Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Patricia

Re: Stamboom Hollewand - Olst-Wijhe-Zwollekerspel

Bericht door Patricia » 15 feb 2022, 15:09

Ik denk dat ik u niet goed begrepen heb, ik las nl.
Daarom heb ik de kwartierstaat van Hermannus Hollewand geplaatst.
Maar in de link vind ik de opbouw van een algemene kwartierstraat.

Patricia

Bericht door Patricia » 15 feb 2022, 15:11

Waarschijnlijk klik ik op een verkeerde link voor de kwartierstraat van Hollewand?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 feb 2022, 15:17

In dat bericht staat de tekst: Egbert_ schreef:
met daarachter een blauw pijltje, die moet je hebben, daar moet je op klikken, op dat blauwe pijltje

Patricia

Bericht door Patricia » 15 feb 2022, 15:21

Top, bedankt. Het blauwe pijltje werkt niet op een MacBook. Wel op een windows PC! :-)

Allemaal bedankt!

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 feb 2022, 15:39

Dat is vreemd! Op mijn iPhone, ook IOS van apple, werkt de link wel.

Misschien kun je deze ervaring plaatsen op Algemene discussie van dit forum. Mogelijk dat de beheerder er wat mee kan.

En veel plezier met je voorouderonderzoek! Hoewel je het einde van de mannelijke lijn nu wel bereikt hebt, denk ik. Voor 1700 is er weinig te vinden. Bijna geen kerkboeken, Geen of weinig overgebleven rechterlijke aktes.

Maar als je toch nog eens een kwartierstaat wil opzetten, dan ben je nog wel een tijdje zoet. ;)
Met iedere generatie een verdubbeling van voorouders!

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 feb 2022, 15:47

Ik heb geen kwartierstaat geplaatst Patricia. Egbert heeft dat gedaan in één van de berichten hierboven,zoals je inmiddels hebt ontdekt.
Nog niet volledig, maar dat groeit wel aan als je het oké vindt dat we verder zoeken.

Kies je alleen voor een kwartierstaat of ook voor een familieboek?

Ik vind aan kwartierstaten helemaal - maar dan ook helemaal - niets aan. Alleen maar namen. :?
Het doet me altijd denken aan vroeger, aan school waar ik hele rijen geschiedenisfeiten uit het hoofd moest leren. ;)
Geschiedenis is echter meer, veel meer.

Naast foto's van de omgeving of je familie, zijn er nog zoveel bronnen; zoals de memories van successie, de diverse volkstellingen, het kadaster, etc. Vaak ook al digitaal te vinden. En dat allemaal nà 1800.

En vòòr 1800 is er het Oud Rechterlijk Archief - afgekort ORA.
Vooral de vrijwillige aktes zijn interessant, aktes die uit vrije wil zijn opgemaakt zoals de aankoop van een huis, een lening etc. Daarnaast de voogdijstellingen, met daarin vaak ook de erfuiting, de erfenis waar de kinderen recht op hadden bij hertrouw van de vader of moeder. Voogden vaak ook familie zijn, net als bij de doopgetuigen RK en daarmee kom je weer verder in het verleden. Want op een gegeven moment haperen de data, zijn huwelijksboeken, doopboeken niet bewaard gebleven.

De niet vrijwillige aktes behandelen vaak ruzie, achterstand van betalen etc.

De ORAaktes die ik hier plaatst zijn getranscribeerd vanaf foto's van het origineel. Die aktes kun je ook downloaden en gebruiken naast de transcripties. Dan wordt het meer een geschiedenisboek, de afstamming van je moeder voor haar echt levend maken.
Maar natuurlijk moet je zelf weten wat je doet, of waar je voor kiest.
Ik laat alleen zien wat je ook zou kunnen doen.
Omdat je dit voor je moeder doet, toch?

Mocht je belangstelling hebben voor de foto's ORA Olst dan kan ik een link plaatsen waar je die kunt vinden.
Ik hoor het wel t.z.t.

Patricia

Bericht door Patricia » 15 feb 2022, 16:02

Voor mijn moeder en haar zussen is het leuk en heel mooi als er foto's van afbeeldingen in komen te staan. Het wordt ook een kijkboek met foto's van vroeger. Mijn moeder is nu 71 en voor later is het mooi als ze eens kan terugbladeren. Mijn moeder heeft haar moeder nooit gekend, maar ze heeft wel foto's. Ook foto's van dtb boeken van de tekst is prachtig. Ik heb nu er nu een paar, maar meer is helemaal geweldig. Ik zie de link graag tegemoet.

Ik vind het bijzonder dat jullie een onbekend iemand zover op wel hebben geholpen. Heel erg bedankt, weer veel geleerd :-)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 feb 2022, 16:12

Aha, mooi Patricia, ik hoop dat het heel mooi gaat worden en dat je moeder er met veel plezier meermalen in leest.

De foto's van de doop-en huwelijksboeken uit Olst kun je downloaden op Van Papier naar Digitaal [afgekort VpNd] maar dat zal al wel bekend zijn, neem ik aan.

De link naar Olst is deze.
Olst schoutambt: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... icode=0067

en dan klikken op inventaris
dan verschijnt er een overzicht en met klikken op de zwarte kruisjes verschijnen de diverse inventarisnummers.
Je kiest het nr of het jaar uit wat je nodig hebt en dan verschijnt er onderaan een reeks foto's waarmee je dat inventarisnummer kunt doorzoeken.

Bij de aktes die ik geplaatst heb staat het inventarisnummer én het folionummer oftewel bladzijnummer.
Het is altijd wel even zoeken hoor. Maar hopelijk lukt het.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 feb 2022, 20:31

Egbert_ schreef:
15 feb 2022, 15:39
Hoewel je het einde van de mannelijke lijn nu wel bereikt hebt, denk ik. Voor 1700 is er weinig te vinden. Bijna geen kerkboeken, Geen of weinig overgebleven rechterlijke aktes.

Egbert, er zijn nog meer gegevens, zoals deze.

Olst 50e penning 1757
28 Januarij Jan Hendriks op Roddemansplaatsjen aangegeven dat zijn vrouwen oom Jannus Bannenbroek op den 19 December 1756 overleden is, waardoor op zijn vrouwe en op
haren broer en zuster zijnde vervallen en vererft de halfscheijt van de Geesenkamp
genaamt en de halfscheijt van den Langen Akker genaamt in de boerschap Middele gelegen

* Jannes Teunis op Bannenbroek= de OOM VAN WILLEMINA JANS

Willemina heeft dus een zus en een broer.
En dat klopt met wat er in jouw kwartierstaat staat.

VOT 1748
MIDDELE -
Jan Lubberts en vrouw + 1 K. BOVEN 10 en 2 KINDEREN BENEDEN 10 JR

ria jongman

Bericht door ria jongman » 15 feb 2022, 20:43

bericht 2

Ik weet alleen niet zeker of Gerrit x Geertrui Lamberts wel haar broer is.

En onderstaande is niet correct in de kwartierstaat

12. Gerrit Gerrits, † vóór 1738, tr. omstr. 1710
13. Joanna Willems Scholtenkamp
Uit dit huwelijk:
a. Elisabeth Gerrits.
b. Maria Gerrijs.
c. Gerrit Gerrits Scholtenkamp, geb. omstr. 1713, tr. Berendina Aaltberts.
d. Derk Gerrijts, geb. omstr. 1715, tr. Olst 20 okt. 1738 Maria Jansen van den Voort.
e. Evert Gerrits Scholtenkamp, geb. omstr. 1720, tr. Olst 1 mei 1744 Alberta Berts.
f. Joan Gerrijs, zie 6.

f 127 7 April 1712. (uittr 19.127 -130)
Verw Scholtes J Tichler, Dr. Ceurnoten Jan Lubberts en Liefert Jansen.
Sijn erschenen in dese Ed Gerigte Willem Harms Beltman, Jannes Bosman en Gerrit Gerrits noie uxoris [Harmina doorgestreept] Janna Willems de rato caverende voor d’absente susters Harmina, Tona en Aeltien Willems, neffens Henrik Kiesebrink uijt name van de soon Derk Willems tesamen de kinderen van Willem Harms voornoemd en wijlen Maria Henrix ehelieden, ende verklaerden het navolgende accord of maegscheid te hebben opgerigt, sulx doende kracht deses.
De voorstaande vijf kinderen sullen na dode van haer vader bovengemeld, hebben te delen de Katerstede de Legebelte genaemt in dese Carspel Olst buurschap Hengvorden, tussen de katersteden Graveman en Arent Beltman gelegen, te weten het lant met het huis daerop staende. Maer de inboedel sal voor de voornoemde Tona met haer toekomende eheman Rijckelt Gerrits voor af behouden, soo dat daer niets van allen sal uitgedeelt worden. Dat sij alles wat doen binnen huises mag wesen ende de opkomsten van de voorschreven caterstede sullen van nu af aan met het gesaaij op ’t lant oock tot profijte van de voornoemde Tona Willems en Rijckelt sijn, waertegens Tona en Rijckelt, toecomende ehelieden, de voornoemde vader Willem Harms sullen besorgen in behoorlijck eten en drinken, linnen en wullen en al wat tot sijn lijf behoort voor sijn leven lang, na welkers doot meergenoemde Rijckelt Gerrits en Tona Willems voor sijn of haer leven lang, de voornoemde caterstede in pacht sullen behouden voor 24 guldens jaerlix, welke 24 gls sij jaarlix aan de bovengenoemde vier kinderen of desselfs erfgenamen; sullen gehouden wesen uit te keeren tot pachtvrij gelt sonder cortinge als alleen het halve schoorsteengelt. Is vorders g’accordeert dat het opgenomen gelt, daer de caterstede mede beswaert is, nu datelijk in ’t gelijk door ieder afgelost sal worden. En omdat de soon voornoemd, twintig gulden vooraf sal hebbene van d’andere viere en alsdan met d’andere viere in ’t gelijck te dele gaan. Sullende het bedde van de vader neffens sijn linnen na desselfs doot mede gedeelt worden. Hebbende Janna Willems en haer voornoemde eheman uit de boedel al bereets gekregen een summa van twintig gulden, die sij bij de delinge van de caterstede weder terugge sullen staen. Eindelijk is bedongen soo eenige van d’andere kinderen, soo lange sij ongetrouwt blijven, siek of suchtig mogten worden, dat in soo’n val vrij onderhoud bij Rijckelt en Tona in ’t huis sullen hebben. Actum ut supra.
Aldus met malkanderen g’accordeert met versoek van probrollatie [?] qua conceditur, J Tichler.
In de kantlijn:
Sijn erschenen in dit Ed Gerigte Derk Willems voor sich selfs en Gerrit Gerrits noie uxoris Janna Willems en verklaerden voor haer en voor haer suster Aeltien Willems volcomen van haer pretensie soo op dese caterstede en de geheelen boedel van haer vader Willem Harms gehad hebben, afstand te doen ten euwigen en erflicken profijte van haer swager Rijckelt Gerrits Beltman sonder daeer op eenige actie of pretensie te behouden.
Actum Olst den 24 Januari 1726 voor mij Verw Scholtes J Tichler en keurnoten Jan Grotenhuis en Engbert Overdijk. W.G. J Tichler Verw Scholtes

Plaats reactie