Claas Jansen Cloosterman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2021, 16:10

bericht 2

VST 1682
– aan de Zeedijk
Willem Kiers eigenaar Stad Zwolle -2-
Jan Claessen eigenaar Gerrit van Goors kind -1-

Jan Claessen is NIET vermeld IN HFG 1675 - WEL JAN Cornelis EN KLAAS CORNELIS

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 16:39

Eerst een kanttekening. De hoofdgeld 1675 en vuursteden 1682 kun je niet één op één naast elkaar leggen. In de reconstructie waarmee ik bezig ben, blijkt dat de telling in vuursteden van zuid naar noord is. Maar hoofdgeld 1675 lijkt niet altijd goed aan te sluiten. Je ziet dat bijvoorbeeld na Louw Lubbers, de koster. Na hem in 1682 Jacob Derks, maar in 1675 zit daar nog weer tussen.

Maar voor zover ik het kan overzien, komt Jan Klaessen op de plek van Lubbert Henrix.

Niet helemaal zeker, maar ik vermoed dat Lubbert Henrix de volgende is:
  • 07-01-1644 Lubbert Henrijcksen Henrijck Andriesen sone in Mastebroeck ende
    Grietijn Willems Willem Hermense N.D. int' Gagel

Volgens f439 - 17 jan 1685 is Grietje Willems dan weduwe.
Ze heeft een Willem Lubbertssen die met Aeltien Jacobsen, weduwe Derck Jansen Bos trouwt, en een dochter Velike Lubbers, die bij Claes Herms twee kinderen krijgt, Diewertien en Harmen. Harmen wordt pachter op het erf van zijn opa Lubbert Hendriks.

Dan zou je vermoeden, dat Jan Klaessen op één of andere manier familie is van Lubbert Hendriks en Grietje Willems. Schoonzoon bijvoorbeeld. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Dat Jan Klaessen in vuursteden 1682 genoemd wordt, hoeft volgens mij niet uit te sluiten dat hij de bruidegom van 22 Mart. 1683 is. Hij is van Mastebroek. En waarom zou hij niet ongetrouwd ergens kunnen boeren? Op een plek bovendien, waarvan de vorige pachter net overleden was, is hij er alvast begonnen net voor hij trouwde? (Tenminste als het zo gegaan is, zeker weten doe ik het niet.)

Maar er is ook een Jan Clasen aan de Hasselaar Dijk in 1694. Dat kan ook de man van Jannegien Derx zijn.

Als Jan Claessen, de zoon van Claes Jansen en Jacobien Arents op één of andere manier verwant is aan Lubbert Hendriks en Grietje Willems, dan is het aannemelijker dat hij de pachter van Snijders erve is geworden.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 17:47

ria van bessen schreef:
19 sep 2021, 16:10
bericht 2

VST 1682
– aan de Zeedijk
Willem Kiers eigenaar Stad Zwolle -2-
Jan Claessen eigenaar Gerrit van Goors kind -1-

Jan Claessen is NIET vermeld IN HFG 1675 - WEL JAN Cornelis EN KLAAS CORNELIS
Klopt, in 1675 woonde de weduwe van Geert Rotgers op die plaats.
( Opvallend dat in 1694 daar Reiner Minekus woont. In hfd 1675 woont ene Minicus Reiners op de Oude Wetering, maar daarna niet meer.)
Zie ook mijn reconstructie van de Zeedijk: https://home.kpn.nl/bu6gu1/Afsched/

Jan Claessen (1682) van de Zeedijk zou ook dezelfde kunnen zijn als Jan Clasen aan de Hasselaar Dijk in 1694.

Daar kun je ook Jan Cornelis en Claes Cornelis terug vinden.

11 apr 1693 Claes Cornelis aan de zeedijk verkoopt zijn huis aan de diaconie vanwege schuld
Vermoedelijk waren alleen de opstallen van hem, daar het erf waar hij op woonde later van het weeshuis Zwolle blijkt te zijn.

Na Claes Cornelis kwam Gerrit Vribbels op dat erf. Hij was getrouwd met Elisabeth Klasen. Maar of zij een dochter is van Claes Cornelis, dat is mij niet bekend.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 sep 2021, 19:56

Het Hoofdgeld geeft alle personen boven de 17 jaar.
Het VST geeft alleen de erven die een vuurstede of oven hebben.

Dan kan er dus verschil lijken te zijn, maar voorzover ik het kan bekijken dan is de opsomming hier toch wel gelijk.
Zeedijk is toch geen Hasselterdijk ? In de registers wordt dit wel apart vermeld.

Derk Pelle staat genoteerd op de NW -
zijn vrouws dochter Geertje is getrouwd met ene Jan Clasens.

VST 1682
- HASSELER DIJCK
Derk Pelle - niet ingevuld - 1 VST
Albert Peters - Dijckgr. Erfge. -1 VST
[Doorgestreept de volgende 2 regels:]
't Huijs Wolfshaegen ut supra NB.staet ledig, en is heel vervallen.

Derk Pelle IDEM vermeld HFG 1675

Hier hoort bij

ZWK f56 - 3 mrt 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen [!] en Otto Meuwsen, Doctoren.
In het Gericht is verschenen Berentjen Eghbers, weduwe van Albert Peters op Wolfshagen, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar zeven onmondige kinderen (Eghbert, Peter, Gerrijt, Fennighjen, Lijsebet, Cornelis en Annighjen ) tot mombers verzocht Simon Eghbers, oom van moeders zijde, en Jan Klasen, aangehuwde oom van vaders zijde.

ZWK f198 - 5 mei 1696 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Henriks en Henrik Berghorst.
In het Gericht zijn verschenen Hermen Enghbers voor hem zelf, verder Roelof Jansen, voor hem zelf, en Zijze Zijzen [doorgestreept: en Grietjen Jansen, tutore marito eheluiden] mede voor hem zelf, en tesamen de rato caverende voor hun respectievelijke zuster, moeder en schoonmoeder Arentjen Enghbers, weduwe van Geert Roelofs, en dan nog Arent Claessen en Jacobjen Willems, eheluiden, Gerrijt Claassen en Claasjen Claassen, eheluiden, Hendrik Claassen en zijn huisvrouw Merghjen Eghbers, Jan Klaassen en zijn huisvrouw Geesjen Peters, Evert Jacobs en zijn huisvrouw Wichemtijn Claassen, de vrouwen tesamen met hun mannen als mombers geassisteerd, onder hun allen erfgenamen van zaliger Albert Roelofs.

Dan deze

f31 - 5 aug 1693 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Henriks en Jan Wolf van Rijssen.
In het Gericht is verschenen Hermen Hendriks, wonende aan de Veghte. Hij heeft over zijn onmondig kind met name Jan, in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Eghbertjen Jans tot mombers verzocht Jan Klasen, aangehuwde oom van moeders zijde, en Claas Herms [,] naberman [= buurman]. Zij zijn daarop door het Gericht verhoord en hebben deze momberschap aangenomen.
Waarna hij comparant ter presentie van de gezeide mombers aan zijn voornoemd kind erfuiting heeft gedaan en aan deze voor zijn zaliger moeders goed bewezen een somma van 200 Caroli gulden. Hij belooft dit kind te onderhouden totdat het 16 jaren oud zal zijn geworden, en deze ondertussen lezen en schrijven te laten leren. Hij verklaart hiermee een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen.
- Juramentum per tutores remissum est.

Deze

f33 - 8 aug 1693 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Gerrijt van Rijssen en Gerrijt Arens in de Boxen.
In het Gericht zijn verschenen Roelof Jansen en Jan Klaassen, in de kwaliteits als mombers van Geesjen Gerrijts, dochter van zaliger Gerrijt Roelofs en Geesjen Jansen, eheluiden. Zij verklaarden voor hun genoemde pupil te hebben genegotieerd en opgenomen van Hillighjen Jans, wonende tot Campen, een kapitale somma van 100 Caroli gulden. Die zij comparanten qqa. beloofden jaarlijks te verrenten met een somma van 5 Caroli gulden, waarvan heden over één jaar de eerste rente zal verschijnen en moet deze [dan] betaald worden. Zij stellen hiervoor boven een generaal verband van hun pupilles persoon en goederen, tot een speciaal onderpand en hypotheek deze haar [des zelfs] zeven en een vierendeel morgen hooiland, liggende in vier kampjes in Mastenbroek in Lammighjes Huis in dit kerspel van Zwolle; zijnde vrij eigenlijk land, alleen op 17 december 1692 bezwaard met een kapitaal van 250 Caroli gulden ten profijte van Lubbert Brans. Bovendien hebben de beide mombers zich ieder in solidum voor dit kapitaal en de rente als borg ingelaten, en beloofd het verbonden goed te zullen wachten en waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.

Dan deze

Jan Klasens in Berkum in de Poepershoek - na 1682
Is deze wel vermeld in het Zoutgeld? Ik heb die gegevens niet.

Jan Klasens in Genne [1682]

Jan Klasens dus aan de zeedijk [1682] - vermoedelijk zoon van Claas Cornelis aan de zeedijk

Jan Klasens in het Vosje NW = geen familie van Jacob Derks

en dan de Jan Klasens op de OW [1682] -
Valt voor mij sowieso af als getrouwd met Jannegien Derks omdat zijn weduwe in 1729 nog pacht volgens gegvens Kampen
Maar kan wel de volle neef zijn.

Volgens mij heb ik alle Jan KLasens gehad die er voor in aanmerking komen.

Helaas geen enkele getrouwd met Katrien, dat stel is toch wereldberoemd ;)

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 20:31

ria van bessen schreef:
19 sep 2021, 19:56
Het Hoofdgeld geeft alle personen boven de 17 jaar.
Het VST geeft alleen de erven die een vuurstede of oven hebben.
Maar in Zwollerkerspel wordt alleen de naam van de hoofdbewoner vermeld, en in vuursteden de naam van gebruiker en de naam van de eigenaar.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 20:35

ria van bessen schreef:
VST 1682
- HASSELER DIJCK
Derk Pelle - niet ingevuld - 1 VST
Albert Peters - Dijckgr. Erfge. -1 VST
[Doorgestreept de volgende 2 regels:]
't Huijs Wolfshaegen ut supra NB.staet ledig, en is heel vervallen.

Derk Pelle IDEM vermeld HFG 1675
Maar in zoutgeld 1694 woont hier ene Jan Clasen. Hij zou verhuisd kunnen zijn vanaf de Zeedijk hiernaar toe. Dat was wat ik bedoelde.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 20:42

ria van bessen schreef:
ZWK f56 - 3 mrt 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen [!] en Otto Meuwsen, Doctoren.
In het Gericht is verschenen Berentjen Eghbers, weduwe van Albert Peters op Wolfshagen, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar zeven onmondige kinderen (Eghbert, Peter, Gerrijt, Fennighjen, Lijsebet, Cornelis en Annighjen ) tot mombers verzocht Simon Eghbers, oom van moeders zijde, en Jan Klasen, aangehuwde oom van vaders zijde.

Albert Peters heeft een zus Geertien Peters x 1) Cornelis Derks (†<1686) 2) Jan Claesen (†<1717)

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 sep 2021, 21:20

ria van bessen schreef:
Jan Klasens in Berkum in de Poepershoek - na 1682
Is deze wel vermeld in het Zoutgeld? Ik heb die gegevens niet.
Niet vermeld in Zoutgeld 1694
In zoutgeld 1694, schoutambt Zwolle zijn drie Jan Clasen te vinden. Alle in Mastenbroek: Hasselaar Dijk, Nieuwe Weteringe (in ’t Vossyn), Oude Weteringe
bron: Zoutgeldregisters

Jan Klasen, de kinderen zaliger vaders volle neef was voogd in 1694. Als de voogd hoofd van een gezin uit schoutambt/kerspel van Zwolle was, blijven er maar twee kandidaten over. Want die in 't Vossyn is het niet.
En die aan de Hasselaar Dijk, kan heel goed met de weduwe Cornelis Derks (†<1686) getrouwd zijn. Zij woonde aan de Hasseler Dijck bij erfuiting van 1686. Desondanks geen Cornelis Derks in vuursteden 1682 en hoofdgeld 1675, aan de Hasseler Dijck, maar wel in Genne Overwaters! De weduwe lijkt dus na hertrouwen een eindje verderop te zijn gaan wonen. (Genne Overwaters wordt soms ook Hasselerdijk genoemd, maar in vuursteden-register is er wel onderscheidt)

Blijft dus puzzelen, bij gebrek aan aktes.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 sep 2021, 09:06

ria van bessen schreef:
Valt voor mij sowieso af als getrouwd met Jannegien Derks omdat zijn weduwe in 1729 nog pacht volgens gegvens Kampen
Als zij nog leeft in 1729, waarom staat zij dan niet vermeld in hoofdgeld 1723 ? Er staat wel een andere weduwe in hoofdgeld 1723. Ze zal dus niet ontbreken omdat ze als vrouw hoofd van het huishouden is.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 sep 2021, 10:12

Egbert_ schreef:
20 sep 2021, 09:06
ria van bessen schreef:
Als zij nog leeft in 1729, waarom staat zij dan niet vermeld in hoofdgeld 1723 ? Er staat wel een andere weduwe in hoofdgeld 1723. Ze zal dus niet ontbreken omdat ze als vrouw hoofd van het huishouden is.
Ik zie in het HFG onder de OW ook geen aanwijzing naar Harmen Claasz of zijn zoon Peter die uiteindelijk op het erf gaan boeren. Terwijl Aaltje Jans en Herman al in 1707 zijn getrouwd. Dus wie zit er dan op het erve - als de gezochte Jan Klasen of zijn vrouw op de OW al zijn overleden?
Geen idee.

Plaats reactie