Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)
-
Re: Voor ouders Derkje Gerritsen Altink (Wierden)
bericht 3
Berent [huwt oct. 1673]
kan niet de vader van Evert zijn - en dan ook niet van Derk.
Nr 4 – Strol Evert = Evert Berents 1e man van Aeltien
WIERDEN dpb
07-04-1690 Berentjen - Evert Berents Aeltjen Coertsen
14 feb 1692 Albert - Evert Berents Aeltjen Coertsen
20 juni 1694 Hermen - Evert berents Aeltjen Coertsen
Den 22 octob 1701 Jan Janssen vant Wierick weduwnaer van Swaantjen Alberts in de Heerlickheit Almelo en Aeltjen Coertsen weduwe van Evert Berents in Wijrden copulat den 27 novemb.
25-10-1703 Evert - Jan in den Strol en Aeltjen Coertsen
Den 13 febru 1712 ingeschreven Hendrick Hendricksen soon van Hendrick Janssen en Berentien Evertsen n.d. van Evert Berentsen beijde in Wierden proclam den 28 febr. cop den 8 maert.
Berent [huwt oct. 1673]
kan niet de vader van Evert zijn - en dan ook niet van Derk.
Nr 4 – Strol Evert = Evert Berents 1e man van Aeltien
WIERDEN dpb
07-04-1690 Berentjen - Evert Berents Aeltjen Coertsen
14 feb 1692 Albert - Evert Berents Aeltjen Coertsen
20 juni 1694 Hermen - Evert berents Aeltjen Coertsen
Den 22 octob 1701 Jan Janssen vant Wierick weduwnaer van Swaantjen Alberts in de Heerlickheit Almelo en Aeltjen Coertsen weduwe van Evert Berents in Wijrden copulat den 27 novemb.
25-10-1703 Evert - Jan in den Strol en Aeltjen Coertsen
Den 13 febru 1712 ingeschreven Hendrick Hendricksen soon van Hendrick Janssen en Berentien Evertsen n.d. van Evert Berentsen beijde in Wierden proclam den 28 febr. cop den 8 maert.
Dat bedoelde ik ook, toen ik schreef dat hij een halve generatie te laat (als j.m.) trouwde om de vader te zijn.
-
Is die Berent Altinck soms deze [geworden] ?
WIERDEN
Den 19 octob 1673 Berent Berentsen soon van ‘t Altinck j.m. tot Wierden en Roelofjen Arentsen Rickerinck j.d. tot Rijssen copul 23 novemb
RIJSSEN
12 / 22-10-1673 Berent Altink & Rolefien Rekerink Wijrden cop. tot Wijrden
RIJSSEN
27-09-1676 Berent - Berent Altinck & Roeloffien Rinckelincks
01-04-1681 Jenneken - Berendt Altinck & Roeloff
06-09-1685 Gerrit - Berent t Sande te Enter de moeder Roeloff
29-04-1688 Jenneken - Berent te Zende – Enter & Roeleffien
14-12-1690 Aeltijn - Berent ten Zeendam – Enter & Roeleffien
WIERDEN
Den 19 octob 1673 Berent Berentsen soon van ‘t Altinck j.m. tot Wierden en Roelofjen Arentsen Rickerinck j.d. tot Rijssen copul 23 novemb
RIJSSEN
12 / 22-10-1673 Berent Altink & Rolefien Rekerink Wijrden cop. tot Wijrden
RIJSSEN
27-09-1676 Berent - Berent Altinck & Roeloffien Rinckelincks
01-04-1681 Jenneken - Berendt Altinck & Roeloff
06-09-1685 Gerrit - Berent t Sande te Enter de moeder Roeloff
29-04-1688 Jenneken - Berent te Zende – Enter & Roeleffien
14-12-1690 Aeltijn - Berent ten Zeendam – Enter & Roeleffien
Dat lijkt erop, dat Berent Berentsen soon van ‘t Altinck, na de doop van zijn dochter in 1681 verhuisd is naar het Sande te Enter.
Wie is er dan vervolgens op het Altinck gekomen? Een paar ongetrouwde broers?
Bij de dopen van zijn kinderen lijkt Derck Berentsen Altinck op het Altinck te wonen.
Jan Berentsen Altinck is na zijn trouwen op het erf van zijn schoonvader, den Graven, gekomen.
Evert Berents woont na zijn trouwen waarschijnlijk in den Strol. Maar dat staat niet bij het dopen van zijn kinderen. Evenmin dat hij op of van het Altinck is.
Maar, eveneens speculatie, ook mogelijk dat er een zekere Berend kwam wonen met een paar volwassen zoons. Die vanaf dan van 't Altinck zijn gaan heten. En geen verwanten hoeven te zijn van de vertrokken Berent Berentsen.
Meestal levert een testament nieuwe inzichten of bewijzen van een vermoeden. Deze keer lijken er vooral vragen bij te komen.
Lastig.
Wie is er dan vervolgens op het Altinck gekomen? Een paar ongetrouwde broers?
Bij de dopen van zijn kinderen lijkt Derck Berentsen Altinck op het Altinck te wonen.
Jan Berentsen Altinck is na zijn trouwen op het erf van zijn schoonvader, den Graven, gekomen.
Evert Berents woont na zijn trouwen waarschijnlijk in den Strol. Maar dat staat niet bij het dopen van zijn kinderen. Evenmin dat hij op of van het Altinck is.
Maar, eveneens speculatie, ook mogelijk dat er een zekere Berend kwam wonen met een paar volwassen zoons. Die vanaf dan van 't Altinck zijn gaan heten. En geen verwanten hoeven te zijn van de vertrokken Berent Berentsen.
Meestal levert een testament nieuwe inzichten of bewijzen van een vermoeden. Deze keer lijken er vooral vragen bij te komen.
Lastig.
-
Ik ben er nu wel achter waar onderstaande bij hoort
1763-04-10 - Den 10 April - Jan Gerritzen Altink J.M. zoon van Gerrit Altink thans woonende bij Schutert in de Zwaan int dorp onder Holten, met Maria Gerritzen Westrick j.d. in Wezepe - attestatie gegeven naar Wezepe - iii - S - (Onder)trouw Holten.
Schutert = Schuitert en deze bezit de Zwaane.
Dochter van hem is getrouwd met Jan/Jannes Altinck
1763-04-10 - Den 10 April - Jan Gerritzen Altink J.M. zoon van Gerrit Altink thans woonende bij Schutert in de Zwaan int dorp onder Holten, met Maria Gerritzen Westrick j.d. in Wezepe - attestatie gegeven naar Wezepe - iii - S - (Onder)trouw Holten.
Schutert = Schuitert en deze bezit de Zwaane.
Dochter van hem is getrouwd met Jan/Jannes Altinck
Om nog maar even verder te speculeren.
Ook mogelijk dat de Berent Berentsen soon van ‘t Altinck een halfbroer is van Gerrit Altinck op de Hofstede.
Dat zou verklaren waarom hij zoveel eerder trouwt. En het zou ook kunnen verklaren waarom Berent broer genoemd wordt en de anderen niet. Van de anderen was dan al bekend, dat ze van dezelfde vader en moeder waren. En dat Gerrit hiermee bevestigd z'n halfbroer Berent, ook testamentair, als broer te zien.
Maar ook dat staat niet nadrukkelijk in het testament. En blijft daarmee één van de mogelijkheden.
Het zal in de tijd dat het testament is opgesteld allemaal heel duidelijk zijn geweest. Niet beseffend dat generaties later nakomelingen en anderen zich er suf over zouden piekeren hoe de vork nu werkelijk in de steel stak.
Ook mogelijk dat de Berent Berentsen soon van ‘t Altinck een halfbroer is van Gerrit Altinck op de Hofstede.
Dat zou verklaren waarom hij zoveel eerder trouwt. En het zou ook kunnen verklaren waarom Berent broer genoemd wordt en de anderen niet. Van de anderen was dan al bekend, dat ze van dezelfde vader en moeder waren. En dat Gerrit hiermee bevestigd z'n halfbroer Berent, ook testamentair, als broer te zien.
Maar ook dat staat niet nadrukkelijk in het testament. En blijft daarmee één van de mogelijkheden.
Het zal in de tijd dat het testament is opgesteld allemaal heel duidelijk zijn geweest. Niet beseffend dat generaties later nakomelingen en anderen zich er suf over zouden piekeren hoe de vork nu werkelijk in de steel stak.
-
Ik vind / het is wel opvallend dat Derk trouwt als z.v. zall Berent .. en zowel Gerrit als Jan niet én die trouwen later dan 1690.
Van Evert is geen inschrijving te vinden. Hij lijkt van de leeftijd van Derk.
Broer Berent leeft in ieder geval nog in 1715- dat is het enige wat zeker is.
Ik heb verder geen idee. Alhoewel ik nog wel wil proberen om Berent x Roelofje verder te traceren of één van hun kinderen.
Van Evert is geen inschrijving te vinden. Hij lijkt van de leeftijd van Derk.
Broer Berent leeft in ieder geval nog in 1715- dat is het enige wat zeker is.
Ik heb verder geen idee. Alhoewel ik nog wel wil proberen om Berent x Roelofje verder te traceren of één van hun kinderen.
Ik dacht dat ik vanmorgen al iets gereageerd had. Blijkbaar niet. Ik vond het ook niet zo niet aannemelijk: berend als vader. Het is vervelend dat in het testament de vrouwen van de broers/verwanten er niet bij staan.
ik vind de vondst naar ten sande in enter wel een optie.
ik vind de vondst naar ten sande in enter wel een optie.
-
Met belangstelling heb ik deze speurtocht Alink gevolgd. Vooral toen er een verwijzing kwam naar Mockelencate. Anna schrijft dat ze heeft gemaild met iemand uit Rijssen die beweerde dat Gerrit Henricks Meulencamp een zoon zou zijn van Hendrik Mockelencate (bericht 4 april 2023, 19:07). Kun jij nog nagaan waarom deze onderzoekers dit dachten?
Van Hendrick Mockelencate heb ik tien kinderen uit twee huwelijken gevonden, maar geen enkel kind met zekerheid verder kunnen volgen. Dat wordt een ander verhaal als Hendrick Mockelencate = Hendrik Meulenkamp. Het patroniem van Hendrik Mockelencate was overigens Peters, dus dat zou de kinderen Peter bij de Meulenkampen wel kunnen verklaren. Hendrik was een broer was van Jenneken Peters Meijlink, die in 1652 (Rijssen) trouwde met Berend Mockelenkate. Halverwege de 17e eeuw worden er in Rijssen kinderen gedoopt van Hendrik én Berend Mockelenkate.
Marc
Van Hendrick Mockelencate heb ik tien kinderen uit twee huwelijken gevonden, maar geen enkel kind met zekerheid verder kunnen volgen. Dat wordt een ander verhaal als Hendrick Mockelencate = Hendrik Meulenkamp. Het patroniem van Hendrik Mockelencate was overigens Peters, dus dat zou de kinderen Peter bij de Meulenkampen wel kunnen verklaren. Hendrik was een broer was van Jenneken Peters Meijlink, die in 1652 (Rijssen) trouwde met Berend Mockelenkate. Halverwege de 17e eeuw worden er in Rijssen kinderen gedoopt van Hendrik én Berend Mockelenkate.
Marc
Ik kan in mijn emailwisseling geen duidelijke redenering vinden waarom Meulenkamp = Mockelencate. Ik zie voor al heen en weer mailen over een van de kinderen van Gerrit Hendriks Meulenkamp (eerste huwelijk).
Of er een zoon Gerrit *1702 bij hoort of niet.
Den 20 febr
Sijn alhier met attestatie aengecomen en gecopuleert
Gerrit Henricks soon van Henrick Meulencamp met
Janneken Henricks dogter van Henrik Hofmeijer beide in Rectum.
"(zij heet bij het huwelijk ten hove? (kan die inschrijving even niet vinden) Hij neemt het hofmeierschap over van zijn schoonvader Jan Jansen ten Hove. Henrik G1026 is nl. getrouwd met Geertje Jans ten Hove die die functie blijkbaar erft ofzo, maar hem zelf niet uitoefend, maar dat door haar man laat doen. Waarschijnlijk wel logisch in die tijd.
Ze verhuizen van 't Hove naar de lijftucht, de Oldenhove.
Later (1690?) gaat is hun zoon Gerrit ten Hove (G0513D die getrouwd is met Engele Keppelink) hofmeier, maar er is een periode dat Herbert niet wist wie er hofmeier was en wie waar woonde. Dit is nu juist de periode dat Gerrit *1702 geboren wordt.
Wat er gedaan is is, is gekeken naar waar deze boerderijen ten opzichte van elkaar lagen en kijken naar wie er wanneer woonden. Zo kwam men daarop.
En over wie gaat deze akte?
(101_5608):
Verkoop Olden Hove tegen [of tevens?] huisje van Jan Mollencamp.
“Jenneken Olde Hofmeijer weduwe van wijlen Henrick Henricksen voor de Brugge geassisteert met Henr Altinck als haren verkozen momber [momber is doorgehaald] en gerechtelijken geadmitteerd [?] en mombaer Jan Alberts naemens synst huijs-vrouw Janna Olde Hover, Jan Woolderinck en Luicas Mockelman als geregtelycke aangestelde mombaeren over de kinderen met naemen Hendrina Hendrix, en Gerrit Henderix Olden Hoven, Jan Mollencamp en Jenneken Klasen (tutore marito) met verklaringe dat sij comparenten onderlinge hear hadden gepermateert, en verkogt de katerstede den Olden Hove genaemt met alle syn hoge en lage landerien recht en geregtigheden tegens [of tevens?] het huijsken van Jan Mollencamp met den Elsgaarden met supplitie van penningen en gevolge acte van permutatie en koop der wegen opgerigt in dato den 22 april 1720.”
(Tutore marito = de echtgenoot is voogd van zijn vrouw.)
De twee mannen hielden zich vooral met boerderijen bezig. Helaas is de website al enige tijd uit de lucht (dhr Stegeman en Gerben Ten Hove). Gerben heeft niet meer gereageerd op een mail van mij in 2018.
Of er een zoon Gerrit *1702 bij hoort of niet.
Den 20 febr
Sijn alhier met attestatie aengecomen en gecopuleert
Gerrit Henricks soon van Henrick Meulencamp met
Janneken Henricks dogter van Henrik Hofmeijer beide in Rectum.
"(zij heet bij het huwelijk ten hove? (kan die inschrijving even niet vinden) Hij neemt het hofmeierschap over van zijn schoonvader Jan Jansen ten Hove. Henrik G1026 is nl. getrouwd met Geertje Jans ten Hove die die functie blijkbaar erft ofzo, maar hem zelf niet uitoefend, maar dat door haar man laat doen. Waarschijnlijk wel logisch in die tijd.
Ze verhuizen van 't Hove naar de lijftucht, de Oldenhove.
Later (1690?) gaat is hun zoon Gerrit ten Hove (G0513D die getrouwd is met Engele Keppelink) hofmeier, maar er is een periode dat Herbert niet wist wie er hofmeier was en wie waar woonde. Dit is nu juist de periode dat Gerrit *1702 geboren wordt.
Wat er gedaan is is, is gekeken naar waar deze boerderijen ten opzichte van elkaar lagen en kijken naar wie er wanneer woonden. Zo kwam men daarop.
En over wie gaat deze akte?
(101_5608):
Verkoop Olden Hove tegen [of tevens?] huisje van Jan Mollencamp.
“Jenneken Olde Hofmeijer weduwe van wijlen Henrick Henricksen voor de Brugge geassisteert met Henr Altinck als haren verkozen momber [momber is doorgehaald] en gerechtelijken geadmitteerd [?] en mombaer Jan Alberts naemens synst huijs-vrouw Janna Olde Hover, Jan Woolderinck en Luicas Mockelman als geregtelycke aangestelde mombaeren over de kinderen met naemen Hendrina Hendrix, en Gerrit Henderix Olden Hoven, Jan Mollencamp en Jenneken Klasen (tutore marito) met verklaringe dat sij comparenten onderlinge hear hadden gepermateert, en verkogt de katerstede den Olden Hove genaemt met alle syn hoge en lage landerien recht en geregtigheden tegens [of tevens?] het huijsken van Jan Mollencamp met den Elsgaarden met supplitie van penningen en gevolge acte van permutatie en koop der wegen opgerigt in dato den 22 april 1720.”
(Tutore marito = de echtgenoot is voogd van zijn vrouw.)
De twee mannen hielden zich vooral met boerderijen bezig. Helaas is de website al enige tijd uit de lucht (dhr Stegeman en Gerben Ten Hove). Gerben heeft niet meer gereageerd op een mail van mij in 2018.