Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Patricia

Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Bericht door Patricia » 12 feb 2022, 11:14

Dag, mijn naam is Patricia en ik ben bezig met de naam Hollewand als kade voor mijn moeder. Helaas zit ik vast bij Jan Hollewand en Willemina Schoterman. In geen enkel stamboom onderzoek programma of website kom ik verder. Waar de naam Hollewand vandaan komt ben ik een klein stapje verder. Helaas loop ik vast bij de voorouders Berend Janzen geboren 1766 overlezen 1852 zijn ouders zijn Jan Hollewand en Willemina Schoterman rond 1700-1800. De namen Jan Hollewand en Willemina Schoterman komen van Myheritage. Onlangs heb ik informatie gekregen (afbeelding uit trouwboek) en deze data het ook wel eens zijn: en trouwinschrijving te Wesepe van Berend Janzen Breen & Geesjen Janzen Hollewand getrouwd op 8 oktober 1789. De naam Hollewand komt van de vrouw van Berend Janzen.

Op 17-03-1759 wordt in de r.k. statie Hengevelde ook een zoon Johannes gedoopt met dezelfde ouders Hermannus Jansen & Christina Jansen "op den Graven in Middel"

Op 17-05-1758 trouwen in de R.K. statie Hengevelde Hermannus Jansen "ex Heeten" en Christina Jansen "op den Graven"

Helaas zit ik hier vast en heb ik te weinig kennis en ervaring waar ik nu verder moet zoeken. Kan ik in het archief van het Historisch Centrum meer vinden? Waar moet ik zoeken en beginnen. Het doopboek (foto's van het boek online) van Olst 1666-1790 heb ik doorgespit. Hier hier heb ik helaas niets kunnen vinden.

Waar de naam Hollewand vandaan komt ben ik inmiddels achter gekomen. Nu lijkt het mij mooi om de hele lijn Hollewand uit te zoeken, de naam zal voor 1766 anders zijn daar ben ik mij van bewust.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt voor het lezen en uw eventuele reactie.

Patricia van der Vegte-Reimert
Bijlagen
Joannes Hendriks en Wilhelmina Miente Janssen op de Bree 16-3-1769.png
Joannes Hendriks en Wilhelmina Miente Janssen op de Bree 16-3-1769.png (245.45 KiB) 2386 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-02-12 om 11.05.25.png
Schermafbeelding 2022-02-12 om 11.05.25.png (207.6 KiB) 2388 keer bekeken

ria jongman

Re: Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 11:36

Dag Patricia

Volgens de telling 1811 in buurtschap Middele [Olst]

op nr 17
Hollewand Berend Daghuurder 50 M geboren 1761 zoon van Van de Bree Hermina Schote ouders Dood Olst
vrouw Janzen Geesje Huiswerk 45 V 1766 dochter van Janzen Janna ouders Dood Olst
kinderen Janzen Tone Knegt 15 M April 1796 B Hollewand G Janzen Leven Olst
Janzen Wilmina Geene 12 V 3 mei 1799 B Hollewand G Janzen Leven Olst
Janzen Jannes Geen 5 M 25 aug 1806 B Hollewand G Janzen Leven Olst

Hermina kun je ook lezen als Mina oftwel Willemina - komt vaak voor.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 12 feb 2022, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 12:09

bericht 2

in MIddele

40A Op de Groote Brede Hendricus Daghuurder 55 M Dec 1756 J Gendevoort W Onstein Vader dood Olst
Gendevoort Harmina Gerrits Huiswerk 67 V 1744 G Gendevoort J Rabes Dood Raalthe
Op de Grote Brede Janna Janzen Huiswerk 26 V 1785 H Op de Grote Brede H Gendevoort Leven Olst
Brunzelar Hendrik Kostganger 16 M 1795 Onbekend Jenneke Dood Raalte
Mekes Gerrit Daghuurder 26 M 1785 J Mekes A Cremers Dood Zwoll

ORA Olst inv nr 25 f 12 dd-24 Januari 1806
Op Requisitia van de Scholtus van Olst zijn door de respectieve Boermeesters overgegeven de navolgende lijsten van Heele Erven, Drielingen, Halve Erven,en Katersteden, enz. enz. met dezelver bewonersnamen.

op f 75 onder Buurtschap Middele [dus in 1806]
genoeteerd
17 Berend Hollewand

38 Jan op de Bree - Frerik Spillendraijer in de kamer

40 Hendrik op de Bree

op f 21 alle 3 tevens genoteerd onder Kleijne Katersteden

Hoort bij 40a - de grote Bree de volgende erfuiting/ momberstelling

Mombers = voogden

ORA deel 21 f 91 Olst, den 25 September 1789
Verwalter Scholtus Jan Brouwer, keurnoten Lammert van der Steeg en Hendrik in de Belte.
Ik Jan Brouwer in desen tijd Verwalter Scholtus van Olst stelle tot momboiren over Thijs en Teunis, onmondige van wijlen Jan op de Bree en Willemine Jans, in leven ehelieden, bij deselve in egte verwekt, voorts nog over Willemina, Janna en Janna Jans, onmondige kinderen van Hermina Gerrits bij wijlen Jan op de Bree in egte verwekt, de personen Teunis Willems en Derk Gerrits, om de onmondige haar profijt te zoeken en schade teweren, het welke bij handtastinge in het Gericht hebben aanbeloofd en aangenomen. Voorts in judicio verschenen de moeder Hermine Gerrits in desen geadsisteerd met Jan Jansen als momber en heeft de voorschreven eerst genoemde kinderen voor vaderlijk en moederlijk goed. Waar voor dit alles de moeder verbindt haar persoon en goederen alsmede de caterstede Bree.
Olst dato als boven. Wg Jan Brouwer, Verwalter Scholtus.

In de kantlijn.
Olst, den 3 Maij 1797.
Coram Scholtus Jan Bannier, ceurnoten C W Wijborgh en Hendr Jansen.
Compareren Thijs en Teunis Jansen in deze acte genoemd, thans meerderjarig, verklarende uit handen der voogden hierin gemeld, ontvangen te hebben ieder de aan hun bewesene twaalf guldens, welke aan hun alhier in den Gerichte zijn toegeteld, bekennende hiermede van dezelve voldaan te wezen en hun bedanken voor goede administratie, zonder verder iets op hun te pretenderen te hebben, maar dezelven quiterende bij dezen. In fidem, Joan Bannier Scholtus.

AANVULLING OM 14.05

Wesepe 6 October 1752- Jan Hendriks J.M. soon van Hendrik Tongerkamp, met Willemina Janssen J.D. van Jannis Klein Schoten in de Middelerhoek thans beide wonende aan den Bannenbroek onder Wezepe.
S - Getrouwt 22 October.

NB GEEN ERFUITING GEVONDEN

Wesepe Den 12 Octob. 1782 - Jan Breen weduwr. van Willemine Janzen wonende in Mid¬dele, met Hermina Garritzen J.D. dienende aan het Nieuwboer in Broek¬land onder Raalte.
Getrouwt den 27 dito.

Wesepe Den 2 Octb. 1789- Hendricus Janzen Westerkam [= Westerkamp] wonende in Ploegds [= Pleegst] onder Raalte, en
Harmina Garritzen weduwe van wijlen Jan Breen in Middele onder de Kerk van Wesepe.
Getrouwt den 18 dito.

Zijn vermoedelijk de ouders van Berent dus Jan Hendriks [wordt Breen] en Willemina Jansen [klein Schoten/Schoterman]
Laatst gewijzigd door ria jongman op 13 feb 2022, 14:17, 5 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 12:33

bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 13 feb 2022, 14:15, 5 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 12 feb 2022, 13:23

Hallo Patricia

Je bent bekend met het bestaan van een Hollewandsweg bij Zwolle? Zandhove ligt aan die Hollewandsweg. 8014 BE Zwolle.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 12 feb 2022, 14:36

Op internet nog een document gevonden: http://www.bureauscholtens.nl/Zwolle1.pdf

Citaten uit dat document:
2. de Holwand
Ligging langs de historische doorgaande weg van Zwolle naar Deventer op de flank van een
rivierduin. De oude herberg, die volgens de toenmalige muurankers uit 1717 dateerde, is in 1937
afgebroken in verband met een wegreconstructie. De nieuwe boerderij, een ontwerp van de Zwolse
architect P.A. Lankhorst, kreeg het uiterlijk van een landelijke villa. Opdrachtgeefster was de
eigenaresse van Zandhove (en Hollewand) Henriëtte Wilhelmina de Blocq van Haersma de With.
In de jaren vijftig van de vorige eeuw heette deze doorgaande weg nog
de Hollewandsweg. De weg werd vernoemd naar de voormalige herberg Hollewand. De naam
Hollewand is weer ontstaan naar aanleiding van de dijkdoorbraak en overstroming van de IJssel in
1573.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 14:58

Als de Hollewand een herberg zou zijn, dan zou er meer te vinden moeten zijn..

Berent Hollewand [Middele] is vermeld onder de kleine catersteden in 1806
Laatst gewijzigd door ria jongman op 13 feb 2022, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 12 feb 2022, 15:05

Volgens hisgis.nl met gegevens van kadaster 1832 waren er twee erven in Olst met de naam Hollewand/t

- perceel F446 van de weduwe Antonie Hofstee (gelegen in de Haar en Visscherij)
- perceel C248 van Wolf Florus van Hemert (gelegen in Middele)

het laatste perceel komt het meest overeen met de doopinschrijving RK statie in Wijhe
  • 12 maart 1795 conj. op den Hollewant in Middele onder Olst
    Antonius (kind)
    Bernardus Jansen (vader)
    Gesina Jansen (moeder)
    Catharina Jansen Waners (getuigen
(transcriptie van https://sallandsdtb.wordpress.com/wijhe/ )

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 16:48

Klopt, maar dat dit een herberg zou zijn, daar kan ik [nog] niets over te vinden.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 13 feb 2022, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 feb 2022, 17:08

Bericht 2

Bedankt Egbert, ik had nog niet in Wijhe gekeken.

En bingo - Thijs is doopheffer, zijn de ouders van Berent Jansen dus correct. [Zie de erfuiting hierboven]]

WIJHE RK
Die 25 Septembr. 1790 baptizata est Joanna f.L. Bernardi Jansen et Gesinae Jansen op den Hollewand. Levante Everdina Teunissen loco Joanna Jansen sororis patris.
Die 4ta Septembris 1792 - baptizata est Wilhelmina F.Lma. Bernardi Jansen et Gesinae Jansen conj. op den Hollewand in de boerdschap Middel onder Olst. Levante Joanne Jansen avonculo prolis
Die 12da Martii 1795 - Antonius F.Lms. Bernardi Jansen et Gesinae Jansen conj. op den Hollewant in Middele onder Olst. Levante Catharina Jansen Waners
Die 7ma Octobris 1797 - Hermannus F.Lms. Bernardi Jansen et Gesinae Jansen conj. in Hollewand in Middele in Olst. Levante Matheo Jansen.
4ta Maij 1800 - baptizata est Gerritdina f.L. Bernardi Jansen et Gezina Jansen. Levante Joanna uxore Joannis fratris matris aan Hollewant in de Middelerhoek
28 Augusti 1803 - baptizatus est Joannis F.L. Bernardi Joannis et Geesjen Joannis. Levante Maria Herms nepte patris cujus loco Everdina Antonii aen de Holwant [= Hollewant].

Avonculo zegt me niks
Laatst gewijzigd door ria jongman op 13 feb 2022, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie