maria schothaar

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: maria schothaar

Bericht door ria jongman » 30 mei 2023, 15:11

Ja, ik dacht ook al, dat moet toch neef zijn?

Ik heb het sterke vermoeden dat Maria Smit de vrouw van Teunis Veldwillems de onderstaande is..

Ze overlijdt als Maria Reins te Hellendoorn [Haarle] op 29-07-1838 oud 76 jr geboren te Hellendoorn als d.v. Jan Reins en Gerdina Smits gehuwd met Antonius Veldwillems

en zou in 1766 zijn gedoopt
[1766 + 76 =1842 scheelt 4jr]

RK Haarle
20 augustus 1763 Baptizatus Egbertus cujus parentes Jan et Gaje Smit, Aleijda Reijns patrina
16 oct 1766 Baptizata Maria cujus parentes Jan Smit et Gaje op Smit, patrina [peetouder] Gaje mater [moeder] Joannis

Het huwelijk van haar ouders
Hellendoorn NG 9 juli 1762 Jan Egberts j.m. wonende te Linderte onder Raalte met Gaaje Theunissen weduwe van Jan Hendriks te Haarle
GEEN RK in Haarle of Raalte gevonden

Uit het huwelijk met Jan Hendriks Smit
Rk dpb Haarle
21 febr 1759 Baptizata Antonia cujus parentes Gerrarda et Jan Smit, matrina Hermina Veltwilms
25 januari 1761 Antonia baptizata cujus parentes Gerrarda et Joannes van de Smit, matrina Hermine van Veltwilms

ria jongman

Bericht door ria jongman » 30 mei 2023, 21:35

bericht 2

Jan Hendriks Smit was de 2e keer getrouwd met Antonia Herms.
De zus van Willem Herms.
Deze Willem Herms is volgens mij dus Willem in t Velt. De vader van o.a. Hendrik en Teunis Veldhuis

Als Jan Veltwillems neef moet zijn is dan Willem Vossebelt ook neef, vraag ik me ook af.
Ik kan van de laatste geen overlijden vinden

of het moet deze zijn

RK HAARLE 1806 * juncti zunt 21 martii - Willem Rotering met Hendrica Wuerink uit de buurschap Luttenberg. Testes Klaas Alferink et Jan Drosten.
NG HELLENDOORN 28 februari 1806 Willem Roeterink j.m. geboortig en woonagtig in de buurtschap Haarle en Hendrica Teunis wed. van wijlen Jan Veltwillems van den Vossebelt te Haarle, woonagtig aldaar en geboortig van Woertman te Luttenberg op 21 maart 1806 in de RK kerk te Haarle getrouwd
HIER HOORT BIJ
- uit 1e huwelijk
1804-05-15 Nicus - Veldwilms Jan en Hendrina Weurink - Hermina Weurink [bijgeschreven is niet te vinden]

carolina

Bericht door carolina » 31 mei 2023, 09:32

Van Jan Willems en Henrica Teunissen heb ik de volgende gegevens:
RK trouwen Raalte 05-06-1785 Joannes Wilhelmi en Hermina Joannis, vidua aan Derks
Testibus ut supra – Lottenberg

En RK trouwen Raalte 20-07-1790 Joannes Wilhelmi en Henrica Antonii aan Derks
Testibus Henrico Kamphuijs et E. Beumers - Lottenberg
Kinderen worden geboren op Derks Luttenberg van 1791 – 1801

Momberstelling Hellendoorn 28021806:
Hendrica Teunissen wed van Jan Veltwillems van het Vossebelt te Haarle
5 onmondige kinderen Hermiena, Fenne, Willem, Lambertus en Gerrit
mombers Teunis Smit te Haarle oom van vaderszijde en Gerrit Woertman oom van moederszijde

carolina

Bericht door carolina » 31 mei 2023, 09:39

De zus van Willem Herms.
Kan het zijn dat Hendrina Harms (x ong 1740 Arnoldus Pronk) ook een zus is van Antonia en Wilem Herms. Er is nl een Hendrina Pronk meter bij de doop van een kind van Antonia (= Hendrina, ged Haarle RK 17051754, meter is Hendrina van den Prounk)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 31 mei 2023, 09:54

carolina schreef:
31 mei 2023, 09:32

Momberstelling Hellendoorn 28021806:
Hendrica Teunissen wed van Jan Veltwillems van het Vossebelt te Haarle
5 onmondige kinderen Hermiena, Fenne, Willem, Lambertus en Gerrit
mombers Teunis Smit te Haarle oom van vaderszijde en Gerrit Woertman oom van moederszijde
Teunis Smit zal dan de man van Maria Smit zijn? En Maria is dan de zus van Jan Veltwillems.

RK HAARLE il 9 julius 1790 - juncti sunt Tonnis Velt Wilms et Maria Smits. Testantibus Gertrudis Bruggink et Berendina Ter Braek.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 31 mei 2023, 09:59

carolina schreef:
31 mei 2023, 09:39
De zus van Willem Herms.
Kan het zijn dat Hendrina Harms (x ong 1740 Arnoldus Pronk) ook een zus is van Antonia en Wilem Herms. Er is nl een Hendrina Pronk meter bij de doop van een kind van Antonia (= Hendrina, ged Haarle RK 17051754, meter is Hendrina van den Prounk)
bericht 2

Klopt volgens mij wel.
Maar van Pronk heb ik maar 1 doop gevonden in Raalte.

Hendrina, Teune en Willem hebben nog een zus, lijkt het.

NG Hellendoorn 23 april 1737 Jannis Derks j.m. op d’ agter-Eekte te Haarle en Janna Harmssen j.d. met Willem in de Velthuijsen te Luttenberg onder Raalte

RK HAARLE
15 majus 1737 - contraxerunt Joes. Jansen et Joanna Hermsen. Testes Antonius Toenissen et Aleijdis Gerritsen - van de Eekte

NG Hellendoorn 9 april 1743 Jannes Derksen weduwenaar van Janna Hermsen uijt Haarle met Aaltjen Jansen j.d. van het Twelle onder Raalte

RK HAARLE 20 aprilis 1743 - contraxerunt Joannes Jansen et Gesina [= Aleida ] Jansen van de Agter Eekte. Testes Antonius Jansen et Joa. Lammerts [?] - ex Haerle.

Hellendoorn invnr 7 f42 dd.07-07-1743
Verw. Scholt F: Creijenbelt
Keurnoten Gerrit Jan Creijenbelt en Hend. Hendrixen
Erschenen Jannes Achtereekt, willende hertrouwen met Aeltien Janssen, en verzocht dat over beide zijn onmondige kinderen Derkjen en Henderine bij wijlen Anna Hermsen in echte verwekt, tot momberen mochten worden gesteld Gerrit Derksen en Willem Hermsen. Verder bewijst de vader aan de kinderen voor moeders goed de kiste met haar kleren en aan ieder een bedde en peuleuw met zijn toebehoor, 2 kussens, 2 kussen togen, 2 lakens, en nog een kiste als zij die van doen zullen hebben. Daarna is erschenen de bruid en heeft verklaard de beide kinderen voor haar eigen kinderen aan te nemen.

Haarle VOT 1748- no. 40 Agter Eekte
Jan Agtereekte x Willemken Gerrits
Zoon Jannes Jans x Aaltjen Jans
Kinderen beneden 10 jr – Derkjen en Maria
Meid Janna Antonijssen
Scheeper onder 10 jr Gerrit Jacobs

ria jongman

Bericht door ria jongman » 31 mei 2023, 11:22

BERICHT 3

Maria Smits is inderdaad de dochter van Jan Egberts en Gaaje zoals ik dus al vermoedde.

Vaders hertrouw

NG HELLENDOORN 29 april 1780 Jan Egberts weduwenaar van Gaaie Theunissen van Smit met Geertruid Thonissen j.d. wonende bij Roeterink, beide te Haarle
RK HAARLE 18 maji - juncti sunt Joannes Smit et Gertrudis Flierhuijs. Testibus Gertrude Bruggink et Berndina ter Braak.

0060.1Schoutambt Hellendoorn
18
1783 - 1792.
Bestandnaam:
NL-ZlHCO_0060.1_18_0198.jpg
Datering:
1783 - 1792.

Bewijs ; Akte dd 17-09-1790 [foto 194]
Jan Egberts van ’t Smits te Haarle en Geertruij Flierhuijs ehel en hun schoonzoon Teunis Willems en Maria Jansen maken een ouderdomscontract, of allimentatie dit vanwege de hoge jaren van haar ouders. Die bestaat uit; de helft van alle goederen nu en de andere helft na hun overlijden op voorwaarde van algehele verzorging, behalve de kleren en de kist van Geertruij, die zij tot nadere dispositie wil houden.

Plaats reactie