Berent Jansen tot De Heino en Fennegien Claesen tot Genne

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Berent Jansen tot De Heino en Fennegien Claesen tot Genne

Bericht door ria jongman » 04 mar 2022, 20:49

Het inwonersregister klopt helemaal niet qua doorgaande nummering in 1741 als je dat vergelijkt met de VOT in 1748.
En ik mis o.a. ook Jan Jans Kaleveld die in 1741 wel wordt genoemd - en in 1748 niet - maar ook zijn nummer is foetsie.

VOT 1748
blz. 154/155:
9 a - Egbert, Jacobjen [en] Arendina Claesen - Broer en Susters.
b -
c -
d -
e -
f -
HIER HOORT BIJ
f87:
A - Huis No. : 9
- Eigenaren der Huizen : Klaas Arentz
- Huerluiden en bewoners: Selven
- waar van : Holten
- hoe lange gewoont : 23
- hoe veel kinderen : 5
- koswinninge : Koemelker
- Religie : G

NB - IN 1741 ZIT HIER NOG JAN JANS KALEVELT OP NR 10

VOT 1748
10 a - Gerrit Neervoort.
b - Aaltjen Berents [DROST]
c - Roelofjen.
d - Jannigjen, Mientien, Mannes.
e - 2 knegten, 1 meijd.
f -
HIER HOORT BIJ
f89:
A - Huis No. : 11
- Eigenaren der Huizen : De Stadt Zwoll
- Huerluiden en bewoners: Gerrit Neervoort
in t Verkensgat
- waar van : Ligtmis
- hoe lange gewoont : 6
- hoe veel kinderen : 3
1742 Nov.: 1
- koswinninge : herbergier
- Religie : G

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2022, 21:44

Het is heel lastig om de bewoners van Genne op een rij te krijgen. Iedere teller lijk weer een andere route te lopen. Ook niet raar als je de kaarten van Genne door de tijd bekijkt. Wegen en paadjes die soms weer een andere loop nemen.
Hieronder screenprint van een kaartje van Genne met gegevens uit kadaster 1832. (bron hisgis.nl.
Met donkergeel door mij ingekleurd (eigendommen van) de Gennermeente.
Gennermeente.gif
Gennermeente.gif (112.01 KiB) 543 keer bekeken
Voor een deel loopt de huidige Verkavelingsweg over de Gennermeente: het noordelijke deel. De afbuiging naar het zuiden is ongeveer de huidige Glinthuisweg. Maar als snel is de route anders. De afbuiging naar het oosten, richting Glinthuis, is er niet meer. Dat is nu weiland. Bij Glinthuis gaat de meente richting het Genner Veer.

Mijn indruk is, dat de meente de oude doorgangsweg is. Ook wel zo makkelijk, als boeren vee naar en van de meente willen brengen. En die andere wegen, paadjes, daarvan is niet duidelijk wanneer die aangelegd en in gebruik zijn genomen. Dus heel goed mogelijk dat iedere teller weer een andere route nam. Ik probeer nu het puzzeltje te leggen wie waar wanneer woonde. Maar makkelijk is het niet.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 04 mar 2022, 22:52

Bedankt!
Dat slingert inderdaad wel heel, heel apart.

Ik wacht dan wel af wat er uit dat bijeenzoeken van je gaat opbrengen, ik was er ook al mee begonnen, maar dubbel werk is niet nodig.

**
Even wat anders

Omdat me de akte waarin de kinderen van Claas Claassens me niet los liet. Vooral ook omdat ik Hendrik Klasen niet kan terug vinden. Ook niet in het HFg 1723. Daar ook maar één Hendrik Clasen is vermeld en die woont in Genne en trouwde als jm met Aaltjen Stevens.

Zocht ik dus naar Jannigjen Clasen die getrouwd was met Claas Jans.
Ze hertrouwt met Claas Jans als wed van Peter Arents.

ZWOLLE 21-02-1682 Claes Jans j.m. en Jannegien Clasen, Peter Arens nagelaten wed: beijde ten Holten Sij moet erfuitinge doen

Maar die Peter heet helemaal geen Arents in het ORA. Die heet daar Peter Herms! Het duurde even voordat ik dat door had :?
Ze is de zus van Claas Clasens. Die al eerder is voorbij gekomen in dit forum.

f211 - 18 feb 1682 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Nicolaas Buis, Doctor, en Lambertus Rojer, Procurator.
In het Gericht is verschenen Jentijn Claassen, woonachtig te Holten, weduwe van zaliger Peter Herms in dezen geassisteerd met Gerrijt Holt, gerichtschrijver. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Merghjen en Derkjen Peters), in echte bij haar voornoemde eheman verworven, tot mombers verzocht Hermen Berens, de kinderen hun volle neef van vaders zijde, en Klaas Klaassen, de kinderen hun oom van moeders zijde. Die daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd als goede mombers toestaat in alles te zullen waarnemen.Waarna zij comparante ter presentie van de gestelde mombers aan haar kinderen erfuiting heeft gedaan, en aan dezen voor hun vaders goed heeft bewezen een stukje buitendijks land gelegen tegenover Hasselt omtrent de molen [de meule], waarvan Jurrien Goijnck de andere helft toebehoort, en [aan] elk een kist. Zullende dit alles van het ene kind erven en [ver]sterven op het andere kind.

Misschien dat jij dat wel al in de gaten had, maar ik niet, dus geef ik het voor alle zekerheid maar door.

Maar ik weet nog steeds niet wie die Henrikien Clasen is ...

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2022, 23:19

ria jongman schreef:
04 mar 2022, 22:52
Misschien dat jij dat wel al in de gaten had, maar ik niet, dus geef ik het voor alle zekerheid maar door.
Dat had ik al wel gezien, want voogd Berent Herms is een voorouder van mij :D
trouwboek Zwolle
  • 08-12-1668 Peter Hermans, wed: ten Holten, ende
    Jannechien Klasen, j.g. te Genne
Jentijn Claassen heet dus ook Jannechien Klasen

Zij is een dochter van (trouwboek Zwolle)
  • 01-11-1635 Claes Jansen Jan Arents sone tot Genne en
    Marieken Claes Claes Evers d. op Millingen
En, oh mirakel, dat zijn voorouders van mij!

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2022, 23:35

Ik kreeg nog twee aktes, transcripties van Jan Rientjes, niet vrijwillige zaken rechterlijk archief Zwollerkerspel:
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00692:
f483 - 1 juli 1702 - Juffrouw Ida Wijers hebbende doen panden Hendrick Claessen te Genne, als meijer op het erve Oetbertinck, toebehorende de Heer Vos van Steenwijck tot het Glinthuis, en zulks op zijn verschenen en nog te verschijnen pachten voor een rente van 75 Caroli gulden jaarlijks, waarvan tot 28 oktober 1701 resteert een somma van 339 Caroli gulden; waarop de gepandete Hendrick Claessen voornoemd in het Gericht is gecompareerd, en [hij] heeft voor deze bovenstaande eis op zijn verschenen en nog te verschijnen pachten vrijwillig verwin gepasseerd, "deselve" daarvoor ter concurrenter somme verwonnen en executabel verklarende, zo en in dier voegen, alsof daarvoor met panding, opboding en aaneigening voor het Gericht is verwonnen.
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00693:
f88 - 31 jan 1703 relateerde Gerrit ten Hope, gerichtsdienaar, dat hij uit naam van de Heer Joan Arnolt Hoefslagh en voor drie maal arrest en beslag had gedaan op de reeds verschenen en nog te verschijnen pachten van de erven en goederen in dit kerspel van Zwolle in de boerschap Genne gelegen, en onder de havezathe Glinthuis behorende, zoals die meijerswijze door Jochem Engbers, Hendrick Claessen en Gerrit Henricks bewoond en gebruikt worden, alsmede bij insufficientie van dien op de respectievelijke erven en goederen zelf, toebehorende de Vrouw douariere Vos van Steenwijck tot Ansen, alles voor zo veel de gedachte goederen allodiaal zijn, en zulks om daaraan te verhalen hetgeen bij justificatie van arresten zal worden aangetoond.
Hendrick Claessen woont dus op Oetbertinck, het erf waar Fennigjen Clasen, weduwe van Berend Jans te Genne haar besloten testament overhandigde in 1765. Het lijkt er steeds meer op, dat Berent Jans, en daarna zijn zoon Claas Berents pachter waren van dit erf.

Verder leeft Hendrick Claessen dus nog in 1703.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2022, 09:43

En nou is de vraag - wie is dan die Henrikien Clasen.?
De dochter van Jentijn/Jannigjen uit haar 2e huwelijk?- dus nicht van Hendrik Klasens?
Jannigjen heeft 2 dochters uit een eerder huwelijk, maar die worden niet genoemd.

Hendrik Clasen z.v. Claas Claasens en Clasien Hendriks huwt Fennigje

Zwolle 18-07-1699
Hendrick Clasen j.m.
Fennighjen Peters van Horst j.d.
SG de oom
HG de moijgen

Niets over te vinden!
Buiten die pachtschuld dan.. nog 2 dopen in Zwolle

1700-10-27
Tekst: en haar man Hendrik Claassen laten hun zoon Claas dopen

1702-04-30
Tekst: en haar man Hendrik Klaassen laten hun dochter Magteld dopen

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 mar 2022, 13:10

ria jongman schreef:
05 mar 2022, 09:43
En nou is de vraag - wie is dan die Henrikien Clasen.?
Daar kan ik ook nog geen antwoord op vinden.
De verkopers in akte f239 - 25 apr 1703 zijn:
- Claes Claessen, zijn kinderen
- Jannechien Claessen en haar man Claes Jansen
- Henrikien Claessen

Dat lijken drie kinderen van ene Claes.
Claes en Jannechien heb ik gekoppeld aan:
  • 01-11-1635 Claes Jansen Jan Arents sone tot Genne en
    Marieken Claes Claes Evers d. op Millingen
Zij laat vijf kinderen na met name Gerrijt, Claes, Jantien, Arent en Griete Claessen (Zwk f168 - 24 aug 166124 aug 1661)

Daar zit dus geen Henrikien bij. En Gerrit Klasen, leeft misschien nog 1703, maar er zijn zeker erfgenamen in leven in 1703.

Dus ik krijg nu wel twijfels of Claes Jansen en Marieken Claes wel de ouders zijn. Ondanks dat Claes Claessen een dochter Marrechien heeft.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2022, 16:47

Nou Egbert, dit kon weleens de gezochte Femmigjen zijn?

ZWOLLE 21-02-1682 Claes Jans j.m. en Jannegien Clasen, Peter Arens [= HERMS] nagelaten wed: beijde ten Holten Sij moet erfuitinge doen

Hasselt NG
Jan 1683 z.v. Klas Jans,
mdr. Jutien Klasen,
199/38
Klaas 1684 z.v. Klas Jansen; husman,
mdr. Jentien Klasen,
199/49
Femmigjen 1686 d.v. Klas Jans; husman,
mdr. Jannetien Klasen,
199/63

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 mar 2022, 17:55

Dat ziet er heel veelbelovend uit!

Dan zou Fennegien Claesen uiteindelijk op het erf van haar neef zijn terechtgekomen.

En dat Fennegien Claesen bij haar trouwen uit Genne kwam, kan ook betekenen dat ze uit Holten kwam. De ene keer werd iemand uit Holten genoteerd als uit Holten, de andere keer als uit Genne.

Ze laat een Jan dopen, naar haar schoonvader
En Klaas, naar haar vader. De Klaas uit haar eerste huwelijk, gedoopt 21-02-1671 te Hasselt, komt niet voor in de momberakte van 1682, dus voor die tijd overleden.

Haar eigen moeder is Marrichien. Marrigien uit het eerste huwelijk van Jantien trouwde Arent Lubberts aan de Kieck in de Vecht.

Fennegien zou dan vernoemd zijn naar de schoonmoeder van Jantien Klasen.

De ouders van Claes Jans zouden dan Jan en Fennegien zijn.

Ik ga op zoek.

En het zou mooi zijn, als er ook nog een zoon Peter zou zijn.

AANVULLING:
die is er wel, de scan is heel vaag, maar volgens mij staat er:
Hasselt, 1690, februari
  • 6 dito | Klas Jansen húisman, Jentien Klasen | Peter
    Peter.jpg
    Peter.jpg (51.67 KiB) 476 keer bekeken
https://vpnd.nl/bronnen/ov/hasselt/hass ... o,-19,1132

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2022, 19:07

Nou, geweldig toch!
Heeft al dat zoeken wel gewerkt!