Heino PQ 1749 11e classe [onder de 300 gls]
De Maats 3 . 75
De Volker 2 .
GEEN VUURSTEDE 1751
HFG 1767
f1053 / (1):
Register
Van onvermogene en niet van den Armenstaat trekkende
Teunis de Volker 1
Janna sijn Vrouw 1
Derkjen haere Moeder 1
Onverklaarbare afwijking in aktes in het Rechterlijk Archief van Raalte
- ria van bessen
- ria van bessen
Re: Onverklaarbare afwijking in aktes in het Rechterlijk Archief van Raalte
Om dit topic netjes af te sluiten heb ik nog wat energie gestopt in het zoeken naar een verbinding Lamb. de Ruiter en Lambert Hessels.
Om het geheugen op te frissen nogmaals de akte.
Wijhe f548 - 26 juni 1743 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg,
Richter tot Wijhe.
Keurnoten Antonij Gerrits en Teunis op Buirik.
Jannes van der Vegt en zijn vrouw Johanna ten Tusschede hebben een hypotheek van 175 Caroli gulden verkregen van Hendrikjen Gerrits, weduwe van Jan Stevens, wonende op 't Lierder Holthuis [Lierderholthuis] onder Heino. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag heden over één jaar. Onderpand zijn de Jan Jacobs Stee en de Jacob Bakkers Stee, alsmede hun deel in de boomgaard, zoals zij van hun ouders hebben gekregen, grenzende ten noorden aan de hof van de weduwe Klumpers en ten zuiden aan de hof van Willem Voomberg.
Kantlijn: 29 juni 1753 - Verw. Scholtus Bannier.
Keurnoten Lamb. de Ruiter en Henric Hescamp.
Lammert Wessels op 't Heuvels verklaart dat 50 gulden is afgelost, waardoor de boomgaard vrij van hypotheek komt.
Kantlijn: 17 sep 1755 - Bannier, Verw. Scholtus.
Keurnoten Jan Sonnenbarg en Derk Hammink.
Lambert Teunis verklaart dat de rest van de hypotheek is afgelost.
Die Lambert Hessels is deze.
Ze zijn NG. Deze familie van der Vegt is trouwens ook NG
Heino VOT 1748 blz. 20:
Holtermans Rott
1 - Lammert op t Wessels en Frederika Berents zijn vrouw.
2 -
3 - Berent & Aaltien Lammerts.
4 - Derk Garrits & Anna Berentsz.
Julij 4 1745 - Berent S. van Lambert Gerrits en Frederika Berents
op 't Rosendal
31 mrt 1748 - Aeltien D. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents op
't Wessels
14 mei 1752 - Jan S. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents
aen het Rosendal
16 April 1756 - Geertruijd D. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents
op het Wessels
Febr. 8 1760 - Jan Z. van Lambert Gerrits en Frederika Berents
aen het Rosendal
Het erve het Wessels wordt ook Rosevoort genoemd volgens het ORA Heino en het wordt verkocht aan Peter van Hoboke in 1742. Dan wordt als meijer ene Jan Alberts genoemd.
Lambert Gerrits lijkt dus erfgenaam én familie te zijn van Hendrikje Gerrits wed. Jan Stevens. Jan Stevens wordt wel vermeld in het HFG1723 maar verder kan ik niets vinden.
En wat Lamb. de Ruiter hier als keurnoot doet is opmerkelijk.
Er is maar één Lambert de Ruiter te vinden in heel Wijhe en Heino en dat is deze.
Het enige wat ik nog heb - en waar ik niets mee kan - is een Jan Gerrits de Ruiter als keurnoot in Raalte. Gezien de patroniemen zouden ze familie van elkaar kunnen zijn, maar die veronderstelling is verder nergens op gebaseerd.
Ik heb nog geprobeerd om het eerder huwelijk van Jan de Ruiter te traceren. Ik heb een vermoeden dat zijn 1e vrouw Trijntje Willems heette. Die nl dezelfde grond heeft als die later Jan de Ruiter met Maria verkoopt. Plus het feit dat de helft van de Witte Arent zoalshet huisje heette in bezit was van Galgenbelt. En de vader van Trijntje is Willem Jans die een stiefzoon is van Tonis Jans Galgenbelt die eigenlijk een Monninkhuis is.
Een heel verhaal, misschien niet goed te volgen.
Maar ik wou het hier toch plaatsen. Zodat het helder is dat er verder niets over het hoofd is gezien en het mysterie rond de erfuiting van Lambert de Ruiter een mysterie blijft, gedeeltelijk dan.
Om het geheugen op te frissen nogmaals de akte.
Wijhe f548 - 26 juni 1743 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg,
Richter tot Wijhe.
Keurnoten Antonij Gerrits en Teunis op Buirik.
Jannes van der Vegt en zijn vrouw Johanna ten Tusschede hebben een hypotheek van 175 Caroli gulden verkregen van Hendrikjen Gerrits, weduwe van Jan Stevens, wonende op 't Lierder Holthuis [Lierderholthuis] onder Heino. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag heden over één jaar. Onderpand zijn de Jan Jacobs Stee en de Jacob Bakkers Stee, alsmede hun deel in de boomgaard, zoals zij van hun ouders hebben gekregen, grenzende ten noorden aan de hof van de weduwe Klumpers en ten zuiden aan de hof van Willem Voomberg.
Kantlijn: 29 juni 1753 - Verw. Scholtus Bannier.
Keurnoten Lamb. de Ruiter en Henric Hescamp.
Lammert Wessels op 't Heuvels verklaart dat 50 gulden is afgelost, waardoor de boomgaard vrij van hypotheek komt.
Kantlijn: 17 sep 1755 - Bannier, Verw. Scholtus.
Keurnoten Jan Sonnenbarg en Derk Hammink.
Lambert Teunis verklaart dat de rest van de hypotheek is afgelost.
Die Lambert Hessels is deze.
Ze zijn NG. Deze familie van der Vegt is trouwens ook NG
Heino VOT 1748 blz. 20:
Holtermans Rott
1 - Lammert op t Wessels en Frederika Berents zijn vrouw.
2 -
3 - Berent & Aaltien Lammerts.
4 - Derk Garrits & Anna Berentsz.
Julij 4 1745 - Berent S. van Lambert Gerrits en Frederika Berents
op 't Rosendal
31 mrt 1748 - Aeltien D. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents op
't Wessels
14 mei 1752 - Jan S. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents
aen het Rosendal
16 April 1756 - Geertruijd D. van Lambert Gerrits en Fredrika Berents
op het Wessels
Febr. 8 1760 - Jan Z. van Lambert Gerrits en Frederika Berents
aen het Rosendal
Het erve het Wessels wordt ook Rosevoort genoemd volgens het ORA Heino en het wordt verkocht aan Peter van Hoboke in 1742. Dan wordt als meijer ene Jan Alberts genoemd.
Lambert Gerrits lijkt dus erfgenaam én familie te zijn van Hendrikje Gerrits wed. Jan Stevens. Jan Stevens wordt wel vermeld in het HFG1723 maar verder kan ik niets vinden.
En wat Lamb. de Ruiter hier als keurnoot doet is opmerkelijk.
Er is maar één Lambert de Ruiter te vinden in heel Wijhe en Heino en dat is deze.
Het enige wat ik nog heb - en waar ik niets mee kan - is een Jan Gerrits de Ruiter als keurnoot in Raalte. Gezien de patroniemen zouden ze familie van elkaar kunnen zijn, maar die veronderstelling is verder nergens op gebaseerd.
Ik heb nog geprobeerd om het eerder huwelijk van Jan de Ruiter te traceren. Ik heb een vermoeden dat zijn 1e vrouw Trijntje Willems heette. Die nl dezelfde grond heeft als die later Jan de Ruiter met Maria verkoopt. Plus het feit dat de helft van de Witte Arent zoalshet huisje heette in bezit was van Galgenbelt. En de vader van Trijntje is Willem Jans die een stiefzoon is van Tonis Jans Galgenbelt die eigenlijk een Monninkhuis is.
Een heel verhaal, misschien niet goed te volgen.
Maar ik wou het hier toch plaatsen. Zodat het helder is dat er verder niets over het hoofd is gezien en het mysterie rond de erfuiting van Lambert de Ruiter een mysterie blijft, gedeeltelijk dan.
In mijn eerste bericht opperde ik dat er mogelijk een fout is gemaakt bij het opmaken van de akte Deel 6 f214 (origineel = f103) - Raalte, 5 nov 1766 waarbij ik het vreemd vond dat Berendiena Berentsen, weduwe was van Jan Nijenhuis i.p.v. Hendrik Nijenhuis maar ik vond nog een akte waarbij wel degelijk een Jan wordt genoemd!
Zie alle onderstaande aktes.
Deel 5 f336 - Raalte, 21 mei 1756 - Arnolt Westenberg, Scholtus van Holten en
Bathmen, en Verw. Scholtus van Raalte.
Keurnoten Gerrijt Berents van Eerten en Hendrik van Eerten.
In het Gericht zijn verschenen Jan Kortenhorst en zijn vrouw Janna Herbrink, en Teunis Bosch en Janna Hendriksen, eheluiden, maritis tutoribus. Welke verklaarden voor een wel betaalde somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen, zulks doende bij dezen, aan Hendrik Coopman en diens vrouw Berendina Berends een kamp zaailand de Penneker genaamd, met het heggehout dat daar om staat, zijnde ongeveer 3 mudde land groot, gelegen in de boerschap Linderte [in het] Scholtambt Raalte, zijnde bezwaard met [aan] ordinaris verponding 1 gulden en 6 stuiver, en [aan] ordinaris contributie 1 gulden en 6 stuiver, tesamen 2 gulden en 12 stuiver, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, lusten en lasten, ap- en dependentiën van dien, zo en in dier voegen als zij deze van de Heren van de provincie van Overijssel hebben aangekocht, zijnde herkomstig uit het erve Wijtten. Waarvan zij comparanten in het Gericht uitgaan, doende cessie en transport aan bovengemelde Hendrik Coopman, zijn vrouw en hun erfgenamen, met de belofte om dit transport te zullen wachten en waren voor de evictie en opspraak als volgens Landrecht.
- In kennis der waarheid is dit door mij Verw. Scholtus en de eerste comparanten en op verzoek van de laatste comparanten door Hermannus van Eerten getekend en gezegeld.
Tijdens mijn speurtocht in het Rechterlijk Archief van Raalte kwam ik de onderstaande akte ook nog tegen.
Deel 6 f185 - Raalte, 21 feb 1766 - Evert van Ketwich Scholtus van Raalte
Keurnoten Jan Volbrink en Albert Horstman.
In het Gericht zijn verschenen Berent Vegterloo en Hendriena Lukassen Ehel: en Jan Jansen en Berendiena Berentsen Ehel: maritis tutoribus bekenden schuldig te wezen aan de Heer Wiebrandus Joannes Kock (Kok) Roomsch Priester te Raalte in qualiteit als vooght over de minderjarige kinderen van wijlen Mejuffrouw Maria Cath. Kock en den Heer Herman Rutgert Ribbers, eene capitale summa van een duisent guldens ad 20 stuvers 't stuk enz. enz. (Ik heb geen transcriptie van deze akte)
Deze bovenstaande akte lijkt lijkt het bestaan van Jan Nijenhuis mogelijk toch wel te ondersteunen (Zie de onderstaande akte)
Deel 6 f214 - Raalte, 5 nov 1766 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.
Keurnoten Teunis Eilersich en Antonij Eikenaar.
In het Gericht is verschenen Berendiena Berentsen, weduwe van Jan Nijenhuis, geassisteerd met haar zoon Gerrit Jansen als [haar] momber. Welke verklaarde wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan [zij heeft een hypotheek verkregen van] Vrouwe Anna Paulina Jordens, weduwe van wijlen de Heer en Mr. Adam Vijfhuis, in leven lid der Gezworen Gemeente van de stad Deventer en Scholtus van Colmschate, een kapitale somma van 900 Caroli gulden, van 20 stuivers het stuk. Zij belooft deze jaarlijks en alle jaren te verrenten met 3 procent, waarvan het eerste jaar interest zal verschijnen en moet deze betaald worden op 1 mei 1768.
Voor al hetwelk zij comparante "in 't generaal" verbindt haar persoon en goederen, en zij stelt tot een speciale hypotheek en onderpand haar katerstede 't Nijenhuis, kennelijk gelegen in de boerschap Linderte [in het] kerspel Raalte.
In kennis der waarheid is dit door mij scholtus en op verzoek van de comparante door Herm van Eerten getekend en gezegeld.
[Kantlijn hierbij op f214:] Onder op de obligatie stond:
Dit bovenstaande kapitaal met de verschenen rente verklaar ik aan mij voldaan te zijn en mag lijden dat zulks ten prothocolle wordt geroieerd.
Deventer, 2 mei 1774.
- W.get. A.P. Jordens, wed. Vijfhuis.
- Quod attestor, L.J. Walraven, Scholtus.
Het lijkt er op dat Berendiena hertrouwde met Jan Jansen (= Jan Nijenhuis?)
De hertrouw zal dan in ieder geval tussen 21 mei 1756 en 21 feb 1766 hebben moeten plaatvinden. (De eerste inschrijving in het RK trouwboek van Raalte is op 1 mei 1756)
In het R.K. trouwboek van Raalte is geen huwelijk tussen Jan Jansen en Berendina Berentsen te vinden!
In het begraafboek van Raalte is geen begrafenis te vinden van Jan Jansen/(Jan) Nijenhuis in 1766 (zie de aktedatums van bovenstaande aktes)
Ik blijf dit toch wel vreemd vinden!
Uit het R.K. Doopboek van Raalte
24-08-1766 z: Hermannus v: Hermanus Herberink
m: Joanna Joannis
g: Berendina op 't Niewenhuis - Linderte
Berendina woonde op 24 augustus 1766 op het Nieuwenhuis (=Nijenhuis)
Zie alle onderstaande aktes.
Deel 5 f336 - Raalte, 21 mei 1756 - Arnolt Westenberg, Scholtus van Holten en
Bathmen, en Verw. Scholtus van Raalte.
Keurnoten Gerrijt Berents van Eerten en Hendrik van Eerten.
In het Gericht zijn verschenen Jan Kortenhorst en zijn vrouw Janna Herbrink, en Teunis Bosch en Janna Hendriksen, eheluiden, maritis tutoribus. Welke verklaarden voor een wel betaalde somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen, zulks doende bij dezen, aan Hendrik Coopman en diens vrouw Berendina Berends een kamp zaailand de Penneker genaamd, met het heggehout dat daar om staat, zijnde ongeveer 3 mudde land groot, gelegen in de boerschap Linderte [in het] Scholtambt Raalte, zijnde bezwaard met [aan] ordinaris verponding 1 gulden en 6 stuiver, en [aan] ordinaris contributie 1 gulden en 6 stuiver, tesamen 2 gulden en 12 stuiver, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, lusten en lasten, ap- en dependentiën van dien, zo en in dier voegen als zij deze van de Heren van de provincie van Overijssel hebben aangekocht, zijnde herkomstig uit het erve Wijtten. Waarvan zij comparanten in het Gericht uitgaan, doende cessie en transport aan bovengemelde Hendrik Coopman, zijn vrouw en hun erfgenamen, met de belofte om dit transport te zullen wachten en waren voor de evictie en opspraak als volgens Landrecht.
- In kennis der waarheid is dit door mij Verw. Scholtus en de eerste comparanten en op verzoek van de laatste comparanten door Hermannus van Eerten getekend en gezegeld.
Tijdens mijn speurtocht in het Rechterlijk Archief van Raalte kwam ik de onderstaande akte ook nog tegen.
Deel 6 f185 - Raalte, 21 feb 1766 - Evert van Ketwich Scholtus van Raalte
Keurnoten Jan Volbrink en Albert Horstman.
In het Gericht zijn verschenen Berent Vegterloo en Hendriena Lukassen Ehel: en Jan Jansen en Berendiena Berentsen Ehel: maritis tutoribus bekenden schuldig te wezen aan de Heer Wiebrandus Joannes Kock (Kok) Roomsch Priester te Raalte in qualiteit als vooght over de minderjarige kinderen van wijlen Mejuffrouw Maria Cath. Kock en den Heer Herman Rutgert Ribbers, eene capitale summa van een duisent guldens ad 20 stuvers 't stuk enz. enz. (Ik heb geen transcriptie van deze akte)
Deze bovenstaande akte lijkt lijkt het bestaan van Jan Nijenhuis mogelijk toch wel te ondersteunen (Zie de onderstaande akte)
Deel 6 f214 - Raalte, 5 nov 1766 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.
Keurnoten Teunis Eilersich en Antonij Eikenaar.
In het Gericht is verschenen Berendiena Berentsen, weduwe van Jan Nijenhuis, geassisteerd met haar zoon Gerrit Jansen als [haar] momber. Welke verklaarde wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan [zij heeft een hypotheek verkregen van] Vrouwe Anna Paulina Jordens, weduwe van wijlen de Heer en Mr. Adam Vijfhuis, in leven lid der Gezworen Gemeente van de stad Deventer en Scholtus van Colmschate, een kapitale somma van 900 Caroli gulden, van 20 stuivers het stuk. Zij belooft deze jaarlijks en alle jaren te verrenten met 3 procent, waarvan het eerste jaar interest zal verschijnen en moet deze betaald worden op 1 mei 1768.
Voor al hetwelk zij comparante "in 't generaal" verbindt haar persoon en goederen, en zij stelt tot een speciale hypotheek en onderpand haar katerstede 't Nijenhuis, kennelijk gelegen in de boerschap Linderte [in het] kerspel Raalte.
In kennis der waarheid is dit door mij scholtus en op verzoek van de comparante door Herm van Eerten getekend en gezegeld.
[Kantlijn hierbij op f214:] Onder op de obligatie stond:
Dit bovenstaande kapitaal met de verschenen rente verklaar ik aan mij voldaan te zijn en mag lijden dat zulks ten prothocolle wordt geroieerd.
Deventer, 2 mei 1774.
- W.get. A.P. Jordens, wed. Vijfhuis.
- Quod attestor, L.J. Walraven, Scholtus.
Het lijkt er op dat Berendiena hertrouwde met Jan Jansen (= Jan Nijenhuis?)
De hertrouw zal dan in ieder geval tussen 21 mei 1756 en 21 feb 1766 hebben moeten plaatvinden. (De eerste inschrijving in het RK trouwboek van Raalte is op 1 mei 1756)
In het R.K. trouwboek van Raalte is geen huwelijk tussen Jan Jansen en Berendina Berentsen te vinden!
In het begraafboek van Raalte is geen begrafenis te vinden van Jan Jansen/(Jan) Nijenhuis in 1766 (zie de aktedatums van bovenstaande aktes)
Ik blijf dit toch wel vreemd vinden!
Uit het R.K. Doopboek van Raalte
24-08-1766 z: Hermannus v: Hermanus Herberink
m: Joanna Joannis
g: Berendina op 't Niewenhuis - Linderte
Berendina woonde op 24 augustus 1766 op het Nieuwenhuis (=Nijenhuis)
Mooie vondst!ria van bessen schreef: ↑26 feb 2021, 14:59Frerik Lamberts Diepman - wordt Hekman - woont later in Hessum.
Dalfsen RK
2 Aprili 1785 - baptizata est Maria F.L. Joannis op 't Rietmans et Everdinae Lamberti. Levante Frederico Hekman fratre matris - Milgen.
Dit is de Everdina uit de akte Lambert Jans de Ruiter ?
Frerik is de stiefvader over de kinderen Teunis Jans, Gergjen Jans en Janna Lamberts
Volgens de erfuiting van Hendrina Teunissen heeft zij inderdaad een Gergjen en een Teunis.
Janna zal uit het huwelijk zijn met Lambert Jans Wissink.
Dalfsen deel 13 f78/78v dd 18-04-1788
Fredrik Lamberts Hekman is stiefvader over de kinderen m.n. Teunis Jansen, Janna Lambertsen en Gergie Jansen, de laatste 2 geass. met Engbert Bloemendal. Erfuiting moederlijk deel t.w. van 200 gls per hoofd, tesamen 600 gls, moeders kleren, goud en zilver en de kiste. Op 1 jan 1789 bedankt Janna voor de ontvangst van haar deel.
Over Frerik is nog een mooi verhaal in het ORA van Dalfsen. Belangstelling Han?
Bij toeval kwam ik via de volkstellingen 1830 en 1832 van Zwollerkerspel Maria Gerrits Nieuwenhuis/Nijenhuis tegen (de zuster van Hendrik Nieuwenhuis/Nijenhuis)
Ik kon haar in Raalte niet meer terugvinden en bij haar overlijdenaangifte is er een fout gemaakt in de aangifte van de achternaam "Leeuwenhuis" i.p.v. "Nieuwenhuis" . Hendrik(us) ,zoon van Gerrit en Maria, deed zowel aangifte bij de dood van zijn vader als bij zijn moeder. Bij zijn vader deed hij het wel goed maar bij zijn moeder is er dus een verkeerde aangifte gedaan van haar naam waardoor ik haar dus nooit heb kunnen traceren!
Zij woont met haar man Gerrit Roelofs (na Naamsaanneming (Roelofs) van de(r) Hoogte) eerst in de Buurtschap Hasselerdijk gehucht Frankhuis Zie onderstaande links
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=261871
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=261871
Haar geboortemaand en jaar komen overeen met de doop te Raalte te R.K. Statie Heilige kruisverheffing. Zie de onderstaande link https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/raalte/r ... 177304.pdf
Hieruit blijkt dat ze gehuwd is en heb haar huwelijk kunnen vinden in de DTB boeken van Zwolle en Zwollerkerspel. Zie onderstaande links
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... miview=ldt Bron: Trouwboek RBSO. nr. 823, blz. 50-51 Toegangsnummer:
0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel Inventarisnummer:823
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... miview=ldt
Bron: Trouwboek RBSO.nr.764 blz. 53
Toegangsnummer:0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
Inventarisnummer: 764
Uit dit huwelijk blijkt tevens dat Frerik Lambers (Diepman) later inderdaad "Frerik Hekman" is gaan heten en samen met Tone de Ruiter voogd is over Maria.
Het familieverband van Maria met haar broer Hendrik komt mooi tot uiting bij de doop van haar zoon Gerrit Jan op 11 maart 1805 te R.K Statie onder de Bogen in Zwolle. Theresia (= Lucretia) Klaasen ,de vrouw van haar broer Hendrik, is hier Meter. Zie onderstaande link
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... miview=ldt
Persoonskaart van Maria Gerrits Nieuwenhuis, Nijenhuis
Maria Gerrits Nieuwenhuis, Nijenhuis is geboren in september 1772 in Linderte (Raalte) Ov., dochter van Gerardus (Gerrit) Hendriks Nieuwenhuis, Nijenhuis en Hermina (Hermiena, Wilhelmina) Lamberts Ruiter. Zij is gedoopt op dinsdag 15 september 1772 in Raalte (Ov.) te R.K. Statie Heilige Kruisverheffing. Maria is overleden op zaterdag 17 juli 1847 in Zwolle (Ov.), 74 jaar oud.
Beroep:
1847 landbouwster
Kerkelijk Huwelijk:
20-04-1801 Plaats: Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen
Maria trouwde, 28 jaar oud, op maandag 20 april 1801 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen met Gerrit Roelofs van der Hoogte, ongeveer 29 jaar oud, nadat zij op zaterdag 28 maart 1801 in Zwollerkerspel (Ov.) in ondertrouw zijn gegaan. Gerrit is geboren omstreeks 1772 in Zwolle (Ov.), zoon van Hermannus van der Hoogte en Hendrina Stronk. Gerrit is overleden op woensdag 2 september 1846 in Zwolle (Ov.), ongeveer 74 jaar oud.
Beroepen:
1832 daghuurder
1846 landbouwer
Kinderen van Maria en Gerrit:
1 Henricus (Hendrikus) van der Hoogte, geboren op woensdag 7 juli 1802 in Zwollerkerspel (Ov.). Hij is gedoopt op woensdag 7 juli 1802 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen (Boogenkerk). Henricus is overleden op zaterdag 18 mei 1878 in Zwolle (Ov.), 75 jaar oud.
Beroep:
1826 brouwersknecht (Plaats: Zwolle (Ov.))
Hij was later Schipper van beroep. Henricus trouwde, 24 jaar oud, op donderdag 20 juli 1826 in Zwolle (Ov.) met Henrica Theresia (Hendrika) Holterman, 30 jaar oud. Henrica is geboren op dinsdag 21 juni 1796 in Heino (Ov.). Zij is gedoopt op dinsdag 21 juni 1796 in Lierderholthuis (Heino) Ov. te R.K. Statie Lierderholthuis. Henrica is overleden op donderdag 6 september 1860 in Zwolle (Ov.), 64 jaar oud.
Beroep:
1826 dienstmaagd
2 Gerrit Jan van der Hoogte, geboren op maandag 11 maart 1805 in Mastenbroek (Zwollerkerspel) Ov.. Hij is gedoopt op maandag 11 maart 1805 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen (Boogenkerk). Gerrit is overleden op donderdag 12 december 1872 in Zwolle (Ov.), 67 jaar oud.
Beroepen:
1832 daghuurder (Plaats: Zwollerkerspel (Ov.))
1872 landbouwer (Plaats: Zwolle (Ov.))
Gerrit trouwde, 27 jaar oud, op zaterdag 12 mei 1832 in Zwolle (Ov.) met Lambertdina van den Belt, 29 jaar oud. Lambertdina is geboren op vrijdag 13 augustus 1802 in Ittersum (Zwollerkerspel) Ov.. Zij is gedoopt op vrijdag 13 augustus 1802 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen (Boogenkerk). Lambertdina is overleden op zondag 15 december 1872 in Zwolle (Ov.), 70 jaar oud.
Beroep:
1832 dienstmaagd
3 Hendrica van der Hoogte, geboren op donderdag 19 november 1807 in Zwollerkerspel (Ov.). Zij is gedoopt op donderdag 19 november 1807 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen (Boogenkerk). Hendrica is overleden op zaterdag 2 maart 1867 in Zwolle (Ov.), 59 jaar oud.
Beroepen:
1835 dienstmeid
1843 dienstmeid
Hendrica:
(1) trouwde, 27 jaar oud, op donderdag 23 april 1835 in Zwolle (Ov.) met Jan de Rooij, 31 jaar oud. Jan is geboren op vrijdag 29 juli 1803 in Zwolle (Ov.). Hij is gedoopt op vrijdag 29 juli 1803 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie Hoornsteeg. Jan is overleden op maandag 1 januari 1838 in Zwolle (Ov.), 34 jaar oud.
Beroepen:
1835 geregtsdienaar (Plaats: Zwolle (Ov.))
1838 geregtsdienaar (Plaats: Zwolle (Ov.))
(2) trouwde, 35 jaar oud, op donderdag 2 november 1843 in Zwolle (Ov.) met Derk Klunhaar, 28 jaar oud. Derk is geboren op zaterdag 3 december 1814 in Dalfsen (Ov.). Derk is overleden op zaterdag 28 juli 1888 in Zwolle (Ov.), 73 jaar oud.
Beroepen:
1843 wijnkoopersknecht (Plaats: Zwolle (Ov.))
1888 slijter (Plaats: Zwolle (Ov.))
4 Hermanus (Hermannus) van der Hoogte, geboren op zaterdag 8 juni 1811 in Zwollerkerspel (Ov.). Hij is gedoopt op zaterdag 8 juni 1811 in Zwolle (Ov.) te R.K. Statie onder de Bogen (Boogenkerk). Hermanus is overleden op donderdag 20 juni 1872 in Zwolle (Ov.), 61 jaar oud.
Beroepen:
1850 rijksambtenaar
1872 gepensioneerd commies bij ’s rijksbelastingen
Hermanus trouwde, 38 jaar oud, op dinsdag 30 april 1850 in Gramsbergen (Ov.) met Johanna Plas, 28 jaar oud. Johanna is geboren op zondag 15 juli 1821 in Coevorden (Dr.). Johanna is overleden op donderdag 2 april 1874 in Zwolle (Ov.), 52 jaar oud.
Vraag: Kan iemand de geboorte en doop van Gerrit Roelofs (van de(r) Hoogte) en het huwelijk van zijn ouders vinden?
Alle info, opmerkingen en aanvullingen zijn welkom!
Groeten,
Han
Er is een website: genealogie van der Hoogte
Volgens die site zou Gerrit Roelofs op 2 september 1770 te Zwolle geboren zijn, zoon van Roelof Gerrits en Hendrina Stronk.
Er worden geen doopgegevens vermeld. Maar in de NG transcripties heb ik die doop niet gevonden.
Waarschijnlijk is hij RK gedoopt. Maar niet te vinden in de Generale Index. Dus dat wordt bladeren door de scans:
Rooms-katholieken
en
Gericht
Op de site genealogie van der Hoogte staat een e-mail adres. Mogelijk dat jullie elkaar verder kunnen helpen ?
Volgens die site zou Gerrit Roelofs op 2 september 1770 te Zwolle geboren zijn, zoon van Roelof Gerrits en Hendrina Stronk.
Er worden geen doopgegevens vermeld. Maar in de NG transcripties heb ik die doop niet gevonden.
Waarschijnlijk is hij RK gedoopt. Maar niet te vinden in de Generale Index. Dus dat wordt bladeren door de scans:
Rooms-katholieken
en
Gericht
Op de site genealogie van der Hoogte staat een e-mail adres. Mogelijk dat jullie elkaar verder kunnen helpen ?
- ria van bessen
Nogmaals voor de duidelijkheid.
Het patroniem is Roelofs. Mogelijk opa's patroniem - die dan Hermanus Roelofs zou heten met een zoon Roelof Herms.
1801 Den 23 Maart - Gerrit Roelofs J.M. in Mastebroek, R. rel., Maria Gerrits, J.D. in Westenholte, R. Rel.
D. 20 April te Zwolle door A. van Born R.P. getrouwd.
Get. Egbert Jans, Bruidegoms getuige, en Jannegje Jans, Bruids getuige.
Bruids voogden Tone de Ruiter, wonende in Triler, [=t Relaer RvB] en Frerik Hakman in Hessum.
[RBSO 823 - f50/51 - Ondertrouw Gericht Zwollerkerspel
De getuige Egbert Jans - mogelijk van der Vegte?
Het patroniem is Roelofs. Mogelijk opa's patroniem - die dan Hermanus Roelofs zou heten met een zoon Roelof Herms.
1801 Den 23 Maart - Gerrit Roelofs J.M. in Mastebroek, R. rel., Maria Gerrits, J.D. in Westenholte, R. Rel.
D. 20 April te Zwolle door A. van Born R.P. getrouwd.
Get. Egbert Jans, Bruidegoms getuige, en Jannegje Jans, Bruids getuige.
Bruids voogden Tone de Ruiter, wonende in Triler, [=t Relaer RvB] en Frerik Hakman in Hessum.
[RBSO 823 - f50/51 - Ondertrouw Gericht Zwollerkerspel
De getuige Egbert Jans - mogelijk van der Vegte?
- ria van bessen
Waarschijnlijk is hij deze.
RK Onder de Boogen Zwolle
Rolefs, Garrardus (ill) Hendricus Geesink // Henrica Rolefs getuige Hermina Laurens 1772 Jul. 2 " niet geregistreerd in het Stadsaangifteboek
Te vinden via de GI
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Hermina
Achternaam:
Laurens
Datum:
02-07-1772
Tekst:
is getuige bij de doop van Garrardus, onechte zoon Hendricus Geessink
Bron: R.K. Doopboek Boogenkerk RBSO. nr.764, blz. 183
Toegangsnummer:
0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
Inventarisnummer:
764
Rolefs, Garrardus (ill) Hendricus Geesink // Henrica Rolefs getuige Hermina Laurens 1772 Jul. 2 " niet geregistreerd in het Stadsaangifteboek
Te vinden via de GI
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Hermina
Achternaam:
Laurens
Datum:
02-07-1772
Tekst:
Toegangsnummer:
0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
Inventarisnummer:
764
- ria van bessen
bericht 2
1811 Saturdag 8 Junij is gebooren, Saturdag 8 Junij is gedoopt - Hermanus, zoon van Gerrit Roelofs en Maria Gerrits, aan Frankhuijs, get.: Everdina Janse, in het kerspel Raalte.
Vonnissen crminiele zaken RA001-466 f279-f280 dd.22-09-1780
Alzo uit de genomen informatie en de confessie is gebleken dat Hendrica Roelofs, geboren alhier en oud in haar 36e jaar, reeds voor ongeveer 9 jaren in onechte hebbende gekraamd, zo ver was gekomen dat zich weder voor meerder dan 4 jaren had laten bezwangeren door Hermannus Mensing, waarop dan ook wel het huwelijk met gedachte Hermannus Mensing was gevolgd.
Dat voorts van dezelve haar man hebbende moeten scheiden oftewel verlaten zijnde kort en niet meer dan 2 à 3 maanden na voltrekking van het huwelijk, zich, zo zegt om de allerhardste behandelinge van haar man, heeft moeten zich weder na hier begeven.
Dat dezelve vervolgens weder hier gekomen, gebleven zijnde, en schoon zoverre af van haar kinderen zelfs te kunnen voeden en onderhouden, dat met ene merkelijke onderstand van de Roomse Armencamer daartoe heeft moeten worden bedeeld, echter alweer opnieuw zich verlopen heeft in ontucht, dermate dat nu zeer onlangs wederom in onechte gekraamd heeft.
En dat zodane een bij herhaling gehouden slecht gedrag in een land daar order en justitie regeert geenszins ongestraft kan worden gelaten, maar tot verbetering van de daderse zelf en anderen tot voorbeeld moet worden gecorrigeerd. Zo is het dat Burgermeesteren, Schepenen en Raden, de gedachte Hendrica Roelofs condemneren om voor de tijd van 3 jaren in het Provinciale Tuchthuis alhier te worden geconfineerd om aldaar met haar handenwerk de kost te moeten gewinnen.
Ita conclusum in Senatu d. 22 Sept. 1780 Coss. Camr. Crans loco Cam. Scriverius en Wicherlink, resumtum die eodem Coss. iisdem en voorts des namiddags te twee uur voor de Heeren Presidenten aan de gecondemneerde voorgelezen en dezelve vervolgens door de Schout bij Nacht en suppoosten na het tuchthuis gebracht.
** Zwolle RK onder de Boogen
Hermannus z.v. Herms. Mensink X Henr. Roelofs - Sus. van Holten 1777 Jan. 6
Hermina (ill) Justus Toorenberg acatholicus en Hendrica Roelofs Helena Heyders 1780 Sep. 3
Mensing
Tekst:
MENSING 1776
Hermannus 10
21
soldatenkind, geboorteplaats onbekend,
in ondertrouw met Hendrikje Roelofs,
R.K., vestigt zich met een akte van
borgstelling
Bron: Reg. van nieuwe inwoners, blz. 23
MENSINK 1776
Harmannus
26
J.M.,touwslagersknecht,R.K.,
wonende achter de Gengerberg,gaat
in ondertrouw met Hendrica Roelofs
(huwelijk -•-)
Bron» Ondertrouwboek nr.73^ blz.138-139
18-12-1781
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Hendrica
Achternaam:
Roelofs
Datum:
18-12-1781
Tekst:
verblijvende in het Tugthuis, haar onechte dochter Hermijna is van de
Roomse armen begraven op het Broerenkerkhof
Bron: Begraafboek RBSO 744, blz. 405
02-07-1772
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Hermina
Achternaam:
Laurens
Datum:
02-07-1772
Tekst:
1811 Saturdag 8 Junij is gebooren, Saturdag 8 Junij is gedoopt - Hermanus, zoon van Gerrit Roelofs en Maria Gerrits, aan Frankhuijs, get.: Everdina Janse, in het kerspel Raalte.
Vonnissen crminiele zaken RA001-466 f279-f280 dd.22-09-1780
Alzo uit de genomen informatie en de confessie is gebleken dat Hendrica Roelofs, geboren alhier en oud in haar 36e jaar, reeds voor ongeveer 9 jaren in onechte hebbende gekraamd, zo ver was gekomen dat zich weder voor meerder dan 4 jaren had laten bezwangeren door Hermannus Mensing, waarop dan ook wel het huwelijk met gedachte Hermannus Mensing was gevolgd.
Dat voorts van dezelve haar man hebbende moeten scheiden oftewel verlaten zijnde kort en niet meer dan 2 à 3 maanden na voltrekking van het huwelijk, zich, zo zegt om de allerhardste behandelinge van haar man, heeft moeten zich weder na hier begeven.
Dat dezelve vervolgens weder hier gekomen, gebleven zijnde, en schoon zoverre af van haar kinderen zelfs te kunnen voeden en onderhouden, dat met ene merkelijke onderstand van de Roomse Armencamer daartoe heeft moeten worden bedeeld, echter alweer opnieuw zich verlopen heeft in ontucht, dermate dat nu zeer onlangs wederom in onechte gekraamd heeft.
En dat zodane een bij herhaling gehouden slecht gedrag in een land daar order en justitie regeert geenszins ongestraft kan worden gelaten, maar tot verbetering van de daderse zelf en anderen tot voorbeeld moet worden gecorrigeerd. Zo is het dat Burgermeesteren, Schepenen en Raden, de gedachte Hendrica Roelofs condemneren om voor de tijd van 3 jaren in het Provinciale Tuchthuis alhier te worden geconfineerd om aldaar met haar handenwerk de kost te moeten gewinnen.
Ita conclusum in Senatu d. 22 Sept. 1780 Coss. Camr. Crans loco Cam. Scriverius en Wicherlink, resumtum die eodem Coss. iisdem en voorts des namiddags te twee uur voor de Heeren Presidenten aan de gecondemneerde voorgelezen en dezelve vervolgens door de Schout bij Nacht en suppoosten na het tuchthuis gebracht.
** Zwolle RK onder de Boogen
Hermannus z.v. Herms. Mensink X Henr. Roelofs - Sus. van Holten 1777 Jan. 6
Hermina (ill) Justus Toorenberg acatholicus en Hendrica Roelofs Helena Heyders 1780 Sep. 3
Mensing
Tekst:
MENSING 1776
Hermannus 10
21
soldatenkind, geboorteplaats onbekend,
in ondertrouw met Hendrikje Roelofs,
R.K., vestigt zich met een akte van
borgstelling
Bron: Reg. van nieuwe inwoners, blz. 23
MENSINK 1776
Harmannus