GI problematisch

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
ria jongman

GI problematisch

Bericht door ria jongman » 23 jul 2023, 14:55

Deze trouwakte staat op VpNd -

Zwolle 11-12-1625 Arent Gerritsen Stenick jonckgeselle in de Bruerenstraete en Aeltgen Pieters jongedochter van Hasselt met Attesta. tot Hasselt

Arent= Niet te vinden via de GI

Door de akte op VpNd weet ik de vrouw haar naam - dus jaartal en p* ingevuld

GI geeft

Aeltgen
Achternaam:
Pieters
Aangenomen:
Nee
Datum:
1625-11
Tekst:
j.d., wonende te Hasselt, gaat in ondertrouw met Arent Gerritsen Struick (met attest. te Hasselt getrouwd)

maar dit blijft verborgen als je via de voornaam / patroniem of naam Struick/Stenick van de man zoekt

Ik krijg het tenminste niet boven tafel.
Iemand anders misschien?

eppe

Re: GI problematisch

Bericht door eppe » 24 jul 2023, 13:01

omdat ik met mijn kwartierstaat op een Gerrit Struick in Havelte uitkomt, let ik altijd op die achternaam. In Hasselt ben ik vaak een Gerrit Arends en een Arend Gerrits Struijck tegengekomen in de archieven uit de 17e eeuw. Maar verder niet genoteerd, omdat het toch geen familie was van de tak in Havelte.

ik vond in de GI in Zwolle nog wel dit, zoekende op Struijck:

lukt me niet om een afbeelding in te voegen. In ieder geval een Hendrik Gerrits Struijck die in 1644 trouwt, als zoon van wijlen Gerrit Arents Struijck,

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 jul 2023, 14:41

"16?? aren* stru*" in de GI:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... n*%20stru*
Gerrit Arens Struick alleen als hoofdpersoon bij de begraafakte van zijn vrouw, die dan Aeltghen Jansen heet, en bij de trouwinschrijving van zijn zoon. Dus niet de hoofdpersoon bij z'n eigen trouwinschrijving. Welke spellingsvariant j ook gebruikt.

Het fenomeen dat Ria beschrijft, dat van één en dezelfde akte, bijvoorbeeld trouwinschrijving, slechts één van de namen als hoofpersoon terug te vinden is in de GI, ben ik vaker tegengekomen. Alsof, zoals vroeger, in de tijd van de papieren GI, niet van iedere hoofdpersoon in de akte een eigen kaartje is gemaakt. Maar slechts van één of enkele hoofdpersonen in de akte.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 jul 2023, 19:12

In het verleden zijn van elke doop zeker 3 of meer kaartjes gemaakt. Eén op de naam van de vader, één op de naam van de moeder en één op de naam van de dopeling. Mogelijk zelfs nog extra op achternaam, naast het patroniem, of erf, maar dat weet ik niet meer zeker.

En van elk echtpaar zeker 2 kaartjes, dus op naam enóf patroniem van de bruid en van de bruidegom, en volgens mij zelfs nog op voornaam.

Die witte kaartjes zijn toentertijd gearceerd [met de kleur geel] op naam - en daarna ingescand in de GI.
Maar ze hebben niet alle kaartjes meegenomen, in heel veel gevallen - ik heb dat bij het HCO al vaker aangegeven - zijn alleen de kaartjes op de naam van de moeder gescand.
Het kaartje van de vader is vergeten. Of is met het - nadien weghalen van die dubbele gegevens in de GI - ook verdwenen.

Je kunt dan wel de kaartjes koppelen aan een doopboek etc. maar als de GI niet het kaartje van de vadersnaam heeft, vind je geen dopen,tenzij je de naam van de moeder weet. En meestal weet je dat niet. Zeker niet als er ook geen trouwakte voorhanden is.

Van Arent waren dus 3 kaartjes voorhanden. Op zijn voornaam, op zijn patroniem en op zijn achternaam. Zo had ik hem teruggevonden in de zgn witte bakken -
in een ver verleden..

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 jul 2023, 19:17

Egbert_ schreef:
24 jul 2023, 14:41
"16?? aren* stru*" in de GI:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... n*%20stru*
Gerrit Arens Struick alleen als hoofdpersoon bij de begraafakte van zijn vrouw, die dan Aeltghen Jansen heet, en bij de trouwinschrijving van zijn zoon. Dus niet de hoofdpersoon bij z'n eigen trouwinschrijving. Welke spellingsvariant j ook gebruikt.
bericht 2

Aaltje Jansen is de moeder van Arent.
Haar man en dus zijn vader heette Gerrit Arents Struick.
zie bericht hieronder
Laatst gewijzigd door ria jongman op 24 jul 2023, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 jul 2023, 19:22

eppe schreef:
24 jul 2023, 13:01
In ieder geval een Hendrik Gerrits Struijck die in 1644 trouwt, als zoon van wijlen Gerrit Arents Struijck,
bericht 3

Hendrik Gerrits Struick is inderdaad een zoon van Gerrit Arents Struick en broer van bovengenoemde Arent Gerrits Struick die in Hasselt laat dopen en wiens zoon Gerrit daar huwt met Cateleine Bogermans en kinderen krijgt.

Zwolle testamenten f504-f505 dd.16-09-1658
Heeft Aeltghe Jansen wed: van Gerrit Arens Struick, met Joannes Buis als momber geassisteerd, krank van lichaam, van haar tijdelijke goederen gedisponeerd en tot haar erfgenamen genomineerd haar kinderen Hendrick, Vrouken, Griettien en Janneken Struick, en Gerrit Struick haar zoons Arent Struick nagelaten zoon, om al haar roerende en onroerende goederen gelijkelijk te genieten. Uit de boedel worden eerst uitgekeerd de volgende legaten: aan haar zoon Hendrick Struick 200 car.gl. en 3 zilveren lepels daar Hend: Struick vaders merk op staat; item aan haar dochter Vrouken gelijke 100 car.gl. en 3 zilveren lepels gemerkt als voren met het linnen en wullen tot testatrices lijf gehoord hebbende, voorts het bedde, kussens en dekens, zo zij testatrice tegenwoordig zelf beslaapt en daarboven nog in lijftucht een huisken in de Bitterstrate daar zij tevoren gewoond heeft; aan de armen alhier een pont vlaems.
Schepenen Haarsolte en Crul.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 jul 2023, 20:23

bericht 4
Dit hoort er nog bij

Zwolle 17-07-1603 Gerridt Arentsen s. Arent Gerridtsen n.s. woenende bij den Broeren in s. Abel Pottebackershuis, ende Aeltgen Jansen Johan Willemsen d. Moller buiten den Deserpoort

eppe

Bericht door eppe » 24 jul 2023, 20:52

Willem Gerritse Struyck komt voor als grafeigenaar midden 17e eeuw Broerenkerk Zwolle.

(Mr.P.C.Bloys van Treslong Prins, Genealogische en heraldische gedenkwaardigheden in en uit de kerken der provincie Overijssel. Utrecht, 1925.)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 jul 2023, 21:04

Maar is dat dan geen andere Struick?
Gerrit had geen zoon Willem.Of bedoel je een zoon van Gerrit Arents uit Hasselt?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 jul 2023, 22:16

ria jongman schreef:
24 jul 2023, 19:12
In het verleden zijn van elke [-]
Dat klopt dus, dat er niet van elk kaartje een scan is gemaakt. Destijds misschien een te verdedigen keuze, vanwege opslagruimte. Maar dat zal nu amper een rol meer spelen.

Het zou goed zijn als collectieoverijssel zou overwegen de kaartjes opnieuw, en dan alle, te scannen. Mede ook omdat er nogal wat leesfouten zijn van die scans, en de ocr, lees-software, tegenwoordig waarschijnlijk een stuk verfijnder is.

Want dat oude kaart- systeem was een zeer bruikbare tool bij het zoeken.

Plaats reactie