of dat wat je nu beweert
Dat betekent dus dat op ieder foliumnr./bladzijdenr. het beschreven huis bij A (1741) niet hetzelfde is als het bij B(1806) is,
is dat wel zo?

Bij deze klopt het namelijk wel - 1741 /1806 en 1795 én 1830

[telling 1741-1806] Oude Wetering. Zuideinde
B - Huis No. : 1
en zit
op nr 4 Mannis Bouwhuis
op nr 5 Egbert Jans van de Vegte
op nr 6 Bartus Lankhorst

HFG 1795 Oude Wetering op folio 47
Albertus Lankhorst [nr6] daghuurder Egbertjen Jans 5

en op f48:
Lubbert Berends tapper Grietjen Bertels 4
Egbert Jans [nr5 =v.d.Vegte] veehouder E. Jans 10
Mannis Bouwhuis [nr 4] veehouder E. Jans 5
Derk Evers boerrij D. Evers 9
Reinier Bruins hovenier Maria Jansen 7
Johannis Henssen gepensioneerde sergent Joh. Henssen 8

volgens 1830
Oude Wetering – pag. 1
Huis bewoner
nr 4 Joannes Lankhorst (37 ged. Zwolle 11-10-1792) x Johanna Nibbeling(ged. Zwolle 31-03-1798) huw. 29-04-1826 z.v. Albertus Lankhorst x Egberdina Jansen d.v. Jan Nibbeling x Thonia Vlierhuis

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 aug 2021, 16:56

ria van bessen schreef:
25 aug 2021, 14:55
Bij deze klopt het namelijk wel - 1741 /1806 en 1795 én 1830

[telling 1741-1806] Oude Wetering. Zuideinde
en zit
op nr 4 Mannis Bouwhuis
op nr 5 Egbert Jans van de Vegte
op nr 6 Bartus Lankhorst
Om met dit voorbeeld verder te gaan:

[telling 1741-1806]
A + B

op nr 4 Mannis Bouwhuis en op dezelfde bladzijde erboven (bij A in de transcriptie): Derk Geerlighs (eig Brouwer Nieuwenslijk )
op nr 5 Egbert Jans van de Vegte en op dezelfde bladzijde (bij A in de transcriptie): Jan Reijnders
op nr 6 Bartus Lankhorst en op dezelfde bladzijde erboven (bij A in de transcriptie): Antonij Jans (eig Convoijmeester Golts)

VOT1747: Nieuw Wetering Zuideinde
huis no 3: Antonij Jans (man), Maria Alberts (vrouw), 1 kind
huis no 4: Janna Teunis wed Jan Reinders (vrouw), 5 kinderen (, Zuid)
huis no 5: Derk Geerligs (man) Marrigjen Gerrits (vrouw), 3 kinderen

En bij vuursteden 1751, Nieuwe Weteringe:
huis no. 1: Antonni Jans (eig Erfgen. van de Convoijmeester Golts
huis no. 6: Jan Reinders Wed. De Brouwer Nijenslijk
huis no. 7: Derk Geerligs Wed. gebruiker, Selfs Eigenaar

De huizen 3-5 bij A zijn hier dus van de Nieuw Wetering Zuideinde, dezelfde nummers bij B zijn van de Oude Wetering. Zuideinde
Het verwarrend is echter, dat het maar één keer, op de beginpagina f339 wordt aangegeven:
Nieuwe Weeteringe.
A - Huis No. : 1

Oude Wetering. Zuideinde
incerit [=onzeker]
Je moet dus lezen, dat op folio 389 de reeks Nieuwe Wetering 1741 begint voor de oudste/eerste/bovenste huizen/vermeldingen. En dat op ieder pagina de tweede/onderste (=B) staat de reeks Oude Wetering. Zuideinde verdergaat.
Op folio f340 zou dat dat ook toegevoegd moeten worden:
Nieuwe Weeteringe.
A - Huis No. : 2

Oude Wetering. Zuideinde
B - Huis No. : 2
Het staat er niet, maar Je moet het er dus bijdenken.

Het register bestaat dus uit twee registers, die niet aan elkaar gekoppeld zijn:
Register van het Buirschap Mastenbroek 1741. (=A)
f339: Nieuwe Weeteringe.
(NB: na f345 gaat het verder met f326)
f341[II] Hasselerdijk onder Mastebroek
f346: Nieuwe Weteringe
f354: Oude Weetering in Mastenbroek
f382: Bisschops Wetering in Mastenbroek
Register van Mastenbroek. 1806 (=B):
f333: Oude Wetering Noord einde
f339: Oude Wetering. Zuideinde
(NB: na f345 gaat het verder met f326)
f345: Nieuwe Wetering Zuideinde
f358: Nieuwe Wetering Noordeinde
f367: Biswetering

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 aug 2021, 18:35

Misschien wordt het wat duidelijker met een scan erbij.
Regbewoners M'br 1741-04  - 331.jpg
Regbewoners M'br 1741-04 - 331.jpg (78.83 KiB) 5757 keer bekeken
Bijbehorende transcriptie:
f331 [II]:
[doorgestreept de gegevens van de huurder:]
A - Huis No. : 13
- Eigenaren der Huizen : Heer van Oldenhof
- Huerluiden en bewoners: Jan Egberds
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : 20
- hoe veel kinderen : 6
- koswinninge : koehouden
- Religie : G
- Eigenaren der Huizen : [a] 1745 Aug. [(?) - er stond ws. eerst 1745]
[b.] Geertje Derks
weduwe van
- Huerluiden en bewoners: [a] Gerrit Claassen
uit N. 37
- waar van : [a] hier van daan
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 1
- koswinninge : [a] veehouden
- Religie : [a] G
B - Huis No. : 13
- Eigenaren der Huizen : Herm Jans 3/4 [en de]
Geestelijkheid van Campen 1/4
in 10 1/2 morgen
- Huerluiden en bewoners: [a] Herm Jan
[bijgeschreven de achternaam:] Knol
weduwe
[b.] Jan Knol [staat bij: Geestelijkheid]
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 7
- koswinninge : Boerderije
- Religie :
Deze vermelding kwam eerder ter sprake: Jan Herms Knol x Petertje

Toen werd er geconcludeerd dat Herm Jans Knol op hezelfde erf woonde als zijn opa Jan Egbers.

Heel toevallig is het wel de grootvader van Herm Jans Knol, maar niet hetzelfde erf.

Uit het overzicht in de vorige bijdrage blijkt dat nr. 13 in 1741 Nieuwe Wetering was, en nr. 13 in 1806 Oude Wetering. Zuideinde.

Eigenaar in 1741 was Heer van Oldenhof, Wolter Jan van Haersolte tot Bijssel, Oldenhove en Wolfshagen. Eigenaar van Wolfshagen en de boerenerven die erbij hoorden.
En dat verklaart meteen waarom abusievelijk Jan Egberds is doorgestreept en Gerrit Claassen ervoor in de plaats is gekomen.
Gerrit Claassen in de dtb Mastenbroek:
- 29-04-1742, Gerrit Clasen trouwt met Aaltje Roelofs
- 26-12-1742, Roelof gedoopt, wonende aan de Oude Wetering
- 17-05-1744, Arentje gedoopt, wonende aan de Hasselerdijck
- 29-08-1745, Arentje gedoopt, wonende aan de Hasselerdijck
- 16-07-1747, Gerrit gedoopt, wonende op Wolfshagen
- 13-04-1749 Lubbigje gedoopt, wonende op Wolfshagen
- 21-03-1751 Claasje gedoopt, wonende op Wolfshagen

In de VOT1748 wonen Gerrit Clasen en Aaltje Roelofs aan de Hasseldijk no. 3, met Roelof, Gerrit en Arentje.
In vuursteden 1751: Hasselerdijk no. 9: Gerrit Clasen bij Wolfshagen

En daarmee lijkt me bewezen dat het doorstrepen van Jan Egberds een fout is geweest. Gerrit Clasen verhuisde naar een ander erf van Heer van Oldenhof.

Er is nog een bewijs dat f331, huisnr. 13 in 1741 aan de Nieuwe Wetering lag.
Een huis ervoor, op f330, huisnr. 12 in 1741: Hermen Janzen, die in 1742 van de erfgenamen van zijn overleden vrouw Trijntjen Harms de helft van de plaats, die thans door hem Hermen Jansen wordt bewoond en gebruikt in Mastebroek aan de Nieuwe Wetering op de hoek van de Karkwetering in het Camperweteringer Slagh, kocht.

dtb Mastebroek:
- 20-11-1763: Harmen Jans Knol x Geertje Derks [Schurink]
- 05-01-1792 en 25-10-1793 bij doopinschrijving, wonende aan de Oude Wetering
- 23-11-1809: begraven, Herm Jans van de O.W.

Volgens kadaster 1832 is wed. Harm Jans Knol, geb. Geertje Derks eigenaar van huis en erf aan de Oude Wetering, perceelnr. S134, huisnaam Kooiker. En volgens bevolkingsregister 1839, (kadaster perceel)nr. S134: Knol Jan (bewoner) Knol wed Harm Jan (eigenaar)

Dus op een bladzijde/folio op deze scan, een erf uit 1741 aan de Nieuwe Wetering en een erf uit 1806 aan de Oude Wetering.
En dat geldt ook voor de rest van het register: op één bladzijde/folio twee verschillende erven.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2021, 22:43

Als Hermen Jans overlijdt wordt hij als wonende aan de OW genoteerd

1809 den 23 van Slagtmaand begraven
Herm Jans van de O.W.
- Enkeld gegraven

Mastenbroek begraven
121 4 Herm Jans, van de O.W. 23/11 1809

Toch?

Je beweert dus dat Jan Egberts aan de NW woonde en dat dat de OW is.

Met andere woorden
Dat Jan Egberts dus aan de OW woonde in 1741

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2021, 23:09

bericht 2

Onderstaande is de NW
want op nr 37 zit later Marten Cornelis en dat is de NW in de telling 1795 én 1830

A - Huis No. : 37
- Eigenaren der Huizen : [-]
- Huerluiden en bewoners: Gerrit Claasen
- waar van : hier van daan
vertrokk. in N. 13
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : 1
- koswinninge : Veehouden
- Religie : G

Gerrit Claasen vertrok dus naar nr 13 - en dat klopt ook, genoteerd na Jan Egberts die in 1741 op de OW woonde.
Maar aangezien zijn gegevens zijn doorgestreept woonde hij daar niet meer na aug 1745

en dat klopt ook want in de VOT 1748 woont Jan Egberts aan de NW

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 aug 2021, 09:26

Ik heb dat hiervoor al aangegeven. Voor kritisch onderzoek van het huizenregister 1741 1806 projecteer ik niet de gegevens van 1806 klakkeloos op die van 1741.
Eerst bestudeer ik wat er geschreven staat bij 1741.

voor f331 [II] huis no. 13:
Jan Egberds , woont er 20 jaar en heeft 6 kinderen. Die beschrijving past bij Jan Egberts x Hendrina Jans aan de Nieuwe Wetering.
Maar wat nog belangrijker is: de eigenaar.
Eigenaar is Heer van Oldenhof. Volgens het register van 1741 bezit hij drie huizen:
- Huerluiden en bewoners: Jan Egberds
A - Huis No. : 14
Peter Gerrits
- Huerluiden en bewoners: Jacob Hendriks
A - Huis No. : 35
- Eigenaren der Huizen : [a] D Heer van Oldenhof
[b.] Aleida van Marle
- Huerluiden en bewoners: Egbert Jans

Niet iedereen kan zich zomaar Heer van Oldenhof noemen. Volgens Gevers en Mensema in De Havezathen van Salland en hun bewoners, pag. 487:
  • Wolter Jan van Haersolte was in 1690 geboren op het huis Bijssel. Van zijn vader had hij de Oldenhof bij Markelo in Twenthe geërfd, waarvan hij in 1715 werd verschreven.
  • Het goed Wolfshagen was in 1721 zijn bezit gekomen
  • Van Haersolte werd in 1732 drost van Salland
De Heer van Oldenhof is dus Wolter Jan van Haersolte en hij is bezitter van Wolfshagen.

Hij komt voor in vuursteden 1751:
Nieuwe Weteringe, no. 13, Jan Egbers (bewoner) D. Hr. Wolter Jan Vn. (eigenaar)
Hasselerdijk, no. 9 Gerrit Clasen bij Wolfshagen (bewoner) Douariere van de Drost Wolter Jan Van Haersolte
En ook het erf waar Jacob Hendriks woonde komt er in voor:
Nieuwe Weteringe, No. 14, Jacob Hendriks (bewoner) Drost Haersolte (eigenaar)

In de VOT1748 wonen Jan Egbers x Hendrina Jans naast Jacob Hendriks x Henrikjen Willems op de Nieuwe Wetering, Noord Einde. en Gerrit Clasen aan de Hasselerdijk

De oplettende lezer zal gezien hebben dat Gerrit Clasen op de plek van Egbert Jans. En niet op de plek van Jan Egberts zoals huizenregister 1741 aangeeft.

Dit zou op z'n minst de vraag moeten oproepen of het erf van 1741 wel het erf van 1806 is.

Nog een voorbeeld: Gerrit Clasen kwam uit huis no. 37, volgens huizenregister 1741. En zo staat het ook in dat zelfde register van 1741, f355. No. 37 is in 1806 een huisaan de Nieuwe Wetering.
Maar er staat meer bij in 1741:
eigenaar is Klaas Kloosterman, die er zelf woont, maar in 1742 vertrekt. In 1741 woont hij er 17 jaar.
volgende bewoner is Gerrit Claasen, die naar no. 13 vertrekt
daarna komt Hendrik Broekhuisen uit Campen er wonen.
Volgens de VOT1748 woonden Henrik Broekhuis x (1744) Berentien Henriks aan de Oude Wetering. En lieten vanaf 1745 kinderen dopen, wonende aan de Oude Wetering.
Volgens vuursteden 1751 woont Henr. Broekhuis aan de Oude Weteringe in een huis van Claas Janse Cloosterman

Ook hier weer de vraag: is het erf van 1741 hetzelfde als dat van 1806

En dan nog een voorbeeld: het huis naast nr. 38, nr. 38 folio f356. Ook nr. 37 is in 1806 een huis aan de Nieuwe Wetering.
eigenaar en bewoners: Jan Egberts, overleden, kwam van Streukel en heeft er 60 (!) jaar gewoond.
eigenaar in 1742: Egbert Jans, er wonen dan knegten en een maegd
hier hoort bij, een testament van 12 september 1733 (gelezen op 17 dec 1741):
  • Jan Egberts maakt een testament. [-] zijn zoon Egbert Jans en diens huisvrouw Annigje Alberts [-] de plaats, die door de testator thans zelf wordt bewoond en gebruikt en gelegen is op de Oude Weteringe in Mastebroek
Volgens de VOT1748 wonen Egbert Jans x Anna Alberts aan de Oude Wetering Noordeinde.
Volgens het lidmatenboek van Mastebroek is Jan Egberts, die in 1729 aan de Oude Wetering woonde, 06-12-1741begraven.
Elders op het forum staat dat Jan Egberts met Dieuwertje Assies getrouwd was.
Verder vermoed ik dat hij op 25-02-1663 te Hasselt is gedoopt, als zoon van Egbert Sijmons huisman te Streuckel
Egbert Jans x Anna Alberts komen voor in het lidmatenboek van Mastebroek. Ze zijn in 1729 lid Op de Nieuwe Weteringe en Hasseler Dijk. Ik kon ze al nooit plaatsen op de Nieuwe Wetering, maar zij woonden dan waarschijnlijk bij Wolfshagen aan de Hasselerdijk
f353:
A - Huis No. : 35
- Huerluiden en bewoners: Egbert Jans , heeft er 24 1/2 jaar gewoond. Dus ook al in 1729 bij de huisvisitatie van de dominee.
Egbert Jans en Anna Alberts zijn dan in 1742 vertrokken naar de Oude Wetering. En hebben plaats gemaakt voor voor Gerrit Claasen

Nu zou je je toch niet eens moeten afvragen of het erf in 1741 wel het erf van 1806 is.

In het huizenregister staat voor de huizen van Klaas Kloosterman op 37 en Jan Egberts op 38:
f354:
Oude Weetering in Mastenbroek
A - Huis No. : 36

@Ria: Ik heb bewondering voor je genealogische inzichten en inzet op dit forum. Maar als het om het huizenregister 1741 1806 gaat, moet ik helaas constateren dat je een grote beginnersfout maakt. Je hebt een document en beweert bij hoog en laag dat het document klopt zoals jij het leest. En uit andere documenten pluk je hooguit wat je stelling kan bevestigen. Bronnen die aangeven dat de werkelijkheid anders is worden niet gezocht of genegeerd. Je bent bekend met Jan Egbers x Dieuwertje Assies op de Oude Wetering vanuit het ORA. Maar als het het om het inwonersregister 1741 1806 gaat negeer je deze informatie en beperk je je tot bewijs binnen het register zelf.

Ook mijn oudoom maakte die fout: hij schreef in Gens Nostra, dat Dirk Jans een zoon was van Jan Egberts Knol en Hendrina Jans. Waarschijnlijk had hij zijn bewijs ook gevonden in een register, pachters van de stadserven op Kampereiland.
In een gedrukt boek van 1998 van J. Groten staat:
  • 15 okt 1758 tot Petri 1764 tot Petri 1774 tot ca 1781: Dirk Jans Knol (zn. van Jan Egberts Knol en Hendrina Jans), afkomstig uit Mastenbroek, pachter van erf 12/Kattenwaard
Nader onderzoek, in met name het ORA, heeft opgeleverd dat Dirk Jans een zoon van Hendrina Jans en Jan Dirks, haar tweede man. En dat Jan Egberts dus de stiefvader is.

Verzachtende omstandigheden, dat in 1949 de archieven waarschijnlijk minder goed geïnvertariseerd en minder toegangkelijk waren. En dan Jan Rientjes zijn vele transcripties nog moest schrijven.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 27 aug 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie