In Olst wordt in 1791 dit huwelijk gesloten:
19 november 1791/11 december 1791 gehuwd te Olst Jan Hendrikz Halkus zv Hendrik Halkus en Stientjen Derkz jm te Olst geboren ten woonagtig, Gereformeerd, en Gerhardina Lammertz dv Lammert Teunis Cittra en Gergjen Janssen jd te Olst geboren en woonagtig, Roomsch-Catholiek. Getuigen Lammert Evertz en Teunis Lammertz Cittra
Een paar jaar later gevolgd door een hertrouwen:
4 maart 1797 in ondertrouw opgenomen Jan Hendriks Halkus wv Gerridina Lamberts, geboren en woonachtig te Olst, zv wijlen Hendrik Halkus en wijlen Stientjen Derksz, met Harmina Alberts Nijland jd geboren en woonachtig te Olst, dv Albert Nijland en wijlen Aaltjen Oostendijks 26 maart 1797 te Olst in de kerk gehuwd
In het doopregister van Olst wordt geen Hendrik Halkus genoemd, maar Jan Hendriks Halkus, kan eigenlijk niemand anders zijn dan deze (doop Olst):
14 juli 1743 Hendrik Egberts Snijder en Stijne Derks k: Jan
Het echtpaar Hendrik Egberts Snijder x Stijntje Derks laat in Olst nog meer kinderen dopen:
16 mei 1734 Hendrik Snijder en Stijne Derks k: Egtbert Cornelis
5 februari 1736 Hendrik Snijder en Stijne Derks k: Albert
22 februari 1737 Hendrik Snijder en Stijne Derks k: Aaltjen
15 maart 1739 Hendrik Snijder en Stijne Derks k: Jan
27 november 1740 Hendrik Snijder en Stijne Derks k: Aaltjen
Ook zoon Egbert is later terug te vinden als Egbert Halkes (Halkus) als hij samen met Janna Knippenberg kinderen laat dopen (Olst):
31 januari 1768 Egbert Halkes en Janna Knippenberg k: Johanna
13 mei 1770 Egbert Halkes en Janna Knippenberg k: Antonij
In 1776 laten Henrik Egberts Snijder en Stijntje Derks een besloten testament opstellen. In 1783 wordt dit testament geopend en voorgelezen. Erfgenamen zijn de zonen Egbert Henriks Halcus, Albert Henriks en Jan Henriks. En er wordt gesproken over de kinderen van een inmiddels overleden voorzoon van Stijntje: Derk Beltman (gehuwd geweest met Willemtje Janse).
https://proxy.archieven.nl/20/72F08A2A8A2746DB9A29FC153EAB9DB0
De conclusie is duidelijk Hendrik Egberts Snijder = Hendrik Halkes. Maar wie waren de ouders van Hendrik?
Voorouders Hendrik Halkes alias Hendrik Egberts Snijder
-
-
Re: Voorouders Hendrik Halkes alias Hendrik Egberts Snijder
Alleen gevonden dat het echtpaar land koopt gelegen in de Sandsuijren
50e penning
12 Julij 1735 Henrik Egberts de gekogte akkeren in de Sandsuire van de erfgenamen van Jan Alb
van Olst op den 2 April laastleden voor ƒ 372
15 September 1736 Henr Egberts gekogt in dese maand van Jan Harms erfgenamen ’t land in de
Sandsuiren ƒ 200
DL 5 [scan 211] F411 dd 27-10-1735 aan Hendrik Egberts x Stieneke Derks wordt overgdragen het door hen gekochte land gelegen in de sandsuijren
Mogelijk ; Stijntje krijgt ongehuwd een zoon Derk in 1729
En dat naast Halkes o/ Halcus ook Hallekes wordt gebruikt
Maar geen afstamming van Hendrik gevonden
Wel deze NG dopen in Olst
09-10-1701 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Henrijck
20-09-1702 Egbert Everts Janneken Henrijcks Swaantijen
23-09-1703 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Henrijk
24 Jan.1705 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Evert
1 Jan. 1708 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Derckjen
7 Maij 1710 Egbert Everts Jenneken Henriks Aeltjen
23 Sept. 1714 Egbert Everts Jenneken Henriks Derk
maar niets over gevonden
50e penning
12 Julij 1735 Henrik Egberts de gekogte akkeren in de Sandsuire van de erfgenamen van Jan Alb
van Olst op den 2 April laastleden voor ƒ 372
15 September 1736 Henr Egberts gekogt in dese maand van Jan Harms erfgenamen ’t land in de
Sandsuiren ƒ 200
DL 5 [scan 211] F411 dd 27-10-1735 aan Hendrik Egberts x Stieneke Derks wordt overgdragen het door hen gekochte land gelegen in de sandsuijren
Mogelijk ; Stijntje krijgt ongehuwd een zoon Derk in 1729
En dat naast Halkes o/ Halcus ook Hallekes wordt gebruikt
Maar geen afstamming van Hendrik gevonden
Wel deze NG dopen in Olst
09-10-1701 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Henrijck
20-09-1702 Egbert Everts Janneken Henrijcks Swaantijen
23-09-1703 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Henrijk
24 Jan.1705 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Evert
1 Jan. 1708 Egbert Everts Jenneken Henrijcks Derckjen
7 Maij 1710 Egbert Everts Jenneken Henriks Aeltjen
23 Sept. 1714 Egbert Everts Jenneken Henriks Derk
maar niets over gevonden
Die voorzoon is m.i. gedoopt Olst 1 aug 1728: Derk znv Levert Schraat en Stijntjen Derks, in onecht geteeld.
Uit hem een uutgebreid nageslacht Willems en Halkers ( diverse spellingen)
Uit hem een uutgebreid nageslacht Willems en Halkers ( diverse spellingen)
-
Bericht 1
De buitenechtelijke zoon Derk (1-8-1728) trouwde omstreeks 1756 met ene Willemken Jansen. Met haar krijgt hij zes kinderen. Op 30-4-1773 wordt in Olst een voogdijakte opgesteld vanwege het overlijden van Derk. Willemken hertrouwt dan met Hendrik Harmsen (huwelijk niet gevonden). Hendrik krijgt dan (net als Derk) ook de naam Beltman (in de Belte). Samen met Willemken krijgt hij drie kinderen. Twee van zijn kinderen overlijden als dochter van Hendrik Bouwmeester, dus dat is mogelijk zijn herkomst. Willemken wordt in de overlijdensakte van haar zoon Albert “Trummel” genoemd.
De buitenechtelijke zoon Derk (1-8-1728) trouwde omstreeks 1756 met ene Willemken Jansen. Met haar krijgt hij zes kinderen. Op 30-4-1773 wordt in Olst een voogdijakte opgesteld vanwege het overlijden van Derk. Willemken hertrouwt dan met Hendrik Harmsen (huwelijk niet gevonden). Hendrik krijgt dan (net als Derk) ook de naam Beltman (in de Belte). Samen met Willemken krijgt hij drie kinderen. Twee van zijn kinderen overlijden als dochter van Hendrik Bouwmeester, dus dat is mogelijk zijn herkomst. Willemken wordt in de overlijdensakte van haar zoon Albert “Trummel” genoemd.
-
Bericht 2
Jammer dat er in Olst niets gevonden kan worden over de herkomst van Hendrik Egberts Snijder/Halkes. Ik houd er rekening mee dat hij niet uit Olst afkomstig was.
En de eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik een suggestie heb over zijn herkomst. Door mijn vraag wilde ik een Olster herkomst uitsluiten.
In Holten liep, eind 17e , begin 18e eeuw een Egbert Willems Snijder rond. In het Holtense doopboek (dat in 1706 van start gaat) staan twee kinderen van hem, maar ik heb er zeker zeven, mogelijk acht gevonden. Ze moeten allemaal vóór 1706 geboren zijn.
Eén van zijn kinderen was Egbert, die verder als Egbert Egberts Snijder door het leven gaat. Hij trouwde twee keer (1727 en 1738) en kreeg in totaal acht kinderen. Toen hij voor de tweede keer trouwde, werd er een voogdijakte opgesteld. Eén van de voogden was Hendrik Egberts. Is dit de latere Hendrik Halkes?
Een ander kind van Egbert Willems Snijder was Megtelt. Zij trouwde in 1723 met Jan Hillekes. De namen Halkes en Hillekes lijken op elkaar. Heeft Hendrik misschien een tijdje bij zijn zus op Hillekes (Holten) gewoond waardoor hij Hendrik Hillekes genoemd werd? En heeft hij die naam misschien ”meegenomen” naar Olst, waar hij verbasterd werd tot Halkes?
Ik geef toe: dit is geen bewijs. Maar voorlopig houd ik het erop dat Hendrik Halkes een zoon is van Egbert Willems Snijder. Tot het tegendeel bewezen is.
Jammer dat er in Olst niets gevonden kan worden over de herkomst van Hendrik Egberts Snijder/Halkes. Ik houd er rekening mee dat hij niet uit Olst afkomstig was.
En de eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik een suggestie heb over zijn herkomst. Door mijn vraag wilde ik een Olster herkomst uitsluiten.
In Holten liep, eind 17e , begin 18e eeuw een Egbert Willems Snijder rond. In het Holtense doopboek (dat in 1706 van start gaat) staan twee kinderen van hem, maar ik heb er zeker zeven, mogelijk acht gevonden. Ze moeten allemaal vóór 1706 geboren zijn.
Eén van zijn kinderen was Egbert, die verder als Egbert Egberts Snijder door het leven gaat. Hij trouwde twee keer (1727 en 1738) en kreeg in totaal acht kinderen. Toen hij voor de tweede keer trouwde, werd er een voogdijakte opgesteld. Eén van de voogden was Hendrik Egberts. Is dit de latere Hendrik Halkes?
Een ander kind van Egbert Willems Snijder was Megtelt. Zij trouwde in 1723 met Jan Hillekes. De namen Halkes en Hillekes lijken op elkaar. Heeft Hendrik misschien een tijdje bij zijn zus op Hillekes (Holten) gewoond waardoor hij Hendrik Hillekes genoemd werd? En heeft hij die naam misschien ”meegenomen” naar Olst, waar hij verbasterd werd tot Halkes?
Ik geef toe: dit is geen bewijs. Maar voorlopig houd ik het erop dat Hendrik Halkes een zoon is van Egbert Willems Snijder. Tot het tegendeel bewezen is.