Steven Willems j.m. te Ittersum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Steven Willems j.m. te Ittersum

Bericht door Egbert_ » 24 jan 2022, 15:42

Hendrik Claas Held en Zwaantie Dries hebben een (o.a.) een dochter Wubbigje
Wubbigje Hendriks trouwde drie keer
    • 18-03-1703 Everts Ditmers Vekaten Wubbigje Hendriks Sallik (trb Zalk)
    • 07-10-1704 Steven Willems j.m. te Ittersum
      Wubbigjen Hendricks wed: in Veecaten onder Zallick woonaghtigh
      de proclamatie gaat meede te Sallick (trb Zwolle)
    • 1714, den 15 Xbr.
      Lucas Gerrtsen j.m. en
      Wibbetien Henriks wed. in Veekaten
      de proclamatien gaan mede te Zallik en aldaar zijn ingeschreven.
      1714 Den 31 Decemb: attestatie bekomen om te Zalik te trouwen (trb Zwolle)
Hier hoort nog bij:
harm56 schreef:
29 dec 2021, 22:26
Salck den 12 sep. 1704
Coram Jud; J. A. Mensing
Erschijnt in desen ed. Gerigte Wibbe Hendricks weduwe Evert Dietmers en heeft over haere onmondige soone Evert Evertsen tot momberen gesteld, gelijk sij stelt kragt deses Dries Henriks bloedoom en Jan Rotgers vulgo Halfwerk over bovengemelte soon [-]
- - - - -

Maar mijn vraag is: wie was Steven Willems van Ittersum?

Van Steven Willem heb ik twee doopinschrijvingen te Zalk gevonden:
  • 05-10-1708 Henrik (zoon van) Steven Willems Vekaten
  • 15-11-1711 Geertie (dochter van) Steven Willems
Van Henrik 1708 heb ik een trouwinschrijving gevonden:
  • Hendrik Stevens jm 's Herenbroek Jannetje Willems wed Mastebroek hier getrout den 28 oct 1731 (trb Zalk)
Jannegien Willems is weduwe van Berent Harmse Vinke, met wie ze één zoon kreeg:
  • 02 10 1729 - Harmen, zoon van Berent Harmse Vinke & Jannetje Willems (doopboek Mastebroek)
Hendrik Stevens en Jannigje Willems laten onder meer een Wibbigje dopen in 1743 te Zalk
Zij trouwde:
  • 27-01-1765
    Gerrit Peters Berkweg j.m. en
    Willempje Hendriks j.d. beide in Westenholte
    S.G. Fredrik Snel
    H.G. de Bruids moeder
Gerrit Peters is een zoon van Peeter Jans Bontemutse en Janna Gerrits Snel, de zus van Thijs Gerrits Snel.

En dan is het cirkeltje weer rond. Thijs Gerrits Snel, veerman op het katerveer, in een tijd dat Dries Hendriks Held, de broer van Wubbigje Hendriks, veerman op Zalkerveer was.

- - - - - -

Maar de vraag is dus: wie was Steven Willems van Ittersum?

in het zoutgeld 1694 woont ene Willem Lucas in Ittersum. Maar ik kan geen verbinding vinden.
Willem Lucassen x 1681 (Windesheim) Agnies Henrix laten geen Steven dopen.

Ook in het zoutgeld 1694 Ittersum: Willem Caspars, die met zijn vrouw Aaltien Dries in 1683 met attestatie uit Wijhe is gekomen. Maar ook zij laten noch in Wijhe, noch in Windesheim een zoon Steven dopen.

ria jongman

Re: Steven Willems j.m. te Ittersum

Bericht door ria jongman » 24 jan 2022, 21:56

In ZWK kom ik Steven Willems 1x tegen als gehuwd met Wubbechien Hendriks.
Die akte betreft haar familie.

Wel is er een Willem Stevens die voorkomt in combinatie met Peter Jans van Milligen in ZWK.

En in Genemuiden een Willem Stevens maar die heeft de toevoeging van Kadoelen [ Vollenhove] en was 1e x getr met Griete Hannen.
Met wie hij hertrouwt kan ik niet vinden.[1682]
Maar deze heeft dus wel een zoon Steven.

Misschien heeft Harm de erfuiting ?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 jan 2022, 10:43

Die erfuiting roept nog eerder vragen op, dan dat er beantwoord worden.

Wibbegien Hendricks, weduwe van wijlen Steven Willems [-]
haer twee onmondige kinderen als met naemen Wilmina en Hendrik Stevens, bij voorgemelte wijlen haer man Steven Willems in echte verwekt, versocht de E Derk Jansen als Bloet oom van dese kinder en Hermannus Dietemer , het welke geaccordeert sijnde, soo hebbe den momberen bij hant tastinge van eedes plaats

Hermannus Dietemer is de broer van haar eerste man, Evert Dietmers
En Derk Jansen kan ik helemaal niet plaatsen. Zeker niet als Bloet oom.

Derk Jansen moet wel haast een halfbroer zijn van Steven Willems ???

NB: doopinschrijving van Wilmina niet gevonden, wel van een Geertje.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 25 jan 2022, 14:58

Rond 1668 wordt er vanuit Ittersum een paar keer getrouwd door mannen met de voornaam Willem. Of hier de ouders van Steven Willems bij zitten weet ik niet. Wat volgt: alles te Zwolle. Bron: trouwboek Zwolle.

1. Willem Berents j.m. te Ittersum otr. 9-3-1667 trouwt 14 april 1667 met Hermtien Teunis, j.d. aldaar.

2. Willem Berents, ook al j.m. te Ittersum volgens het trouwboek van Zwolle en ik kan in de buurt van die datum in ORA Zwk. geen erfuiting van ene weduwnaar Willem Berents vinden, dus otr. maart 1671/ trouwt 17-4-1671 met Willemtje Berents j.d. beide te Ittersum.

3. Willem Claesen j.m. te Ittersum otr. mrt. 1669 te Zwolle en trouwt 31 mei 1669 X Elsien Everts j.d. op ‘s Heerenbrouck. Proclamatie ook te Zalk.

4. Willem Geerlichsen Dijck otr. 25-1-1668 en trouwt 11-2-1668 als j.m. te Ittersum met Grietien Dercks, wede. bij ‘t Weeshuys. Van Grietien kan ik in ORA Zw. en Zwk. geen erfuiting vinden.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 jan 2022, 15:54

ZWK dl 619
f100 - 5 jan 1726 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Henrik Lijsters en Hermannus Ten Hope.
In het Gericht zijn verschenen Lucas Gerrits en Merrigien Peters, tutore marito, eheluiden, wonende tot Vecaten. Zij verklaren wegens opgenomen en ten genoege ontvangen penningen oprecht en deugdelijk schuldig te zijn aan Hermannus Dietemers en Derk Jansen van Ankum, als mombers over Hendrik Stevens, 27 Caroli gulden. Zij beloven deze te verrenten tegen 3 procent jaarlijks. De aflossing mag en moet wederzijds geschieden, wanneer zij elkaar 3 maanden voor de verschijndag waarschuwen. Zij comparanten stellen daarvoor tot een speciale hypotheek en onderpand hun comparantens halfscheid in twee morgen land in [het] Voorsterslag aan de Scholten Stege in Mastebroek onder dit kerspel van Zwolle gelegen en waarvan Arent Peters de andere helft toebehoort, en dit met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, die van ouds daartoe behoort. Zij beloven dit te zullen wachten en waren voor alle evictie en opsprake als volgens het recht. Zonder argelist
Laatst gewijzigd door ria jongman op 25 jan 2022, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 jan 2022, 16:22

bericht 2

Hier hoort bij

Dalfsen dl 7 folio 120/121
Ick Henrik Cuper inder tijd van wegen de Hooger Overigheid Verwalter Scholtus van Dalfsen doe cond en certifere in en vermits desen dat voor mij en Keurnoten als waren Albert Hermsen en Henrik Wilmzen, persoonlijk in de Ed. Gerigte is gecompareert en erschenen Derck Jansen van Ancum gesont van lichaem en bij goede en volkomen verstande welke uit anmerkinge van de sekerheijt des doodts dog onsekere uire van dien sig heeft bewogen gevonden om al vorens uit desen leven scheidende te maken zijn testamentaire dispositie en onbedwongene uiter¬ste wille op alhier navolgende manieren:
Eerstelijk verklaarde hij testateur Derck Janssen dat hij tot zijne enige universele erfgenamen institueerde zijn broeder en suster kinderen namentlijk Jan Henrix en Grietien Jansen, alsmede Henrik Stevens naegelaten zoon van wijlen zijn halve broeder.
Ten tweden legateert hij testateur aan zijn halve broeder Evert Wilmz een roede hooijland of het vierde part in vier roeden in de Regterkampen alsmede daar van een roede aan Henrik Stevens voornt. om het gebruik of de pagt daarvan te genieten soo lange zij leven dogh soo sonder lijfserven quamen te overlijden den zal wederkeren aan voornoemde Jan Henrix en Grietien Jansen ofte hare erfgenamen
Ten derden legateert hij testateur aan Jan Henrix een akker lands in de boerschap Ancum en aan Grietien Jansen en Henrik Stevens elk voor haar hooft daartegen hondert caroli guldens om t volgende onder haar drie laatsten deijlbaar blijven, uitgesondert die Jan Henrix en Grieten Jansen testateurs klederen soo linnen en wullen tot zijn lieve behorende voor haar sullen behouden
Legaterende wijders aan de Diaconie van Dalfsen twaalf cargls om voort nae zijn doodt door de erfgenamen uitgereijkt te worden
Willende en begerende dat dese zijn onbedwongene uiterste wille in allen deelen worde agtervolgt en effect sortere 't zij als testament codicil, gifte ter oorsake des doots onderde levendigen ofte hoe zulkx anders genaamt mogte worden als mede best en bestendigst na regte sal kunnen en mogen bestaan schoon alle vereijste solemniteiten daar bij niet waren geob¬serveert. Ten waren oirconde hebbe ick Verwalter Scholtus Voornt. desen met mijn hand en zegel bekragtigt het welcke uit testateurs namen en speciael versoek Hermannus Wennemers neffens mij voor hem heeft gedaan.
Actum Dalfsen den 12 april 1723

En hier hoort nog bij

Dalfsen dl 8 f29-f30-f31 dd.25-11-1728
Scholtus Martinus Jalink
Keurnoten Gerrit Waanners [Gerrit Warners] van der Vegthe en Harmannus Wennemers
Verschenen is Derk Jansen, zwak van lichaam dog bij goede kennisse en verstande en maakt een testament. Ten eerste vernietigt hij alle eventuele eerder gemaakte testament waar zich die ook mogen bevinden. Ten tweede legateert hij aan de Diaconie van Dalfsen twaalf guldens eens. Ten derde legateert hij aan de vier nagelaten kinderen van Janis Hendriks [Jan Hendriks in andere akte RvB] tesamen 100 gulden. Ten vierde legateert hij aan zijn halve neve Hendrik Stevens 300 car.g, doch deze moeten verblijven onder Jan Baerslag totdat hij Hendrik Stevens trouwt en sonder lijfs erfgenamen mogte komen te overlijden, zo zullen Jan Baarslag en zijn huijsvrouw en erfgen: de bovengen: somma genieten. Ten vijfde institueert hij tot enige en universele erfgenaam zijn nicht Grietje Jansen huisvrouw van Jan Baarslag. En ten zesde bevelende hij testateur sijn zile in de genadige bescherminge Godes en begravende na sijn overlijden een eerlijke begraaffenisse welke door Grietje Jansen en Hendrik Stevens sullen gedaan en bekostigt worden. Actum Oosterdalfsen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 jan 2022, 19:28

ria jongman schreef:
25 jan 2022, 15:54
ZWK dl 619
f100 - 5 jan 1726 [-] Lucas Gerrits en Merrigien Peters, tutore marito, eheluiden, wonende tot Vecaten. [-]
  • 1714, den 15 Xbr.
    Lucas Gerrtsen j.m. en
    Wibbetien Henriks wed. in Veekaten
    de proclamatien gaan mede te Zallik en aldaar zijn ingeschreven.
    1714 Den 31 Decemb: attestatie bekomen om te Zalik te trouwen
  • 22-05-1721
    Lucas Gerrits Vekaten
    Marrigje Peters s Heerenbroek
Lucas Gerrits is dus de stiefvader van Hendrik Stevens. En Merrigien Peters dan de stiefmoeder.
De zus van Hendrik Stevens is blijkbaar overleden voor 5 jan 1726.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 jan 2022, 20:07

Ja en ? Wat bedoel je daar verder dan mee?
Je wou toch weten wie die Derk Jans was de bloetvoogd?
Die gegevens heb ik je geleverd of heb je dat niet gezien?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 jan 2022, 22:13

ria jongman schreef:
25 jan 2022, 20:07
Ja en ? Wat bedoel je daar verder dan mee?
Je wou toch weten wie die Derk Jans was de bloetvoogd?
Die gegevens heb ik je geleverd of heb je dat niet gezien?
Dat was even omdat ik me afvroeg aan wie wordt er geld uitgeleend. Wat is de relatie tussen geldleners en geldverstrekker.

En vervolgens kwam er wat tussen, en kon ik mijn tweede reactie niet afmaken.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 25 jan 2022, 22:33

We zijn ze al eerder tegengekomen:
ria van bessen schreef:
19 mei 2020, 09:33
Gegevens betreffende de afstamming van Grietje Jansen de vrouw van Jan Baarslag sr.

gegevens betr AFKOMST Grietje Jansen de vrouw van Jan Baarslag.

Ora Dalfsen deel 7 [-] Derck Jansen van Ancum gesont van lichaem en bij goede en volkomen verstande [-] zijn broeder en suster kinderen namentlijk Jan Henrix en Grietien Jansen, alsmede Henrik Stevens naegelaten zoon van wijlen zijn halve broeder. [-] zijn halve broeder Evert Wilmz [-]

Dalfsen invnr 8 f29-f30-f31 dd.25-11-1728 [-] Derk Jansen [-] maakt een testament. [-] zijn halve neve Hendrik Stevens 300 car.g, doch deze moeten verblijven onder Jan Baerslag totdat hij Hendrik Stevens trouwt en sonder lijfs erfgenamen mogte komen te overlijden, zo zullen Jan Baarslag en zijn huijsvrouw en erfgen: de bovengen: somma genieten. [-] zijn nicht Grietje Jansen huisvrouw van Jan Baarslag [-]
Derk Jansen van Ancum heeft dus:
- twee halfbroers: Steven Willems en Evert Willems
- een volle nicht Grietje Jansen (x Jan Baarslag), waarschijnlijk dochter van zijn volle zus.
- niet helemaal duidelijk of Jan Henrix een volle broer of volle neef is. waarschijnlijk volle neef, zoon van een Henrik Jans.

Een mooie vondst!

Nu nog even verder puzzelen hoe de familie verder in elkaar steekt, destijds hebben we de puzzel niet kunnen leggen.

Maar dit is een heel mooi aanknopingspunt om verder te zoeken !

Plaats reactie