Wat het zo ingewikkeld maakt, is dat de gegevens van voor de burgerlijke stand niet altijd volledig zijn, soms verloren zijn gegaan, en niet overal op dezelfde wijze zijn bijgehouden.
Soms denk je dat je weet wie de ouders zijn, op grond van de kerkboeken, maar dan ineens duikt er een oud-rechterlijke akte op, die opeens een heel ander inzicht geeft.
Zo had ik voorouders van mij gevonden waarvan ik vrij zeker was dat dat de juiste waren. En toen kwam ik een testament tegen waarin testator al zijn erfgenamen, kinderen en kleinkinderen van overleden kinderen opsomde. Bleek van het gevonden gezin de kinderen wel te kloppen, maar dat ze heel ouders hadden, met andere namen.
En dat maakt het ook zo problematisch om gegevens over te nemen van sites als genealogieonline.nl. Want ik ben niet de enige die dit overkomt. Ik kom regelmatig verkeerde genealogische verbindingen tegen op sites als genealogieonline.nl. En het probleem is dan, dat anderen die fout overnemen, en als die fout maar vaak genoeg gekopieerd wordt, schrijft genealogieonline.nl dat de gegevens door veel anderen bevestigd worden. Met de suggestie dat het dus waar moet zijn.
Daarom, sites als genealogieonline.nl zijn mooi. Er zijn ook heel goede bijdragen bij. Dat zijn vooral de bijdragen waar bronnen vermeld worden. Maar ook heel veel met het motto: het past, dus moet het waar zijn. Dus altijd zelf onderzoeken, klopt het wel wat men schrijft. En dan wordt het soms ingewikkeld. Maar ook wel weer uitdagend om de puzzelstukjes bij elkaar te vinden.
Ik krijg een beetje de indruk, dat je alleen de vaderlijn zoekt. Dat is natuurlijk prima, dat is jouw keuze. Maar voor mezelf vind ik een kwartierstaat juist erg mooi. Omdat, wie je bent, vooral bepaald wordt door zowel je vader als je moeder. Daarom heb ik de kwartierstaat van Hermannus Hollewand geplaatst. Dus zowel zijn afstamming van vader(ens) zijde als moeder(ens) zijde. Meer dan je waarschijnlijk nu vraagt, maar mooi meegenomen voor als je later nog eens van mening verandert
En ook voor de meelezers. Want ik zie zoveel sites die niet verder terug gaan dan de namen van de ouders van Hermannus Jansen Hollewand. Er zijn vast nog wel anderen die we een plezier doen met de uitgebreide kwartierstaat.