lambert jans zijlman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: lambert jans zijlman

Bericht door Egbert_ » 28 mei 2024, 12:54

Een slag in de lucht!

Kan dit de zus van Magteltie Jans zijn:
  • 12-05-1691 Willem Remmels j.m.
    ?antien j.d.
    Sien vader haer moeder
Bij dopen van kinderen heet de moeder Marigie Jansen (1692) / Maria Jansen (1696) / Maria Jans (1699) / Marrigie Jansen (1702)

Dan overlijdt Willem Remmels:
  • 10-08-1706 Hermen Henderick, en
    Maerrigien Jans wedue van Wiellen Remrels te Berckhem
    Sijn broers en Haer suisters getuige
    Sij moet erffuitting
    is getoont
Marrigie Jansen heeft dus een zus, die nog leeft in 1706, maar helaas geen naam of partner vermeld. (Naar de erfuiting heb ik niet gezocht, dus ook niet gevonden.)

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 mei 2024, 13:40

Bericht 2

Gevonden:
7 augustus 1706 : Erfuiting (met Willem Remmelts) - Zwollerkerspel

Richter Wilhelm Vriesen. Keurnoten Jan van Campen en Casper Schutte. In het Gericht is verschenen Marrechien Jansen, weduwe van wijlen Willem Remmelts, in dezen met Otto Meuwsen, gerichtschrijver, als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Jan, Gerrit, Derck en Janna), tot mombers verzocht Seijne Jansen, aangetrouwde oom van vaders zijde, en Jan Wijchers, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen. Waarna zij comparante in presentie van de genoemde mombers erfuiting heeft gedaan aan haar voornoemde kinderen en aan dezen voor hun zaliger vaders goed bewezen aan Jan, Derck en Janna ieder 15 Caroli gulden en aan Gerrit Willems 24 Caroli gulden, en dan nog aan de dochter Janna Willems een "buire tot een bedde" na staatsgelegenheid. Alles aan hun uit te keren als zij 20 jaren oud geworden zullen zijn, en bij vooraflijvigheid van één of meer van deze kinderen zal dit goed hiervoor aan hun bewezen half op de moeder en half op de overblijvende kinderen erven en versterven. Zij erfuiterse belooft verder haar bovengenoemde kinderen tot de tijd van 20 jaren toe in kost en kleren te zullen onderhouden, en hen ondertussen lezen en schrijven te laten leren na behoren. Waarmee zij comparante verklaart een oprechte en "sincere" erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan. Zij verbindt daarvoor haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist. - Jusjurandum per tutores remissum est.

Getuige : Seijne Jans
Bronnen: RA Zwollerkerspel nr. 616 f7 Transcriptie G.J.A. Rientjes
(bron: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... hie&n=jans)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 28 mei 2024, 14:02

Zo hée, da's een goeie !!

Ik ga er mee aan de gang!

ria jongman

Bericht door ria jongman » 28 mei 2024, 18:17

Ik heb nog 3 trouwaktes die mogelijk meer informatie geven

nr 1
27-08-1715 Hendrik Jansen B[vlek] van Holten j.m. op de Nieuwstad en Hendrickjen Jans j.d. ibidem Sijn Get. Jan Wijchers haar get: de huisvrouwe van Gerrit Jansen
NB Via de GI krijg ik het huwelijk alleen op haar naam

nr 2
Zwolle 12-03-1709 Egbert Janssen jongman Anna Catrina Janssen jongdr. beijde op den Doorn S.G. de vader en Nicht van de bruid

22-12-1709 Aaltjen - Egbert Jansen Anna Catrina Jansen
20-12-1711 Marrigje - Egbert Jansz Anna Catrina Jans
14-08-1714 Wibbigjen - Egbert Jansz en Anna Catrina Jans

20-04-1717 Egbert Jansen weduwenaer in de Wipstrik en Gesina Berents j.d. buiten de Dieserpoort S.Get. Jan Wijchers Haar Get. de huisvrouw van Christoffel Weister De Bruijdegom moet Erfuijtinge doen. Is getoont en getrouwt.
Erfuiting is NIET gevonden

AANVULLING 20.22 U
RK Onder de Boogen
25 april 1717- Egbert Jansen et Gesina Berents.
Testes Margareta Andries et Jannetje Veldhuijs

nr 3
05-03-1713 Harmen Hendrijcks j.m. in de Wijpstrijck en Jannetie Jansz j.d. ook aldaar get: sijn Jan Wichgers haer de vrouw van Egb. Jans haer suster

'Mijn" Jan Wichers overleed voor nov 1720.

NB trouwt er een andere Jan Wichers - Zwolle 01-07-1720 Jan Wijchers j.m. en Janna Jansen j.d. beijde buijten de Camperpoort S:G: de Broeder H:G: de Huisvrouw van Derk Herms

ria jongman

Bericht door ria jongman » 28 mei 2024, 21:25

bericht 2

Register van de Huijsen op de Nijstadt alsmede in Diese an de suijtsijde van de Vegtstraate wegens de eigenaers en wegens die geene die de huijsen bewoont en wat neeringe dieselve doen en te vragen wat inwoonders deselve hebben.
Den 12, 13, 15 en 16 Januarij 1714 dese opschrivinge gedaan.
op
[f461]

[E:] De kinderen van Lucas Fronten
[H:] Jan Wichers bessenbinder en op de kaamer Driegouders Fenne

f148 dd.05-02-1721
Erschenen Dr: Joan Rouse als volmachtiger van de E. Gerard Fronten en Alida Lucia Soermans echtelieden, volgens procuratie voor Rutger van Geel Schout en Cornelis Korsje Fontein en Jacob Krook, Schepenen van de dorpe Mijdregt in dato dd.23-01-1721 gepasseerd, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen aan Dr. Joan Fronten te transporteren zodanig aandeel van vaste goederen als dezelve alhier zijn hebbende en bij het koopcontract tussen comparants principalen ter ene en dezelver broeder Dr. Jan Fronten voorn. ter andere zijde opgericht dd.02-01-1721, als namelijk een derde part van een huis en doorgaande wehre met 3 annexe woningen, staande alhier in de Smeden, tussen de stads Aa ter ene en Si... Br... ter andere zijde, en dan nog een derde part van een huis en hof op de Voorstad buiten de Diezerpoort, tegenover 't Posthuis in huur bewoond bij de wed: Jan Wichers.
Actum coram Schepen Kamr. Assing.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 mei 2024, 10:15

Even een korte samenvatting van waar we mee bezig zijn. Voor mezelf en voor de meelezers:

We zijn op zoek naar de voorgeschiedenis van Janna Lamberts:
  • 27-06-1729 Willem Cornelis wed. met
    Janna Lamberts j.d. beijde in Langenholte
    S.G. Claas Peters
    H.G. de vrouw van Jan Middeldorp
    moet nog Erfuijting doen. Is geschiet.
Er is ooit aangenomen dat dit haar doopinschrijving zou zijn:
  • Lambert Jans x Grietie Reggers - Janna 04-11-1687
Maar ondertussen is vast komen te staat dat dat (hoogstwaarschijnlijk) niet juist is.

Wel is een zus gevonden: Jennchien Lamberts, die twee kinderen van Janna Lamberts vernoemd in haar testament. En Egbert Hendrix, een zoon van een broer.

Doopinschrijvingen Jennchien en Hendrik zijn niet gevonden. Ook geen trouwinschrijving van Hendrik. (Ook geen zekerheid of hij volle broer is, of halfbroer).

Verder wordt een neef vermeld: Jan Middelderp, neef van moeders zijde, over de nagelaten kinderen van de eerste man van Janna Lamberts. Hoe hij neef is van de kinderen van Janna Lamberts is nog niet duidelijk. In ieder geval geen 4e graads neef. Dus zal er een achterneef bedoeld zijn. Zoon van een oudoom, of oudtante van de kinderen van Janna Lamberts.

Op dit moment is, als voogd Jan Middelderp, in beeld:
  • 03-05-1722 Jan Middeldorp j.m. buiten de Dieserpoort met
    Geesjen Willemz wed. van Teunis van Sloten buiten de Sassenpoort
    S:G: Hermen Hendr:
    H:G: de huisvrouw van Jan Koeleman
    [zij] moet attestatie van de mans dood als mede wegens d'erffuitinge
    verthoonen
Maar hebben we nog niet de familieband met Janna Lamberts gevonden.

Inmiddels vraag ik me wel af, of Janna Lamberts wel in Zwollerkerspel is geboren en gedoopt. Haar levensverhaal speelt zijn vooral af langs de oevers van het Zwartewater (Langenholte, Genne, De Velde (tussen Hasselt en Zwartsluis). Zou het kunnen dat ze in Genemuiden is geboren en gedoopt? En omdat de kerkboeken van Genemuiden verloren zijn gegaan, dat dat de reden is, waarom we zo moeilijk aanknopingspunten vinden?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 29 mei 2024, 11:53

Ik vermoed inderdaad het laatste.
In Hasselt zouden toch dopen te vinden moeten zijn, of een huwelijk.

Genemuiden is inderdaad dan heel lastig vanwege het ontbreken van doop- en trouwboeken.
Zal ik toch het ORA moeten doorspitten, vrees ik

ria jongman

Bericht door ria jongman » 29 mei 2024, 15:27

bericht 2

Ik vind het sowieso een vreemde zoektocht mede door het gehiphop van NG naar RK.

Jan Wichers zijn weduwe laat dochter Machteld NG dopen en ze trouwt even later RK
Haar 2e man was RK - wordt NG en wordt weer RK
Egbert Jans [zie vorig bericht] idem dito - doopt NG en hertrouwt RK

En nu zag ik die huwelijksgetuige bij het hertrouwen van Janna Lamberts met Claas van Genne en wat dacht je wat?
Ook RK
En waarom is Teuntje huwelijksgetuige?
Ze wonen in 1748 niet bij elkaar in de buurt.

Volgens de VOT 1748
VOT 1748 ZWK
Genne/Holten en Overwater
27 a -
b - Janna Lamberts Wedu. Jan Roebers.
c - Gerrit, Grietje.
d -
e -
f - Jan Willems.

VOT 1748 ZWOLLE
Wijk Dieserstraat - Buiten de Dieserpoort

946 a - Gt. v.d. Berg
b - Teuntje Ernst
c - Johanna & Jan
d - Erenst & Maria
e -
f - Gerrit Borreman

22-05-1729 Gerrit van den Bergh j.m. buijten de Dieserpoort met Teuntje Eerenst j.d. in Diese
S.G. Lubbert Mol H.G. de vrouw van Willem Jans

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 mei 2024, 12:40

ria jongman schreef:
29 mei 2024, 15:27
Volgens de VOT 1748
VOT 1748 ZWK
Genne/Holten en Overwater
27 a -
b - Janna Lamberts Wedu. Jan Roebers.
c - Gerrit, Grietje.
d -
e -
f - Jan Willems.
Dat is nieuw voor mij, dat ze in 1748 al weduwe is:
  • 08-05-1746 Jan van Lente j.m. met
    Janna Lamberts wed. van Willem Cornelis beijde te Genne
    S.Get. Rutger van Lente
    H.Get. de huisvrouw van Jan Middendorp
    bruid moet bewijs leveren van het afsterven van haar man en erfuitinge doen.
    Is gebleken dat den 9 Julij 1745 is begraven.
    d' Erfuiting is ook getoont
Dat heeft AdL ook niet gezien:
Janna is later ondertrouwd te Zwolle 16.04.1746 voor de kerk, op 58-jarige leeftijd met Jan van
Lente (ongeveer 59 jaar oud), geboren ±1687, overleden v14.04.1764.
Er is in Dalfsen gedoopt:
  • 17-6-1714 Jan zoon Roebert Remmelts Geessien Remmelts Te Lenten
en met dezelfde ouders:
  • 4-10-1705 Rutger zoon Roebert Remmelts Geessien Remmelts Te Rechteren
Die laatste zal dan de getuige zijn in 1746. En bruidegom te Zwolle:
  • 05-02-1742 Rutger van Lenthe weduwenaar met
    Berendina Nakman j.d. beide an de Sassenpoort
    S.G. Roebert Pothof
    H.G. de moeder
    Haar geboden moeten mede t Amsterdam gaan. Is gebleken.
Gezien de doop van Jan Roeberts van Lente, vraag ik me ook af, of Janna Lamberts niet veel later geboren is, dan 1687. Voor het eerst getrouwd in 1729, dan kan ze toen ook een stuk jonger geweest zijn dan 42 jaar. Ze hoeft geen leeftijdsgenoot te zij van Willem Cornelis (1688), ze kan best wel 20 jaar jonger zijn.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 30 mei 2024, 13:53

Hebben we tot nu toe Lambert Gruttelink al kunnen uitsluiten als vader voor Janna Lamberts? Zijn Janna dochter wordt in Zwolle gedoopt 22-9-1707. Dat zou kunnen gecombineerwd worden met een huwelijk met een weduwnaar in 1729.

Lambert Gruttelink heeft een zoon Hendricus, gedoopt 11-2-1700, met nog als moeder Aaltje van Ulsen. Met haar heeft Lambert ook een zoon Jan Hendrik, gedoopt 13-10-1698.

Janna heeft als moeder de 2e vrouw van Lambert Gruttelink, nl. Henderine Lefers. Deze Henderine is ook de moeder van een dochter Henderine, gedoopt te Zwolle 20-7-1704 en van een zoon Liefert, doop te Zwolle 24-101708. Ik heb van deze Lambert nog geen dochter Jennigje kunnen vinden en ik weet ook niet of die er wel is geweest, met deze Lambert dan als vader.

Plaats reactie