Muntz
-
Re: Muntz
Ik heb d'r gevonden.
Op scan 130 folio 125
Ik kan echter het 3e woordje niet herkennen als ; huisvrouw
Op scan 130 folio 125
Ik kan echter het 3e woordje niet herkennen als ; huisvrouw
-
De schrijver doet bij de vorige blz. onderaan bij Judic /Judit Coenders ook al zo'n aanstellerige overbodige haal onderaan de letter H bij het woord huisvrouw. Net als bij die achternaam van Jenneke: Nibrichts. Bij die H ook al die rare kronkel onderaan het woord.
Bij de letter s van huisvrouw gaat hij helemaal naar boven, dat doet hij op de vorige blz. bij Judic bij het woord huisvrouw ook al. En bij Conradus aan het eind van die naam. En dan wringt hij zich in bochten om er daarna een fatsoelijke V uit te persen, want nu heeft hij een probleem door zo hoog naar boven te gaan bij die S. Resultaat: zijn V lijkt nog meer op een W. En die stip boven de u is het streepje dat veel schrijvers boven de u zetten om het verschil met een V aan te geven. Zie ook bij Conradus, daar op de u ook een streep/stip.
In het verleden had ik voor zoiets maar 1 oplossing: met rode balpen het woord "over" er onder zetten, met uitroepteken erachter en streep onder het woord over.
Maar wat hij echter bedoelt: toch wel huisvrouw.
Bij de letter s van huisvrouw gaat hij helemaal naar boven, dat doet hij op de vorige blz. bij Judic bij het woord huisvrouw ook al. En bij Conradus aan het eind van die naam. En dan wringt hij zich in bochten om er daarna een fatsoelijke V uit te persen, want nu heeft hij een probleem door zo hoog naar boven te gaan bij die S. Resultaat: zijn V lijkt nog meer op een W. En die stip boven de u is het streepje dat veel schrijvers boven de u zetten om het verschil met een V aan te geven. Zie ook bij Conradus, daar op de u ook een streep/stip.
In het verleden had ik voor zoiets maar 1 oplossing: met rode balpen het woord "over" er onder zetten, met uitroepteken erachter en streep onder het woord over.

Maar wat hij echter bedoelt: toch wel huisvrouw.
-
Mooi omschreven
Ik had het er niet uitgehaald.
Dus ook Peter maar even laten kijken en ook hij zegt; huisvrouw
Dus, zijn 1e vrouw doet belijdenis op dezelfde tijd dat haar man met attestatie binnenkomt.
Dan mag je toch aannemen dat ze buiten Zwolle zijn getrouwd.
Maar beiden wonen dus in 1635 in Zwolle.
Ik mis dan een begraafakte.
En Ik mis ook een hertrouw
Daarom dacht ik dat het woordje huisvrouw iets anders zou zijn.
Een ander familieverband zou geven
Zijn moeder wellicht, die dus in 1646 is begraven waar wel een aantekening van is.
Kan die Jennigjen evengoed niet zijn moeder zijn - is huisvrouw simpelweg verkeerd genoteerd.
Dat zou veel verklaren.

Ik had het er niet uitgehaald.
Dus ook Peter maar even laten kijken en ook hij zegt; huisvrouw
Dus, zijn 1e vrouw doet belijdenis op dezelfde tijd dat haar man met attestatie binnenkomt.
Dan mag je toch aannemen dat ze buiten Zwolle zijn getrouwd.
Maar beiden wonen dus in 1635 in Zwolle.
Ik mis dan een begraafakte.
En Ik mis ook een hertrouw
Daarom dacht ik dat het woordje huisvrouw iets anders zou zijn.
Een ander familieverband zou geven
Zijn moeder wellicht, die dus in 1646 is begraven waar wel een aantekening van is.
Kan die Jennigjen evengoed niet zijn moeder zijn - is huisvrouw simpelweg verkeerd genoteerd.
Dat zou veel verklaren.
-
Beide huwelijken van Conradus zie ik nergens. Eerste dochter uit 2e huwelijk, met Gertruidt, heet Jenneken wat vernoeming van overleden 1e vrouw kan zijn of ook vernoeming van schoonmoeder van Conradus. Of van zijn moeder.
Zijn moeder kan ook zijn "overgekomen" na overlijden van Jenneke, de 1e vrouw. Om de huishouding daar in Zwolle te gaan leiden. Dan zou ze bijv. na 1634 nog kunnen binnen komen met attestatie. Maar bijv. Rutger zie ik rond 1690-1700 ook niet binnen komen in Zwolle met attestatie. Heeft Johanna Wolfswinckel nog vóór haar huwelijk belijdenis gedaan? Heb ik nog niet naar gekeken. Veronderstel dat Jenneken rond de 30 jaar was in 1634 of jonger, dan is van haar een belijdenis doen iets aannemelijker dan van een moeder van een volwassen zoon, hoewel men op allerlei leeftijden wel belijdenis deed.
[Van Rutger ook te Zwolle in 1698 en 1699 geen gedoopt kind gevonden. In 1691-1699 ook niet in Oldenzaal. Ik ga later kijken of hij na 1700 nog een kind heeft laten dopen in Zwolle, ik moet hier nu eerst gaan huishouden. In feite zijn er heel veel dingen gebeurd die nooit geregistreerd zijn. ]
Zijn moeder kan ook zijn "overgekomen" na overlijden van Jenneke, de 1e vrouw. Om de huishouding daar in Zwolle te gaan leiden. Dan zou ze bijv. na 1634 nog kunnen binnen komen met attestatie. Maar bijv. Rutger zie ik rond 1690-1700 ook niet binnen komen in Zwolle met attestatie. Heeft Johanna Wolfswinckel nog vóór haar huwelijk belijdenis gedaan? Heb ik nog niet naar gekeken. Veronderstel dat Jenneken rond de 30 jaar was in 1634 of jonger, dan is van haar een belijdenis doen iets aannemelijker dan van een moeder van een volwassen zoon, hoewel men op allerlei leeftijden wel belijdenis deed.
[Van Rutger ook te Zwolle in 1698 en 1699 geen gedoopt kind gevonden. In 1691-1699 ook niet in Oldenzaal. Ik ga later kijken of hij na 1700 nog een kind heeft laten dopen in Zwolle, ik moet hier nu eerst gaan huishouden. In feite zijn er heel veel dingen gebeurd die nooit geregistreerd zijn. ]
-
Deed ze belijdenis of kwam ze samen met Conrad Muntz rond kerst binnen?
Er staat op Kerst voorgeschreven, maar zowel boven Jenneke als onder haar aantekening staat bij beiden met attest binnengekomen
Dit is een index op naam, waarschijnlijk overgeschreven van het origineel?
Ik zou het origineel eigenlijk wel willen lezen, maar is dat bewaard gebleven?
Zwolle
Janna Wolfswinckel
1659-12-07
Tekst: dochter van Marcelis Wolfswinckel en zijn vrouw Cornelia van Berck, wordt gedoopt
Zwolle
Joana Wolfswinckel
1676-03
Tekst: j.d., wonende in de Praeuwstraat, doet belijdenis
Zwolle
Johanna Wolfswinkel, van
1698-12
Tekst:komt met attestatie uit Ootmarsen
Zwolle
Joanna Wolfswinkel, van
1700-10-15
Tekst: en haar man Rutger Munts laten hun zoon Coenraat dopen
Zwolle
Coenraad Muntz
1723-12-20
Tekst: wonende in de Koestraat, doet belijdenis
[Vertrekt naar Kampen]
zoon?
Balthaser Muntz
Datum:
1722-05-02
Zijn getuige zijn vader
gaat in ondertrouw met Catarina Tobias (huwelijk 18-05-1722)
Dit stel heeft o.a.een zoon Rutger
Zwolle
Balthazar Muntz.
Datum:
1736-08-12
Tekst: en zijn vrouw Catharina Tobias laten hun zoon Rutger dopen
Balthazar Muntz doctor zijn vrouw Catharina Tobias begr. in de St. Michaelskerk 16 Maart 1748, dochter van Herman Tobias en Judith Verhoef.
BALTHASAR Muntz, J. U. Dr., begr. in de St. Michaelskerk te Zwolle 26 Juni 1752
Zwolle erfuitingen f246 dd.29-06-1752
Erschenen de Heren Coenraedt Muntz en Joan Hendrik Tobias, respectieve oudste Secretarien van de Steden Campen en Zwolle, beneffens de advocaat Dr. Rutger Metelerkamp, alhier als bij resolutie van 27 Juni laatstleden aangesteld tot momberen over Rutger Muntz nagelaten minderjarige zoon van wijlen de Heer Burgermeester Muntz, en hebben de voors. momberschap aangenomen en beloofd dezelve te zullen waarnemen als goede momberen na recht toestaat te doen.
Actum coram Schepen Greven.
Er staat op Kerst voorgeschreven, maar zowel boven Jenneke als onder haar aantekening staat bij beiden met attest binnengekomen
Dit is een index op naam, waarschijnlijk overgeschreven van het origineel?
Ik zou het origineel eigenlijk wel willen lezen, maar is dat bewaard gebleven?
Zwolle
Janna Wolfswinckel
1659-12-07
Tekst: dochter van Marcelis Wolfswinckel en zijn vrouw Cornelia van Berck, wordt gedoopt
Zwolle
Joana Wolfswinckel
1676-03
Tekst: j.d., wonende in de Praeuwstraat, doet belijdenis
Zwolle
Johanna Wolfswinkel, van
1698-12
Tekst:komt met attestatie uit Ootmarsen
Zwolle
Joanna Wolfswinkel, van
1700-10-15
Tekst: en haar man Rutger Munts laten hun zoon Coenraat dopen
Zwolle
Coenraad Muntz
1723-12-20
Tekst: wonende in de Koestraat, doet belijdenis
[Vertrekt naar Kampen]
zoon?
Balthaser Muntz
Datum:
1722-05-02
Zijn getuige zijn vader
gaat in ondertrouw met Catarina Tobias (huwelijk 18-05-1722)
Dit stel heeft o.a.een zoon Rutger
Zwolle
Balthazar Muntz.
Datum:
1736-08-12
Tekst: en zijn vrouw Catharina Tobias laten hun zoon Rutger dopen
Balthazar Muntz doctor zijn vrouw Catharina Tobias begr. in de St. Michaelskerk 16 Maart 1748, dochter van Herman Tobias en Judith Verhoef.
BALTHASAR Muntz, J. U. Dr., begr. in de St. Michaelskerk te Zwolle 26 Juni 1752
Zwolle erfuitingen f246 dd.29-06-1752
Erschenen de Heren Coenraedt Muntz en Joan Hendrik Tobias, respectieve oudste Secretarien van de Steden Campen en Zwolle, beneffens de advocaat Dr. Rutger Metelerkamp, alhier als bij resolutie van 27 Juni laatstleden aangesteld tot momberen over Rutger Muntz nagelaten minderjarige zoon van wijlen de Heer Burgermeester Muntz, en hebben de voors. momberschap aangenomen en beloofd dezelve te zullen waarnemen als goede momberen na recht toestaat te doen.
Actum coram Schepen Greven.
Ik kom nog even terug op de berichten van gisteren;
Het feit dat Lucretia Muntz, de vrouw van Brandligt, doopgetuige is bij een kind van Jan Muntz doet mij vermoeden dat Lucretia een dochter is van Rutger Muntz en zo een tante/zus is van Jan Muntz. Aanvankelijk gingen we toch voor de optie dat Hendrik haar vader was…?? (Zou ook kunnen, is ze een nicht van de vader).
Deze heb ik ook nog; een dr. Rutger Muntz wordt vaak genoemd in Schoutambt Ommen en Den Ham , 1710-1715. Hij is misschien de Rutger Muntz x Wolfswinkel?
Ook is er een Rutger Muntz geboren ong. 1640, zoon van ws bovengenoemde Jan Muntz en Rutger is getrouwd met Margareta Meijerink. Van hun ook een Conrad en een Jan gedoopt in Neuenhaus.
Ook heb ik een Adolphus Fokkink wijnkoper te Zwolle trouwt met 4-11-1666 te Nijenhuis met Elisabeth Muntz. Zij heeft ws nog een zus Mette Muntz, en broers Berend en Lucas Muntz, deze zijn van ong. 1635 en kinderen van (een) Jan Muntz. Maar ws niet van Bele...
Coenraad Brandligt trouwt in 1680 te Nijenhuis met Geertruid Arends. Zij is een dochter van Lambert Arends x Lucretia Muntz(!). Van dit echtpaar heb ik verder nog Herman (vernoeming naar vaderskant), Rotger en een Coenraad Lamberts/Arends. Wie zijn de ouders van deze Lucretia? Is zij uit het tweede huwelijk van Rutger Muntz x Agnes Willems?
(bericht aangepast)
Het feit dat Lucretia Muntz, de vrouw van Brandligt, doopgetuige is bij een kind van Jan Muntz doet mij vermoeden dat Lucretia een dochter is van Rutger Muntz en zo een tante/zus is van Jan Muntz. Aanvankelijk gingen we toch voor de optie dat Hendrik haar vader was…?? (Zou ook kunnen, is ze een nicht van de vader).
Deze heb ik ook nog; een dr. Rutger Muntz wordt vaak genoemd in Schoutambt Ommen en Den Ham , 1710-1715. Hij is misschien de Rutger Muntz x Wolfswinkel?
Ook is er een Rutger Muntz geboren ong. 1640, zoon van ws bovengenoemde Jan Muntz en Rutger is getrouwd met Margareta Meijerink. Van hun ook een Conrad en een Jan gedoopt in Neuenhaus.
Ook heb ik een Adolphus Fokkink wijnkoper te Zwolle trouwt met 4-11-1666 te Nijenhuis met Elisabeth Muntz. Zij heeft ws nog een zus Mette Muntz, en broers Berend en Lucas Muntz, deze zijn van ong. 1635 en kinderen van (een) Jan Muntz. Maar ws niet van Bele...
Coenraad Brandligt trouwt in 1680 te Nijenhuis met Geertruid Arends. Zij is een dochter van Lambert Arends x Lucretia Muntz(!). Van dit echtpaar heb ik verder nog Herman (vernoeming naar vaderskant), Rotger en een Coenraad Lamberts/Arends. Wie zijn de ouders van deze Lucretia? Is zij uit het tweede huwelijk van Rutger Muntz x Agnes Willems?
(bericht aangepast)
Laatst gewijzigd door eppe op 29 aug 2023, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Agnes is niet het kind van Bele.
Bele is getuige bij de doop.
zie het bericht van Egbert
Lucretia Muntz is Gevaddder bij de doop van Agnes Muntsz, 21-12-1664
Den 21. December Jan Munts Kint, Agnes
Gevadders: Henricus Krull, Borgman Jan Munts Vrouw Bele, Borgman Brandligts Vrouw Lucretia
https://www.online-ofb.de/famreport.php ... 56&lang=de
Op die site wordt ook de link Jan Muntz met Jacob Muntz gelegd.
En is Elisabeth x Focking de dochter van Jan Muntz sr.
Bele is getuige bij de doop.
zie het bericht van Egbert
Lucretia Muntz is Gevaddder bij de doop van Agnes Muntsz, 21-12-1664
Den 21. December Jan Munts Kint, Agnes
Gevadders: Henricus Krull, Borgman Jan Munts Vrouw Bele, Borgman Brandligts Vrouw Lucretia
https://www.online-ofb.de/famreport.php ... 56&lang=de
Op die site wordt ook de link Jan Muntz met Jacob Muntz gelegd.
En is Elisabeth x Focking de dochter van Jan Muntz sr.
-
bericht 2
Coenraad, chirurgijn te Nieuwenhuis, geboren ± 1655 te Nijenhuis, overleden 1726 te Neuenhaus.
Gehuwd voor de kerk op 28 01 1680 te Neuenhaus/Nijenhuis Bentheim met Geertruida ARENDS, geboren ± 1660 te Nijenhuis, Bentheim, overleden op 15 03 1750 te Nijenhuis, dochter van Lambert ARENDS en Lucretia MUNTZ.
Uit dit huwelijk 25-09-1689 Neuenhaus dochter Janna x [te Hasselt? ] 1713 Berent Jans van der Veen overleden 11 mrt 1734 te Hasselt
Wel vreemd dat zij hier Arents als familie naam heeft, haar patroniem is Lamberts
Coenraad, chirurgijn te Nieuwenhuis, geboren ± 1655 te Nijenhuis, overleden 1726 te Neuenhaus.
Gehuwd voor de kerk op 28 01 1680 te Neuenhaus/Nijenhuis Bentheim met Geertruida ARENDS, geboren ± 1660 te Nijenhuis, Bentheim, overleden op 15 03 1750 te Nijenhuis, dochter van Lambert ARENDS en Lucretia MUNTZ.
Uit dit huwelijk 25-09-1689 Neuenhaus dochter Janna x [te Hasselt? ] 1713 Berent Jans van der Veen overleden 11 mrt 1734 te Hasselt
Wel vreemd dat zij hier Arents als familie naam heeft, haar patroniem is Lamberts
-
bericht 3
Rutger Muntz die optreedt in Ommen is inderdaad dezelfde als die x Johanna Wolfswinkel uit Zwolle
Maar zijn afkomst is toch bekend?
Rutger Muntz die optreedt in Ommen is inderdaad dezelfde als die x Johanna Wolfswinkel uit Zwolle
Maar zijn afkomst is toch bekend?
-
bericht 4
Misschien kun je alles wat je weet over Rutger Muntz hier plaatsen?
Je hebt het nu over een 2e huwelijk, gegevens die ik in dit topic niet kan terugvinden.
Misschien kun je alles wat je weet over Rutger Muntz hier plaatsen?
Je hebt het nu over een 2e huwelijk, gegevens die ik in dit topic niet kan terugvinden.