Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 05 aug 2023, 19:04

Hij is deze

ZWK f282 - 8 jan 1683 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Willem Evers en Wijcher Evers.
In het Gericht zijn verschenen Berent Gerrijts en Jutte Cornelis, eheluiden, Willem Teunis en Teunisjen Jansen, eheluiden, en Jan Teunissen en Fennighjen Teunissen, eheluiden, zijnde de vrouwen met hun respectievelijke ehemannen als mombers geassisteerd, tesamen erfgenamen van zaliger Hendrick Gosens. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, zoals aan genoemde Hendricks Gosens zaliger als aan hun comparanten is voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Willemsen Pelle en zijn huisvrouw Meghtiltjen Evers en hun erfgenamen hun comparantens 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Reghter Kampen, en nog 1 1/2 roede hooiland gelegen in de Door [=Doot] Kampen, in dit kerspel van Zwolle, zoals deze hun comparanten van voornoemde Hendrik Gosens is aangeërfd; zijnde vrij eigenlijk land, onbezwaard met enige uitgaande renten, maar met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad vanouds daartoe behorende. Belovende dit te zullen wachten en waren voor alle evictie en opsprake als volgens het recht. Zonder argelist. - Gerrijt Holt, gerichtschrijver, zal voor de comparanten tekenen en zegelen

Wel is er bewijs dat Hendrik Goossens in bezit is van 3 roede land in de Regterkamp en 3 roede in de dootkamp.
Dus de 1 1/2 roe in de reghterkamp en 1 1/2 roe in de dootkamp is Hendrik Goossens zijn deel. En zijn bovengenoemde zijn erfgenamen.

Zijn vrouw haar erfgenamen zouden dan de andere 2 x 1 1/2 roede moeten erven.

En op de rest van je vragen heb ik geen antwoord.
Ik kan geen zusters of broers van Hendrik Goossens vinden. Niet in Dalfsen of Zwollerkerspel.

Dus al zou die Willem Teunis 'jouw' Willem zijn, en zou hij de neef kunnen zijn van Hendrik Goossens, ik kan geen bewijs vinden.

Ik weet niet waar Hendrik Goossens van oorsprong vandaan komt. Wel dat zijn 1e huwelijk met de weduwe van Hendrik Jans was - die al in bezit was van de roeden in de Regterkamp - En dat dát huwelijk plaats vond na maart 1643 en voor maart 1644

Jutte Cornelis is een naam waar makkelijk op gezocht kan worden - maar ik vind niets.
En dan roep ik altijd - als je niks kunt vinden, zoek dan in Amsterdam
dus ...

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 06 aug 2023, 12:30

Amsterdam, wie weet? Voor het spoor naar Willem Teunis lijken te weinig aanknopingspunten te zijn. Ik vraag me nog wel het volgende af: Willem pacht van Van Delden (later Van Grootveld), zijn er misschien documenten hierover bewaard gebleven, overeenkomsten, afdrachten o.i.d.? Willem van Grootveld was tenslotte advocaat.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 06 aug 2023, 12:55

Opvallend is dat de suscipit bij de doop van Hille Willems [dochter van Willem Teunis] ene N. Jans is
En dus hetzelfde patroniem als de vrouw van Willem Teunis in de akte van 1683
Laatst gewijzigd door ria jongman op 06 aug 2023, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 06 aug 2023, 13:51

Dat is interessant, niet alleen vanwege het patroniem. Ik wist niet dat er doopgegevens van Hille zijn. Wanneer, waar, ouders? Zijn er ook gegevens van haar broers Antoni en Gerrit?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 06 aug 2023, 13:55

Ik bedoelde - bij de doop van een kind van Hille Willems.

Jan Arents 1697-09-24 Tekst: en zijn vrouw Hille Willems laten hun dochter Antonia dopen RK Zwolle onder de Boogen- suscipit N. Jans

Doop van Hille, Gerrit en van Antonij heb ik niet gevonden.

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 06 aug 2023, 15:44

Jammer dat gegevens van Hille Antonij en Gerrit ontbreken. N zou dus een broer of zuster van Teunisje kunnen zijn?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 06 aug 2023, 18:01

Ik denk dat N. Jans - de vrouw is van Willem Teunis -de moeder van Hille

RK Dalfsen
Anno 1696 6 Januarij - baptizavi Joannam Lammers filiam Lammert Moll [et] Derckjen Teunis. Patrina Teunisien Jans [-] in Wietem

Willem Theunis 1708-06-26 Tekst: wonende te Wijtmen; zijn vrouw is begraven op het Bergkloosterkerkhof

Nb Derkje Teunis is een Overmars

ria jongman

Bericht door ria jongman » 06 aug 2023, 18:23

bericht 2

Kant klare antwoorden zijn er niet, dat heb je inmiddels wel begrepen.
Het is puzzelen met kleine aanwijzingen. Op de manier zoals bij Antonij is gebeurd.
Dus hoe uitgebreid ben je bereid, om te zoeken?

Ondertrouw Zwolle RBSO 729 f86
3 september 1712 Zwolle
Derck Hermens j.m. in Heijno ende Joanna Jansen j.dr. in Wijtem De proclamatien gaan mede tot Heino, alwaar deselve ook sijn ingeschr: attestatie verleend na Heijno op den 18 7b 1712.
RK HOORNSTEEG
Dercks Maria Derck N. X Jantje Jansen Hiltje Wilms 1713 Aug. 22 " 78

HermandO3M

Bericht door HermandO3M » 07 aug 2023, 22:04

ria jongman schreef:
06 aug 2023, 18:01
Ik denk dat N. Jans - de vrouw is van Willem Teunis -de moeder van Hille

RK Dalfsen
Anno 1696 6 Januarij - baptizavi Joannam Lammers filiam Lammert Moll [et] Derckjen Teunis. Patrina Teunisien Jans [-] in Wietem

Willem Theunis 1708-06-26 Tekst: wonende te Wijtmen; zijn vrouw is begraven op het Bergkloosterkerkhof

Nb Derkje Teunis is een Overmars
Is dit een stukje bewijs dat Teunisje Jans de vrouw van Willem Teunis os ?

En wat bedoel je met ‘Derkje Teunis is een Overmars’?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 07 aug 2023, 22:28

Het lijkt er inderdaad op dat de vrouw van Willem Teunis dus Teunissien Jans heet.
Derkje is een Overmars.
Willem niet.
Dus eventuele verwantschap zal dan gaan via Lammert Mol.

Plaats reactie