Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Bericht door ria jongman » 13 feb 2022, 22:10

Egbert_ schreef:
13 feb 2022, 20:24

Geertrui Lamberts is doopgetuige, dus hoogstwaarschijnlijk familie.
En er is een doopinschrijving:
https://vpnd.nl/bronnen/ov/wijhe/wijhe_ ... 210,390,21
30 maart 1760: Maria dochter van Gerardi Jansen en Gertrudis Lamberts, op den Schoten

Geen bewijs dus, maar het lijkt me wel erg aannemelijk, dat Gerardi Jansen een broer is van Willemina Janssen
Geesje Jansen de vrouw van Berent Hollewant is een Scholtenkamp - zie bericht Patricia

Gerrit Jans op Schoten is onlangs nog behandeld op dit forum.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 feb 2022, 22:22

bericht 4
ria jongman schreef:
13 feb 2022, 19:30
ORA Olst deel 20
f 248
Olst den 7 Maij 1763 in de buurschap Middele.
Verwalter Scholtus Aert Brouwer, ceurnoten Jan Lubbers op den Schoten en Derk Lamberts op Spillendrajer.
Erschenen in desen Ed Gerigte Hendrik Lamberts, tegenswoordig woonagtig bij zijn zoon Jan Hendriks op den caterstede den Rodden genaamt in Middele, ter eenre, en Jan Hendriks en zijn vrouwe Willemina Jansen ehelieden marito tutore ter andere zijde.
ria jongman schreef:
12 feb 2022, 22:13
1760 Martii 27 - Maria F.Lma. Joannis Henriks [doorgestreept: op] et matre Wilhelmina Janssens conj. op Rodden in Middele. Matrina Bernardina Henriks an de Spillendraijer.
Derk Lamberts op Spillendrajer is de schoonzoon van Hendrik Lamberts ???, zwager van Jan Hendriks op den Rodden ???

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 feb 2022, 10:28

Geesje Jans Scholtenkamp zou dit echtpaar als ouders hebben.

RK Olst 4ta Maji 1749 Jan Gerrijz Schultenkamp et Joanna Hermsen. Testibus Joes. Sleeff et Dina ancilla in Spijckerboss.

Rk Olst
23 8br. 1750 Bapta. est Gerardina, pater Joan. Gerrijz Schultenkamp, mater Joanna Hermssen. Matrina Joanna matr. patris ex Schultenkamp
13 Aprilis 1753 Baptus. est Henricus Wilhelmus, pater Jan Gerrijz Schulten¬kamp, mater Joanna Harmssen. Matrina Joanna mater patris ex Schulten¬kamp.
11ma Septembris 1755 Baptus. est Hermannus, pater Joannes Gerrits, mater Joanna Herms conj. op 'n Schoultenkamp in ... [leeg]. Matrina Joanna Willems ibidem op den Schoultenkamp [Scholtenkamp] in Hengvorden.
14 Octobris 1757 Bapta. est Joanna, pater Joannes Gerrits, mater Joanna Herms. Matrina Joanna Willems avia prolis ex Schollencamp in Hengvoor¬den.
26 Octobris 1760 Bapta. est Gesina, pater Jan Gerrits, mater Joanna Herms. Matrina Gesien avia prolis ex Schollenkamp ex Schollenkamp in Hengvor¬den.[deze doop is vermeld na die van 9 november]
14ta Aprilis 1762 Baptus. Joannes, pater Joan Gerrits, mater Joanna Jansen. Matrina Geesjen [-] mater matris ex Scholtenkamp in Hengvorden.

f 267 Olst, den 20 Februarij 1766. (uittr 20.267)
Verwalter Scholtus Aert Brouwer, ceurnoten Gerrit van Enck en Jan Brouwer.
Ik Aert Brouwer in desen tijd Verwalter Scholtus van Olst, stelle tot momboiren over Gerridina, Hendrik [,] Willem, Hermannus, Janna, Geesjen en Jan, onmondige kinderen van wijlen Jan Scholtenkamp in Hengforden, bij Janna Herms in egte verweckt de personen Evert op de Cuiperije en Lambert Kapellert. Voorts is in judicio erschenen Janna Herms voornoemt in desen geassisteert met Jannes Jans als haare versogte en toegelaten momber en heeft de voorschreven kinderen voor vaderlijk goed beweesen tesamen een summa van twaalf gulden aan geld. Waartegens de moeder sal hebben en behouden alle de overige goederen soo gerede als ongerede geene in het groote of kleine uitgezondert, mits dat zij mede tot haeren laste moeten nemen en behouden alle de schulden van dien geheelen boedel, geene uitgezondert.

In de kantlijn.
Olst, den 24 Augustus 1787. (uittr 20.267)
Verwalter Scholtus Jan Brouwer, ceurnoten Derk Jansen en Albert Meijer.
Erschenen in desen Ed Gerigte Jan Jansen, welke heeft verklaart door Evert Cuiper van zijn vaderlijk en moederlijk goed te zijn voldaan en niets meerder op hem Evert Cuiper te hebben te pretenderen, bedanken deselve voor zijn gedaene administratie. Olst dato als boven. Wg Jan Brouwer, Verwalter Scholtus.

HERTROUW

RK Olst 16 Martii 1766 Jannes Jansen et Joanna Hermsen. Testibus Elizabeth Vosman et Maria Jansen [over Jansen geschreven: Hark (?)], vidua mea ex Scholtencamp.

Zou uiteindelijk de stiefvader op Hollewand terecht moeten komen of een zoon [en broer van Geesje] wil je kunnen verklaren waarom zij als Hollewand trouwt.

NG Wesepe
Den 8 October 1789 - Berend Janzen Breen J.M. aan Breen, en
Geesjen Janzen Hollewand J.D. aan het Hollewand, beide in Middele onder de Kerk van Wesepe. Getrouwt den 1 Novemb.

In de volkstelling van 1748 wordt deze vermeld
Middele - VOT 1748
Hermen Hollewant en vrouw -
1 kostganger en 1 kostg. van een Mileteer

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 feb 2022, 10:51

Zo had ik dat ook gevonden op internet:
https://www.genealogieonline.nl/genealo ... I71429.php
En die site geeft de indruk dat Scholtenkamp van de schoonmoeder van Janna's eerste man komt. En ook krijg ik de indruk dat er maar één Scholtenkamp is, en dat iedereen met deze achternaam op één of andere manier hier naar toe is de herleiden.

Maar deze auteur heeft niet het tweede trouwen van Janna Harms gevonden.

ria jongman schreef:
13 feb 2022, 16:03
Er is een Jan Scholtenkamp die zowel een Geesje als een Jan heeft, maar die woont in Hengforden.
Hun moeder heet Janna Herms. De andere kinderen Scholtenkamp heten Gerridina, Hendrik, Willem, Hermannus en Janna.
Maar de doopinschrijvingen kan ik niet vinden in RK Olst, anders dan de kinderen uit het eerste trouwen van Janna Harms

En Gesina Scholtenkamp, de vrouw van Berend Hollewand is 62 jaar bij haar overlijden in 1829. Dus (waarschijnlijk) geboren rond 1767. Vrij korst na het trouwen van haar ouders.
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/16284221

Of is er een fout gemaakt bij de aangifte van haar overlijden, en was ze toen 69 jaar, en de dopeling uit 1760:
  • 26 Octobris 1760 Bapta. est Gesina, pater Jan Gerrits, mater Joanna Herms. Matrina Gesien avia prolis ex Schollenkamp ex Schollenkamp in Hengvor¬den.[deze doop is vermeld na die van 9 november]

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 feb 2022, 11:38

bericht 2
ria jongman schreef:
13 feb 2022, 22:10
Gerrit Jans op Schoten is onlangs nog behandeld op dit forum.
Dat is Janna Weeleman x Gerrit Schoterman
  • 05-04-1766 (otr Wesepe)
    04-05-1766 Garrit Janszen Schoterman j.m. dienende aan de Kleine Wele met
    Janna Janszen j.d. aan de Kleine Wele
(voorouders van Piet Heeres: http://www.pietheres.nl/Kwartierstaat%2 ... 1099525052)

Maar hier gaat het om:
ria jongman schreef:
21 nov 2021, 12:55
En dus nog een ANDERE Gerrit op Schooten die getrouwd is met Geertrui Lamberts.
ria jongman schreef:
21 nov 2021, 12:55
Olst, den 25 Februarij 1766. [-] Gerrit op Schooten en Geertruit Lamberts eheluiden [] wijlen overleden vader Lambert Jansen en moeder Anna Hendriks
Deze Gerrit op Schooten lijkt me de broer van:
  • Wesepe 6 October 1752- Jan Hendriks J.M. soon van Hendrik Tongerkamp, met Willemina Janssen J.D. van Jannis Klein Schoten in de Middelerhoek thans beide wonende aan den Bannenbroek onder Wezepe.
    S - Getrouwt 22 October.
Zij laten onder andere dopen:
  • 1758 Septembris 11 - Joanna F.Lma. Joannis Henriks et Wilhelminae Jansen conj. op Roddel in Middel. Matrina Gertrude Lamberts.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 feb 2022, 12:10

Egbert, ik wil best Schooten opnieuw behandelen, maar dan lijkt het mij verstandig daar een nieuw topic voor te openen.
Dat geldt ook voor je andere vraag betr Derk Spillendraaijer. Hij is de zoon van Lambert Jans Spillendraaijer en niet verwant - maar zijn 1e vrouw die komt wel van de Bannenbroek.

Maar voor Patricia wordt dit, als ik hier verder op inga, teveel informatie. Dat is mijn mening tenminste.

Als we aparte topics maken dan kan de informatie gescheiden blijven [voor zover dat lukt want de lijnen lopen behoorlijk door elkaar] dus zal het ook oor de meeste ervaren mee-lezers lastig zijn door de bomen het bos te zien, verwacht ik.
Laten we maar even afwachten hoe Patricia hier over denkt.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 feb 2022, 12:18

Egbert_ schreef:
14 feb 2022, 10:51
ria jongman schreef:
13 feb 2022, 16:03
Er is een Jan Scholtenkamp die zowel een Geesje als een Jan heeft, maar die woont in Hengforden.
Hun moeder heet Janna Herms. De andere kinderen Scholtenkamp heten Gerridina, Hendrik, Willem, Hermannus en Janna.
Maar de doopinschrijvingen kan ik niet vinden in RK Olst, anders dan de kinderen uit het eerste trouwen van Janna Harms
bericht 2

Hoe bedoel je ?
De kinderen uit het 1e huwelijk staan hierboven - uit het 2e heb ik niets kunnen vinden.

Hendrik, Willem = 1 zoon Hendrik Willem
zie
13 Aprilis 1753 Baptus. est Henricus Wilhelmus, pater Jan Gerrijz Schulten¬kamp, mater Joanna Harmssen. Matrina Joanna mater patris ex Schulten¬kamp.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 feb 2022, 13:30

bericht 3

Het bericht van 13 feb 2022 16:03 heb ik verkeerd begrepen.
Ik had dat gelezen als de kinderen van
  • 16 maart 1766
    ex Scholtencamp
    Jannes Jansen Joanne Hermsen
    Elizabeth Vosman en Maria Jansen [?]
    vicina mea
Maar bedoeld zijn de kinderen uit het eerste huwelijk:
  • RK Olst 4ta Maji 1749 Jan Gerrijz Schultenkamp et Joanna Hermsen. Testibus Joes. Sleeff et Dina ancilla in Spijckerboss.
En ook door de leeftijd bij overlijden van Gesina Scholtenkamp ( https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/16284221 ) werd ik op het verkeerde been gezet. Geboren rond 1767 zou ze dan een dochter uit het tweede huwelijk van Joanna Hermsen moeten zijn. Maar gezien de momberakte van f 267 Olst, den 20 Februarij 1766 zal ze toch een dochter uit het eerste huwelijk zijn. Dochter van Jan Scholtenkamp in Hengforden.

Dat geeft ook een mooie verklaring waarom de bruid van 1789, Geesjen Janzen Hollewand heet. Omdat ze op Hollewand woont. En later, als men toch de doopinschrijving heeft gevonden, dat ze dan de achternaam Scholtenkamp krijgt.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 feb 2022, 13:42

Egbert_ schreef:
14 feb 2022, 10:51
Zo had ik dat ook gevonden op internet:
https://www.genealogieonline.nl/genealo ... I71429.php
En die site geeft de indruk dat Scholtenkamp van de schoonmoeder van Janna's eerste man komt. En ook krijg ik de indruk dat er maar één Scholtenkamp is, en dat iedereen met deze achternaam op één of andere manier hier naar toe is de herleiden.
Maar deze auteur heeft niet het tweede trouwen van Janna Harms gevonden.

Janna Willems de moeder van Jan Gerrits Scholtenkamp is de dochter van Willem Harms [Beltman] en Maria Hendriks en die boerden op het Legebelte in Hengvorden

Janna heeft zussen - en die heten Harmina, Tona en Aeltien Willems en ze heeft nog een broer Derk

Tona trouwt met Rijkelt Gerrits
Olst RK
o.a
20 Junii 1723 Baptizata est Maria leg. filia Rickelt Gerardi et Antoniae Wilhelmi conjug. Suscep. Joanna Wilhelmi.[= Beltman]

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 feb 2022, 13:49

ria jongman schreef:
14 feb 2022, 12:10
Egbert, ik wil best Schooten opnieuw behandelen, maar dan lijkt het mij verstandig daar een nieuw topic voor te openen.
Dat geldt ook voor je andere vraag betr Derk Spillendraaijer. Hij is de zoon van Lambert Jans Spillendraaijer en niet verwant - maar zijn 1e vrouw die komt wel van de Bannenbroek.

Maar voor Patricia wordt dit, als ik hier verder op inga, teveel informatie. Dat is mijn mening tenminste.

Als we aparte topics maken dan kan de informatie gescheiden blijven [voor zover dat lukt want de lijnen lopen behoorlijk door elkaar] dus zal het ook oor de meeste ervaren mee-lezers lastig zijn door de bomen het bos te zien, verwacht ik.
Laten we maar even afwachten hoe Patricia hier over denkt.
Dit is was de belangrijkste aanleiding om de
Egbert_ schreef:
13 feb 2022, 18:46
Kwartierstaat van Hermannus Hollewand
te plaatsen. Niet alleen voor Patricia, maar ook voor meelezers. Omdat er mogelijk geen touw aan vast te knopen is. Ik heb de kwartierstaat bijgewerkt. En nu zijn ook de doopgetuigen erbij geplaatst.

En inderdaad: afwachten hoe Patricia hier over denkt.

Plaats reactie