Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden. Er is in ieder geval 2x een Egbert Jansen in Haerst die in 1738 de voogd kan zijn:
- 1741-01-28: Engbert Jans, wonende op het Blik, is van de armen begraven op het Bergkloosterkerkhof
En
- Egbert Jansen, de overleden man van Elsjen Gedde (erfuiting 1740-04-09), met een broer Berend Maat (akte 1743-08-31). Hij is denk ik deze: 1739-02-08 Egbert Maat wonende te Haarst, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
Ik heb het gevoel dat we er nog niet helemaal uitkomen wie ze zijn en al helemaal niet of er nog iets van een familierelatie is. Ik wil dat zeker nog een keer goed uit gaan zoeken. Ook de kinderen van Albert Assies en Geertje Jans (Jan en Stijntje) en daaropvolgend de kinderen van Jan Jansen Witte en Geertje Jans. Vooralsnog geen doop Egbert Jans. Mogelijk dat dat ook nog anders in elkaar steekt. Hetzelfde geldt voor de familie die zich Maet noemt. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het in elkaar steekt. Ik kom er alleen nu even niet aan toe om een goede analyse op te zetten. Wel bedankt voor alle gedeelde informatie.
Ik heb nog wel wat moois gevonden in het hoofdgeld 1723 Hasselkerspel.
ria jongman schreef: ↑24 okt 2021, 21:13
Zowel bij de doop als in de erfuiting heet die dochter Annegje. Dat is dan wel opmerkelijk.
Hoezo weet je dat Hendrik aan de nieuwe sluis woonde?
We wisten niet zeker dat Hendrik van Berkum bij de Nieuwesluis woonde, maar nu wel, want op het einde van het hoofdgeld 1723 is dit opgenomen:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mizi ... iview=inv2 [Afbeelding 236]
Hoofdgeld Hasselerkerspel 1723, fol 456.
Wij onderst, Derk Jans, Evert Gerrits, Evert Harms en Jan Jansen, volmagte van Hasselercarspel, van de bourschappen den Velde, Hasselerdijk, Streukel, en Baerlo, mitsgaders Jacobus Morre Gerigtsdienaer van ’t hooghschoutambt en
Hendrik van Berkum, pander van de nyesluijs verklaren bij desen dat wij ingevolge de placentum en ordennantie van het ed. mogende ridderschap en steden de opschrijvingen in Hasselercarspel hebben gedaen en ten tre fine aen handen van sijn Hoogelgeb. Geshen en Acise Hoogschout Broekhuijsen in dese plaets afgelegd. Actum Hasselt den 11 julij 1723.
Getekend: Derk Jans, Evert Gerrits, Evert Herms, Jacobus Morre geregtsdienaar, Jan Jansen,
Hendrik van Berkum, pander ter niuwe sluijs
Hendrik van Berkum wordt niet genoemd in de lijst met mensen, maar dus wel in de afsluitende akte waarin hij de pander van de nieuwe sluis wordt genoemd. Op folio 458, staat dit nogmaals, in iets andere bewoordingen. Het lijkt er op dat hij in 1720 dit vanuit Zwolle rechtsreeks is geworden. Een leuk feitje die het beeld rondom de hoofdvraag van dit topic wel mooi inkleurd
Mogelijk is over het panden van de nieuwesluis nog iets in het markeboek of het rechterlijk archief te vinden. Ik kan het Rechterlijk Archief Hasselerkerspel online niet vinden (waarin Ria ook de erfuiting van 1737 heeft gevonden). Als iemand weet waar dat staat dan hoor ik het graag. Of Ria, als je een transcriptie hebt, zou je nog willen kijken of Hendrik van Berkum daarin nog wordt genoemd?