Ik heb de kaart gevonden: voor meer detail, zie Johan-Muller-1724harm56 schreef: ↑06 okt 2021, 20:55Nu lijkt de Zuiderweert op de westelijke oever van de IJssel te liggen, maar de Vossenweert en Zuiderweert waren eilanden. De IJssel heeft niet altijd op de zelfde manier gestroomd. In onze huiskamer hebben we een kaart van Johan Muller, kaarte van de vrijheid Kampen (1724) hangen en dan zijn het Zuiderdiep en Camperdiep de belangrijkste rivier armen. De rivierarm richting Ketelgat is maar een klein stroompje.
Waar ik de oranje cirkel heb toegevoegd, is hoogstwaarschijnlijk de Zuiderwaard. Op de kaart staat de Melm.
Bij het geel/groene cirkeltje staat op de kaart: Den Bosch, dus waarschijnlijk St.Nicolaas Bos.
aanvulling: kaart gewijzigd, donkergroen omcirkeld is Erf 26/de Stuurhoop
Op de kaart lijken de namen Kattenweerd en Vossenweerd omgewisseld.
Ook vraag ik me af of de kaart niet een veel oudere situatie beschrijft. Niet de Melm ligt aan de kust op latere kaarten, maar de Zuiderwaard. En ook St. Nicolaas Bos ligt te dicht bij de kust. Zou er toch meer landaanwinning moeten zijn. Maar dat zou dan voor 1724 moeten zijn geweest, want de Zuiderwaard wordt al in 1577 verpacht (volgens J. Grooten). Ook zou het Zuiderdiep al in 1625 afgesloten zijn.