Bewijs Willem van het Hooge = Willem Jans Lok

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Bewijs Willem van het Hooge = Willem Jans Lok

Bericht door ria jongman » 27 apr 2022, 18:34

Volgens het boek der huizen 1839
=
nr 24 – Q 383
a – Peter van der Vegte [bewoner]
b – Mr. J.A. van Roijen [eigenaar]

Het kadasternummer is hetzelfde als hiervoor in een bericht vermeld in 1832 waar het dan bij nr 23 hoort

23 – Q 419 volgens het boek der huizen

Maar - in de VOT 1830 staat weer vermeld op nr 23
Willem Jans van’t Hooge (29 Land van Vollenhove) x Jantje ten Napel (32 Land van Vollenhove)

Is het wel dan het juiste erve?

Guus Nijhuis

Bericht door Guus Nijhuis » 27 apr 2022, 20:01

In de trouwakte van Willem van het Hooge en Jantje ten Napel staat volgens mij niet "ter Geenre" maar "ter Eenre" waarmee bedoeld wordt "ter ener zijde", want na de vrouw staat "ter andere zijde".

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 apr 2022, 20:06

Volgens de oorspronkelijke aanwijzende tafel is Jan Willem van t Hoge eigenaar van perceel Q383

https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/r ... orde%20asc

Volgens huizenregister 1806:
  • huis no. 15
    - Eigenaren der Huizen : Pastorie te Mastebroek
    - Huerluiden en bewoners: ds. W. Scheuer
    - hoe veel kinderen : 1
    - koswinninge : Predicant
volgens volkstelling 1830, no. 15:
- Wilhelm Scheuer (48 jaar)
- Hermanna Rietman (45) jaar
- Wilhelm Philip Scheuer (4 jaar)
- Hendrika Hermiena Scheuer (20 jaar)
- Klara Sussanna Elisabeth Scheuer (15 jaar)
- Lubberta Hermanna Scheuer (10 jaar)
- Johanna Scheuer (9 jaar)
volgens huizenregister 1839:
nr 17, kadaster R387)
  • Wilhelm Scheuier [doorgestreept] Veght (bewoner) De herv: gemeente van Mastenbroek (eigenaar)
Veght heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen want: 2 dec 1849 ds. Joannes Martinus Verff, kandidaat, tot 18-11-1855, Boskoop [dominees.nl]

Niet de pastorie is verplaatst, maar de nummering van 1839 is een andere dan die van 1830 (die wel hetzelfde is als die van 1806)

bronnen: https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=261871
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 27 apr 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 apr 2022, 20:21

Nou, hoe kan dat dan, verschillende nummering, ik verbaas me er over.

Dan zou het erve wat Willem heeft gekocht dan dit erve moeten zijn?

ZWK f205 - 12 apr 1808 - Richter L.H.C. Nilant.
Keurnoten J. Middelwijk en Lubbertus Splinter.
Verschenen zijn Claas Jans van de Vegte en Elisabeth Rutgers, ehelieden, tutore marito. Zij verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Johannes Bakker een somma groot 500 Caroli gulden. Zij beloven deze jaarlijks vanaf 9 april van dit jaar 1808 te zullen verrenten met 6 procent, maar wanneer de rente precies op de verschijndag wordt betaald, dan zal kunnen worden volstaan met 5 procent. Hiervoor stellen de comparanten boven een generaal verband van hun personen en goederen tot een speciale hypotheek en onderpand hun erve en goed, met het huis dat daarop staat en de hagen, gelegen in Mastebroek op de Oude Weteringe de Jonkers Plaats genaamd, groot met de landerijen 9 morgen, alles aan en achter elkaar gelegen in het Groote Blok in vier percelen als het eerste en tweede perceel waarin de werf mede begrepen is, zijnde weideland groot 4 1/2 morgen, het derde [perceel] verdeeld in twee kampjes groot 2 1/4 morgen, en het vierde [perceel] hooi-land, mede liggende in twee kampjes groot 2 1/4 morgen. En hebben de comparanten aan [mij] de Richter vertoond een kwitantie van bij anticipatie betaalde verponding over het jaar 1807. Zij verklaren, dat onder die generale kwitantie begrepen is de somma bij anticipatie gefourneerd van het perceel in deze akte vermeld. Welke kwitantie door [mij] de Richter met het exhibitum hujus is getekend.
- Zonder argelist etc.
- C.J. Zebinden zal dit etc.
[Geen aflossing vermeld].

Elisabeth was voordien gehuwd met Jan Werners, weduwnaar.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 apr 2022, 20:57

ria jongman schreef:
27 apr 2022, 20:21
Nou, hoe kan dat dan, verschillende nummering, ik verbaas me er over.
De kerk, in 1839 nr. 15, komt niet voor in huizenregister 1806. Om maar een voorbeeld te noemen.
En in 1839, nr. 19, R345, bewoont door Remmelt brouwer, komt niet voor in eerdere tellingen. Is dus waarschijnlijk nieuw gebouwd tussen 1830 en 1839. Het staat overigens wel op de kadasterkaart van 1832.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 apr 2022, 21:17

ria jongman schreef:
Dan zou het erve wat Willem heeft gekocht dan dit erve moeten zijn?
Die gegevens lijken mij te kloppen. Bedankt voor het plaatsen, kan ik mijn reconstructie weer aanvullen ;)

Het Groote Blok, volgens kadaster 1832 is een gebied tussen de Oude Wetering en de Bisschopswetering, ten Noorden grenzend aan de Rieksteeg. Het Hanerik hoort er, bijvoorbeeld, bij. Het erf van Jan Willem van 't Hoge lag er net ten zuiden van, eveneens in het Groote Blok.
Dat is goed te zien op de kaart van kadaster 1832:
https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/r ... mmer%20asc
links op de kaart is de Bisschopswetering, rechts op de kaart de Oude Wetering. Boven de streep, net onder het midden van de kaart is het Groote Blok. Inzoomen op de Oude Wetering, en je vindt de erven het Hanerik (Hanerek) nr. 352, en iets zuidelijker J.W van 't Hoge op nr. 383 en nog iets zuidelijker op nr. 419 J. Buter.

In de volkstelling van 1795 woont op het erf, volgens mijn reconstructie: Jan Wenders, 7 personen in zijn huishouden.

Dat dit erf de Jonkers Plaats genoemd werd, is nieuw voor mij. Maar ik kan niet terugvinden waarom het zo heet.

Q419 is van de stad Kampen:
https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/r ... mmer%20asc
Dit is het Snijders erve (1726: Seker erve genaamd Snijders erve in Mastenbroek op de Oude Wetering zo de wed. van Jan Claasen in pacht heeft met den onraad daar toe gehorende (viewtopic.php?t=21138&start=10#p202683)
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 27 apr 2022, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 apr 2022, 21:42

ria jongman schreef:
... hun erve en goed, met het huis dat daarop staat en de hagen, gelegen in Mastebroek op de Oude Weteringe de Jonkers Plaats genaamd
.
Ik zie het nu. Jan Wernders is een Jonker. 3 keer getrouwd:
    • Zalk
      1786 9 April. Jan Warners Jonker j.m. met Berentje Lambers Hogebeen j.d. beide wonende "in Vekaten". Den 30 April getrout.
    • trb Mastenbroek
      1787
      Den 5 Jann. zijn hier ten overstaan van getuigen Lambert Hogebeen, wonende in Vekaten onder Zalk, en Jan Jans, wonende op 's Herenbroek, nadat gebleken was, verlof bekomen bij den Heere Scholtus van Zalk om intra tempus luctus te mogen hertrouwen, en tevens blijk van gedane erfuijting en momboirstelling voor den Hr. Scholtus van Zwol, (etc.) ten Huwelijk opgetekent
      Jan Warners, wednaar. van Berentje Lamberts, en boere werkman in Vekaten onder Zalk, en
      Aaltje Jans, wedwe. van Roelof Derks in Mastebroek.
      Geproclameert iii maal
      en na ingekomen attestatie van Zalk hier in den Huwelijken Staat bevestigt den 28 Januarij.
    • trb Mastenbroek
      Op attestatie van Kampen van den 4 Junij 1790 zijn hier ten Huwelijk geproclameert
      Jan Warnders, weduwnaar onder Mastebroek, met
      Lijsbeth Rutgers J.D. onder Kampen
      iii maal.
      Attestatie gegeven den 20 Junij om te Kampen te kunnen trouwen.
viewtopic.php?t=20911#p197745

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 apr 2022, 22:32

JW aantHoge.gif
JW aantHoge.gif (126.16 KiB) 1110 keer bekeken
PrintScreen van https://hisgis.fa.knaw.nl/?db=nederland ... overijssel

Plaats reactie