Claas [Karsten] van de Velde
-
Re: Claas [Karsten] van de Velde
Ik bedoel als vader Peter Joosten, dus Carst Peters de broer van Meinert Peters
Met de gegevens zoals ik die verzameld heb, vind ik dat niet erg aannemelijk.
Maar bewijzen heb ik niet.
https://www.tjoelker.org/ppl/d/2/b8fe00 ... 3de2d.html
Deze website is eerder genoemd.
Peter Joosten heeft vermoedelijk twee zoons: Meindert Peters en Jan van Benthem.
Jan van Benthem komt ook voor op de site van Odette:
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... an+benthem
Jan van Benthem is 1 december 1634 overleden.
En hij is zeer waarschijnlijk de Jan van Benthem die voorkomt in de volgende akte:
(en Odette heeft veel aktes bij dit echtpaar geplaatst, dat is dus lekker grasduinen)
Gerrit Jacobs Coninck is een zoon van Jacob Gerrits en een achterkleinzoon van Beele Arentz
Jan van Benthem is waarschijnlijk vernoemd naar grootvader moederszijde.
In de GI vond ik:
Alles bij elkaar krijg ik niet de indruk dat Carst Peters bij Peter Joosten hoort. Maar een vermoeden is geen bewijs. Jammer dat Paul Tienkamp op zijn site geen bronnen aangeeft, en dan met name geen bronnen ORA.
aanvulling: het testament is te vinden op https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
Maar bewijzen heb ik niet.
https://www.tjoelker.org/ppl/d/2/b8fe00 ... 3de2d.html
Deze website is eerder genoemd.
Peter Joosten heeft vermoedelijk twee zoons: Meindert Peters en Jan van Benthem.
Jan van Benthem komt ook voor op de site van Odette:
Jan van Benthem is 1 december 1634 overleden.
En hij is zeer waarschijnlijk de Jan van Benthem die voorkomt in de volgende akte:
- 529 RAK 91 FOLIO: 177v DATUM: 15-06-1642
onderwerp Transport van rechten
onroerend goed Niet vermeld
comparanten
Thijssinck, Meijnert Petersen Comparant Licentmeester in Sloten
Meijne, Johan Dijmmer de Begunstigde
samenvatting
Comparant verklaart overgedragen te hebben aan Johan Dijmmer de Meijne
zijn aandeel, erfenis, rechten, actien en pretenties van de erfenis van zijn
vader Peter Joosten en moeder Geertien van Benthem, nog berustende
onder de erven van Jan van Benthem, burgemeester en Hendrick Cleijssen.
(en Odette heeft veel aktes bij dit echtpaar geplaatst, dat is dus lekker grasduinen)
Gerrit Jacobs Coninck is een zoon van Jacob Gerrits en een achterkleinzoon van Beele Arentz
ria jongman schreef: ↑30 jun 2023, 10:59Jacob Gerrits de andere voogd
Zwolle 28-09-1613 Jacob Gerritsen sa. Gerrit Conincks n.s. wonende bij de Steenpoort en Rijcke Jans tot Campen
Jan van Benthem is waarschijnlijk vernoemd naar grootvader moederszijde.
In de GI vond ik:
- 3 (bentem, van)
Bron: Overig
Achternaam: (bentem, van)
Tekst: (BENTEM, VAN) 1580
Geertken 11
11
dochter van wijlen Jan van Bentem
en Merriken
Bron: Testamenten, blz. 356,357
Alles bij elkaar krijg ik niet de indruk dat Carst Peters bij Peter Joosten hoort. Maar een vermoeden is geen bewijs. Jammer dat Paul Tienkamp op zijn site geen bronnen aangeeft, en dan met name geen bronnen ORA.
aanvulling: het testament is te vinden op https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
-
Weet je wel hoeveel van Benthems er zijn?
Die laat ik liever nog even links liggen, als het mogelijk is.
Volgens mij is die Jan van Benthem zijn oom.
Niet zijn broer [NN]
391 RAK 87 FOLIO: 181 DATUM: 29-09-1628 onderwerp Schuldbekentenis 139 onroerend goed Huis en brouwerij cum annexis Kampen comparanten Peters, Meijnert Schuldenaar Benthem, Johan van Schuldeiser En zijn broer [NN}
samenvatting Comparant verklaart schuldig te zijn aan Johan van Benthem en zijn broer [NN] een bedrag van ƒ850 g.g. als betaling voor zijn gekochte huis en belooft dit terug te betalen, waarvoor hij als onderpand stelt de overwaarde van zijn woonhuis / brouwerij en zijn andere goederen. NB. in de kantlijn: op 13-12-1630 meldt Peter van Benthem namens zijn vader van bovenstaande te zijn voldaan. bijzonderheden Akte is doorgehaald.
dat NN heb ik er bij gezet

Volgens mij is die Jan van Benthem zijn oom.
Niet zijn broer [NN]
391 RAK 87 FOLIO: 181 DATUM: 29-09-1628 onderwerp Schuldbekentenis 139 onroerend goed Huis en brouwerij cum annexis Kampen comparanten Peters, Meijnert Schuldenaar Benthem, Johan van Schuldeiser En zijn broer [NN}
samenvatting Comparant verklaart schuldig te zijn aan Johan van Benthem en zijn broer [NN] een bedrag van ƒ850 g.g. als betaling voor zijn gekochte huis en belooft dit terug te betalen, waarvoor hij als onderpand stelt de overwaarde van zijn woonhuis / brouwerij en zijn andere goederen. NB. in de kantlijn: op 13-12-1630 meldt Peter van Benthem namens zijn vader van bovenstaande te zijn voldaan. bijzonderheden Akte is doorgehaald.
dat NN heb ik er bij gezet
Ik lees die akte misschien net iets anders.
- Meijnert Peters is Schuldenaar
- Johan van Benthem En zijn broer zijn Schuldeiser
Niet vermeld dat Meijnert Peters en Johan van Benthem En zijn broer familie zijn. (Die broer zou Carst Peters kunnen zijn?)
Peter van Benthem meldt 13-12-1630 namens zijn vader van bovenstaande te zijn voldaan.
Niet vermeld, welke van de twee van broers zijn vader is, en of die overleden is.
Er is een Peter van Benthem, zoon van Jan van Benthem en Arentien Gerrits. Zijn vader is 01-12-1634 overleden.
https://historischevereniginghasselt.nl ... at-1-hs-25
- - - - - - - - - -
Het is mij bekend, dat er velen vanuit Bentheim naar Overijssel zijn getrokken. Maar zou je willen nakijken of je een transcriptie hebt van:
wijlen Jan van Bentem en Merriken, 11-11-1580
- Meijnert Peters is Schuldenaar
- Johan van Benthem En zijn broer zijn Schuldeiser
Niet vermeld dat Meijnert Peters en Johan van Benthem En zijn broer familie zijn. (Die broer zou Carst Peters kunnen zijn?)
Peter van Benthem meldt 13-12-1630 namens zijn vader van bovenstaande te zijn voldaan.
Niet vermeld, welke van de twee van broers zijn vader is, en of die overleden is.
Er is een Peter van Benthem, zoon van Jan van Benthem en Arentien Gerrits. Zijn vader is 01-12-1634 overleden.
https://historischevereniginghasselt.nl ... at-1-hs-25
Geen bewijs, maar het lijkt er wel op dat Jan van Bentem een zoon is van Peter Joosten en Geertien van BentemLaten we eens naar Ridderstraat 8, 10 en 12 kijken. Deze huizen zijn in één geheel opgebouwd. In het verleden was het in bezit van één geslacht. Nr. 8 was in ‘t verleden een herberg waarschijnlijk in combinatie met nr. 10 en 12. Het stond bekend als “Die Witte Swane” en werd in de 18e eeuw “De Kleine Zwaan” genoemd. In 1626 werd dit pand verkocht (nr. 8) door Niesien de dochter van Everwijn Derx aan burgemeester Jan van Bentem. De nrs. 10 en 12 behoorden in die tijd toe aan oud burgemeester Peter Joosten. Deze was gehuwd met Geertien van Bentem en zij verkochten hiervan (de erfgenamen o.a. Jan van Bentem) een huis aan weer een familielid.
- - - - - - - - - -
Het is mij bekend, dat er velen vanuit Bentheim naar Overijssel zijn getrokken. Maar zou je willen nakijken of je een transcriptie hebt van:
wijlen Jan van Bentem en Merriken, 11-11-1580
- 0700 Stadsbestuur Zwolle
2117 (Openbare testamenten) 1541 jul 10 - 5 jun 1590, 1541 jul 10 - 5 jun 1590.
Bestandnaam: NL-ZlHCO_0700_2117_0183.jpg
-
Zwolle RA001-110 Testamenten 1541-1590
Nieuw nummer: 0700-2117
f356-f357 dd.11-11-1580
Heeft Merriken [-] nagelaten weduwe van zalige Jan van Bentem, met Johan Holt als haar momber, zwak aan lijve en haar verstand nochtans machtig, met goeden voorbedachte rade en haar vrijen wille gegeven na haar dood aan Geertken haar dochter, erfelijk vooruit 2 glgl. jaarlijks uit haar huis en were daar zij nu in woont, te betalen alle jaar op Sanct Marten tot pachtrente, en te mogen lossen met 40 glgl. eens. Daartoe gaf zij Geertken voors. haar bedde daar zij nu op ligt met zijn toebehoor, item haar beste trisoer met haar linnewaet dat daarin plecht te wezen en nu in Hollant is, en daartoe haar gordel. Welke voors. goederen gedachte Geertken na har dood vooruit hebben en genieten zal en met haar andere beide zusteren ter gelijke deling gaan in haar nalatenschap. Des zullen Merrikens voors. andere dochteren niet wederom inbrengen hetgeen zij in huwelijksvoorwaarden ontvangen hebben.
Schepenen Albert Tijaerssen, Derrick van Angeren.
Nieuw nummer: 0700-2117
f356-f357 dd.11-11-1580
Heeft Merriken [-] nagelaten weduwe van zalige Jan van Bentem, met Johan Holt als haar momber, zwak aan lijve en haar verstand nochtans machtig, met goeden voorbedachte rade en haar vrijen wille gegeven na haar dood aan Geertken haar dochter, erfelijk vooruit 2 glgl. jaarlijks uit haar huis en were daar zij nu in woont, te betalen alle jaar op Sanct Marten tot pachtrente, en te mogen lossen met 40 glgl. eens. Daartoe gaf zij Geertken voors. haar bedde daar zij nu op ligt met zijn toebehoor, item haar beste trisoer met haar linnewaet dat daarin plecht te wezen en nu in Hollant is, en daartoe haar gordel. Welke voors. goederen gedachte Geertken na har dood vooruit hebben en genieten zal en met haar andere beide zusteren ter gelijke deling gaan in haar nalatenschap. Des zullen Merrikens voors. andere dochteren niet wederom inbrengen hetgeen zij in huwelijksvoorwaarden ontvangen hebben.
Schepenen Albert Tijaerssen, Derrick van Angeren.
In het verleden heb ik contact gehad met een genealoog (H. Koops van ‘t Jagt), de beste man is al lang overleden. Hij had onderzoek naar de Van Bentums gedaan in Vollenhove en Havelte. Hij had en passant ook die in Hasselt onderzocht en kwam op dit schema uit;
I. Peter Joosten
tr.
Geertien van Benthem (Geertken Jansen)
kinderen:
a. Jan/Johan van Benthem, zie II
b. Meynert Tissinck
c. Hendrick Peters
II. Johan van Benthem
(geb. ±1575?)
hield herberg en dreef houthandel; burgemeester en hopman van Hasselt, overl. 1 december 1634
tr.
Arentien Gerrits
I. Peter Joosten
tr.
Geertien van Benthem (Geertken Jansen)
kinderen:
a. Jan/Johan van Benthem, zie II
b. Meynert Tissinck
c. Hendrick Peters
II. Johan van Benthem
(geb. ±1575?)
hield herberg en dreef houthandel; burgemeester en hopman van Hasselt, overl. 1 december 1634
tr.
Arentien Gerrits
-
Voor alle duidelijkheid.
Die Geertken - hierboven - dochter van Jan Van Benthem en Merriken is niet diegene die met Peter Goossen trouwde
Die Geertken - hierboven - dochter van Jan Van Benthem en Merriken is niet diegene die met Peter Goossen trouwde
Kun je dat toelichten?
Op grond van dat testament van 11-11-1580 zie ik geen bewijs voor of tegen.
Van Geertken wordt niet vermeld of ze getrouwd is, wel dat ze twee getrouwde zussen heeft.
Dan moet er nog meer bekend zijn over deze Geertken, of haar ouders Jan van Benthem en Merriken ??
Op grond van dat testament van 11-11-1580 zie ik geen bewijs voor of tegen.
Van Geertken wordt niet vermeld of ze getrouwd is, wel dat ze twee getrouwde zussen heeft.
Dan moet er nog meer bekend zijn over deze Geertken, of haar ouders Jan van Benthem en Merriken ??
bericht 2
Volgens Odette lieten zij kinderen dopen in 1614 en 1623. Mogelijk is Jan van Benthem iet later geboren?
-
Jan van Benthem uit Zwolle
- woonde in Zwolle en is overleden voor 9 okt 1589 - heeft 3 dochters
waarvan één genoemd wordt met name nl - zie bericht testament hierboven
Zwolle transporten f838 dd.09-10-1589
Bekenden Evert Jansen en Geertgen [-] zijn huisvrouw, en Elsgen Boldewins met Berent van Ittersum als haar momber, verkocht te hebben aan Roeleff van Gelder en Jutte [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. een huis en wehre gelegen in de Nijestraete, als dat zalige Johan van Benthem en zijn huisvrouw tot hun sterfdag bewoond hebben, met een vrije uitgang door een stege, strekkende voor van de straat tussen Henrich van Holtens huis en Alheidt Zweertzen, achter aan Johan Claessens huis, wezende kommervrij naast 5 glgl. jaarlijks.
Schepen Herman Knoppert.
HIER HOORT BIJ
Zwolle 18-05-1585 Evert Jansen end Geriken Jans dochter
Tenzij
deze Geertgen na 9 10 1589 is getrouwd met Peter Joosten?
- woonde in Zwolle en is overleden voor 9 okt 1589 - heeft 3 dochters
waarvan één genoemd wordt met name nl - zie bericht testament hierboven
Zwolle transporten f838 dd.09-10-1589
Bekenden Evert Jansen en Geertgen [-] zijn huisvrouw, en Elsgen Boldewins met Berent van Ittersum als haar momber, verkocht te hebben aan Roeleff van Gelder en Jutte [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. een huis en wehre gelegen in de Nijestraete, als dat zalige Johan van Benthem en zijn huisvrouw tot hun sterfdag bewoond hebben, met een vrije uitgang door een stege, strekkende voor van de straat tussen Henrich van Holtens huis en Alheidt Zweertzen, achter aan Johan Claessens huis, wezende kommervrij naast 5 glgl. jaarlijks.
Schepen Herman Knoppert.
HIER HOORT BIJ
Zwolle 18-05-1585 Evert Jansen end Geriken Jans dochter
Tenzij
deze Geertgen na 9 10 1589 is getrouwd met Peter Joosten?