ria jongman schreef: ↑01 mar 2022, 19:06
In 1741 is er echter geen inwoning vermeld bij Claas Bergman. En dat had wel gemoeten.
Berend Jans en Fennigjen hadden nog een zoon Jan [moet volgens mij zoon Claas zijn?] in huis volgens 1748
Maar volgens dat 'register van erven gelegen in Genne' is er dus geen Berent Jans pachter op een [ander] erve in 1742?
Die gegevens heb ik gekregen, ik moet navraag doen. Kan even duren.
Ik zag wel dat er een register is van huislieden:
4157 Ruitenveen, Genne en Holten, Haerst, Langenholte, Berkum, Zalne, Wythmen, Herfte, Zuthem:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl
Is dit het oude nr. RA001-00655, of is dit een ander register?
In de transcriptie van RA001-00655 is geen Be(e)ren(d/t) Jan(s) te vinden in Genne. En wat ook vreemd is, geen Berent Jochems te vinden.
want vuursteden 1751:
- No. 15 - ... Erfgenamen Vos 1
Rutger Jurriens D. Hr. van Ansen
- No. 16 - Berend Jansen Ut Supra 1
- Geruineert ... T' Glinthuis Ut Supra
- No. 17 - Berend Jochems Ut Supra 1
Ook in de volkstelling 1748 woont Berend Jansen (nr. 25) tussen Rutger Jurriens (nr. 24) en Berend Jochems (nr. 26).
Maar in het huizenregister 1741 alleen Rutger Jurriens:
- A - Huis No. : 31
- Eigenaren der Huizen : Voorscr.
- Huerluiden en bewoners: Rutger Jurriens
- waar van : Hasselt
- hoe lange gewoont : 15
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : bouboer
- Religie : G
daar hoort dan bij:
- A - Huis No. : 30
- Eigenaren der Huizen : Freule Broekhuisen
- Huerluiden en bewoners: Jan Andries
[daarna:] zijn zoon getrouwt met
Janna Hendriks
- waar van : [Jan Andries:] Schellen
[staat bij Janna Hendriks:] Langenholte
- hoe lange gewoont : 43
- hoe veel kinderen : 1
- koswinninge : Veerman van Genne
- Religie : G
Meer huizen heeft Freule Broekhuisen niet.
Jan Andries woont op nr. 35, bij ingetrouwt Harmen Jans. Maar ik kan hem niet terugvinden in vuursteden 1751.
ria jongman schreef: ↑01 mar 2022, 19:06
Berend Jans en Fennigjen hadden nog een zoon Jan [moet volgens mij zoon Claas zijn?] in huis volgens 1748
Zoon Claas, ged. 1731, zoon Jan, ged. 1723
zoon Claas trouwde 1762, zoon Jan trouwde 1751.
Beide leven dus nog in 1748. Blijkbaar is er voor gekozen dat Jan op het bedrijf van zijn ouder werkte. Die waren al op leeftijd, en dat Claas ergens diende.
En nu we het toch bij de kinderen van Berend en Fennigje zijn aangeland: zoon Jan Berends koopt een zus uit.
- zus Jannigje trouwde Klaas Bergman, zij leefde waarschijnlijk nog in 1772
- zus Magteld trouwde 2x. Haar tweede man hertrouwde in 1763, vijf maanden nadat ze begraven werd. 3 zoons nalatende, waarvan de jongste in 1782. Maar die hoefde blijkbaar niet uitgekocht te worden
- zus Aaltje, leeft nog in 1739, getuige bij het trouwen van haar zus Jannigje
Mogelijk is zij deze (trouwboek Zwolle):
- 02-10-1735 Gerrit Neervoort j.m. in de Nood-haven bij Hasselt met
Aaltien Berents j.d. te Genne
S:G: de vader
H:G: de moeder
1735. den 17 Septemb: door de roedendrager Hooggreve uit name van de Hren
praesidenten, ten versoeke van Lutgertjen Derks geschut.
Ze heeft een dochter Fennigje, maar voor het overige heb ik geen aanwijzing/bewijs dat ze de dochter is van Berend en Fennigje. Ook onbekend wanneer ze overleed.
Wel bezitten ze land, in Holten en Genne. Dat moeten ze zelf hebben aangekocht, of via haar hebben geërft, verkregen, want hij is van de Lichtmis.
Kortom, ik heb de puzzel nog niet kunnen leggen. Berend en Fennigje lijken levenslang te pachten, en toch laten ze een katerstede na.