Hermen Arents Broekhuisen en Janna Lamberts

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: Hermen Arents Broekhuisen en Janna Lamberts

Bericht door Janny Lalkens » 14 jan 2022, 21:44

Ik heb gisteren Sandrine Lucas bekeken, gedoopt 1695 als dochter van Lucas Arents. Toch wel Sandrine en niet Hendrine. Ik heb haar gezocht om te kijken of de naam Broekhuysen ook in haar leven voorkomt. Nog niet gevonden, mogelijk ook niet te vinden.

Zij trouwt als Alexandrine Lucas met Jacob Coetsier. Ze krijgen 3 kinderen. Met dat aantal staan ze ook in het register van 1741 te Windesheim. Vervolgens vertrekt dochter Aaltje Jacobs in 1745 met attestatie naar Wijhe. In een aantal jaren erna zie ik daar geen huwelijk van haar. Hoeft ook niet, maar was leuk geweest. In de VOT 1748 Windesheim staan Jacob Coetsier en Sandrina Coetsier zonder kinderen, met nog een ander inwonend iemand.

Correctie: de vader van Sandrine heet Lucas HENDRIKS, niet Arents.
Laatst gewijzigd door Janny Lalkens op 14 jan 2022, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 jan 2022, 21:59

Volgens mij hoort Broekhuis bij Elsje Jans.
En niet bij Lucas Hendriks.

Elsje heeft een zus Swaantje, die qua leeftijd precies past bij Swaantje Broekhuis x Albert Nagel
Albert Nagel is weer getuige bij Hermen Arents.
En heeft Hermen de naam van zijn moeder genomen, zoals wel meer voorkwam.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 14 jan 2022, 22:44

Dat denk ik ook. Want nergens duikt verder die naam Broekhuis/Broekhuysen op, alleen bij de vrouw van Albert Nagel.

En omdat dit het meest logisch is denk ik niet dat Broekhuiysen komt van Jan Theunis, Hermen Arents Broekhuysen zijn stiefvader. Bij de Van Keulens was het wel zo. Hun vader Jacob Gerrits vind ik niet als Van Keulen genoteerd, wel hun stiefopa Lambert van Keulen en stiefvader Herme Herms van Keulen en dan heten de kinderen van Jacob Gerrits en Fennigje Willems opeens ook Van Keulen.

Ook in het korte ( 1750-1754) huwelijk van Aaltje Lucas te Windesheim met Jacob Gijsberts van Dijk geen naam Broekhuis gezien. Ik verwonderde me nog wel over een dochter Reintje , gedoopt 1762, in Jacob Gijsberts zijn 2e huwelijk. Ik vroeg me af of dat toch nog iets met al die Reiniers uit zijn eerste schoonfamilie te maken had.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 jan 2022, 11:59

Deze Aaltje is de dochter van een andere Lucas wonende in Herxen.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 27 jan 2022, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 jan 2022, 12:34

verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 27 jan 2022, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 15 jan 2022, 13:00

Citaat

" WIJHE f28A - 26 mrt 1767 - Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verwalter
Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Dr. H.W. Ravestein en Lamb. Bannier.
Gecompareerd is de advocaat Dr. A.H. Metelercamp, als gevolmachtigde van Antonia Wijten, weduwe van Evert Jan Strabbe, pro se en de rato caverende voor haar minderjarige kinderen (volgens procuratie voor Burgemeesters, Schepenen en Raden van de stad Zwolle d.d. 19 maart 1767). Hij verklaart te hebben verkocht (en betaald is aan zijn principale), te cederen en over te dragen aan de Ed. Cornelis Dwars, Scholtus te Olst, een katerstede, geheten de Bomhof, gelegen in de buurtschap Herxen aan de Pletterstraate, bestaande uit een huis, hof, boomgaard en zaailand, als ook het zaailand in 1697 daarbij aangekocht, en verder met het recht van erfpacht van de Willighagen van de marke Herxen, en met verder recht en gerechtigheid, oud en nieuw toebehoren, raad en onraad, ap- en dependentien. Dit zoals op 17 januari 1744 deze katerstede door voornoemde Evert J. Strabbe ten overstaan van dit Gericht en aan hem op 22 januari 1744 door P.W. van Sijkama pro se & q.q. is getransporteerd.

Jacob van Dijck is nu meijer op deze katerstede."

Jacob Gijsberts ben ik ook tegen gekomen als Jacob Gijsberts van Dijk uit Zallick. We wandelen de hele regio door.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 jan 2022, 14:33

verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 27 jan 2022, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 jan 2022, 14:36

bericht verwijderd.
niet ter zake doende

bomslag

Bericht door bomslag » 31 jan 2022, 16:55

In dit forumverhaal komt regelmatig de naam Lucas Hendricks naar voren. Hij is mijn oudst gevonden voorvader, via zijn jongste zoon Lucas.
Ik ben bezig met een boek "van Lucas Hendricks tot Leon Bomhof", mijn jongste kleinzoon en twaalfde generatie (de naam Bomhof wordt in de derde generatie aangenomen).
In de bijlage zijn twee huwelijken en de daarvan gevonden kinderen. Ik heb alleen de jongste zoon Lucas uitgezocht, maar zie hier aanknopingspunten naar de andere kinderen.
Ik volg dit forum verder en kan dit prima gebruiken voor verder onderzoek, en kan misschien zelf ook iets bijdragen.
Jan Bomhof
Bijlagen
Genealogie Lucas Hendricks.JPG
Genealogie Lucas Hendricks.JPG (141.55 KiB) 1843 keer bekeken

ria jongman

Bericht door ria jongman » 31 jan 2022, 18:31

Je stamt dus af van Lucas Lucas op 't Schipjen in Herxen.

dus deze
dpb Windesheim
Den 24 dito [mei] 1696 - Lucas, de vader Lucas Hendricks aen de gemeene-weijde.

Lucas zijn kinderen zijn -Dpb Windesheim
05-03-1724 – Lucas
04-02-1725 – Henrikus
13-06-1728 – Aaltje
16-04-1730 - Hermina

en zoon Hendrik is deze
Windeheim
Den 6 mei 1753 dito Hendrik Lucas jong man in Windesheim met Harmina Jansen jonge dogter in Harkelo.
*wordt Bomhof

Volgens mij staat in dit topic alles wel zo'n beetje wat je nodig hebt.

In 1680 leven alleen deze 3 kinderen nog van Lucas Hendriks uit het 1e huwelijk.
Namelijk Hendrick, Jan en Hendrine Lucassen volgens ORA ZWK f89 - 29 mei 1680

En uit het 2e huwelijk zijn getraceerd
Arent Lucas x Elsje Jans [=wsl Broekhuis]
Reinier Lucas x de wed Lambert Kaleveld
Sandrina Lucas x Jacob Herms Koetsier
Lucas Lucas x Maria Hendriks jd van het Santhuis - wordt Schipper, Schipjen -later Bomhof

Verder zijn we niet gekomen, er leek ook geen belangstelling meer te zijn.

Plaats reactie