Herman,
We waren nog altijd op zoek naar Willem Assien de jonge weet je nog?
Ik bedoel dit gezin.
ZWK f255 - 18 aug 1652 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Joes. Holt, secretaris, en Gerrardt Holt, hopman.
In het Gericht zijn verschenen Jacob Dercksen en Aeltien Willemsen, eheluiden, verder Roeloff Jacobsen en Jantien Assiens, eheluiden, zijnde deze vrouwen geassisteerd met hun mannen en mombers, dan nog Willem Assiens d' Olde voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Annegien Alberts, voor wie hij de rato caveert, item Claes Assiens voor hem zelf en Hugo Willemsen en Rijck Henricksen als mombers over Wijcher en Willem Assiens de Jonge, nagelaten kinderen van zaliger Assien Lamberts bij Aeltien Willemsen voorschreven in echte geprocreerd.
Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Coop Arentsen, woonachtig te Hasselt, zijn huisvrouw Geertien Peters en hun erfgenamen zekere 3 morgen land gelegen in Mastenbroeck in [het] Harkeloer Slach aan de Groene Stege, in dit kerspel van Swolle, oostwaarts de erfgenamen van zaliger burgemeester Bloemert, zuidwaarts de Hoogscholtus van Hasselt [-], westwaarts de verkopers, en noordwaarts de Groene Stege. Zijnde vrij eigenlijk goed en onbezwaard van alle uitgaande renten en thinsen, maar met zijn raad en onraad pro quota daar toe behorende, uitgezonderd [exempt] de Steege, daar de kopers niet mee te doen zullen hebben. Belovende "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht.
- Jacob van Muijden zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.
Assien Lamberts x Aaltien Willemsen - Aaltien hertr. Jacob Derks voor 14-08-1647
1] Jantien Assies [x Roelof Jacobs]
2] Willem Assies de olde ged Zwolle 19-04-1627 [x Annegien Alberts d.v. Albert Gerrits en Hilligien Gerrits]
3] Claas Assiens
4] Wicher Assiens [onmondig in 1651 en geboren voor 1647]
5] Willem Assiens de jonge [nog onmondig in 1651 en geboren voor aug 1647]
*Voogden over de laatste 2 zijn in 1647 Jan Lambers en Rijck Henricksen en Huijge Willems
*Gegoed in Mastenbroeck in het Harckeloer Slach
HIER HOORT BIJ
Genemuiden, 20 mei 1658:
Wijcher Assiens en zijn vrouw Jantien Thoenisz, Henrick Visch en Jacob Dircx, voogden over de kinderen van comparants overleden broer Claes Assiens en zijn vrouw Merrichien Carsten verkopen aan Gerrit Henricx een huis en hof staande in de Visscherstraate te Vollenhove. #193#
Genemuiden, 22 december 1669:
Jacob Dircx en zijn vrouw Aeltien Willems, erfgenamen van Willem Assiens en Dirckien Jacobs, verkopen aan Gerrit Adams Eenckhoorn en zijn vrouw Femmichien Peters, een huis en weere strekkende van de halve straat tot in de Drecht, het huis staat te Genemuiden, tussen de huizen van Claes Claesz Kuijnder en de weduwe van Hermen Alberts haar huis.
Jaarlijks bezwaard met een uitgang t.g.v. Genemuiden. #344#
Nog niet duidelijk is of Willem Assiens de jonge nu getrouwd is met Derkje Jacobs, of dat de oude Willem hertrouwde.
Maar in ieder geval zit deze familie in Genemuiden.
willem assiens de jonge
-
Re: willem assiens de jonge
Hallo Ria, bedankt voor dit puzzelstukje. Leuk dat je die zoektocht nog steeds in het achterhoofd houdt. Ik ben inderdaad nog steeds op zoek naar de herkomst van Willem Assies (X Annetje Warners in Haerst 1684), stamvader van de familie van der Bent. Deze Willem Assiens de jonge is altijd een mogelijke kandidaat gebleven, al is deze niet heel waarschijnlijk. Er lopen verder ook geen lijntjes naar Genemuiden. Maar om verder te komen is het wel heel goed om alle lijntjes te begrijpen. Daarom mooi dat je deze aktes hebt gevonden.
Afgelopen 20 augustus is er bij ons een zoon geboren: Willem Frank van der Bent. Vernoemd naar opa en oma (Wilma en Frank), maar ook wel heel leuk dat deze naam ook in de eerdere generaties van de familie van der Bent voorkomt. Ons onderzoek de afgelopen jaren is dus niet voor niets geweest. Als ik weer wat meer tijd heb zal ik weer verder gaan met het onderzoek naar de oude generaties, maar nu eerst even genieten van de nieuwe generatie. Ik heb zelf ook nog wel een paar ideeën om verder te onderzoeken. Die zal ik tzt wel op het forum delen.
Afgelopen 20 augustus is er bij ons een zoon geboren: Willem Frank van der Bent. Vernoemd naar opa en oma (Wilma en Frank), maar ook wel heel leuk dat deze naam ook in de eerdere generaties van de familie van der Bent voorkomt. Ons onderzoek de afgelopen jaren is dus niet voor niets geweest. Als ik weer wat meer tijd heb zal ik weer verder gaan met het onderzoek naar de oude generaties, maar nu eerst even genieten van de nieuwe generatie. Ik heb zelf ook nog wel een paar ideeën om verder te onderzoeken. Die zal ik tzt wel op het forum delen.
- ria van bessen
Van harte gefeliciteerd en veel geluk samen!
-
Deze heb je toch over het hoofd gezien?
Stad Genemuiden invnr. 2 1649-1703
niet gefolieerd
dd 20-05-1658
Bekentenisse van Wijcher Assies X Jannigje Theunis voor hem en zijn erfgenamen om sijn broeder Claes Assiens zijn kind genaamd Jan Claess te willen opbrenghen zo God hem ’t leven spaare tot sijn mundige jaeren toe. Claes Assiens was gehuwd met Merregien Carsten. Voogden zijn Henric Visch en Jacob Dircx. Zij verkopen aan Gerrit Henrix het huis en hof staande en gelegen in de Visscherstraete in de stad Vollenhove voor 500 car gld.
Stad Genemuiden invnr. 2 1649-1703
niet gefolieerd
dd 20-05-1658
Bekentenisse van Wijcher Assies X Jannigje Theunis voor hem en zijn erfgenamen om sijn broeder Claes Assiens zijn kind genaamd Jan Claess te willen opbrenghen zo God hem ’t leven spaare tot sijn mundige jaeren toe. Claes Assiens was gehuwd met Merregien Carsten. Voogden zijn Henric Visch en Jacob Dircx. Zij verkopen aan Gerrit Henrix het huis en hof staande en gelegen in de Visscherstraete in de stad Vollenhove voor 500 car gld.
-
Deze heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Bedankt dat je de link met Vollenhove nog even aanstipt. Handig om te weten dat ze daar ook zitten. Wel zou het me erg verbazen als Willem Assies de olde of de jonge mijn voorvader is, vanwege de vernoemingen. De namen komen verder niet terug. Geen Lambert, Aaltjen, Jantien, Claas en Wicher, maar wel een Geertje, Assien, Stijntje, Gerrit en Cornelis. Ook al geen Werner, dus waar zouden die kindernamen dan vandaan komen?
Ik vond online nog wel een Assien Rutgers, geboren Buijten de Landpoorte, Vollenhove. gedoopt op 27 december 1676 in NG Kerk Vollenhove. Beroep: hovenier. Hij is een kind van Rutger Asjes en Marchjen Hansen (getrouwd 31-03-1672 Zwolle). Deze Rutger Asjes was ook hovenier, bij Borgh-Rinck, mogelijk is hij familie van Willem Assies? Ik heb nog niet echt goed gezocht, en de naam Rutger komt ook niet in Haarst bij de familie voor, maar het is wel een Assies die ook voor de Landpoort in Vollenhove woont en hovenier is. Ik vond het in ieder geval opvallend.
Ik vond online nog wel een Assien Rutgers, geboren Buijten de Landpoorte, Vollenhove. gedoopt op 27 december 1676 in NG Kerk Vollenhove. Beroep: hovenier. Hij is een kind van Rutger Asjes en Marchjen Hansen (getrouwd 31-03-1672 Zwolle). Deze Rutger Asjes was ook hovenier, bij Borgh-Rinck, mogelijk is hij familie van Willem Assies? Ik heb nog niet echt goed gezocht, en de naam Rutger komt ook niet in Haarst bij de familie voor, maar het is wel een Assies die ook voor de Landpoort in Vollenhove woont en hovenier is. Ik vond het in ieder geval opvallend.
-
Ik vind het opvallend dat de familie Assies uit Mastenbroek dus gelinkt kan worden aan een verkoop huis in Vollenhove.
Ik neem aan dat het huis in bezit was van Margien Cars. Er zou een huwelijksakte moeten zijn, maar is niet in Vollenhove te vinden.
Claas is de broer van Wicher Assies, ook o.a. broer van Willem de oude en van Willem de jonge. Hun vader is Assien Lamberts ook wel Essien genoemd.
De naam Wicher komt van de kant van hun moeder Aaeltjen Willems.
Zij had een broer Wicher. Die naam komt dus van haar kant.
Opvallend is hier ook dat er zoon geen Lambert Assiens is.
Dus tja, wat moet je er mee?
gewoon doorploeteren denk ik
Ik neem aan dat het huis in bezit was van Margien Cars. Er zou een huwelijksakte moeten zijn, maar is niet in Vollenhove te vinden.
Claas is de broer van Wicher Assies, ook o.a. broer van Willem de oude en van Willem de jonge. Hun vader is Assien Lamberts ook wel Essien genoemd.
De naam Wicher komt van de kant van hun moeder Aaeltjen Willems.
Zij had een broer Wicher. Die naam komt dus van haar kant.
Opvallend is hier ook dat er zoon geen Lambert Assiens is.
Dus tja, wat moet je er mee?
gewoon doorploeteren denk ik