Soebagh en van Graas 17e eeuw Zwartsluis en Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Heidi57

Soebagh en van Graas 17e eeuw Zwartsluis en Hasselt

Bericht door Heidi57 » 01 apr 2022, 12:28

Mijn voorvader Anthonius Josephus van Graas, afkomstig van Zwartsluis, huwt in 1707 (huw geboden in Leeuwarden en Zwartsluis) met Geertruid Zoebag (Soebagh). Wellicht is Anthonius de eigenaar van een kalkbranderij (ca.1700) of familie vd eigenaar die vermeld wordt in het boek "Zwartsluis een groot en deftig dorp". Ik heb zijn afkomst nog niet gevonden. Het echtpaar laat diverse kinderen dopen (ned.herv.) in Zwartsluis.

De vader van Geertruid (zij is gedoopt in Leeuwarden op 2-7-1684) is Jacobus Soebagh (ook wel Zubag, Zubach, etc.)) , apotheker in Leeuwarden. Gehuwd in Leeuwarden met Eva Tiberi.
Hij wordt vermeld in diverse aktes en zou rond 1656 moeten zijn geboren. Hij wordt in Leeuwarden ingeschreven als lidmaat vd hervormde kerk met getuigenis van Hasselt. Ik denk dus dat zowel de familie van Graas als de familie Soebach uit het Overijsselse afkomstig zijn.

Heeft iemand nadere gegevens over deze 2 families?

A.M. Bruins

Re: Soebagh en van Graas 17e eeuw Zwartsluis en Hasselt

Bericht door A.M. Bruins » 01 apr 2022, 12:52

Snel even op het www gekeken en vond deze link: https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 501668.php.
Misschien een bevestiging van het vermoeden.
Vr.Gr.

Heidi57

Bericht door Heidi57 » 01 apr 2022, 14:03

Dit zijn inderdaad dezelfde vermoedens, maar ik zou graag de onderliggende stukken vinden die de vermoedens bevestigen.
Met vr.gr. Heidi

Daan

Bericht door Daan » 01 apr 2022, 17:51

Hier e.e.a. te vinden van de familie van Graes.

https://gedbas.genealogy.net/person/show/1231035583

ria jongman

Bericht door ria jongman » 01 apr 2022, 18:21

Anthoni trouwt als jm van Zwartsluis, maar daar is zoals bekend, geen doop van hem te vinden terwijl het doopboek begint in 1657.

Ik zag wel dat hij een zus heeft - zij is doopgetuige. Misschien helpt het bij de zoektocht.

Zwartsluis 05-04-1711 Bernardus z.v. Anthoni Jozephus Graas en Geertruit Zoebag - getuige Henrika van Graas (bron HCO 579 bz 141]

Heidi57

Bericht door Heidi57 » 04 apr 2022, 10:01

Bedankt Ria (sorry melding van nieuwe reactie zat in de spam). Ben inderdaad bezig zijn zus en broer te onderzoeken die beide naar Amsterdam vertrekken. Van broer Wijnandus (gehuwd Anna van Wijkersloot en Sophia Le Sage) heb ik al het nodige gevonden. Nu bezig met zus Hendrina (gehuwd met Johannes Dankbaar). Tot nu toe nog geen nadere info over hun mogelijke ouders.
Met vr.gr, Heidi

carolina

Bericht door carolina » 04 apr 2022, 10:44

Het valt mij op dat zowel Antoni als Wijnand een zoon Berend en een dochter Geertruij laten dopen.

In Vollenhove trouwen in 1671 (6 aug):
Berent van Graes wednr van Trijntje Roelofs wonende aan de Swarte Sluijs
en Geertruid Telvoren dr van zaliger Winolt Telvoren wonende alhier.

Door de namen Berent, Geertruij en Winolt lijkt het dat de kinderen uit dit gezin komen. Ik kan helaas geen dopen vinden om dit te bevestigen.

Heidi57

Bericht door Heidi57 » 04 apr 2022, 13:22

Bedank Carolina,

Zou zo maar kunnen kloppen.
Wat ook verwarrend is dat de famile deels katholiek en deels hervormd is. Anthonius Josephus (misschien gewoon een tweede naam en niet de naam van zijn vader) van Graas en Geertruijdt Soebach laten hun kinderen ned. hervormd dopen in Zwartsluis. De kinderen van zijn broer Wijnand en Anna van Wijkersloot worden in Amsterdam rk gedoopt. Ook de kinderen van zus Hendrina en Johannes Danckbaer worden in Amsterdam rk gedoopt. Best mogelijk dus dat Anthonij, Wijnand en Hendrina niet ned herv. in Zwartsluis gedoopt zijn maar rk in Vollenhoven of Wanneperveen, of....
De vraag is ook waarom een groot deel vd familie naar Amsterdam trekt.

Voor de geïnteresseerden zie https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... /I7263.php

met vr. gr.
Heidi

klunder

Bericht door klunder » 04 apr 2022, 15:54

In Heino zit in ieder geval een akte, waaruit blijkt dat deze Berent van Graes X Geertruijt Telvoren met een kalkbranderij van doen hadden.

Heino ORA04, f121, dd.11-06-1687
Richter Coenr. Muntz. Keurnoten Willem Huibers en Peter Huibers.
In het Gericht is verschenen Hessel op 't Luijdt, burger van Zwolle. Hij verklaart voor hem en zijn erfgenamen oprecht en deugdelijk schuldig te zijn aan de Ed. Berent van Graes en zijn huisvrouw Geertruijt Telvooren of hun erfgenamen de somma van 400 Caroli gulden, à 20 stuiver het stuk, heerkomende van geleverde kalk, die hij comparant "tot sijnen contantement ende goeden genoegen" had ontvangen. Hij belooft en neemt aan deze somma jaarlijks te verrenten met 5 procent en dit te continueren tot aan de aflossing, die wederzijds 1/4 jaar voor de verschijndag aangekondigd mag worden. De eerste rente zal verschijnen op [-] mei 1688. In geval [voor foute] van kwade betaling stelt hij tot een speciale hypotheek het gerechte vierde part van het erve genaamd St. Nicolaes Houdt, in dit Gericht gelegen, en verder al zijn andere goederen, zowel die hij thans bezit als die hij nog krijgt, onder beneficie van alle Heren, hoven, recht of rechters, om zowel de rente als het kapitaal daar aan alles kost en schadeloos te mogen verhalen.

Heidi57

Bericht door Heidi57 » 04 apr 2022, 16:15

Geweldig, lijken toch telkens een stukje verder te komen. Ik neem aan dat dit online te vinden is?
Met vr.gr. Heidi

Plaats reactie