Erf de Hoeve
-
Re: Erf de Hoeve
Mensen uit Herxen worden in het DTB-boek van Windesheim ook steeds genoemd, dus die Berger Hoeve lijkt me wel een goede kanshebber om "De Hoeve" te heten.
Want iemand die bij Jan Peters een aantekening maakt die betekent: nu op de Hoeve wonend, voorheen wonend op de Aalvanger gaat ervan uit, dat dat een zinvolle aantekening is. Dat men wel ongeveer weet waar beide boerderijen liggen. Dan zal die Hoeve niet al te ver van de kerk van Windesheim af liggen. Tongeren of Vechterweerd zou nog kunnen, maar Herxen ligt denk ik dichterbij.
Want iemand die bij Jan Peters een aantekening maakt die betekent: nu op de Hoeve wonend, voorheen wonend op de Aalvanger gaat ervan uit, dat dat een zinvolle aantekening is. Dat men wel ongeveer weet waar beide boerderijen liggen. Dan zal die Hoeve niet al te ver van de kerk van Windesheim af liggen. Tongeren of Vechterweerd zou nog kunnen, maar Herxen ligt denk ik dichterbij.
-
Jacob Peters op de Hoeve in Dalfsen is bovendien een zoon van Lijsbeth Egberts.
En die komt uit Mastenbroek. Niet uit Genne of Streukel.
Zijn vader was daarvoor getrouwd met Machteltien Egberts die wel uit Genne kwam. Had ook een zoon Jacob maar die overlijdt jong, want hij wordt niet meer genoemd in de erfuiting van 24 april 1682.
Zou Machteltien de zus zijn van Peter Egberts Aalvanger.
Zijn vader was daarvoor getrouwd met Machteltien Egberts die wel uit Genne kwam. Had ook een zoon Jacob maar die overlijdt jong, want hij wordt niet meer genoemd in de erfuiting van 24 april 1682.
Als we afgaan op wat elders op het forum hierover een keer geschreven is, heeft Machteltien andere ouders:ria jongman schreef: ↑23 nov 2021, 21:02Jacob Peters op de Hoeve in Dalfsen is bovendien een zoon van Lijsbeth Egberts.
Peter Everts op de Horst, geboren in Haarst. Peter is overleden.Hij is begraven in 11-1693 in Bergklooster. Peter:
(1) trouwde op 23-05-1671 in Zwolle met Machteltjen Egberts. Machteltjen is geboren in Genne, dochter van Egbert Jacobsen en Lisabeth Arens. Machteltjen is overleden vóór 02-05-1682.
(2) trouwde op 02-05-1682 in Zwolle met Elisabeth Eghbers, 21 jaar oud. Elisabeth is geboren in Mastebroeck, dochter van Egbart Sijmen en Femmegien Berents. Zij is gedoopt op 24-10-1660. Elisabeth trouwde later op 03-04-1694 in Zwolle met Jan Gerrits van der Horst (1668-1730).
Is Jacob(us) Peters, de weduwnaar van Willempje Dercks, dezelfde Jacob(us) Peters die later trouwt met Geessien, dochter van Jan Harms Dijck en Geertien Gerrijds uit Emmen? Of kunnen het ook nog verschillende personen zijn?
-
Jenny schreef: ↑23 nov 2021, 21:30Als we afgaan op wat elders op het forum hierover een keer geschreven is, heeft Machteltien andere ouders:ria jongman schreef: ↑23 nov 2021, 21:02Jacob Peters op de Hoeve in Dalfsen is bovendien een zoon van Lijsbeth Egberts.
Peter Everts op de Horst, geboren in Haarst. Peter is overleden.Hij is begraven in 11-1693 in Bergklooster. Peter:
(1) trouwde op 23-05-1671 in Zwolle met Machteltjen Egberts. Machteltjen is geboren in Genne, dochter van Egbert Jacobsen en Lisabeth Arens. Machteltjen is overleden vóór 02-05-1682.
(2) trouwde op 02-05-1682 in Zwolle met Elisabeth Eghbers, 21 jaar oud. Elisabeth is geboren in Mastebroeck, dochter van Egbart Sijmen en Femmegien Berents. Zij is gedoopt op 24-10-1660. Elisabeth trouwde later op 03-04-1694 in Zwolle met Jan Gerrits van der Horst (1668-1730).
Maar Peter Egberts trouwt als jm van Streukel.
Ik meende dat ik las dat Peter ook de zoon is van Egbert Sijmen en Femmegien Berents.
Hoe zit dat dan?
-
Gerry Bongers heeft dit huwelijk gekozen omdat Jacob Derks met zijn 1e vrouw Willemtjen Derks een testament maakt in Dalfsen als wonende op de Hoeve. En omdat Jacob zijn oudste dochter uit zijn 2e huwelijk Willemtjen heet. In eerdere berichten is als gesteld dat Jacob Peters op de Hoeve voogd was bij zijn zus Magteld Peters.
-
bericht 3
Aanvulling
Jacobus de zoon van Peter Aalvanger zou pas 17 jaar zijn als hij trouwt onder de naam Jacob Peters boer op Aalvanger.
Eigenlijk een beetje te jong voor zo'n omschrijving.
Maar aangezien Jacobus Peters Aalvanger ongehuwd overlijdt, zou het ook wel kunnen.
Is Jacob Peters uit Dalfsen getrouwd met een andere Willemtje Dirks/Derks; het huwelijk niet te vinden.
Het testament wat hij maakt met Willemtjen is een testament op langstlevend en geeft geen duidelijkheid.
Dalfsen dl 7
Ik Mart. Jalink wegens hoge overigheid in dertijd Scholtus van Dalfsen doe cond en certificeren in en vermits desen dat voor mijnen ceurn: hiernae gent. gecompareert en erschenen sijn Jacob Peters en des selfs huisvrouw Willempje Derks de laatste tutore marito en begerende sij Willempje Derks terwijl wel seer swak van lichaam is, dog bij goede van verstande en den Almagt: God der Heeren nu haar nog den tijd verleent te kunnen dispo¬neren over haarer beijder tijdelijke goederen, gelijk sij comp.ten doen in en vermits desen in manier als volgt:
Ten eersten legateren sij comp.ten naa het overlijden van een van beijde aan de diaconij armen van Dalfsen tien gls: eens.
Ten 2den begeren sij comp.ten een eerlijke begrafenisse nae haar doode na staatsgelegentheit.
Ten 3de begeren sij comp.ten dat de langstlevende van een van beijder 't in 't volle besit sal sijn en blijve.
Ten vierde en ten laaste willende en begerende sij comp.ten dat na overlijden van een van haar beijde comp.ten dat als dan de goederen sullen versterven en devolderen aan wedersijde harer testateur en testatrice naaste erfgen:
Ten 5den begerende dat dese haarer onbedwongene wille in alle poincten moge nagekomen worden. In kennisse der waarheid en daar dit passeerde waren met mij aan en over als Ceurn: Jan Janssen en Willem Engbers hebbe dese dus getekent en gesegelt. Alsoo comp.ten niet schrijven kunnen heeft Jan Jansen dese voor testateur en testatrice mede getekent
folio 209 [plaatje 249]
getekent. Actum in de Boerschap Emmen den 10 november 1725
Onderstond Jan Jansen als Ceurnt.
Dus blijft het wat dat betreft onduidelijk.
Maar Jacob Peters in Dalfsen is geen Aalvanger dat is wel duidelijk.
Aanvulling
Jacobus de zoon van Peter Aalvanger zou pas 17 jaar zijn als hij trouwt onder de naam Jacob Peters boer op Aalvanger.
Eigenlijk een beetje te jong voor zo'n omschrijving.
Maar aangezien Jacobus Peters Aalvanger ongehuwd overlijdt, zou het ook wel kunnen.
Is Jacob Peters uit Dalfsen getrouwd met een andere Willemtje Dirks/Derks; het huwelijk niet te vinden.
Het testament wat hij maakt met Willemtjen is een testament op langstlevend en geeft geen duidelijkheid.
Dalfsen dl 7
Ik Mart. Jalink wegens hoge overigheid in dertijd Scholtus van Dalfsen doe cond en certificeren in en vermits desen dat voor mijnen ceurn: hiernae gent. gecompareert en erschenen sijn Jacob Peters en des selfs huisvrouw Willempje Derks de laatste tutore marito en begerende sij Willempje Derks terwijl wel seer swak van lichaam is, dog bij goede van verstande en den Almagt: God der Heeren nu haar nog den tijd verleent te kunnen dispo¬neren over haarer beijder tijdelijke goederen, gelijk sij comp.ten doen in en vermits desen in manier als volgt:
Ten eersten legateren sij comp.ten naa het overlijden van een van beijde aan de diaconij armen van Dalfsen tien gls: eens.
Ten 2den begeren sij comp.ten een eerlijke begrafenisse nae haar doode na staatsgelegentheit.
Ten 3de begeren sij comp.ten dat de langstlevende van een van beijder 't in 't volle besit sal sijn en blijve.
Ten vierde en ten laaste willende en begerende sij comp.ten dat na overlijden van een van haar beijde comp.ten dat als dan de goederen sullen versterven en devolderen aan wedersijde harer testateur en testatrice naaste erfgen:
Ten 5den begerende dat dese haarer onbedwongene wille in alle poincten moge nagekomen worden. In kennisse der waarheid en daar dit passeerde waren met mij aan en over als Ceurn: Jan Janssen en Willem Engbers hebbe dese dus getekent en gesegelt. Alsoo comp.ten niet schrijven kunnen heeft Jan Jansen dese voor testateur en testatrice mede getekent
folio 209 [plaatje 249]
getekent. Actum in de Boerschap Emmen den 10 november 1725
Onderstond Jan Jansen als Ceurnt.
Dus blijft het wat dat betreft onduidelijk.
Maar Jacob Peters in Dalfsen is geen Aalvanger dat is wel duidelijk.
Er lijkt over Jacob(is) Peters en Willempjen Dercks misschien nog meer te vinden te zijn:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... Willempjen
Maar zo'n bron aanboren, gaat voor mij een beetje te ver; interessant is het wel als je eenmaal meegevoerd bent in deze zoektocht.
Maar zo'n bron aanboren, gaat voor mij een beetje te ver; interessant is het wel als je eenmaal meegevoerd bent in deze zoektocht.
Betreffende Lijsabeth Egberts, vrouw van Peter Everts op de Horst
- 24-10-1660: Egbart Sijmen te Streukel | Lijsabeth
De moeder zal Femmegien Berens zijn, want in doopboek Hasselt eveneens:
- 11-01-1657: Egbart Sijmens te Streukel, Femmegien Berens | Magtelt
Als de man van Lijsabeth is overleden worden voogden aangesteld:
Als de vrouw van Peter Egbers te Zuitem op den Aelvanger overlijdt worden voogden aangesteld:
- 25-02-1663: Egbert Sijmons huisman te Streuckel | Jan
Waarschijnlijk kort na 5 juli 1684 trouwde hij Dieuwertje Assies, weduwe van Cornelis Peters (erfuiting: f399 - 5 juli 1684)
Mogelijk dat Lijsabeth Egberts bij haar broer woonde, toen ze trouwde. Maar dat is speculatief.
Als Lijsabeth Egberts zelf overleden is, worden er opnieuw voogden aangesteld: Sijmon Egbers uit Streukel, oom van moederszijde.
doopboek Hasselt:
- 22-01-1651: Egbart Sijmens te Streuckel | Sijmen
Zwolle, ondertrouw:
(NB: Sijmon Egbers komt in meerdere zoektochten voor, o.a. Claas Jansen Cloosterman, albert hendriks jonker, Egbert Klaassen van der Vegte, Arent Jans (op de Werff) )
Als je al deze gegevens naast elkaar legt, lijkt me dit het gezin van Egbart Sijmens en Femmegien Berens, te Streukel. Hoewel er waarschijnlijk meer kinderen waren, maar het doopboek van Hasselt heeft een hiaat van 1638 tot 1648.
Het bewijs is misschien wat dunnetjes, dus als er aanvullende aktes zijn, dan zijn die welkom!
- 02-05-1682 Peter Everts wed: te Haerst, en
Lijsabeth Egberts j.d. in Mastebroeck
Hij moet Erfuitinge doen. Gaen de proclamatien mede in Mastebroeck.
- 24-10-1660: Egbart Sijmen te Streukel | Lijsabeth
De moeder zal Femmegien Berens zijn, want in doopboek Hasselt eveneens:
- 11-01-1657: Egbart Sijmens te Streukel, Femmegien Berens | Magtelt
Als de man van Lijsabeth is overleden worden voogden aangesteld:
Peter Eghbers, oom van moeders zijde, zal Peter Egbers te Zuitem op den Aelvanger zijn.ria van bessen schreef: ↑23 nov 2020, 22:41Zwollerkerspel f64 - 31 mrt 1694 [-] Lijsebet Eghbers, weduwe van zaliger Peter Evers op de Horst [-] haar drie onmondige kinderen (Eghbert, Jacob en Meghtelt), in echte bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd, tot mombers verzocht Jochum Evers, oom van vaders zijde, en Peter Eghbers, oom van moeders zijde.
Als de vrouw van Peter Egbers te Zuitem op den Aelvanger overlijdt worden voogden aangesteld:
Jan Egbers, oom van de vaders zijde, gedoopt te Hasselt:ria jongman schreef: ↑18 nov 2021, 21:49f357 - Eodem [21 mrt 1705] [-] Peter Egbers te Zuitem op den Aelvanger, weduwnaar van Machteltien Jans. Hij heeft over zijn vijf onmondige kinderen (Fenne, Hermtien, Egbert, Jan en Jacobus Peters, bij zijn voornoemde zaliger huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Gerrit Goossens, oom van de moeders zijde, en Jan Egbers, oom van de vaders zijde.
- 25-02-1663: Egbert Sijmons huisman te Streuckel | Jan
Waarschijnlijk kort na 5 juli 1684 trouwde hij Dieuwertje Assies, weduwe van Cornelis Peters (erfuiting: f399 - 5 juli 1684)
Mogelijk dat Lijsabeth Egberts bij haar broer woonde, toen ze trouwde. Maar dat is speculatief.
Als Lijsabeth Egberts zelf overleden is, worden er opnieuw voogden aangesteld: Sijmon Egbers uit Streukel, oom van moederszijde.
doopboek Hasselt:
- 22-01-1651: Egbart Sijmens te Streuckel | Sijmen
Zwolle, ondertrouw:
- Den 4 december 1675
Sijmon Eghbers jonghman te Stroeckel
Willemtien Jans
proklemaesij gaen tot Hasselt
Attestatie gegeven om te trouwen tot Hasselt den 28 decemb 1675
(NB: Sijmon Egbers komt in meerdere zoektochten voor, o.a. Claas Jansen Cloosterman, albert hendriks jonker, Egbert Klaassen van der Vegte, Arent Jans (op de Werff) )
Als je al deze gegevens naast elkaar legt, lijkt me dit het gezin van Egbart Sijmens en Femmegien Berens, te Streukel. Hoewel er waarschijnlijk meer kinderen waren, maar het doopboek van Hasselt heeft een hiaat van 1638 tot 1648.
Het bewijs is misschien wat dunnetjes, dus als er aanvullende aktes zijn, dan zijn die welkom!
-
Er is niet veel te boren hoor.Jenny schreef: ↑24 nov 2021, 11:02Er lijkt over Jacob(is) Peters en Willempjen Dercks misschien nog meer te vinden te zijn:
Zegge en schrijve 2 aktes en ook nog een dubbel.
Ik had al wel eerder gezocht op Ramhorst en toen vond ik een Cyrus van de Ramhorst die in 1687 van Amsterdam binnenkomt als lid en weer vertrekt in 1688. Ysebrant van de Ramhorst vind ik daar wel bij passen. Maar het gaat mij ook te ver om in Amsterdam te gaan zoeken.
Eigenlijk speelt Willemtje verder geen rol.
Het is voor mij meer de vraag wie die Jacob is, boer op Aalvanger.
Er zijn meerdere aantekeningen betref de Aalvanger.
Maar tot nu toe niet te linken aan Peter op de Aalvanger uit Streukel.